HuubvG Geplaatst: 10 oktober 2015 Geplaatst: 10 oktober 2015 Ik las afgelopen week ergens iets over het later (dan 10 -10) poten van look, volgens mij ging het hier over olifantenknoflook, ik kan het niet zo gauw meer terug vinden. Reden zou zijn dat winters zachter worden en dat ze dan te snel door zouden groeien. Daarom werd pas eind van het jaar gepoot. Is het wat om gezamenlijk een test te doen? Bijvoorbeeld half oktober wat poten, half november weer wat, en half december, als de grond het toelaat, nog een portie? Voor mezelf ga ik het wel doen, komende week de eerste partij tenen poten.
CindyB Geplaatst: 10 oktober 2015 Geplaatst: 10 oktober 2015 Ik heb mijn olifanten afgelopen donderdag gepoot, maar bij mij is dat dus onder glas in een hele grote kas.Ik hou het bij.Ik denk overigens dat ik, puur om de test, nog wat tenen in een pot ga doen en die gewoon bij mij in de tuin zet. Gewoon eens om te kijken hoe het verschil is met de groei in de kas en buiten. Ik neem hiervoor de scherpe knoflook van AH die ik stiekem ook nog in mijn moestuin heb gezet. zit alleen een paar dagen tussen, maar dat mag de pret niet drukken Beginnend moestuinier met een moestuin van 42m2 onder glas.
Jorieke123 Geplaatst: 11 oktober 2015 Geplaatst: 11 oktober 2015 Dat staat hier Huub: olifanten-knoflook-t3036.html Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
HuubvG Geplaatst: 11 oktober 2015 Geplaatst: 11 oktober 2015 Bedankt Jorieke, had ik makkelijk zelf kunnen vinden achteraf. Vandaag ga ik de 'violet' en de 'blanc' uit de Pyreneeën poten, volgende maand de twee soorten, wit en violet uit de winkel erbij. Voor mij zijn er twee soorten, wit en violet (roze/paars). Wit is scherper, violet smaakt me beter. Verder proef ik geen verschil tussen de vele verschillende witte of violette soorten die ik anderen zie telen, dus dat is niet aan mij besteed. Oerprei die is blijven zitten, staat er al flink boven, deze week ook de overige bolletjes poten.
Myrdal Geplaatst: 11 oktober 2015 Geplaatst: 11 oktober 2015 Vandaag de knoflook gepoot, Fokhagyma, Therador en Vallelado. Het is hier nu al koud zat... rijp zat vanmorgen op het dak van de garage.
Enjoy! Geplaatst: 12 oktober 2015 Geplaatst: 12 oktober 2015 De knoflook staat er hier matigjes bij. De normale supermarktbollen doen het goed, maar de bijzondere soorten kiemen heel slecht, dat zal helaas weinig worden. Ga vandaag nog wat in de grond stoppen om dat verlies wat te compenseren. Ben je niet te vroeg met constateren dat het niet wat wordt? Vorig jaar zat er in het opkomen van de verschillende soorten bij mij een tijdsverschil van zeker zes weken, terwijl ze allemaal dezelfde dag de grond in gingen...?!
MartinH Geplaatst: 12 oktober 2015 Auteur Geplaatst: 12 oktober 2015 Gisteren in Parijs BIO knoflook gekocht. Het waren grote witte bollen. Vandaag zijn ze de grond in gegaan, benieuwd wat daar nu weer uit komt. mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
HuubvG Geplaatst: 12 oktober 2015 Geplaatst: 12 oktober 2015 [ ...], benieuwd wat daar nu weer uit komt. Ehm... Grote witte BIO knoflook bollen misschien? Mits je geen chemicaliën gaat gebruiken. Komt vast wel goed!
MartinH Geplaatst: 12 oktober 2015 Auteur Geplaatst: 12 oktober 2015 Daar hoop ik wel een beetje op Huub. Nee chemicaliën zullen er niet aan te pas komen Over ruim een half jaar zullen we meer weten... mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
CindyB Geplaatst: 12 oktober 2015 Geplaatst: 12 oktober 2015 [ ...], benieuwd wat daar nu weer uit komt. Ehm... Grote witte BIO knoflook bollen misschien? Mits je geen chemicaliën gaat gebruiken. Komt vast wel goed! Beginnend moestuinier met een moestuin van 42m2 onder glas.
roosmarij Geplaatst: 13 oktober 2015 Geplaatst: 13 oktober 2015 Ik heb vorige week drie tenen van een rozegestreepte look (van de Turkse supermarkt) in een wasmand met potgrond gestopt omdat ik het toch wel snel kouder begon te vinden. De slangenlook van vorig jaar is de grond niet uit geweest. Die was in juli niet te vinden en stond in augustus alweer boven de grond! Nou had ik nog wat tenen van mijn Oosterdel of Siberian, ik denk de laatste, maar die kan ik ineens niet meer vinden.... Ze zaten in mijn doosje met broedbolletjes, dus die zijn ook zoek. Helaas maar twee soorten volgend jaar dus! In manden, omdat de grond van mijn tuin niet echt geschikt is om knoflook te zetten. Ik ben erg benieuwd naar de "Turk". Als knoflook in de keuken is hij bijzonder lekker, vers niet te scherp en verwarmd heerlijk zacht. Marijke. Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.
Flup Geplaatst: 13 oktober 2015 Geplaatst: 13 oktober 2015 De knoflook staat er hier matigjes bij. De normale supermarktbollen doen het goed, maar de bijzondere soorten kiemen heel slecht, dat zal helaas weinig worden. Ga vandaag nog wat in de grond stoppen om dat verlies wat te compenseren. Ben je niet te vroeg met constateren dat het niet wat wordt? Vorig jaar zat er in het opkomen van de verschillende soorten bij mij een tijdsverschil van zeker zes weken, terwijl ze allemaal dezelfde dag de grond in gingen...?! Nee, ben namelijk zo ongeduldig geweest en heb nieuwe gezaaid op die plekken en er zat niks. Heb die fout weleens gemaakt en gedacht dat het niks werd en bij het schoffelen zag ik dat de tenen wel aan het kiemen waren, maar dat is deze keer niet het geval. Heb deels tenen en deels broedbollen geplant. En heb, voor de zekerheid, ook supermarkttenen gezaaid en die doen het tot nu toe nog het beste.
MartinH Geplaatst: 13 oktober 2015 Auteur Geplaatst: 13 oktober 2015 Helaas maar twee soorten volgend jaar dus! In manden, omdat de grond van mijn tuin niet echt geschikt is om knoflook te zetten. Marijke. Hoezo is je grond niet geschikt?? Zie dat je ook uit Brabant komt, dus je hebt zandgrond? Daar doen ze het bij mij prima op. mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
Persica († december 2016) Geplaatst: 13 oktober 2015 Geplaatst: 13 oktober 2015 Ik heb vorige week drie tenen van een rozegestreepte look (van de Turkse supermarkt) in een wasmand met potgrond gestopt.Alleen maar potgrond gebruiken om knoflook in te poten is volgens mij niet de beste keuze, er moet op zijn minst een kwart tuinaarde en zand aan toegevoegd worden,wil het überhaupt iets kunnen worden.
Balto Geplaatst: 13 oktober 2015 Geplaatst: 13 oktober 2015 Hier de knoflook vandaag de grond in gegaan. Voor het eerst!
roosmarij Geplaatst: 13 oktober 2015 Geplaatst: 13 oktober 2015 Helaas maar twee soorten volgend jaar dus! In manden, omdat de grond van mijn tuin niet echt geschikt is om knoflook te zetten. Marijke. Hoezo is je grond niet geschikt?? Zie dat je ook uit Brabant komt, dus je hebt zandgrond? Daar doen ze het bij mij prima op. We zitten op een strook leem, ooit hier neergekwakt door een gletscher. Mijn appelbomen lijden er ook onder, die doen het echt niet goed. Bovendien zit het grondwater best hoog en hebben we op circa 50 cm diepte een bijzonder harde laag grond, geen idee waardoor. Marijke. Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.
roosmarij Geplaatst: 13 oktober 2015 Geplaatst: 13 oktober 2015 Ik heb vorige week drie tenen van een rozegestreepte look (van de Turkse supermarkt) in een wasmand met potgrond gestopt.Alleen maar potgrond gebruiken om knoflook in te poten is volgens mij niet de beste keuze, er moet op zijn minst een kwart tuinaarde en zand aan toegevoegd worden,wil het überhaupt iets kunnen worden. Ik houd het in gedachten Persica! Had ik niet bij stilgestaan. Vorig seizoen deden de aardappels het op deze manier best heel aardig. Dus dacht ik dat knoflook het misschien ook wel zo zou willen hebben. Marijke. Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.
roosmarij Geplaatst: 17 oktober 2015 Geplaatst: 17 oktober 2015 Ik zag vandaag dat mijn drie tenen rozegestreepte knoflook uit de Turkse supermarkt als1,5 tot5 cm boven de grond staan! Zo snel heb ik ze nog niet gehad... Marijke. Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.
Itoero Geplaatst: 18 oktober 2015 Geplaatst: 18 oktober 2015 Eind oktober wordt de knoflook van levenvanhetland opgestuurd! Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Cees Tabak Geplaatst: 18 oktober 2015 Geplaatst: 18 oktober 2015 @Marijke: 'mijn Turk' verkoopt Italiaanse knoflook... Verder constateerde ik dat bij de door mij uit te planten knoflook, een kleinwit schimmellaagje zat tussen vlies en teentjes. Zou er in de pan geen moeite mee hebben gehad denk ik. Teentjes waren redelijk schoon. Moet ik me voor de grond wel zorgen maken?? Zit met wat 'achteraf twijfel' en 'had ik maar' ....
aalterse-willy Geplaatst: 18 oktober 2015 Geplaatst: 18 oktober 2015 Nog altijd niet ontvangen van 'Leven van het Land'.Dus nog niet geplant ook en dat wordt wel laat vind ik. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
GTman Geplaatst: 19 oktober 2015 Geplaatst: 19 oktober 2015 e bestelling van Levenvanhetland is binnen! vandeweek heb ik ze geplant. Mijn bestelling had maar 2 soorten, nl: transylvanian en siberian.Nu heb ik onderzocht dat de b-merk knoflook in de Albert Heijn (ben even de merknaam kwijt) een Morado is, deze even onderworpen aan een kiemtest. En ja hoor, hij doet het, deze dus ook meteen er tussen gezet. Nu heb ik ook de paarse knoflook van de Albert Heijn (huismerk) op het veldje gezet, in het zakje zaten twee verschillende soorten: een witte soort en een gestreepte paarse soort. Wel uit Spanje allebei. Nu even een foto: Voor de knoflook is een verhoogt teeltbed aangelegd. Hier is oude paardenmest ondergewerkt (een cm of 20 diep) in de bovenste teeltlaag zijn koemestkorrels en lavameel doorgewerkt.
Persica († december 2016) Geplaatst: 19 oktober 2015 Geplaatst: 19 oktober 2015 Zie ik nu goed dat je geplante knoflook teentjes half boven de grond uitsteken?
GTman Geplaatst: 19 oktober 2015 Geplaatst: 19 oktober 2015 Haha ja klopt. Dit had mijn vader gdaan omdat hij denkt dat dat beter is. Daarna heb ik de knoflookjes allemaal maar aangedrukt. Ik heb namelijk al een keer gehad dat de knofloken zichzelf omhoog duwden. Op het moment dat de knoflookjes er in gingen had ik door school weinig tijd dus heeft mijn vader dit even gedaan. Die laatste twee rijen heb ik direct zelf gedaan, die staan dus niet boven de grond op de foto.
Aanbevolen berichten