Vlinderx Posted June 1, 2011 Share Posted June 1, 2011 Hallo, Ik wil dit jaar eens goed beginnen met pompoenen kweken. Vorig jaar geprobeerd maar liep op niks uit. Wel een paar mooie bloemen maar geen vrucht. Ik vermoedt te weinig voeding. Wat zijn nou de ideale omstandigheden voor het kweken van een pompoen?? En hebben mensen tips? Ik heb eerst een gat gegraven en daar compost in gedaan en daarboven pompoen gezaaid. Dit is op een half schaduwplekje. Ik hoor het graag. Quote Don't dream your life. Live your dreams.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted June 1, 2011 Share Posted June 1, 2011 Wel bloemen maar geen vruchten duidt eerder op een slechte bevruchting en/of een beperkt aantal vrouwelijke bloemen. Het planten in een kuil gemengd met compost lijkt me prima. Probeer dit jaar de bloemen eens met de hand te bevruchten (als de bijtjes je ook dit jaar niet willen helpen). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted June 1, 2011 Share Posted June 1, 2011 ik heb nu al 2 jaar achter elkaar de proef op de som genomen. Maar kom steeds tot de conlusie dat pompoenen het het beste doen op de composthoop. Ondanks de mest op het bed waar de pompoen gewoon staat haalt ie t niet bij degene die op de composthoop groeien. Die zijn groter, sterker en geven ook meer vruchten. Dit jaar staan ze weer op de compost hoop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vlinderx Posted June 1, 2011 Author Share Posted June 1, 2011 Okay, maar dat handmatig bevruchten, hoe doe je dat?? Quote Don't dream your life. Live your dreams.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted June 1, 2011 Share Posted June 1, 2011 ik heb nu al 2 jaar achter elkaar de proef op de som genomen. Maar kom steeds tot de conlusie dat pompoenen het het beste doen op de composthoop. Ondanks de mest op het bed waar de pompoen gewoon staat haalt ie t niet bij degene die op de composthoop groeien. Die zijn groter, sterker en geven ook meer vruchten. Dit jaar staan ze weer op de compost hoop.Ik heb drie butternuts vlak naast de (met gaas afgezette) composthoop gezet en laat net die er geel uitzien en niet goed groeien? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted June 1, 2011 Share Posted June 1, 2011 ik vindt persoonlijk dat er pompoenen rassen zijn die probleemloos gaan, maar ook rassen en vast juist de leukste/gekste/mooiste dieheel niet zo eenvoudig zijn om daar goed vrucht van te krijgen.Een goed makkelijk eetbaar ras is de normale oranje turkse pompoen. butternuts zijn hier opgevreten door de slakken, en ook me naaktzadige opgevreten door de slakken Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vlinderx Posted June 1, 2011 Author Share Posted June 1, 2011 Ik heb Atlantic Giants.. Misschien iets te veel van het goede..?? Quote Don't dream your life. Live your dreams.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted June 1, 2011 Share Posted June 1, 2011 Welnee als je die tof lijkt gewoon proberen, ik doe dat ook kies van allerlei pompoenen zaden zonder op meer te letten dan ""leuk'' maar merk dan dat ze niet allemaal even moeilijk of makkelijk zijn. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted June 2, 2011 Share Posted June 2, 2011 Ik heb ze ook gezet op een gat gevuld met compost, wel wat gemengd met de uitgegraven aarde. Bij mij staan ze wel in de volle zon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rommert Posted June 2, 2011 Share Posted June 2, 2011 mijn pompoen plantjes hebben nog maar net 5 blaadjes en nu zie ik al kleine bloempjes moet ik die verwijderen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zaadjes Posted June 2, 2011 Share Posted June 2, 2011 het is wel het beste om ze te verwijderen ja, anders gaan ze de groei te veel belemmeren. Ik heb de kleine bloemetjes bij die van mij er vandaag ook afgehaald. Quote ---Zaadjes zijn mijn maatjes!--- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted June 3, 2011 Share Posted June 3, 2011 in het begin de compost hoop ook steeds bewaterd. De compost hoop was eerst omgeschept voordat ze erop gingen. Dus het onderste wat al voor een groot gedeelte gecomposteerd was ligt dan bovenop. water gegeven en een week erna de pompoenplanten erop gezet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 11, 2011 Share Posted June 11, 2011 Wat doen jullie om te zorgen dat de pompoen (de vrucht dus) mooi blijft, tijdens het verder groeien en rijpen aan de plant? Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted June 11, 2011 Share Posted June 11, 2011 Bij de grootste pompoenen leg ik er een stuk van zo'n houten terrastegel onder dan ligt hij droger en kan er beetje lucht onderdoor.kleindere krijgen een stukje plank eronder. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 12, 2011 Share Posted June 12, 2011 Ok, ik had er vorig jaar een plankje onder maar toch zijn ze dan minder mooi aan die lig-kant. Dat is natuurlijk wel logisch, maar ik heb het idee dat ze dan minder lang te bewaren zijn. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
rommert Posted June 12, 2011 Share Posted June 12, 2011 ik zie nu weer kleine bloempjes die laat ik maar door groeien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted June 12, 2011 Share Posted June 12, 2011 Mischien met narijpen dat je juist deze onderkant in zon kan leggen kijken of dat verandering brengt want ik begrijp wat je bedoeld.hoeel ikzelf er geen ""last"" van heb. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 16, 2011 Share Posted June 16, 2011 Ga ik dat eens proberen. Voor de meeste pompoenen heb ik die tunnel van betongaas gemaakt, zodat ze hangen in plaats van liggen en zo beter bewaarbaar zijn. Maar de joekels groeien wel op de grond.Ik heb een aantal planten waar nu 1 joekel pompoen aan zit. Ik schat al zo'n 4 of 5 kilo per pompoen. Maar er worden geen nieuwe vruchten gevormd. Kan ik deze 1e vrucht er nu beter afhalen? Ik voer ze dan aan de beesten die ze sowieso zouden krijgen, dus weggooien hoeft niet. Of zou het weer van de laatste weken (minder warm, regenachtiger) zorgen voor dit verschijnsel? Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted June 16, 2011 Share Posted June 16, 2011 Als je hem niet wil bewaren en toch voeren zou ik hem eraf halen, maar ik geloof niet dat het daar aan ligt is gewoon nog zo vroegje krijgt nog pompoenen zat, je bent gewoon heel vroeg al met zo'n joekel. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 16, 2011 Share Posted June 16, 2011 Ja, ze zijn zeker vroeg, 1 van de planten is al 2 meter lang. Maar dus bijna geen bloemen meer.Ik ga wel geduldig andere plantjes wat aandacht geven. Zul je zien dat er straks ineens 20 aanzitten Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted June 16, 2011 Share Posted June 16, 2011 Ja zo is het ik zat ongeduldig op de komkommer en augurk te wachten leek weinig te doen, maar als je niet oplet dan zie je dat ze plots lekker zijn gegroeid.Ik begin ook steeds meer zoiets te krijgen van wat het doet mooi en wat niet lukt volgend jaar beter. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JongeKweker Posted June 17, 2011 Share Posted June 17, 2011 Mijn minipompoenen gaan dramatisch! Ze zagen er aanvankelijk zo vitaal en gezond uit, veel bloemen. Ik had ze binnen in potten, heb er van de 5 onlangs 2 buiten in de volle grond gezet, die waren de volgende dag al goed onder handen genomen door de naaktslak. Die zien er ontzettend sneu uit. Ondertussen gaan binnen de bloemen ook dood, verder geen vrucht. eeuwig zonde! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted June 17, 2011 Share Posted June 17, 2011 Ik voel helemaal met je mee, Jongekweker. Ik heb ook planten die in de huiskamer gaan als een tierelier, maar buiten het loodje leggen. Binnen zit veel meer liefde, en de buitenwereld is hard en genadeloos... slakken, wind, konijnen, droogte... vul maar aan... Maar niet altijd hoor. Soms (met name met kruiden) gaan ze juist veel beter in de volle grond... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted June 17, 2011 Share Posted June 17, 2011 simpel tunneltje van vitrage of doorzichtig plastic en probleem opgelost Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JongeKweker Posted June 17, 2011 Share Posted June 17, 2011 hmmm net al het 40 jaar oude vitrage met het puin weggegooid Het gaat binnen op zich wel goed, maar als ze buiten eenmaal aanslaan dan vind ik de planten wel een stuk krachtiger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts