Jorieke123 Posted June 7, 2011 Share Posted June 7, 2011 Hij bloeit als sla.. tenminste, er zit nu een stengel in die vertakt, hij heeft nog niet echt gebloeid. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted June 7, 2011 Share Posted June 7, 2011 oke thanks dan snap ik wat je bedoeld dat is wel anders ja. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted June 9, 2011 Share Posted June 9, 2011 Of je neemt van die lekkere groenteburgers van de Aldi, geen soja maar vol met groenten. Erg lekker!En gebakken kaasplak zou je ook nog kunnen proberen. Een kaassoufflé maar dan anders. Kaasplakken, ja dat is lekker Helly, die groenteburgers zijn die gekoeld, bevroren of houdbaar verpakt? Bij ons kan ik ze niet vinden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted June 10, 2011 Share Posted June 10, 2011 Of zelf maken: vega burgertjes zijn vrij simpel... eigenlijk kan je vanalles bij elkaar doen in een lekker smakende verhouding, en dan een pasta van maken. Bv. dmv gestampte peulvruchten of ei.... balletjes rollen, plat drukken, bakken maar... gewoon oefenen op zoek naar je eigen favo recept... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Romke3 Posted June 10, 2011 Share Posted June 10, 2011 lekkere dressing met honing maak ik met 3 delen honing, 1 deel grove mosterd, 2 delen balsamicoof 1 deel walnootolie, 3 delen honing 1 deel balsamico.Deze dressing is prima een tijd te bewaren in de koelkast.Ik gebruik altijd bloemenhoning van De Traaij Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted June 10, 2011 Share Posted June 10, 2011 Ok , volgende week deze dressing eens proberen. Had van de week honing, mosterd, olijfolie en witte wijn azijn, én zure gezichten aan tafel : heb je er wijn in gedaan ma?.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annette Posted June 12, 2011 Share Posted June 12, 2011 Pluksla van allerlei soorten, rucola, een vinaigrette ( zonnebloem olie, mosterd, citroen en zout )meestal dat en af en toe met wat vulling zoals fetta blokjes, of avocado met tomaat, of spekjes en gebakken champigons en tomaat. mmmmmm Quote http://www.doudou-creaties.nlhttp://www.epipen-tas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted May 19, 2012 Share Posted May 19, 2012 De sla begint m'n neus uit te komen Nu kan je met dressings enzo best wat variaties maken.Dus gezocht SIMPELE variaties met sla Meestal maakt mijn moeder de dressing met een beetje mayo, azijn, peper en zout. Is heel lekker hoor maar niet 3 keer in de week Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted May 19, 2012 Share Posted May 19, 2012 Een gekookt eitje en gebakken spekjes erdoor!( en natuurlijk beetje dressing en verse kruiden ) erg lekker! Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted May 19, 2012 Share Posted May 19, 2012 Lekker met wat bieslook er door, yofresh met tuin kruiden,of aanmaken met olijfolie, azijn,tomaatje,fijn gesnipperd uitje,eitje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eva1986 Posted May 19, 2012 Share Posted May 19, 2012 Balsamico azijn met olijfolie en beetje honing, knoflook, tijm, peper en zout! (is mijn toppertje ) Zelf lekkere olijfolie met smaakje maken, bijvoorbeeld gedroogde tijm, knoflook, rozemarijn, etc erin laten trekken. Dan die gewoon als dressing gebruiken! (duurt wel een paar weken ) Andere tip (iets arbeidsintensiever):pittige salade met gebakken peertjes, walnoten, gerookte ham (of geitenkaasjes, of allebei...) Lekkere pittige sla soorten plukken, walnoten kraken en fijnhakken, handperen (niet té rijp) bakken in boter met een beetje honing en af laten koelen. Dan alles op een bord, met de ham/geitenkaas/beide erbij en een beetje (balsamico)azijn erover... SMULLEN!!!!! edit: Als je de stelregel pakt dat je salade iets zouts (kaas, spek, ham, etc), zoets (honing, etc) en zuurs (azijn, citroensap, etc) erin heeft (of in de dressing) dan is de smaak altijd rijk en vol! Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted May 19, 2012 Share Posted May 19, 2012 Ik verrijk mijn sla met: --- kruidenazijn, olijfolie en een snufje herbamare (gekruid zeezout van Dr. Vogel)--- onkruid van het seizoen zoals paardebloemblad, duizenblad, herderstasje en weegbree--- keukenkruiden als bieslook, lavas, thijm--- avocado in blokjes gesneden (! aanrader)--- gesnipperde ui of sjalot--- andere groente zoals komkommer, tomaat, tuinkers en rode paprika--- olijven Van Silvo zijn kruidenmengsels te koop zoals "Provencaalse kruiden" en "Italiaanse kruiden". Hiermee kan je ook variëren. Succes ermee Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bonnie f Posted May 19, 2012 Share Posted May 19, 2012 Sla met avocado, mais, (bos)ui en gerookte kip (en/of walnoten) met wat zure room (of mayo) en wat rode peper (variatie is met die groene pepers in een pot. Door elkaar roeren en in een wrap rollen.Hier kan je duizend variatie op maken. (gehakt, kaas, bonen, mais, dun gesneden wortel etc) Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted May 19, 2012 Share Posted May 19, 2012 Miranda, roer s wat yoghurt door de sladressing die je moeder maakt. Beetje kruiden en paprikapoeder doet ook wonderen En ja, vandaag wederom SLA gegeten. Tussen een broodje hamburger Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilma Posted May 19, 2012 Share Posted May 19, 2012 sla hoeft niet altijd rauw gegeten te worden. Gestoofd is sla ook heel lekker. kan je ook van alles door doen, zoals spekjes, of cervelaatworst,of knakworstjes, of rode kidny boontjes, vele combies zijn mogelijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted May 19, 2012 Share Posted May 19, 2012 Verschillende soorten sla, bieslook, uienloof, stukjes tomaat, komkommer en een klein blikje mais. Daar bij wat blokjes feta uit ( gekruide) olie, beetje van de olie er nog bij, klaar! Erg lekker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisa Posted May 19, 2012 Share Posted May 19, 2012 Mijn favoriete dressing blijft toch een honingmosterddressing, 3 tot 4 delen (zonnebloem/sla)olie met 1 deel (witte wijn)azijn, plus honing en mosterd naar smaak. Meestal doe ik een theelepeltje honing erbij en net wat meer mosterd, maar dat moet je echt naar eigen smaak doen. Ook een yoghurtdressing vind ik altijd erg lekker, mayonaise met naar verhouding net iets meer yoghurt erbij (als ik een aangebroken crème fraîche bakje heb gebruik ik dat ook wel eens, bevat alleen meer vet). En daar kan je eigenlijk van alles doorheen, een geperst teentje knoflook, gesnipperd uitje, kruiden naar wens. Vaak doe ik er ook azijn met een smaakje (witte wijnazijn of witte balsamico-azijn) erbij en wat honing. Quote http://www.hobbyzaden.nlZaden te koop al vanaf 0,25 €. Link to comment Share on other sites More sharing options...
daanm Posted May 19, 2012 Share Posted May 19, 2012 met kropsla kan je ook stamppot maken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted May 19, 2012 Share Posted May 19, 2012 Staan erg leuke dingen tussen... Maar soms is het een beetje vaag, ik ben nog niet zo goed met een beetje dit en een beetje dat Ik heb theelepels, eetlepels enzo nodig Vooral de dressing met honing en mosterd klinkt erg lekker!Hoe stoof je sla precies?Stampot??? Klinkt ook leuk, al moet ik zeggen dat na de raapstelen en andijvie de stampotten ook wel erg vaak op m'n bord belanden Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted May 19, 2012 Share Posted May 19, 2012 Ja Miranda, ik begrijp je vokomen,hier ook veel sla, dus vindt het leuk om deze topic mee te lezen. morgenvroeg gaan er weer 2 kropjes klein duimpje uit voor de slaatjes, maar stampot sla is echt lekker hoor, ik doe er altijd een scheutje azijn door, heerlijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted May 19, 2012 Share Posted May 19, 2012 Maar soms is het een beetje vaag, ik ben nog niet zo goed met een beetje dit en een beetje dat Ik heb theelepels, eetlepels enzo nodig Vooral de dressing met honing en mosterd klinkt erg lekker!Hoe stoof je sla precies?Stampot??? Klinkt ook leuk, al moet ik zeggen dat na de raapstelen en andijvie de stampotten ook wel erg vaak op m'n bord belanden Het is ook nooit goed Stoofsla moet je zien als andijvie of spinazie wat je in weinig water kookt. Heb je dus wel wat meer voor nodig dan dat je t rauw eet ofwel door de stamppot roert.Die dressing met honing-mosterd is idd erg lekker. Eten we hier ook vaak bij de sla. Gewoon wat mosterd door de honing roeren tja dat is bij ons ook uit de losse hand Ik zou zeggen 1 flinke el. mosterd mengen met 1 flinke el. honing. Dan even proeven. Te zoet? Beetje mosterd erbij. Te weinig zoet? Honing erbij. Kan je wat mayo of fritessaus bij doen om t wat vloeibaarder te maken. * Ik maak ook wel eens een dressing van mosterd, appelazijn, suiker en dille. Erg lekker. Te zuur=suiker toevoegen. Te zoet=mosterd en/of azijn toevoegen.* Nog een dressing die ik vaak gebruik: olijfolie, balsamico azijn, zout en peper. Balsamico azijn is een stuk zoeter als gewone azijn. Ik heb geen naam voor deze dressing. Dat is weer zo'n 'we proberen iets' recept.* Voor een oosterse dressing kun je ook sojasaus gebruiken, is wel wat anders dan ketjap. Ketjap is net iets dikker en vooral zoet. Sojasaus is wat zouter van smaak. Voor de zoet honing toevoegen, of er suiker in oplossen. Wat gemberpoeder, of verse gember erbij en nog een beetje azijn.Recepten uit mijn recepten-plakboek:* Citroenvinaigrette met mosterd -> 150ml. olijfolie, 3 el. citroensap, 1 el. witte wijnazijn, 4 thl. dijonmosterd, 2 thl. suiker, zout, peper, en 1 uitgeperst teentje knoflook. En shaken maar!* Balsamicodressing -> 7 el. olijfolie, 2 el. balsamico azijn, sap van 1 citroen, 2 el. bruine basterdsuiker, 2 thl. dijonmosterd en 1 thl. peper & zout (samen!). Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted May 19, 2012 Share Posted May 19, 2012 Het is ook nooit goed Nee, ik ben erg Maar er staan wel leuke dingen bij en m'n dille gaat ook goed groeien nu... Balsamico hebben we geloof ik staan...en soja ook. Van de week maar eens een testje doen en van alles mixen.. Slasoep had ik hier ergens gelezen, ga ik ook nog opzoeken, moet alles een keer geprobeerd hebben Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
bonnie f Posted May 19, 2012 Share Posted May 19, 2012 En natuurlijk de sla met aardappels en karnemelksepap. Staat ergens op dit forum vermeldt.....Ik ga het deze week proberen. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted May 19, 2012 Share Posted May 19, 2012 Dan wacht ik wel af of je nog leeft daarna...en dan proberen we het misschien wel een keertje.. Ik heb hem gezien en het klonk smerig..maar dat weet je pas als je het geprobeerd hebt natuurlijk dus waren we wel nog een keer van plan Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted May 20, 2012 Share Posted May 20, 2012 (edited) Nog wat suggesties:Sla heel fijn snijden en door de nog warme pasta roeren. Het geeft niet veel extra smaak, maar je krijgt van die leuke groene vlekjes door de pasta. Werkt ook met risotto.Sla grillen kan ook. Losse blaadjes verwijderen (die zijn voor morgen ), krop in de lengterichting in 2-en, 3-en, of 4-en snijden (hangt af van het formaat van de krop) en dan kort in een hete grilpan. Knoflooksausje of knoflookolie erover. Of een klein uitje en een teentje knoflook heel fijn snipperen en kort bakken, tot ze net glazig zijn en die erover.Deze had ik ook nog ooit gevonden, maar nog niet serieus iets van geprobeerd even dooreten . Wel even op de maten letten. Een teaspoon in de VS is echt wat anders dan een theelepeltje in NL etc. etc.. Er zijn genoeg conversiesites Edited May 20, 2012 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts