Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik zou er nog wat zaaien. Vorig jaar hebben mijn plantjes minstens een maand achterstand opgelopen door een storm die ze vlak na het uitplanten over zich heen kregen. Ze hadden zo goed als geen blaadjes meer en deden er weken over om weer aan de gang te geraken. En toch hebben ze nog goed opgebracht. Wat later zaaien zal dan ook wel niet zoveel verschil maken toch? Nu zaaien en iets later uitplanten dan je gewoon bent. Moet lukken

Geplaatst:

Ik heb nog wat sierplantjes besteld bij seaspringplants:

Het gaat een leuke boel worden dit jaar

5 Stumpys

2 NuMex Twilights

1 Fairy Lights

2 Sparklers

2 Rooster Spurs.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Sommige gezaaide paprika's (14-02) maken al knoppen

De grootste knop is zo groot als een euhm... peperkorrel.

Kan ik ze laten zitten of beter eruit knippen?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Heb ik ook en de plantjes zijn nog maar 15cm.

Ik laat ze zitten. Als het een bloem wordt knip ik hem eruit.

Die knop ter grote van peperkorrel kan nog tijden duren voordat ie uitkomt

Geplaatst:

Ik vind het ook altijd heel moeilijk om de eersten weg te halen, maar het zou moeten.

In mijn eerste moestuinjaar durfde ik niet. Ik had schrik om de plant fataal te beschadigen. Maar sinds dan knijp ik de eerste drie vier altijd weg en mijn planten zagen er (vond ik) groter en steviger uit.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Geplaatst:

Ik was even de link gevolgd die balkontuinder heeft geplaatst in het begin van dit forum en er kwam een vraag bij me op. Zo rond pagina 19 hebben ze het over zaden uit vruchten van het vorige jaar gebruikken. Hierbij wordt er gezegd dat er een grotere kans op kruisingen ontstaat. Ik doe dit altijd, maar kan zo'n kruising gevaarlijk zijn?

Het duurt nog heel lang vooraleer mijn paprikaplantjes zaadjes gaan aanmaken (mijn plantjes zijn ochot nog maar 5-6cm groot) , maar toch al maar even vragen .

Geplaatst:

Nee, niet gevaarlijk.

Maar de oorspronkelijke kenmerken komen dan maar gedeeltelijk of helemaal niet terug.

Dat kan ook voordelen hebben. Op die manier, door te kruisen en op de gewenste eigenschappen te selecteren, worden nieuwe, betere/productievere/resistentere enz. rassen geteeld

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Als dat gebeurt, dan maar hopen dat het een beter plantje oplevert en geen slechter!

Wie weet creëert iemand nog per toeval een superras.

Geplaatst:

Maar het is nog lang niet zo ver, ze hebben nog een lange weg te gaan!

DSCN829640271459889716.JPG

DSCN829488221459889774.JPG

Geplaatst:

Kan nog altijd komen. In mijn eerste moestuinjaar heeft het een volledige maand geduurd eer dat de eerste uitkwam.

Ik had dan ook wel niet zo slim gezaaid. Ik had twee soorten tomaten en twee soorten paprika's. Ik heb 2 zaaibakjes met overkapping en had in elke bakje een tomatensoort en een paprikasoort gezaaid. (ik denk dat ik dat had gedaan voor als er iets mis was met een bakje, ook al is het gewoon plastic zonder iets anders bij, maar ja, welke beginnersfouten je niet maakt in je eerste jaar)

In ieder geval, doordat de tomaten na een week waren gekiemd moest het kapje eraf

(uit schrik voor fileren die ik op dit forum heb opgedaan ), maar daardoor hadden de paprika's en pepers niet genoeg warmte en duurde het gewoon gigantisch lang.

Nu al veel geleerd en zaai ik mijn paprika's ook gewoon al een maand vroeger.

Mijn beginnersfout van 2 jaar geleden.

DSCN669730351460022038.JPG

Maar geef de moed vooral niet op !

Geplaatst:

Woah die paprika's!!

Bij mij groeien ze tergend langzaam, staan hier als een soort trieste kleuters tussen de tomaten op de vensterbank die het wel lekker doen. In mijn eigenwijze dommigheid heb ik ook nog (pas, dus laat), nog wat extra paprika's gezaaid, die staan hier al een week te broeien op mijn modem en die willen niet eens kiemen.

Geplaatst:
Ah dan weet ik nu gelijk welke fout ik gemaakt heb. Hier ook de tomaten en paprika's door elkaar Nou ja we wachten af

als je kans ziet ze onderwarmte te geven op 30 graden kiemen ze binnen een week!

Geplaatst:

ja bijvoorbeeld op de verwarming.

of op een apparaat dat 24/7 warmte afgeeft zoals een modem.

of met een warmtematje zoals in de terrariumwereld wordt gebruikt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...