Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Is er iemand die een overwinterde artisjok heeft en eind maart een mooie stek voor me kan afsnijden?

Mijn artisjokplanten zijn -ondanks zorgvuldig inpakken- weer verrot, ik wilde vanmorgen gaan zaaien maar heb geen zaad meer. Ik heb ook liever een (flinke) stek zodat ik kan heb op bloei dit jaar.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Een stek van mijn (ene) plant van verleden jaar gaat niet lukken. Niet echt klein meer, maar geen zijscheuten nog en ook geen uitlopers. Weet er trouwens ook het ras niet van. Kwam van de plantentafel op de voorjaars MTFD 2015, maar heb zelf maar plek voor 1 plant hiervan in moestuin.

Kreeg wel net vanochtend mijn zaadbestelling binnen met 50x "Violetta di Chioggia" ...wil je best een stuk of 10 zaden meenemen....zou je toch in seizoen 2017 van moeten kunnen oogsten......Ik ga ze zaaien voor een zonnige en beschutte open plek tussen fruitbomen in de bostuin, een lasagna-veldje (echt waar) ook om ze half te laten verwilderen (wat oogst, deels laat maar gaan en bloeien).

p.s. Kijk eens naar dit overwinter-advies van Morgen-metz... Zal bij jou kouder zijn, hier en ook bij moestuinen in de buurt zie ik dat de artichokken goed/redelijk overwinteren. Mijn exemplaar staat nog groen...was toch een nacht -9.

http://www.mergenmetz.nl/tuin/groentesoorten/artisjok/

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Mijn planten zijn gerot dit jaar inderdaad..ook zoals bij MM verschillende manieren geprobeerd. Ik ben niet de enige bij wie het niet lukt. Mijn buuf haar plant heeft het loodje gelegd bij - 14.

Mijn Kardoen staat er voor het derde jaar goed bij!

Weknow: Wil je die 10 zaadjes niet voor mij in een pot met aarde stoppen dezer dagen?

Geplaatst:

Fijn Nas!

Dit schrijft Diana:

Als je wilt stekken, doe dat dan wat later in het voorjaar, als de planten weer goed tot ontwikkeling zijn gekomen (april). Snijd de beste scheuten met een mes van de moederplant af. Zorg uiteraard dat de scheuten wat loof hebben en een stuk wortel. Als je de moederplant nog wilt laten staan moet je uiteraard wel zorgen dat zij ook nog een stuk of 3 tot 5 scheuten over heeft.

(http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/overig/artisjok/ )

Geplaatst:

Bij mij gaan de artisjokken altijd dood door teveel vocht in combinatie met vorst, ondanks goed inpakken. Ik houd het nu op kardoen en dat gaat wel goed, zonder inpakken. Fijn dat je stekjes kunt krijgen.

Geplaatst:

Ik heb vanmorgen kruidenthee gemaakt en heb nog 4 extra zakjes ochtendmix. Ik had geen brandnetel meer maar heb extra Jiagolan (onsterfelijkheidskruid) en anijs erin. Verder de gewone samenstelling ( frambozenblad, zwarte besblad, aardbeiblad, citroenverbena, citroenmelisse, venkelzaad, driekleurig viooltje, goudsbloem, lieve vrouwe bedstro, agastache en dus extra anijs en jiagolan ) 15gram per zakje.

Geplaatst: (aangepast)

Nog wat zaken om aan te bieden:

Watertimer: een computertje om aan je kraan te bevestigen...splinternieuw IMG002350401457253125.JPGIMG002253041457253117.JPGIMG0021149001457253113.JPG

Ik heb mijn geelwortel geoogst en enkele wortels over. Ik ga ze niet planten maar bewaar ze in papier..dat gaat wel lukken tot half april.IMG001713751457253147.JPG

Dit zijn de gojibessen die ik aanbied..ze zijn met twee stekken in de pot gegaan en geworteld.IMG999044101456575549.JPG

aangepast door Gast

Geplaatst:

Ook al kom ik waarschijnlijk niet, ik wil wel graag een Kurkuma...

Ciska heeft aangeboden om "een paar" dingen voor mij mee te nemen vanaf de mtfd.

Is er nog iets wat ik in ruil naar jou kan sturen?

Geplaatst:

Geef maar aan Ciska mee, dat past wel in de auto. Bedankt!

Zet je hem wel in een potje zodat ie niet uitdroogt voordat ie bij mij belandt?

Geplaatst:

Nee dat doe ik juist niet, ik bewaar ze op een frisse en donkere plek in papieren zak, en je kunt ze zelf planten. Zo krijg ik mijn wortels altijd "aan de praat"..een maandje in een zak en dan pas in de grond.

Geplaatst:

Geeft niks, gaat lukken..en anders stuur ik je nogmaals wortels uit de volgende plant die ik ga oogsten..tot nu toe ging het altijd goed zo

Geplaatst:

Gewoon niet doen. Ik heb de beste resultaten met spruiten van de wortels gehad in een papieren zak..en droog. Als op de mtfd de wortels erg aan het uitlopen zijn kan het maar ik denk dat het dan nog niet zo ver is.

Geplaatst:

Is er iemand die al binnenkort komkommers gaat zaaien? Voor in de kas?

Mijn paprikazaaisel is niet wat het moet wezen..dus ik zoek ook nog enkele paprikaplanten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...