dasouth Geplaatst: 19 september 2015 Auteur Geplaatst: 19 september 2015 Doemme ik ben ne stoemme kl**t.. 't verkeerde stuk gedaan vandaag, da van de bureSlechte nieuws.. nen dag verniet gewerktGoei nieuws, geen puinafval, & meer zon + een groter stukIn 't vervolg den avond ervoor wa minder pintjes drinke Morge der toch met volle moed terug invliegen Quote
aalterse-willy Geplaatst: 19 september 2015 Geplaatst: 19 september 2015 Tjaaa, pintjes drinken, daar moet ge verstand van hebben hé. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Erny Geplaatst: 19 september 2015 Geplaatst: 19 september 2015 Doemme ik ben ne stoemme kl**t.. 't verkeerde stuk gedaan vandaag, da van de bureSlechte nieuws.. nen dag verniet gewerktGoei nieuws, geen puinafval, & meer zon + een groter stukIn 't vervolg den avond ervoor wa minder pintjes drinke Morge der toch met volle moed terug invliegen Nou, die buren zijn wel blij met je denk ik... Dat gras zou ik tzt gewoon lekker inpikken, dat kan je goed gebruiken om te mulchen e.d. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 19 september 2015 Geplaatst: 19 september 2015 Dat gras ligt dan ook ineens niet meer in je tuin toch? Dat hebben die buren dus in hun eigen tuin gegooid Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 20 september 2015 Geplaatst: 20 september 2015 Mijn moestuin voor is ook bezaaid geweest met bramen. Ik heb er toen voor gekozen ze allemaal stukje voor stukje eruit te halen- Ik ben heel benieuwd of jouw bramenstruiken dood gaan ander je karton-compost..ik heb nog wel wat stukken te doen.Fietsenhandelaren hebben vaak wel lekker grote stukken karton op de dagen dat ze de fietsen binnen krijgen.Lees ook even een blogje van mij over woelmuizen en karton: http://www.bloggen.be/appeljam/archief.php?ID=2484611 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
dasouth Geplaatst: 20 september 2015 Auteur Geplaatst: 20 september 2015 Dat gras ligt dan ook ineens niet meer in je tuin toch? Dat hebben die buren dus in hun eigen tuin gegooid Toch wel, had het verplaats naar de buren omdat ik vreesde dat de grond te zuur zou worden mat al de stikstof Vanmiddag trug leggen waar het lag.. ze mogen het houdenHet is één natte koek.. ik doe thuis soms ook mijn gras in de compostton nadat ik hem net gekeerd heb, maar ik belucht dan wel dagelijks voor 2 weken. Appelvrouw, ik heb me proberen inlezen over het gebruik van karton & je bent de eerste die het muizenprobleem aanhaalt.Hoe is het er verder mee afgelopen?Ik zou kunnen frezen als ik ergens een freesmachien op benzine kan lenen of een boer in de buurt kan laten komen om het te doen..Ik vrees enkel dat de bramen nog erger gaan woeden Quote
aalterse-willy Geplaatst: 20 september 2015 Geplaatst: 20 september 2015 Alle schade die ge met een frees toebrengt aan eender welk onkruid, is en blijft schade voor die plant en die moet ze eerst weer 'genezen' om verder te groeien.In stukjes gehakte wortels hebben dus zoveel groeikracht nie meer, er zijn er misschien méér maar minder sterk.En ik heb een motorfrees te koop, ga er een topic voor maken waar het hoort. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
dasouth Geplaatst: 21 september 2015 Auteur Geplaatst: 21 september 2015 Willy, ge moogt u frees altijd eens komen demonstreren hé vandaag zeker fototoestel meenemen..& een paar sleutels om een goed zadel van de verborgen fiets te halen, zat helemaal onder de bramen.. wat een mens allemaal niet vindt op een bouwgrond.De buurvrouw van de linkse kant heeft zich gisteren ook voorgesteld.. ging zo'n beetje als "hééélaa.. ge moogt 's zondags geen lawaai maken hé.. 'k heb koppijn.. Da mag trouwens nergens in België"Na 2 telefoontjes het politieregelement van Boom laten nakijken..Mocht tot 18 uur met de bosmaaier dus lekker verder gewerkt.Grappig hoe mensen hoog van den toren blazen & denken dat de katholieke regels van de jaren 60 nog tellen.Had ze het nu een beetje vriendelijk aangepakt had ik er rekening mee gehouden en wat kleine boompjes uitgeschupt.De nieuwe koper van het 2e stuk bouwgrond is ook even langsgeweest.Woont achter mijn hoek bij wijze van spreken en zoekt in het voorjaar manueel de fundering uit te scheppen Vriendelijke mens Quote
Bit Geplaatst: 21 september 2015 Geplaatst: 21 september 2015 @dasouth. Je had al ontdekt dat er op ons forum een plek is waar je je moestuin-updates / vorderingen / dagboek, kunt bijhouden ? Geheel en al jouw omgeving, waar je alles kunt laten zien en er iedereen over kunt vertellen.Zie bijvoorbeeld de update's van Willy : blog/aalterse-willy/ Je kunt er je eigen aanmaken en zoveel updates plaatsen als je wil. Had je nog vragen aangaande het maken van een moestuin van de bouwgrond ? Quote
dasouth Geplaatst: 22 september 2015 Auteur Geplaatst: 22 september 2015 @bit, waarschijnlijk wel, tegen het einde van het weekend hoop ik dat het hele stuk plat ligt.Dan zullen der wel enkele volgen, 'k zal het eens bekijken om een blog te maken als je dat liever hebt Quote
dasouth Geplaatst: 27 september 2015 Auteur Geplaatst: 27 september 2015 Ik sta op het punt om het op te geven, het is zware kleigrond die vastgereden is.Ik kan het zelfs niet spitten op dit moment, het ziet er gewoon hopeloos uit Ik heb vandaag 4 kleine boompjes uitgedaan en heb me kapot gewerkt.zelfs al geraak ik 20 cm diep, de klei blijft gewoon aan de schop kleven.Ik denk dat de enige oplossing is de grond ophogen met degelijke grond:( Iemand tips ivm harde kleigrond? het ziet er naar uit dat de grond afgegraven is dus ik zit waarschijnlijk op 1 meter diepte Quote
aalterse-willy Geplaatst: 27 september 2015 Geplaatst: 27 september 2015 Tja, die Boomse klei....Zoudt ge niet beter een mini steenbakkerijtje beginnen? Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
dasouth Geplaatst: 27 september 2015 Auteur Geplaatst: 27 september 2015 dat was ik daarstraks ook aan het denken, oventje buiten metsen & cursus pottenbakken houden :s Quote
marcostuin Geplaatst: 27 september 2015 Geplaatst: 27 september 2015 ploegen,en wat zoet zand en compost doormengen door te fresen, jaa een tuin berekend hard werken!!! Quote
loes Geplaatst: 27 september 2015 Geplaatst: 27 september 2015 je kan met bakken gaan werken. dan hoef je niet de complete grond op te hogen. verhoogde bakken voorkomen ook dat je grond te nat blijft omdat het water niet weg kan. Quote
dasouth Geplaatst: 28 september 2015 Auteur Geplaatst: 28 september 2015 Stel dat ik mijn broer zover krijg om het achterste stuk (waar later de tuin komt) op te hogen en dit stuk te gebruiken.Welke grond moet ik dan gebruiken om op te hogen?Bovenste 50 cm teelaarde & daaronder gewone opvulgrond?& Hoe zorg ik ervoor dat de grond niet gewoon wegschuift naar de buren vermits die een stuk lager ligt dan ons, een steunmuur plaatsen ofzo? Quote
speets Geplaatst: 28 september 2015 Geplaatst: 28 september 2015 Vandaag alles eens doorgelezen en dan denk ik: ik zou er mee stoppen Er is vast wel een ander - beter - lapje grond waar je niet zo veel energie en geld in hoeft te steken als in dit project.Ook al moet je er dan misschien wat voor betalen en is het jammer van de tijd, moeite en energie die je er al ingestoken hebt. 't Is maar een suggestie Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
dasouth Geplaatst: 28 september 2015 Auteur Geplaatst: 28 september 2015 je bedoeld moestuin van de gemeente?Wachtlijst van ettelijke jaren..misschien toch maar voor cheape bakken gaan gemaakt van pallets, moet eens opzoeken hoe diep deze moeten zijn.Met de tijd moet het achterste stuk grond toch omhoog, dus als ik weet hoe hoog kan het net zo goed nu gebeuren..Nadat er gebouwd is kan je er langs geen kanten meer aan tenzij je door het huis gaat... Quote
Erny Geplaatst: 28 september 2015 Geplaatst: 28 september 2015 Ja, bakken/muurtjes maken met puin (en klei?) en/of pallets of stammetjes van die bomen die je er toch uit ropt. Gewoon alles gebruiken wat je in de buurt hebt liggen.En dan vooral van dat gras van de buren erop flikkeren, flinke laag.En dan wat ladingen van die moestuinaarde, waar je het eerder over had, er in storten. Je kan grote bakken maken maar ook kleine. Wat je maar wilt of handig vindt.En denk dat een hoogte van 20 á 30 cm wel goed moet zijn. Afhankelijk van wat je er in wilt telen (voor worteltjes het liefst wat dieper). De wortels van de planten kunnen dan zelf nog wel in die klei doordringen als ze dat nodig vinden. Zou verder niet meer in die grond gaan wroeten maar inderdaad bovenop die grond gaan werken. Quote
loes Geplaatst: 28 september 2015 Geplaatst: 28 september 2015 de makkelijke moestuin bakken zijn ook 20 a 30cm diep dus dat zou voldoende moeten zijn voor de meeste groentenhoe groot je de bak maakt moet je zelf bekijken maar maak ze niet te breed. zorg ervoor je tot het midden van de bak kan rijken zonder in de bak te hoeven staan. dat voorkomt dat je de grond weer dichttrapt. Quote
dasouth Geplaatst: 28 september 2015 Auteur Geplaatst: 28 september 2015 Dank U allen ,morgen een lijstje maken met de groenten die we willen & dan plantafstand & diepte proberen opzoeken Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.