Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Welke maat kas / waar plaatsen / volle grond of op tegels?


henkg

Aanbevolen berichten

Welke maat kas / waar plaatsen / volle grond of op tegels?

Ik denk aan een kas van ongeveer 3 x 4 meter, met een goothoogte van minimaal 180 cm. Glas, geen polycarbonaat.

 

Doelgebruik: tomaten, meloenen, pepers en zo, geen diep wortelende planten als b.v. druif. En daarnaast wil ik in de kas een klein! zit/leeshoekje voor de dagen dat het buiten te koud is.

Vraag1: Is 3 x 4 meter een mooie maat? Ik lees namelijk vaak dat mensen met een kas maar één ding willen: een grotere!

 

De beste plek is –denk ik- hier (dat terras gebruik ik toch niet, rechts achter het hek is nog zo'n terras, direct aan het water):

IMG272625721442421259.JPG

De rechtopstaande steen linksvoor staat op 4 meter van het hek rechts. De lage schutting achter (ruim 3 meter vanaf het pad) kijkt uit naar het ZZW.

Vraag2: Goeie plek?

 

Die plek is nu voor een groot gedeelte bestraat. Ik twijfel tussen het telen in heel grote bakken (rechthoekige, 65 liter) en in de volle grond. Bakken drogen sneller uit, in de volle grond moet ik rekening houden met wisselteelt.

Vraag3: Jullie idee over bakken / volle grond?

 

De (schuif)deur. Die wil ik links, dus richting WNW. Dan kan het hekje rechts blijven staan.

Vraag4: De deur zoveel mogelijk naar het zuiden gericht, is dat echt veel beter?

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over de grootte kan ik weinig meer zeggen als zo groot als je je kunt veroorloven, zowel qua ruimte als qua uitgaven.

Soms is zelfs een iets grotere kas goedkoper dan een kleine, omdat je meer keuze hebt, vooral met gebruikte kassen.

 

Wat zeker meespeelt, is dat een grotere kas (meer luchtinhoud) een stabieler klimaat oplevert. Dus minder moeilijk doen met afschermen in de zomer, en stabieler qua temperatuur in het voorjaar als je er jonge planten in aan het opkweken bent.

En wat mijn voorgangers ook al zeiden, hij staat snel vol, ook al denk je dat je een grote kas hebt. Mijn kas van 3x6 mtr is ook eigenlijk te klein voor wat ik er allemaal wil inzetten...

 

Ga in ieder geval voor een stevige kas, en zeker ook glas van 4 mm. Dat breekt veel minder snel als het 3mm-glas dat je in bijna alle goedkopere aluminium kasjes zit.

 

Zelf zou ik altijd voor volle grond gaan. In bakken droogt de grond snel uit, zeker in een kas. Ook is het vrij prijzig om ieder seizoen de grond te vervangen uit deze bakken, reken maar eens uit hoeveel je nodig hebt.

Je kunt, als je twijfelt over je vruchtwisseling, je planten alsnog in potten zetten en deze ingraven, of een ingegraven 'zak' van worteldoek en daar je planten in planten, en dan ieder seizoen deze grond vervangen. (doet mijn vader ook omdat hij last heeft van knolvoet in zijn kool, en dit werkt best aardig ook al gebruikt hij maar kleine potten)

En je kunt er altijd een klein stukje in bestraten, waar je ook potten op kunt zetten bij het voorkweken.

 

Ga eens kijken naar een kas van gebruikt materiaal.

Ik heb zelf twee jaar geleden een kas gekocht bij Hobbyserres Stappaerts in Tielen, Belgie (http://www.hobbyserresstappaerts.be).

Hij breekt professionele kassen af en hergebruikt de materialen om er hobbykassen van te maken.

Het gegalvaniseerd stalen frame, het glas en de aluminium glaslatten van het dak zijn tweedehands; de aluminium glaslatten, de deur en de rubbers zijn nieuw.

Het zijn segmenten van 3 x 3,5 meter, waardoor je zelf de lengte kan bepalen (3, 6, 9, 12, ... meter)

Het is een zeer stevige kas, echt niet te vergelijken met de simpele volledig aluminium kasjes, echt professionele kwaliteit.

Hij levert ook veel in NL, zeker in zuid en midden, dus dat is geen probleem.

 

Een kas van 3,35 x 6 meter was (thuisbezorgd in omgeving Eindhoven) 1500 euro. Plaatsing zou 500 euro zijn, maar ik heb hem zelf gezet. (zit een redelijke handleiding bij, maar het kost je wel een paar dagen om dat te doen).

 

Borsalino heeft een kas gekocht bij dezelfde leverancier en hier enkele jaren geleden een uitgebreid bouwverslag van gemaakt. https://www.moestuinforum.nl/opbouw-glazen-serre-t3405.html

Oudholland

 

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals boven geschreven, maak zo groot mogelijk als je tuin toelaat en je wil. Is zo een tunnelkas niet wat, die kun je dan zo voor een deel vergroten of verkleinen. Kwestie van bogen bijzetten of weghalen, kun je bijvoorbeeld in zomer deel weghalen en als moestuin gebruiken. Is dan mooi vroeg in voorjaar gezaaid, gepoot en beplant, omdat de kas die warmte geeft voor die voorsprong.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja een grotere kas is ook gewoon duurder. Ik zou zo groot gaan als je je kan veroorloven. Groter is wel beter dus, zoals de anderen zeggen, maja. Of het kan ?

 

Deur op het zuiden heeft vele voordelen, in het voorjaar kan de deur eerder en langer open, en juist dan wil je niet een te hoge vochtigheidsgraad. Luchten is heel belangrijk bij een kas. Zelfs bij vorst kan bij mij de zuiddeur overdag even open, omdat het daar dan niet vriest. Zuiderstorm is ook wel een heel zeldzame en nooit zo'n sterke. Deur moet je open kunnen laten en es vergeten.

 

Dan is naast de deur plaatsing het nóg belangrijker dat je bij een wat grotere kas ( groter dan die van mij bv , die je kent ) je ook 2 ramen in het dak hebt die open kunnen . Open zetten tegen mekaar in , of 1 afhankelijk van de windrichting. Heel handig.

 

Op tegels zou ik niet doen. Gewoon volle grond, en de echt lastige dingen kwa ziektes in de grond dan toch in half ingegraven potten zoals al gezegd.

 

Zeker ook denken aan schermdoek of schermwit. al vanaf 1 april gaan schermen.

 

De plek in de tuin maakt bij jou niet heel veel uit. licht zat; breed en vol. Let juist wel op de wind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de reacties. Nuttig, kan ik wat mee!

 

Daarom bijstelling plan (op dit moment):

- Deur beter aan de ZZO zijde (kost me een meter extra omdat er een paadje moet komen langs het hek rechts.

- Twee ramen i.p.v. eentje.

- Doorwaaien: Eén raam aan de ene nokzijde, de andere aan de andere nokzijde.

- Maat: 3 x 4 meter. Waarbij ik bij de leverancier bevestigd wil krijgen dat dat makkelijk (en niet te duur) uit te breiden is naar b.v. 3 x 6 meter. Of anders maar gelijk naar 3 x 5 of 3 x 6. Maar ja, zelfs 3 x 6 schijnt te klein te zijn .

- Ik denk aan leverancier Dave Storm in Naaldwijk, ik ga daar dan wel eerst even langs om het spul eerst te zien.

 

Ook nog even controleren welke regels er gelden in mijn gemeente, ik plaats namelijk op eigen erf. Aan de andere kant: geen haan die ernaar kraait. Wel vooraf even afstemmen met de buurman.

 

Wordt vervolgd …

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...