Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Alles onder voorbehoud omdat het nog onzeker is of ik fysiek in staat zal zijn om te komen ivm chemokuren. Op dit moment (7 april) verwacht ik te kunnen komen tenzij ik tegen een griepje aanloop!

AANBOD

Plantgoed

- 1x Am. Blauwe bes (50cm, in C2 container), ras onbekend

- 1x zwarte bes (50cm, in C2 container, ras onbekend), is vergeven,

- 3x Rode (aal)bes "Jonkheer van Tets" (45-50cm, in C2 container) zijn vergeven

- 2x Vossenbes "Red Candy" (zijn inmiddels vergeven, maar voor een speciale deal kan ik er nog wel 1 of 2 extra aanbieden)

- x Aardbei "Flair" is het vroegste ras dat commercieel geteeld wordt (zijn vergeven)

- zaad maar eventueel ook een paar 1-jarige knollen van een roze (of waren ze nu rood?) Nachtschone (mits ze het verblijf in mijn kruipruimte overleven)

Zaden (gekocht bij Lidl in 2015, ik vermeld de houdbaarheidsdatum volgens verpakking)

Pompoen "Big Max" (2017)

Augurk "Vert petit de Paris " (2017)

Aubergine "Halflang Violet" (2017)

Ui "Roja de Niort" (2017)

Ui "Stuttgarter Riesen" (2017)

Spruitkool "Roodnerf" (2017)

Patisson "Sunburst" (2017)

Onderstaande is dit jaar aangeschaft bij Vreeken. Uit de meeste verpakkingen kan ik wel wat zaden missen.

- Komkommer Marketmore (bio)

- Meloenkommer Silver Charm (F1) (Cucumis melo flexuosus)

- Kruisbestomaat (Solanum Spontaneum)

- Orchidee-kers (Orychophragus violaceus) blad en bloem eetbaar

- Afrikaanse Aubergine "African Medium F1" (Solanum aethiopicum)

- Vleugelboon (Tetragonolobus purpureus)

- (bos) Aardbei Yellow Wonder (hopelijk blijven de vogels er vanaf vanwege de kleur....)

- Appelmeloen "Sakata's Sweet" (eetbaar met schil)

Tuinartikelen

- Stevige vierkante 11 liter potten (de bekende exemplaren uit de wietteelt, buitenmaten: 25cm hoog, 22,5cm breed en lang)

- Veel stevige vierkante 18 liter potten (buitenmaten: 30,5cm hoog, 27,5cm breed en lang)

- P9 kweekpotjes

- gripzakjes (beschrijfbaar)

- meters aan luxaflex om labels van te knippen

Tijdschriften:

10 exemplaren van het Rozenbulletin van de Ned. Vereniging van Rozentelers (2010 - 2013)

Inkoop service

- Aankopen doen bij Houweling (Boskoop) http://www.fruitbomen.net of bijvoorbeeld http://www.esveld.nl. Halfstam of hoogstam transporteren zit er echter niet in dit jaar, maar fruitstruiken zijn geen probleem. Opgeven kan tot een paar dagen voor de MTFD.

GEVRAAGD

Eigenlijk heb ik alles wat mijn hartje begeert qua tuin. Maar ruilen vind ik erg leuk om te doen. Daarom doe ik wat suggesties, maar ik zal ook andere voorstellen zeker overwegen. De vierkante potten (11 en 18 liter) zijn eventueel ook te koop via een PB.

- (archeologische?) kwastje(s) dat erg geschikt is voor handmatige bestuiving van abrikoos, paw-paw, meloen etc .

• - Waterplanten voor een 240l vijver
    -Bijzondere tomaten (zaailing of zaad): blauw/paarse tomaten, F1 phyto resistente tomaten, extra lekkere kers/roma/cocktail tomaten
    - Eetbare bloemen anders dan Waterkers, Oost - Indische kers. Bijvoorbeeld aparte dingen zoals de Mexicaanse chocolade bloem/ chocolade cosmos (Cosmos atrosanguinea)
    - Aparte kruiden (plantjes) die van pas komen bij het inmaken van (olijf)komkommer etc. Apart is voor mij alles wat bijvoorbeeld de Action of Xenos niet heeft.

- Doordragende aardbeien anders dan Ostara en Mrak

- Snoeihulp (deskundigheid ter plekke van wat & hoe) dit voorjaar of najaar voor een hoogstam (>5 meter) jarenlang verwaarloosde kersenboom

- Spandraden voor fruithagen of bovenvlak pergola

- Spanschroeven (om draden op spanning te houden)

En een harnas of maliënkolder nu ik dit jaar lycheetomaat ga uitproberen....

( Voorlopige) deals:

Ciska: 5x aardbeien Flair voor Albion.

Angela: 1-2x Vossenbes voor Witte Lis en 3 tomatenplantjes

Koolrabi (via Ciska): 1x Vossenbes, 2x aardbei Flair voor tomatenzaden (zaden reeds ontvangen)

Appelvrouw: terugruilen boek Sep Holzer voor Shein, krijgt 1x Am. blauwe bes voor kruiden, mini-granaatappel

Yuras: 15 potten 11 liter voor gele kruisbes ("grootmoeder")

Kibas: 5 potten 11 liter + 3 potten 18 liter, voor lycheetomaat, haverwortel en pompoen Dollop Mix (de spontane Mirte stek heeft het niet overleefd helaas).

! *** Kattenbelletje / Surprise *** !

Simke: 1 of 2x Am. blauwe bes

Salamandertje via Jootje: 8 potten 18l voor 2 plantjes Tomaat Magic Mountain

Pretttig Gestoord: ik retourneer een "kniepertjesbak" en lever 20x 18l potten. Krijg 2x polka aardbei en ontving al zaadgoed

Jorieke : krijgt Courgette Diamant F1 die ik bij Vreeken kocht voor 1.90 euro

Jorieke: (zie lijst)

Raquette: inkopen Framboos Tulameen en Framboos Golden Everest bij fruitbomen.net in ruil voor stekje Lemon Mayer en t aankoopbedrag (12 eur). 1x Am Blauwe bes voor zaailing tomaat Boxcar Willie.

Nasuada: 1x rode bes, 1x zw bes voor een verrassing

pfeffer ????

Tractie groep: appel, kiwibes in melkchocolade uit Litouwen

aangepast door Gast
Geplaatst:

Hoi Goldfish,

Ik hoop van harte dat je er weer bij kunt zijn. Wat zou dat fijn zijn.

Ik kan denk ik wat speciale tomatenplantjes voor je meenemen. De soorten moet ik nog kiezen, maar er zijn vast blauw/paarse en kerstomaatjes bij. En ik heb wel belangstelling voor een paar vroege aardbeitjes Flair en een vossenbesje sla ik ook niet af als die over is.

Het is nog wat vroeg, dus wie weet heb ik nog meer om voor je mee te nemen.

Maar eerst nog even afwachten wat de datum wordt.

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Geplaatst:

@ Angela, Koolrabi

Voorlopig heb ik de twee vossenbessen eerlijk verdeeld tussen jullie beiden. Zijn niet afhankelijk van kruisbestuiving dacht ik, zo wel dan zal ik kijken of ik er twee paartjes van kan maken. Ras is "Red Candy". Zijn makkelijk te vermeerderen, zowel via de ondergrondse uitlopers als via het nemen van topstekken in de zomer. In het laatste geval krijg je een veel hogere plant, die zich echter niet meer ondergronds uitbreidt.

Geplaatst:

Van die Kiwano heb ik wel wat zaad, van Piroska gekregen vorig jaar. Zij had die k%$@t Kiwano in de kas en die overwoekerde alles daar... dus uitkijken waar je die gaat laten groeien, heeft heel veel ruimte nodig en slingert zich om alles heen. Wel hele mooie vruchten met enge stekels, smaken als komkommer.

Geplaatst:

@ Erny,

Dat horror verhaal had ik ook gelezen, leek mij wel spannend om zelf mee te maken. Doet het vast goed op de Open Dag van het volkstuincomplex (evenals dit jaar Chayote).

Elders las ik dat ie het buiten ook kan redden, dus ik was van plan dat uit te proberen. Misschien een beetje hetzelfde verhaal als met Chayote en Olijfkommer... wanneer je die in de kas zet, heb je elke week een machete nodig om een doorgang te hakken.

Wat zou jij er eventueel voor terug willen hebben? Ik ga je lijstje volgen zodra dat online komt.

Geplaatst:

Misschien is ie wel leuk onder een afdak, net als druiven zeg maar, de Kiwano's hangen dan heel mooi naar beneden en zijn dan goed te bewonderen.

Ik was toen begin oktober in Hongarije en daar waren de Kiwano's in de plastic tunnelkas nog groen maar wel oogstbaar.

Dus ze hebben wel een lang seizoen nodig blijkbaar, als ze afrijpen/kleuren schijnen ze wat zoeter van smaak te worden.

Ik hoef er niet persé iets voor terug. En weet ook niet zeker of het zaad nog kiemt, dat is dus afwachten.

En zoals elk jaar is het ook niet zeker of ik naar de MTFD kom, hangt af van of ik een lift krijg of niet. Dus lijkt me handig als ik het zaad naar je opstuur.

Paar foto's van het monster:

IMG353528881451858086.JPG

IMG354396921451858088.JPG

IMG352138011413368659.JPG

IMG352359701451858373.JPG

Oh... en de plant zelf prikt en stekelt dus ook nog en daar blijf je dus ook continu in hangen... Echt een rotding dus... Goed bedenken waar je hem neerzet.

Geplaatst:

Wanneer de MTFD 2016 op een zaterdag (uitgezonderd 7 mei) gehouden wordt, kun je ook met mij meerijden?

Je kunt dan min of meer de hele achterbak gebruiken voor je planten.

Geplaatst:
...

( Voorlopige) deals: ...

Koolrabi: 1x Vossenbes, x-aantal aardbei Flair voor ..... komen wij wel uit (iets met tomaten)

Goldfish, met 1 of 2 aardbeiplantjes ben ik al blij. Ik ga in elk geval de volgende tomatensoorten zaaien waar jij mogelijk belangstelling voor hebt. Voor een deel van gekocht zaad, voor een deel gekregen op de laatste moestuinforumdag.

- Balkonzauber (Vreeken)

- struik-kerstomaat Whitesnapper ( Vreeken)

- Blue Beauty ( Appelvrouw)

- Pommodori ( Enjoy).

met groene groet,

koolrabi

Geplaatst:

Ik moet nog een bestelling bij van der wal doen, daar zitten ook wat tomaten tussen. Maar heb je misschien nog een wens wat betreft een aardbeien soort? Zal ik eens kijken wat ik kan ritselen?

Mijn ruillijst komt nog.

Geplaatst: (aangepast)
Wanneer de MTFD 2016 op een zaterdag (uitgezonderd 7 mei) gehouden wordt, kun je ook met mij meerijden?

Je kunt dan min of meer de hele achterbak gebruiken voor je planten.

Dat zou mij erg leuk lijken! Bij een datum eind april verwacht ik zelf te kunnen rijden (en is het meest efficiënt wanneer ik jou ophaal i.p.v. andersom) omdat de kuren er dan op zitten. Bij een datum half april is het een beetje afwachten, hoe ik mij voel. Ik verwacht meer (blijvende?) klachten te ervaren deze keer.

aangepast door Gast
Geplaatst:

@ Koolrabi:

Wat mij betreft ruilen we de vossenbes en 2 aardbeien voor drie tomatenplantjes:

- 2x Blue Beauty

- de derde mag jij uitkiezen afhankelijk wat er net bij je overschiet na het zaaien

Geplaatst:
Ik moet nog een bestelling bij van der wal doen, daar zitten ook wat tomaten tussen. Maar heb je misschien nog een wens wat betreft een aardbeien soort? Zal ik eens kijken wat ik kan ritselen?

Mijn ruillijst komt nog.

Mijn voorkeur uitgaat naar tomaten of eventuele een aparte blok- of puntpaprika. Wat de aardbeien betreft: een doordrager anders dan Ostara, Mrak of Evie is welkom. Maar laten we eerst rustig jouw lijstje afwachten. Het wordt spannend met de Flair aardbeien. Ze staan bekend om z.g.n. voorbloei (heb al meerder bloemen en vruchtbeginselen afgeknepen), maar met deze warmte zal je net zien dat ik straks de hoofdbloei om zeep heb geholpen.

Geplaatst:

zul je net zien....

Maar maak je daarom alsjeblieft niet druk. Volgende ronde, nieuwe kansen.

Even uit pure nieuwschierigheid en een leermoment, Volgens een artikel bloeit flair eind april onder een tunnel. Wanneer besluit je om de bloemen te laten zitten? Ik zelf heb geen idee ...halverwege febs of maart? Voe ver van tevoren stop je met uitknijpen?

Geplaatst:

@ Ciska. Ik heb ook geen idee. Ik gok maar even op deze maand. Verder spreid ik mijn kansen: en in de koude bak (nu nog open gelaten) en in de kas en eventueel wat in de koude grond.

Geplaatst:

Ha!

Zo wilde ik het ook doen met mijn aardbeien die ik nu heb staan. Eens kijken of zo ik de oogst wat kan spreiden...heb geen idee, dus zal meer een trial en error worden ben ik bang

We wachten rustig af...

Geplaatst:
@ Koolrabi:

Wat mij betreft ruilen we de vossenbes en 2 aardbeien voor drie tomatenplantjes:

- 2x Blue Beauty

- de derde mag jij uitkiezen afhankelijk wat er net bij je overschiet na het zaaien

@ Goldfish: Ik had graag met je geruild, maar helaas ik kan er niet bij zijn op 16 april. Ik had gehoopt op een latere datum. Ik kan je wel wat tomatenzaadjes sturen, ik heb er genoeg. Dus als je een pb met adres stuurt dan komt dat wel in orde.

met groene groet,

koolrabi

Geplaatst:

Ik duim dat je erbij kunt zijn Vincent!

Het is niet een boek van Guy dat ik van je heb, maar het boek over permacultuur van Christopher Shein. Dat neem ik mee.

Ik heb belangstelling voor de blauwe bes, weet je welke soort het is?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

@ Appelvrouw: Ah... was inderdaad Shein natuurlijk. Past ook meer bij het permacultuur thema! Am. Blauwe bes: helaas, het ras is onbekend maar het zal niet net dat ene ras zijn dat kruisbestuiving nodig heeft.

Geplaatst:

Ik heb er al enkel staan Goldfish, 1 oudere die het slecht doet en andere die ik in potten met zure grond heb gehouden vanaf het begin en die het daardoor beter doen. Het zijn alleen mini`s.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Heb je een citroenverbena of knoflookbieslook? De laatste moet i even afwachten..die stonden met 4 te wachten op de mtfd in de Keyholegarden, maar die is stijf bevroren geweest..ik weet niet zeker of ze het gered hebben.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...