Ga naar inhoud

Boerenkool afschermen...

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb mijn boerenkool omringd met gaas en er ook nog een net overheen. Zie foto.

Ze zijn nu best groot, kan ik het gaas en het net weg halen denken jullie? Welke dieren kunnen er nu van gaan eten?

IMG2015091311503733131442391751.jpg

IMG2015091311504989561442391771.jpg

Geplaatst:

Ok helder. En hoezo rupsjes? Doet de foto je dat vermoeden?

En dat ik het net en het gaas wil weg halen is puur omdat ik het lelijk vind. Het liefste doe ik alles zonder gaas, netten en allerlei hekwerken maar ja, dan hou je niet veel over

Geplaatst:

Ik hoorde van iemand met een moestuin die ook netten over de kolen had gespannen dat hij zag hoe een vlinder gewoon een eierpakketje liet vallen boven de kolen, dus dat de vlinder niet op de kool zelf hoefde te zitten om haar eitjes kwijt te raken.

Dus ik was benieuwd of dit net afdoende helpt. Ik hoop het natuurlijk wel voor je !!

Geplaatst:

vlinders werpen gewoon de eitjes af op de kolen, door de mazen heen ja. Maar hoeft bij jou niet het geval te zijn hoor. Gebeurde bij mij wel ja. Fijnmazigere ikea vitrage houden de eitjes wel tegen.

Maar dat zijn de rupsen, dat stopt straks in oktober wel. Maar dan zijn het daarna bij mij de duiven , de fazanten en de eenden vooral, die dol zijn op de boerenkool. Na de eerste sneeuw, een dag later, zijn bij mij alle stronken kaal als ik ze niet onder een net laat staan.

Ik heb de esthetische norm al laten zakken een paar jaar terug

Geplaatst:

@Bit, die Ikea vitrage houdt de eitjes van het koolwitje ook niet tegen en hier spreek uit ondervinding hoor.

Nu ga ik niet beweren dat het hoegenaamd niet helpt maar er komen toch eitjes door, wel veel minder denk ik.

In ieder geval zet ik ze over mijn kleine plantjes.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

er is een probaat middel tegen vlinders en vooral ook witte vlieg en dat is witte vliegengaas, dit is zo fijnmazig, dat er niets en dan ook niets door komt, behalve regen en zon. Het is misschien even een uitgave, maar gaat jaren mee, te koop o.a. bij zaadhandel van der wal

Ik gebruik hetzelfde stukje nu al voor het 4e jaar en heb er geen omkijken naar. Zo tegen november, afhankelijk van het weer vervang ik het door netten, vlinders en witte vlieg zijn dan weg, maar ook de zon is minder krachtig en netten zijn dan beter.

Ik plant de boerenkool al begin juni, oogst ze begin augustus door de stronken halfweg af te snijden. Deze lichting komt in de vriezer. Je zult zien,dat de stronken weer uitlopen en opnieuw prachtige bladeren gaan opleveren, deze laat ik in de winter staan en eet ze na de eerste nachtvorsten.

Dubbele oogst!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...