Ga naar inhoud

Sint Jansui nu (september/oktober) planten?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

48350138731_b9ac584096_o.jpg

Het leuke is dus dat je aardig in de hand hebt hoe groot ze worden. Poot je vroeg, dan krijg je allemaal kleintjes, wacht je tot Sept - Okt, dan zitten er ook veel grote tussen. Kleintjes kom je ook nog wel tegen, en de grootsten hebben de neiging om zich verder te splitsen; het wordt een wat rommeliger geheel, maar ik vind het persoonlijk wel een duidelijke vooruitgang ten opzichte van een grote massa kleintjes.

Het kan natuurlijk zijn dat het per grondsoort wel verschilt hoe het uitpakt; de ui-achtigen doen het bij mij op de klei altijd wel aardig.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik had inderdaad erg veel kleintjes....en ook vroeg gepoot. Door de geposte foto van roeier, is meteen mijn vraag wanneer ik ze weer moet poten meteen beantwoordt. Eigenlijk dus samen met de knof....

Bedankt Jan

Geplaatst:

De kleintjes zijn wel leuk om in te maken samen met de augurken of komkommers.

Wat die knof betreft... het late poten om niet zoveel kleintjes te krijgen is iets wat ik van de knoflook heb afgekeken. Ik was ook later met de knoflook vorig jaar, maar nog niet laat genoeg. Ik zal dit jaar vooral in December poten; ik heb liever 4 -8 tenen per bol dan 12 - 20. Of dat betrouwbaar valt te sturen moet nog blijken, maar dat is iets voor het knoflook onderwerp.

Met de St Jans zit je ermee dat ze nu alweer beginnen uit te lopen; ze blijven niet lang in ruste.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

De meeste uitjes zijn nu al behoorlijk ingedroogd, de bewaarbaarheid van de St Jans is niet geweldig. Snelle groeiers zijn meestal slechte bewaarders. Zo'n Franse grijze sjalot kiemt veel trager en is veel beter bewaarbaar.

Wat de St Jans dan wel weer heeft is dat die in de herfst prima als bieslook kan worden gebruikt. Ik had een paar bosjes over het hoofd gezien bij het rooien. Lang in ruste blijven ze niet, dus dat zijn nu alweer forse pollen.

Lunchpauze tijdens de postroute met wat St Jans-look op de boterham dus. Een tijdje terug waren het nog tomaten en komkommers, maar zeker die tomaten zijn allang weer geweest.

lunch72321572027198.jpg

• 1 year later...
Geplaatst:

Vandaag (een groot deel van) de sint jansui geoogst, maar ik zag net dat ze (een aantal in ieder geval) al weer beginnen uit te lopen.

Wat nu het beste te doen? Ik heb ze vorig jaar waarschijnlijk te vroeg gepoot, veel maar kleine bolletjes.

Kan alvast een deel planten voor bosui (al zullen het vooral sprieten worden).

En rest toch proberen te drogen?

Eerste jaar (2 jaar geleden) was ik ze vergeten te poten, deed dat pas met de knoflook, waren toen bijna verdroogd maar gaven weinig maar grote bollen.

Afgelopen jaar dus eerder gepoot, maar veel en kleine bolletjes.

Zoals Roeier ook al dacht.

• Like 1
  • 3 maanden later ...
  • 6 maanden later ...
Geplaatst:

@acpronk

ziet er goed uit!

heb zelf vorig jaar augustus een rijtje gepoot. Moest zo vroeg want ik wilde ze voor de vakantie erin hebben.

bij mij zijn uit elke ui wel 20 nieuwe gekomen…., wel dunnetjes,  pluk nu af en toe een paar en die eten we als lente ui.

ga dit jaar weer een deel later zetten zodat we ook wat dikkerdjes krijgen.

zal morgen even een foto posten

• 1 maand later ...
  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
Geplaatst:

@acpronk

De Sint jans uitjes hebben nogal wat last gehad van de slakken dit jaar, maar ik heb in ieder geval wel weer genoeg oogst om te vermeerderen, beetje in het zuur te zetten en wat aan Dahli te sturen. Mijn boomuien hebben nog erger geleden: ik heb maar 1 cluster terug kunnen vinden, maar er staan er vast nog wel wat ergens.

IMG_20240624_110601971_HDR.thumb.jpg.8ab8592523906d1735705e9dd6c8eb09.jpg

De uitjes zijn ook klein gebleven. Dus de dikste en de kleinste gaan de grond weer in. De eerste loopt ook al weer uit 😀

IMG_20240625_105003425_HDR2.thumb.jpg.cbf96c2eb86b28df796a9dca198be326.jpg

• Like 1
  • 2 maanden later ...
Geplaatst:

Ze zijn geplant! De uitjes die ik deze week van @woldistel heb gekregen. Misschien iets te dicht op elkaar, zoals alles hier, maar dat komt wel goed. Ik verwacht dat ze met het zachte weer van de komende weken wel al zullen uitlopen. Ik heb er stiekem 1tje gegeten en die was verrukkelijk.

IMG_6531.jpeg

IMG_6529.jpeg

• Like 2
Geplaatst:

Nog maar 4 dagen geleden gepoot en nu lopen de eerste al uit! Ik denk dat ik over 2 weken al een groene pot + perk heb, leuk hoor 😃.

IMG_6541.jpeg

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...