Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Aardappelen (en uien) rapen?

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Gisteren aardappels geraapt. Lekker weer, zonnetje erbij. Heel dichtbij, op 150 meter van huis.

20241007_AardappelsGeraaptK.jpg

^ Mooi beetje. Hoeveel kilo?

Ik ga ze vandaag wegen, om te weten of mijn gok op het oog een beetje klopt.

En, omdat ik dat wegen toch al doe, maak ik er een mini-wedstrijd van. Met een prijsje voor de winnaar. 

Zie hiervoor: https://www.moestuinforum.nl/topic/51639-mini-wedstrijd-hoeveel-kilo-aardappels-heb-ik-geraapt/

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Vergeten te melden hier ik heb dit jaar ook uien geraapt.

ik had alleen niet in de gaten hoeveel ik er had geraapt dus bij thuiskomst zat de hele kofferbak van mijn auto vol en was ik niet in staat om ze zelf eruit te krijgen.

Ik had ook niet zo heel goed bedacht wat ik er mee ging doen dus ik heb heel veel uien weggegeven er is ook een doos mee naar de MTFD gegaan.

En ze zijn voorlopig nog niet op

• 7 maanden later ...
Geplaatst:
  • Auteur

Raapseizoen 2025.

Voor uien is dat verrassend vroeg begonnen: Gisteren zag ik -tot 2x toe- een vrachtwagen met geoogste uien oversteken. Ik wist zo waar ie ongeveer vandaan kwam. Vandaag ben ik even gaan kijken. Uiteraard met laarzen en tassen.

20250802_GeraapteUien_10kg.jpg

^ Bij elkaar ruim 10 kilo zaai-uien geraapt. Ik houd ze nog een weekje in huis, om na te drogen. Daarna gaan ze naar een schuurtje.

Oeps, vergeten groente: in dat schuurtje hingen nog ca. 2 kg geraapte uien van vorig seizoen.

20250802_uien2024.jpg

^ Heel matig, toch deels nog enigszins bruikbaar. Maar veel liever verse uien: de huil-uien (*). Het restje 2024 ligt dus nu in de groene kliko.

De bewaarmethode (daarvóór in kartonnen dozen) zou geholpen kunnen hebben. Niet te volle zakken (soort zoals op de 1e foto), en ophangen aan het plafond, tegen de muizen en voor de luchtigheid.

Op naar het aardappelen rapen, maar dat duurt nog wel even. Hier worden alleen late aardappelen geteeld. Overal staan ze er nu nog frisgroen bij.

(*): Huil-uien. Ik heb eens behoorlijk wat kilo's meegenomen naar een MTFD. Dat leidde tot een uitspraak van Angela: "De huil-uien van Henk"

Geplaatst:

Ik kan me bijna niet meer heugen wanneer ik voor het laatst van een winkel-ui moest huilen (kweek zelf geen). Slap spul, tegenwoordig.

Lijkt me best weer eens fijn, een goed scherpe ui!

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Mooie score, @henkg! Is het bij jou gemakkelijk te achterhalen wie je toestemming moet vragen om te gaan rapen, of weet je inmiddels wel wat van wie is?

Ik had dit jaar een stuk of tien gele uien uet, van een restje pootgoed van mijn buurvrouw. Dat was ook flink huilen. Kun je ze zelf niet kweken, @woldistel?

Geplaatst:

@Arja , ja dat zal dan wel moeten.

Ik kweek ze zelf niet omdat het me in het verleden eigenlijk nooit gelukt is om hier een fatsoenlijke oogst uit de grond te halen. En kwa prijs is het me eigenlijk teveel moeite. Maar dat huilen mis ik wel een beetje.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:
  • Auteur

@Arja : Toestemming vragen?

Hier (Sint Philipsland) hoeft dat niet. Klein eiland, één toegangsweg, dus vrijwel iedere raper is "van hier". Daarbij: hoewel import, ze kennen me wel, door lokaal verenigingswerk. Alleen als ik de boer zie, dan maak ik natuurlijk even een praatje, en vraag toch ook of ik mag rapen.

Echter, als je even dit hele topic doorneemt dan ligt het elders vaak heel anders.

Eén regel waar je je aan dient te houden: NIET rapen als er nog gerooid wordt. De loonwerkers gebruiken groot materieel, willen absoluut geen last van rapers hebben.

En blokkeer de toegangspaden niet, met je fiets, auto of anderszins.

En, voor uien: die worden eerst geklapt (omknakken van het loof), dan na een weekje of zo gerooid tot keurige rijen die op het land blijven liggen, om te drogen. Daar moet je uiteraard vanaf blijven. Pas na het machinaal oprapen en afvoeren van al die rijen mag er geraapt worden.

Voor zowel aardappelen als uien: vaak wordt er weer snel geploegd, soms al de volgende dag. En andere rapers kunnen je vóór zijn. Maar hoe weet je dat er geraapt kan worden? Eigenlijk alleen als je vlak in de buurt woont, en de signalen kent. Door b.v. regelmatig over de kleine weggetjes te fietsen.

Bottom line: rapen is geen verdienmodel. De maximaal een paar tientjes aan opbrengst heb je veel sneller verdiend met b.v. een krantenwijkje lopen, of een paar uur overwerk. Rapen is wel leuk: een oud volksgebruik, en je voelt je even een jager/verzamelaar.

Geplaatst:

Ik denk inderdaad datje er niet rijk van word. Maar het is gewoon leuk om te doen lijkt me, en het is gratis…

Ik houd van gratis, dus het is maar goed dat ik het hier in de buurt niet zie, ik zou er erg hebberig en licht asociaal van worden! 😱😉

Geplaatst:

Ik vind het ook een leuk idee, de oogst is vers en gratis, en het gaat verspilling tegen. Die laatste exemplaren gaan anders gewoon ondergeploegd worden. En verder moet ik aan weduwen en wezen denken, dat zal mijn gereformeerde opvoeding zijn 😆

Helaas zie ik hier in de regio vooral veeteelt, dus gras en mais en voederbieten.

Geplaatst:

Ja gras rapen voor je konijn lijkt me niet en met 1 zo’n voederbiet zit je fietstas wel vol.

Maar eh..als er zoveel op de aardappels gespoten wordt als in deze streken hoe gaan jullie dat dan mee om?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.