Geplaatst: 12 oktober 201510 j Nu heb ik verschillende appelsoorten staan, o.a. Cox o.p., maar geen enkele bewaart langer dan een paar weken. Daarom denk ik eraan om een echte winterappel te planten en denk dan aan Colapuis. Heeft er iemand ervaring met dit ras?
Geplaatst: 12 oktober 201510 j Ik heb de bramly seedling de schone vruchten bewaar je makkelijk tot januari februari en smaken dan ook nog goed!
Geplaatst: 12 oktober 201510 j Auteur Is dat een zure appel? Zo staat hij namelijk beschreven, "enkel voor verwerking geschikt."
Geplaatst: 12 oktober 201510 j Ze zijn vanaf dec zoet zuur en ook prima te eten. In okt en nov zijn ze redelijk zuur maar mijn vrouw vind dat super dus die eet ze al vanaf sept.Ik zou ze wel schillen
Geplaatst: 12 oktober 201510 j Stel je van een bewaarappel toch wel wat achteruitgang voor. Appels worden toch wel wat rimpelig en wat droger....zelfs als je ze op de ouderwetse beste manier bewaart d.w.z. niet gestapeld, koel (een graad of 4 a 7) en donker... luchtig. Er zijn er wel enkele die van enkele weken na-rijpen nog iets zoeter of aromatischer worden. Sowieso geldt voor bewaarappels dat je ze bijna-rijp moet plukken. Professionele fruittelers/handelaren gebruiken speciale geklimatiseerde koelcellen....daar kun je "thuis" echt niet tegenop bewaren. Als je op deze link kijkt, dan zijn de appelrassen gerangschikt op bewaarbaarheid. Bovendien kun je hier ook tot maart de appels proeven als je een boompje wilt kopen... http://www.boomkwekerijdelinde.be/catalog/index.cfm?DATA_GROEP=1Ik kocht er tot hier toe een stuk of 8 appelboompjes, waaronder de Colapuis...maar die heeft nog niet gebloeid en ik heb hier eigenlijk geen koele kelder of schuur om appels goed op te kunnen slaan. Dus meestal zorg ik dat de appels die ik bewaar toch na een week of 6 a 8 op zijn... In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 13 oktober 201510 j @weknow....mooie lijst.Blijkbaar kan ik de appels van mijn Topaz tot februari bewaren maar dat halen ze bij lange niet .Overigens is Topaz een heerlijke appel, absoluut een aanrader.Wij en familie en kennissen genieten er dagelijks van, vers van de boom zo lang de voorraad strekt.
Geplaatst: 14 oktober 201510 j weknow: over dat pluktijdstip. volgens de rassenlijst van nederlandse fruitgewassen staat bv bij conferancepeer dat hoe langer je ze wil bewaren hoe eerder je moet plukken. voor lange bewaring al ongev. half september. of geldt dit enkel voor fruit wat je onder speciale klimaatomstandigheden koelt? en als je het in de schuur neerlegt dat er dan andere dingen gaan spelen? Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
Geplaatst: 14 oktober 201510 j over dat pluktijdstip. volgens de rassenlijst van nederlandse fruitgewassen staat bv bij conferancepeer dat hoe langer je ze wil bewaren hoe eerder je moet plukken. voor lange bewaring al ongev. half september. of geldt dit enkel voor fruit wat je onder speciale klimaatomstandigheden koelt? en als je het in de schuur neerlegt dat er dan andere dingen gaan spelen? - Als je vruchten nog net niet helemaal rijp plukt, zullen ze nog wat afrijpen. Volledig rijp betekent ook dat ze al vrij snel over-rijp zullen worden en dan ook gaan rotten....het natuurlijk proces waardoor pitten zich verspreiden voor de voortplanting. Die afrijpfase krijg je dan nog een soort respijt om ze te bewaren (eventueel extra vertraagd door omstandigheden die voor een natuurlijke rijping zorgen: warmte en licht...tegen te gaan (vandaar koel en donker en luchtig bewaren...want ook gassen van rijp fruit bevorderen de rijping van de rest). - Niet natuurlijk gerijpt fruit zal vaak ook wat minder lekker zijn. Ik proef echt wel een behoorlijk verschil van een Conference die ik volledig rijp van mijn eigen boom pluk of een die ik in november bij de boer koop. Dus "rijping" na de pluk is eigenlijk meer voor het oog (verkoopbaarheid) dan voor de smaak....toename van suikers e.d. zal bijna stoppen als het van de boom af is. Er zijn natuurlijk, als uitzondering, ook wel enkele vruchten die een narijping nodig hebben om beter eetbaar te zijn (mispel, kwee, peren die heel zacht gegeten worden e.d.) maar dat is dan, denk ik, vooral omdat ze aan de boom niet goed bewaarbaar zijn (vorst, kou, slecht weer) en eigenlijk net iets meer tijd met voldoende zon/licht en warmte nodig zouden hebben om aan de boom helemaal goed te kunnen worden in ons klimaat.... Hetzelfde verhaal zal gelden voor elke manier van bewaren....zoals de handel het doet in speciale geklimatiseerde ruimtes onder de best mogelijke omstandigheden kan het meestal beter, preciezer, gecontroleerder (en mogelijk met nog wat extra middelen) dan wij in onze schuur of kelder. Het gaat in de handel om een economische balans...lange verkoopmogelijkheden en dus betere prijzen afgewogen tegen dat het voor de verkoop nog aantrekkelijk blijft. Voor ons als liefhebbers met meestal mindere bewaaromstandigheden....wij proberen zo lang mogelijk te profiteren van de oogst die we toch hebben: wat we over hebben slaan we nog even op voor later. Dus heel andere motieven en verwachtingen lijkt me.... In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.