BiancaO Posted June 1, 2011 Share Posted June 1, 2011 Ja, ik moest toch iets leuks bedenken om jullie dit topic te laten openen Ik houd best van sla, gewone kropsla met een tomaatje, wat komkommer, eitje, gebakken spekjes en een flinke scheut slasaus. Dat is de sla waar ik mee opgegroeid ben, en de enige sla die we eten. Variaties bestaan uit het weglaten van één of meerdere ingrediënten, omdat we die toevallig niet in huis hebben. Sinds vandaag eet onze dochter (4.5) ook eindelijk sla , dus nu vraag ik me af: hoe eten jullie sla? In het bio-groente pakket van deze week zat weer een krop sla, dus kom maar op met jullie variaties!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje11 Posted June 1, 2011 Share Posted June 1, 2011 Beetje slasaus, schepje suiker, gesneden uitje of bieslook, schepje mosterd, beetje zwarte peper uit de molen,snufje paprika poeder en dan mengen.Verschillende soorten sla zoals kropsla ijsbergsla, lollo rosso, lollo bionda en dat door elkaar.Gekookt eitje erbij.Dit is mijn hollandse versie. Op z'n Grieks Alle soorten sla zoals hierboven, en dan dezelfde slasaus of olijfolie, met de kruiden, fetakaas in blokjes, tomaten in stukjes, olijven, paprika in stukjes, komkommerblokjes en parten ei erdoor blikje tonijn en dat mengen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 1, 2011 Share Posted June 1, 2011 Ik pluk van allerlei kleuren en vormen uit mijn assortiment sla, en doe er wat kruiden bij (kervel als er vis doorgaat, basilicum als er tomaat doorgaat, etc)Geitenkaas+spekjes+honingdressing is hier favoriet.Zalm plakjes+kappertjes+yoghurtachtige dressing.Feta+zwarte olijvenZacht gekookt ei+crutons van oud brood+ oude kaasGarnalen+thousend islands dressing. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted June 1, 2011 Share Posted June 1, 2011 Een van de favorieten van onze kinderen: ijsbergsla, blokjes komkommer, maiskorrels, tomaat, koude macaroni naar keuze en koude vleesrestjes, ham of zwanworstjes met een looksausje of een vinaigrette. Lekker als de buitentemperatuur te hoog is om warm te eten en praktisch om barbecuerestjes in te verwerken. Verder slasoep met boursin, erwtjes op zijn Frans, gestoofde andijvie met een mosterdsausje (witte saus met deel melk, deel stoofvocht van de andijvie en een lepel mosterd), veldsla met witloofsnippers en een lookvinaigrette, Griekse sla (zoals hierboven aangegeven), sla met met kiemgroenten, met bloemen van Oost-Indische kers, met allerlei slasausjes en vinaigrettes en op alle vleeswaren die op de boterham gaan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
freggel Posted June 1, 2011 Share Posted June 1, 2011 Sla, tomaat, komkommer, ui,fruit (aardbei, kiwi, banaan, druif), walnoten, gebakken kip in reepjes gesneden, champignons en wat whiskey-cocktailsaus met stokbrood. Heerlijk!!! Quote blog/freggel/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 2, 2011 Share Posted June 2, 2011 Oh, druiven en roquefort is ook lekker! Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted June 2, 2011 Share Posted June 2, 2011 Geitenkaas+spekjes+honingdressing is hier favoriet. Maak jij de honingdressing zelf Jorieke? Heb deze week van iemand 2 potten zelfgemaakte honing gekregen maar weet niet goed, wat ermee te doen. Weggeven kan altijd nog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerardw Posted June 2, 2011 Share Posted June 2, 2011 sla met avocado, tomaat, komkommer, (olijven) gebakken spekjes en een vinaigrette als dressing (wijnazijn of balsamico en een goede olijfolie). Ook lekker met veldsla....Ben eerlijk gezegd niet zo weg van sauzen uit een potje... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 2, 2011 Share Posted June 2, 2011 @Helena, Ja, ik neem wat dressing (zelf gemaakt, of uit een zakje, net wat er is) en doe er dan een lepeltje honing doorheen. Goed roeren, en het kan over de sla. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted June 2, 2011 Share Posted June 2, 2011 Wij kopen vaak zo'n maaltijd salade bij de c1000 (Ja, nog geen eens uit eigen tuin ) zak extra sla er door mengen en t is perfect Eigenlijk geen idee zo 1 2 3 wat er door zit... Dressing, meerdere sla soorten [en wortel], stukjes aardappel, stukjes kip, kaas en dat is het denk ik. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted June 2, 2011 Share Posted June 2, 2011 Wist je dat supermarkt sla met chloor wordt gewassen?(Sorry moest er even uit) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted June 2, 2011 Share Posted June 2, 2011 Is dat zo? Wij hebben geozoniseerd kraanwater en daarvan wordt gezegd dat het ook in de voedingsindustrie wordt gebruikt. Dacht dat het het chloor en ander gehalte verminderde? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted June 2, 2011 Share Posted June 2, 2011 In Belgisch leiding/drinkwater zit altijd percentage cloor toegevoegd, gelukkig in Nederland niet Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted June 2, 2011 Share Posted June 2, 2011 Ons kraanwater komt rechtstreeks uit de bron in het bos En sla eet ik nooit met saus uit een potje maar gewoon met (een of andere) olie en (een of andere) azijn en peper en zout, eventueel honing of mosterd of sambal. Erdoor gaat wat er op dat moment in huis is: geroosterde pijnboompitten, zonnebloempitten, sardientjes, gedroogde tomaatjes, elke kaas die je je maar kan bedenken, surimi, gamba's, gebakken champignons, tonijn, radijsjes, walnoten, ansjovis, etc etc etc Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 2, 2011 Share Posted June 2, 2011 Helena: mosterd/honing vinaigrette: 1 flinke t.l. honing mengen met 1 t.l. mosterd, dan twee e.l. witte wijnazijn en drie e.l. olijfolie. Zout en peper en goed kloppen. Sla: allerlei soorten verschillende blaadjes uit de sla-hoek met wat blaadjes rucola `of wat basilicumblaadjes en twee fijngehakte sjalotjes...vooral sjalot gris is favoriet& sla van andijvie met bovengenoemde ingrediënten + uitgebakken spekjes...mmmm Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted June 3, 2011 Share Posted June 3, 2011 Ok, dat gaan we doen, eens zien watdeboernietkent ervan vindt Ja die spekkies hé die zijn als slagroom. ( wat een raar gedacht )Verder weiger ik varkensvlees te eten haha, maar van een rund kun je geen spek kan maken. Spekjes bij de sla, andijvie inderdaad en door gebakken aardappelen, zoo lekker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted June 3, 2011 Share Posted June 3, 2011 @ Monigue waarom is de Sjalot "Gris"" favoriet bij je, ik wil volgend jaar meer sjalotten zetten vindt wel leuk om een mooi ras te weten daarvoor. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wouttie75 Posted June 3, 2011 Share Posted June 3, 2011 Gisteren ijsbergsla uit de tuin gegeten met een knoflook yoghurt dressing met een handvol kruiden uit de tuin (peterselie, knoflookbieslook)Met dunne plakjes kipfilet, kort aan 2 kantjes gebakken. En de eerste 5 nieuwe aardappeltjes kort gekookt en even gebakken Met zeezout en zwarte peper (nogal vroeg maar de aardappelplant stond in de weg !?) Heerlijk.....hier kan geen michelin ster tegenop ! P.S. wel even een kauwgompje na het eten nemen Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 3, 2011 Share Posted June 3, 2011 @ Monigue waarom is de Sjalot "Gris"" favoriet bij je, ik wil volgend jaar meer sjalotten zetten vindt wel leuk om een mooi ras te weten daarvoor.Hans: heb je zelf maar een voornaam voor me verzonnen? De eerste letter is wel goed trouwens .Sjalot gris is een zeer smaakvolle sjalot die je in oktober/november zet. Oogsten in de zomer. Speciaal voor de sla, rauw gebruikt of bij het maken van de paté. Hij is echter niet lang houdbaar, in ieder geval niet de hele winter door.Helena: waarom eet je geen varkensvlees? Voor de gezondheid, of andere reden? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted June 3, 2011 Share Posted June 3, 2011 o ja zou kunnen ik dacht dat je echte naam Monigue was maar das weer iemand anders, oke leuk ik zal de naam gris onthouden om te kopen. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted June 4, 2011 Share Posted June 4, 2011 Wie heeft er een BEPROEFD recept voor slasoep??? Iets dat een succes is bij een gezin met kids. Ik twijfel of ik Smulweb ga onderzoeken, maar soms doe ik veel moeite en slaat het hier thuis niet aan, dat voelt meestal katerig... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 4, 2011 Share Posted June 4, 2011 Fruit 2 sjalotjes in een klontje boter, snij een krop gewassen sla in repen en fruit deze 2 minuten mee.Pureer met de staafmixer.Klop een eierdooier los met 50 ml slagroom.(liason)Neem de pan van het vuur en roer het roommengsel door de soep.Breng de soep op smaak met zout en peper, of met maggi kruidenbouillon en wat citroensap.Hak enkele takjes peterselie zeer fijn en een klein bosje bieslook en wat kervel fijn, zodat het samen 5 eetlepels is, doe de soep in kommen en bestrooi met de kruiden.Broodjes met geitenkaas uit de oven erbij, lekker hoor!Voor kinderen misschien zonder de kruiden en met veel geraspte jonge kaas? Uit Smaakmakend. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted June 4, 2011 Share Posted June 4, 2011 thnx Behalve de kervel, gaat de rest wel lukken... Zo kan je natuurlijk ook snijdsel netjes verwerken. Dikke nerven, lelijke (maar eetbare) bladeren houdt ik meestal over... Voor soep kan ik ze niet altijd porren, maar als er room in zit lukt het nogal eens wel... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted June 4, 2011 Share Posted June 4, 2011 Ik ben bezig, appelvrouwtje... moet ik nog water toevoegen??? Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 4, 2011 Share Posted June 4, 2011 Oeps...halve liter water met het bouillonblokje Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts