Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Augurken topic


suustuin

Aanbevolen berichten

Nog geen topic over augurken? hopenlijk komt daar nu verandering in. Ik ben gek op augurken, met name de zoetzure variant. Die van de Aldi vind ik het lekkerst, maar andere merken gaan natuurlijk ook.

 

Zojuist heb ik de eerste 8 augurken van de plant geplukt, nog ff sparen dus en dan kan ik weer gaan inmaken, maar.... Met zoetzuur heb ik nog nooit succes gehad, en er zijn zoveel recepten dat ik door de bomen het spreekwoordelijke bos niet meer zie. Nacht in het zout laten staan of niet? Koken of niet? Verhouding azijn suiker? Maakt het soort azijn (gehalte zuur) nog uit? Moet er ook een deel water bij? Moet je de augurken ook koken of kan alleen het vocht er kokend op, en trekken de potten zich dan wel vacuum?

 

Wat zijn jullie ervaringen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zijn jullie ervaringen?

 

Ik heb een boek met quick pickles recepten, dat wil zeggen dat ze snel klaar zijn en voor 'snelle' consumptie geschikt zijn. En dus niet om maanden of jaren te bewaren. Maar daarin staat wel een basisrecept dat ik al jaren gebruik. Voorheen voornamelijk voor komkommer maar dit jaar ga ik er mijn zelfgekweekte augurken mee zoetzuren. Het is een amerikaans boek dus je hebt of amerikaanse meetinstrumenten nodig (zo'n ding waar cups enzo op staan) of je moet het doen met mijn 'vertaling'

 

1360 gram augurken/komkommers

450 gram uien

3 eetlepels grof zout

1 theelepel selderijzaad

1 theelepel kurkuma/koenjit

1 eetlepel geel mosterd zaad

ruim 700 ml appelazijn

ruim 550 gram basterdsuiker

 

Uien en komkommers/augurken in een glazen/plastic/roestvrijstalen kom samen met het zout mengen. De kom afdekken en 1 a 2 uur in de koelkast wegzetten. Daarna goed afspoelen en uit laten lekken. De overige ingredienten in een roestvrijstalen pan doen en vlot aan de kook brengen (op hoog vuur). Af en toe roeren om de suiker goed te laten oplossen. Als de suiker is opgelost het vuur laag draaien en de boel ongeveer 3 minuten laten 'sudderen'. Dan de vloeistof over de komkommers/uien gieten. De groenten moeten wel onder staan! Als het spul tot kamertemperatuur is afgekoeld kun je de pot afsluiten en in de koelkast zetten. Je kunt ze natuurlijk ook direct eten maar de smaak wordt beter/sterker als je ze nog een dag laat staan. Let op, op deze wijze gemaakt zoetzure groenten zijn ongeveer een maand houdbaar. Ideaal dus voor die zomerbbq die je ongetwijfeld gepland hebt!

  • Like 1

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vindt het geen handig recept omdat je ze maar kort kan bewaren, volgens mij moet zowizo de vloeistog koud over de augurken in de pot

anders krijg je slappe augurken en ik wil zelf knapperige.

er zijn recepten met veel langere bewaartijd en knaperig zoals zure bommen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat snelle recept klinkt lekker! waarschijnlijk genoeg augurken om het uit te proberen, maar graag inderdaad ook een recept voor langdurig bewaren zodat ik er de winter mee door kom Hans ik ben benieuwd naar jouw recept!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is gelijkend aan het recept van Jooze courget-op-zoet-zuur-ook-te-gebruiken-voor-pompoen-oid-t663.html voor dingen in zoet/zuur kruiden gebruiken we pakje ( verstegen inmaak kruiden) op 1 liter inmaak azijn 5 minuten koken,

en gaat dit toch direkt heet over de augurken (volgens mij twijvelde ik vorig jaar ook of het heet of afgekoeld over de augurken moest

dus heb het recept bekeken en dat is toch heet eroverheen )

Het moet minimaal een maand staan voor je eerste kan proeven en goed op smaak is, mogelijk doen we dit jaar dille bij een paar potten

volgens Zweeds gebruik voor afwisseling smaak.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Bij de appie lijkt mij? Maar je hebt die kruiden niet nodig hoor, gewoon het inmaken als excuus gebruiken om je kruidenkast weer eens uit te breiden of aan te vullen. Of wellicht heb je al een heleboel in huis. Met een basispakket van de volgende kruiden kom je echt een heel eind:

- mosterdzaad

- dragon (vers)

- peperkorrels

- steranijs

- kruidnagelen

- venkel (zaad of vers)

- dille (vers)

- all spice / pimenta

- kurkuma

- laurierblad

- selderij (vers of zaad)

- kummel

- karwij

 

Met name mosterdzaad en dragon zijn traditioneel voor de zure augurkjes. Zelf stop ik wat mij voor handen komt ook in de inmaakpot: verse pepertjes, knoflook, krulpeterselie, basilicum etc etc

 

Ik zou gewoon even op deze site van Verstegen kijken en dan alle kruiden die in de kantlijn staan in huis halen http://www.verstegen.nl/nl/verstegen/kruiden-en-specerijenwijzer

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

dankjewel! Mosterdzaad heb ik nog niet kunenn vinden in de winkel (ga nog eens goed zoeken) maar zit iig nog in bloemvorm aan de mosterdplantjes, komt goed Van de rest heb ik eigenlijk best veel al in huis! Laatst een keer azijn "gerecycled" voor de komkommerplakjes toen de "winkelaugurken" allemaal verorberd waren... ik heb er ook peperstukjes bij gedaan, wordt het lekker pittig (alhoewel lekker pittig voor iedereen anders is...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om mijn augurken knapperig te houden gooi ik een heel klein beetje aluin in elk pot. Verkrijgbaar bij apotheek, maar ook bij goede inmaakspullenwinkels, ik ga daarvoor naar brouwland in Beverlo, (B).

 

Complete recept:

 

augurken plukken, nacht in het zout water (handje per pan)

 

Potten schoonmaken in hete soda, heet afspoelen en dan een half theelepeltje aluin op de bodem.

 

In inmaakazijn met een paar eetlepels suiker de augurken tot tegen de kook aan brengen. De augurken zijn dan net verkleurd.

Warm in de pot stoppen, kruiden erbij, hete azijn erop gieten, pot sluiten en op zijn kop zetten tot-ie koud is.

 

Kruiden, suiker etc. naar smaak. Zoals je ziet heb ik geen exacte hoeveelheden, ik proef de azijn met suiker en voeg toe tot ik denk dat 't goed is. Kruiden: peper, geel mosterdzaad, piment, dille, ui (vers, tegelijk met de augurken uit de tuin geplukt).

 

Donker bewaard houden deze augurken minstens een jaar. Ik heb nu nog potten van verleden jaar staan, en die hebben niks aan kwaliteit ingeboet.

 

grtz,

 

marcelr

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik heb KILO's augurken. Van die dikke vette joekels, waarvan ik er net al een boel in parten heb gesneden om ze straks (na het staan in zout) in te maken in het zuur.

Maar dan nog heb ik een boel over. Heeft er iemand nog een leuk recept met verse augurken? Ik ben aan het zoeken op internet, maar vind alleen recepten waar zure augurken in/naast gaan. Dit omdat er natuurlijk vrij weinig mensen eigen augurken kweken

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jorieke:

Heel lang geleden, in het toen nog communistische Polen, kreeg ik gekookte augurken,met wat kruiden erover. 't Was best aardig meen ik me te herinneren.

 

Kun je geen recepten met komkommer aanpassen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ingrediënten

 

8 plakjes bladerdeeg (pak 10 plakjes, diepvries), ontdooid

2 blikjes tonijn in olijfolie (a 160 g)

2 uien, gesnipperd

2 tenen knoflook, fijngesneden

2 el Italiaanse kruiden (potje 12 g)

heul veul augurken, in plakjes

4 tomaten, in plakjes

 

Materialen

 

bakpapier, bakvorm (ca. 30 x 24 cm)

 

Bereiden

 

1. Verwarm de oven voor op 220 °C. Bekleed de bakvorm met bakpapier en vervolgens met bladerdeeg en prik met een vork in de deegbodem. 2. Laat de tonijn uitlekken en vang de tonijnolie op. Verhit 1 el tonijnolie in een koekenpan en fruit de uien 3 min. Voeg de tonijn, de helft van de knoflook en de helft van de Italiaanse kruiden toe en bak al omscheppend 2 min. Schep in de bakvorm. Verdeel de courgette en de tomaten erover. Bestrijk de bovenkant met de rest van de tonijnolie en verdeel de rest van de knoflook en de rest van de Italiaanse kruiden erover. 3. Bak de taart onder in de oven in 30 min. goudbruin en gaar. Serveer naar keuze warm of koud.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
.... Heeft er iemand nog een leuk recept met verse augurken? Ik ben aan het zoeken op internet, maar vind alleen recepten waar zure augurken in/naast gaan. Dit omdat er natuurlijk vrij weinig mensen eigen augurken kweken

Heel lang geleden, in het toen nog communistische Polen, kreeg ik gekookte augurken,met wat kruiden erover. 't Was best aardig meen ik me te herinneren.

?

 

Ik denk dat ze dat nu nog steeds doen, want in Polen zag ik deze zomer echt overal augurken te koop. Zelfs de vrachtwagens van de Poolse 'albert heijn' rijden rond met de afbeelding van een enorme augurk erop.

 

Overigens bevalt het basisrecept voor inmaken van augurken mij erg goed. Helft water, helft azijn. Hierin de augurken koken. Suiker erdoor naar smaak. Een scherpe peper erdoor vind ik lekker of knoflook. Paar minuutjes koken en dan in de potten. Lekker en bewaart lang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had eerder dit jaar getwijfeld of ik ook augurk zou zetten, maar heb het bij alleen komkommers gehouden. Resultaat van 1 maandje plukken: 15 grote potten ingemaakte komkommer en flink wat buikpijn van de rest.

 

Volgend jaar ga ik niet meer twijfelen en komen er zeker augurken, al helemaal na het lezen van dit topic! Verheug me nu al op die lekkere zure bommetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...