Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Welke Druivenziekte is dit?


DennisUtrecht

Aanbevolen berichten

ik ben benieuwd, want dan kan ik het gericht proberen te behandelen. het gaat nu al 2 jaar achter elkaar fout.

Eerste jaar dacht ik te weinig beluchting, het staat gewoon buiten. Dit jaar meer blad weggeknipt, alles onder de

druiven vrij gehouden, geen onkruid, pompoenen en wat dan ook. Niet duidelijk pluizige schimmel. De rest

van de planten hebben geen last, niet wit uitgeslagen blad oid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze ziekte is valse meeldauw , groeiende druiven drogen bij aantasting met valse meeldauw in en geven harde blauwgrijsachtige bessen en verschrompelen ten slotte tot leren zakjes, leerbessen genaamd, De bestrijding moet preventief gebeuren. Voorwaarde voor een succesvolle behandeling is dat alle groene delen van een spuitlaag voorzien zijn voordat de zomersporen uitzwermen. Bij aanhoudend besmettingsgevaar dient derhalve van eind mei tot het begin van de trosrijping om de 8-12dagen gespoten te worden. Bij langere droogteperioden kan er wel een beetje meer tijd tussen het spuiten zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meeldauw en valse meeldauw zijn de ziektes waar je bij druiven het eerste aan denkt.

Maar op grond van de foto durfde ik die "diagnose" echt niet te maken. De bladeren zien er goed uit en die zouden normaal eerst aangetast worden. Ook goede en aangetaste druiven zo naast elkaar en door elkaar in dezelfde tros past niet echt in het te verwachten ziektebeeld. Dus...ik weet het niet zeker. Kan ook een andere ziekte zijn, een gebrek verschijnsel, een virusinfectie, een afwijking in de genen van de plant......?

 

Mocht het toch valse meeldauw zijn, dan is spuiten voor een liefhebber niet de eerste keuze. Hieronder een link naar de website van Guy de Kinder met een aantal preventieve maatregelen. De meeste adviezen helpen sowieso bij het gezond houden van een druif. Met andere woorden...of hier wel of niet sprake is van valse meeldauw of meeldauw.....het zou je druivenstruik kunnen helpen.

http://www.houtwal.be/vakartikels/besvruchten_morus_sambucus_vitis/vitis_valsemeeldauw.htm

http://www.houtwal.be/vakartikels/besvruchten_morus_sambucus_vitis/vitis_echtemeeldauw_oidium.htm

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trekt niet echt op de valse meeldauw die ik heb gehad vorig jaar, kan ook aan de foto liggen. De druiven zijn bij valse meeldauw grijs, beschimmeld, verrot (zien er griezelig uit). Bestaat ook een topic over druiven en meeldauw + eens foto's van Google vergelijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 years later...

En zo is dat . Geen probleem zo te zien. Dit is nog geen echte druiventros maar pas de bloei van de druif waaruit later na bevruchting van de vrouwelijke bloemen de bessen van de druif uit ontstaan. Een druif bloeit vrij onopvallend. De witte draadjes op jouw foto zijn meeldraden, de kleine groene bolletjes zijn de vrouwelijke bloemen. Nog even geduld dus voor het echte spul.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is valse meeldauw.Groeiende druiven drogen bij aantasting met valse meeldauw in en geven harde blauwgrijze krenten,en verschrompelen ten slotte tot leren zakjes.Vandaar dat ook de benaming leerbessen wordt gebruikt .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...