Ga naar inhoud

Ent Project 2016 Appel Pruim e.a.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Even een flinke schop tegen een wat ouder topic. Ik kwam hem tegen tijdens het zoeken naar ervaringen met enten.

Ten eerste ben ik nieuwsgierig naar de vorderingen, en vooral ook naar het slagingspercentage van diegene die toen hun eerste enten hebben gemaakt. 

Ook ben ik benieuwd naar wat jullie fijne entmessen vinden. Ik kon daar niet echt wijd uit worden met veel zoeken op het grote boze internet. Ja, Tina schijnt een heel goed merk te zijn. Maar ik hoopte hem voor mijn verjaardag later deze maand te kunnen vragen, en deze ligt toch wel een beetje buiten budget. Ik heb nu een 20-tal onderstammen besteld (5x M7, 5x MM106, 5x MM111 en 5x wangenheim bij atreeshop). Ik heb een lijntje uitstaan en kan hopelijk binnenkort enthout ophalen. Ook al veel filmpjes bekeken, het word tijd van proberen. Maar daarvoor zou een entmes waarschijnlijk wel handig zijn. Dus wat zijn jullie ervaringen?

Geplaatst:

Heb het universele entmes/oculeermes van Felco, kostte me geloof ik nog geen €20,- en doet het prima. Zit zo'n apart schuifje op waarmee je voorzichtig de bast kan openen voor chipbudding. Ik denk dat het verstandig is om een goede entmethode te kiezen, het gereedschap is enigszins ondergeschikt. Als je enthout voldoende lengte heeft kun je je ook een foutje permitteren zeg maar, knip de slechte kant er af en probeer het opnieuw. Sowieso aan te raden om de snedes te oefenen op verschillende takken alvorens je ent. Afsluiten van de ent met goede enttape is crucialer dan de perfecte snede.

Geplaatst:

Even een correctie. niet flauw bedoeld hoor!

Het schuifje is om te oculeren, hierbij schuif je het oog in de geopende bast van de onderstam. Bij het chippen heb je dit niet nodig, de bast hoeft dan niet los te laten.

Geplaatst:

Ik ben het in grote lijnen eens met MSDG. Voor iemand die vaak en veel ent is het beste en duurste gereedschap zinvol. Voor iemand die begint en een paar stammetjes doet per jaar, kun je dat supermes beter onderaan je lijstje zetten. Het gaat dan ook best met een verwisselbaar stanleymesje of gewoon scherp tuinmesje. (Ik zelf maak jaarlijks pakweg 50 a 100 entingen, wel wel een speciaal mesje ooit voor een tientje op zo een cursus gekocht....merk weet ik niet, waarmee ik best tevreden ben...maar vind soms zelfs zo een wegwerk-stanleymesje of scherp keukenmesje ook handig....gebruik het dus wat naast elkaar en door elkaar enhoe het best uitkomt met de combinatie enthout en onderstam waarmee ik bezig ben). Ik doe het ook op mijn gemak...rustig en relaxed...dat helpt heel veel om het ook dan toch goed te kunnen doen...professionele werkers zitten op 150 en meer per uur (een snijdt, de tweede bindt dicht) en dan wil je inderdaad feilloos gereedschap.) 

Succes ligt niet aan dat mes in de eerste plaats, maar in oefenen...het doen...ervaring opdoen met allerlei verschillen...het een wat harder, dikker, schever, betere of slechtere knop en hoe je daarmee omgaat en de vaardigheid om een goede snede te maken. En ja ent-tape en (vaak vergeten!!!) een versteviging van de entplek in wat moeilijke situaties, goed binden en afdekken, het goede enthout leren zien en snijden en dat goed bewaren en goed omgaan met de enting na het snijden is minstens zo belangrijk allemaal als dat mesje. 

1 uur geleden, MSDG zei:

Zit zo'n apart schuifje op waarmee je voorzichtig de bast kan openen voor chipbudding.

Ehhh...dat schuifje gebruik je soms bij oculaties MSDG en werkt alleen lekker als je onderstam goed aan de groei is om achter de bast te komen. Bij chipbudding heb je dat niet nodig, dan komt de knop niet onder de bast. 😉

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Je hebt gelijk, ik haalde even wat termen door elkaar, oculeren had het moeten zijn. Het wordt nota bene ook verkocht als oculeermes. :) Extra advies is vooral ook om je mes goed te onderhouden zodat het prettig werkt! Bij een stanleymesje dus tijdig vervangen. Een mooi scherp snijvlak zonder kartels is wat je het liefste wilt, en dat is een combinatie van techniek en gereedschap.

Geplaatst:

Bedankt voor de reacties, weer een beetje wijzer geworden zo. Stanleymes heb ik liggen, maar die zijn bij mijn weten tweezijdig geslepen. En ik had begrepen dat een eenzijdig geslepen mes beter zou zijn. 

Messen onderhouden moet wel goed komen, ik heb redelijk wat ervaring met het slijpen van beitels en messen. 

Geplaatst:
50 minuten geleden, geert h zei:

En ik had begrepen dat een eenzijdig geslepen mes beter zou zijn. 

Och...tegen de tijd dat je meer dan 20 entingen per dag doet, kan dat wat uitmaken. Dat geldt ook meer bij het snijden van knoppen voor oculeren en chipbudden....hetgeen bijna altijd in de zomer gebeurt. Je kunt het zo duur maken als je wilt. 

Geplaatst:

Bedankt voor je toelichting, dat word dus een stanleymes. Is er dan nog een voorkeur voor een recht mes ten opzichte van een haakmes?

Zaterdag kan ik enthout voor appelbomen halen, maar ze hadden geen enthout voor pruimen. Heeft iemand daar een goed adres voor die kleine hoeveelheden wil versturen? Of wie mij tegen een vergoeding mij wat op wil sturen?

Geplaatst:

Interessant topic, heb nog niet alles gelezen want druk met werk.
Toevallig vanmiddag wat enthout bij Aatree gekocht. Appel, pruim, peer, kers. Vorige winter een entmes bij de Tuinheeren gekocht. Werkt goed. Heeft een licht gebogen blad en een redelijk scherpe punt.

Enten van appel afgelopen mei ging redelijk, enthout was al te veel uitgelopen / knoppen afgevallen. Slaging 1/3.
In september stuk of 30 oculaties op de roos gedaan en 3 chipbudding, slechts 1 oculatie was mislukt in november gekeken. Enkele dagen geleden een deel bekeken, en de knoppen beginnen al te zwellen.

Geplaatst:

Bedankt voor je reactie @acpronk . Ik heb bij Aatree ook mijn onderstammen besteld, maar geen enthout aangezien iemand uit de omgeving had aangeboden dat ik daar enthout kon ophalen. Helaas geen enthout voor pruimen, dus misschien daar wel bijbestellen dan. Weet jij hoeveel enthout je daar krijgt per portie? Ik zat te denken aan Opal en Victoria-pruimen, aangezien die beide zelfbestuivend zijn. En Opal ook wel omdat mijn vriendin die erg lekker vind. En dan diameter 8-12 mm, aangezien dat ook de diameter van de onderstammen is.

Geplaatst:

De prijs is er stuk. Denk een cm of 25 lang. Had er vorig jaar ook besteld, onderstammen en enthout.

Ik ga morgen enthout van mijn Victoria pruim snoeien. Ik zou je wat op kunnen sturen.
Die in de huistuin staat er nu 8 jaar, maar was van plan deze weg te halen. Afgelopen najaar flink kleiner gemaakt, maar wat enthout laten staan.
Had namelijk vorige winter een Victoria pruim gekocht voor de moestuin.
Ik wilde wat enthout op enkele onderstammen enten. En de gekochte enthout van andere pruimen ook, maar ik bedacht me dat ik ook wat op de boom in de huistuin kan enten. Heb ik straks wat meer rassen op een boom.
Qua pruimen onderstammen heb ik 3* Wangenheim en 4* WUR S766.

Geplaatst:

Van dat aanbod om wat enthout op te sturen maak ik graag gebruik! 

Meerdere soorten op 1 stam vind ik leuk klinken, maar dat is iets voor over een aantal jaren wanneer er een boom groter is en ik wat meer ervaring heb. 

Geplaatst:

Een kennis in Amsterdam zoekt een professional die tegen betaling een workshop enten/oculeren aan een groep gevorderde tuiniers wil geven. Heeft iemand hier een tip?

Geplaatst:
On 1/14/2022 at 6:25 AM, geert h said:

Van dat aanbod om wat enthout op te sturen maak ik graag gebruik! 

Meerdere soorten op 1 stam vind ik leuk klinken, maar dat is iets voor over een aantal jaren wanneer er een boom groter is en ik wat meer ervaring heb. 

Opal hebben we staan in Hoogstamboomgaard Acht in Eindhoven. Geef maar een gil als je enthout wilt. Als je echt lekkere pruimen wilt zou ik Reine Claude verte nemen.

• Thanks 1
Geplaatst:
On 1/17/2022 at 7:35 PM, mdubbelm said:

Een kennis in Amsterdam zoekt een professional die tegen betaling een workshop enten/oculeren aan een groep gevorderde tuiniers wil geven. Heeft iemand hier een tip?

Je zou eens kunnen navragen bij de Pomologische Vereniging Noord Holland. Het zal niet tegelijk gaan, enten doe je typisch in de winterperiode, oculeren in de zomer.

• Like 1
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Entcursus       fruithof   Frederiksoord,      hier geeft  Auke  Kleefstra  (pomoloog )  entles.      

Auke   Kleefstra  heeft  vruchtboom kwekerij     www.    vruchtboom.nl

Verder   zijn  verschillende   pomologen     die   ent    workshop   kunnen   geven.       (   maar   Corona   gooit  vaak   roet  in  het  eten )

In  Boskoop  zitten   nog  boomkwekers  die   nog  hand  veredelen.

Men    veredeld    in  de  winter/voorjaar        en             in de  zomer.       

Aatree  heeft   uitgebreid   assortiment   aan   fruitbomen ,    verkoopt     enthout,   verkoopt  medifilm  ( om  enten   te  binden )  verkoopt  onderstammen.

Op    tijd   bestellen.

Onderstammen     uitgebreide   keuze      lees   de   beschrijving   bij   elke   onderstam  !!!!!!   of  vraag   advies  vermeld   : grondsoort,    hoogstam, laagstam, struikvorm,  fruithaag ,   ( geleid   aan    draad  als  heg )

Denk   aan   sterk  groeiende    onderstammen,  matig   groeiende  onderstammen,   zwak  groeiende  onderstammen.

onderstammen   bepalen;   groeikracht,         na hoeveel  jaar    vrucht  dragen ,      levensduur boom.

Kleine   tuin   struikvorm,  laagstam,    fruithaag.     zuil fruitboom.

Net   zo  belangrijk    als  het   goed  snijden    is  het   goed  binden  en  verzorgen  ent.    (   koude  entwas  )   koude  entwas  detuinwinkel.nl   --gardenseedsmarket.com  of  Lac  balsem.

Ent  bind  materiaal   Medifilm,  Parafilm     plakt   van  zelf   ( hoe je  niet   knopen )    Ebay-     amazon.     

Einde   van  de    ent  de  top  tegen  in drogen   afdekken met    medifilm  , Parafilm      of  entwas  of   Lac balsum   ent  niet  strak   binden  (afknellen )

niet  te  los    en   belangrijk  luchtdicht  (uitdrogen   ent ) gebruik   koude  entwas  of  Lac  balsem    

Entmessen    denk  aan   rechtshandig  mes     of  linkshandig  mes,    1)   Tina   mes       dan     Bahco,   Felco,  Victorinox       mes    eenzijdig  geslepen !!!

geen   stanley messen   etc.                   Felco   universeel   19  euro.        Men  haalt  zeer  vaak    entmessen, oculeermessen,  snoeimessen   door  elkaar .

De  ent  messen    zijn   vlijmscherp     en  de  kans  is  zeer  groot  dat je in  je  duim  snijdt  als  je  pas  begint.     Tip  gebruik   plastic  tape   groenbruin

waar  men   kartonnen  dozen   mee  dicht plakt.    2-3 x   om  je  duim   wikellen    snij  je   niet  zo  snel  in   je  duim.  ebay  ,amazon    bescherm   vingertoppen

tegen   in snijden .

Zomer  veredelen     is    iets  anders   als   winter/voorjaar  enten

Oefen   met  wilgen takken,    snijden  ën   binden      de   ent   in  grond    planten   kun je   al  snel  zien   of  ent  aan slaat   /vergroeid   dikte   tak   10-12mm,   

knotwilg   takjes     .

Groet  Hans  Schrader

Groet  Hans  Schrader

• 4 weeks later...
Geplaatst:
On 2/14/2022 at 12:20 AM, zijdehoender said:

Entmessen    denk  aan   rechtshandig  mes     of  linkshandig  mes,    1)   Tina   mes       dan     Bahco,   Felco,  Victorinox       mes    eenzijdig  geslepen !!!

geen   stanley messen   etc.                   Felco   universeel   19  euro.        Men  haalt  zeer  vaak    entmessen, oculeermessen,  snoeimessen   door  elkaar .

Ik gebruik al jaren een Opinel No 7. Vlijmscherp geslepen, werkt prima.  Merk en zo doet er niet zo toe, belangrijk is dat je een mes hebt met een vlakke kant, en dat het een beetje stevig is, zodat je ook dikkere onderstammen gemakkelijk in een haal kunt afsnijden. 

• Like 1
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Ondertussen zijn we een tijdje verder en zijn de eerste resultaten zichtbaar, bij deze wat bevindingen vanuit mijn zijde:

Ik ben begonnen met het enten van de appels op de M7-onderstammen. Daarvoor heb ik een nieuw stanleymes gebruikt en dat vond ik lastig werken om er mooie, nette snedes mee te maken. Uiteindelijk zijn 4 van de 5 enten goed gaan uitlopen. Nadat ik deze onderstammen had geënt heb ik een entmes gekocht, dat aan 1 zijde geslepen is. Daarmee heb ik de rest gedaan, en dat maakte het een stuk makkelijker om rechte snedes te maken.

Toen die binnen was heb ik de M106 en M111 onderstammen geënt. Bij de M106 onderstammen zie ik uitlopers bij alle 5 de entingen, bij de M111 bij 4 uit 5 entingen. Toen ik een paar weken later het enthout voor de pruimen binnen kreeg heb ik die geënt, helaas zie ik daar bij geen van de 5 uitlopers op het enthout. Wel op de onderstammen, maar die haal ik maar zoveel mogelijk weg om ervoor te zorgen dat de plant daar niet teveel energie in steekt.

Al met al vind ik het niet tegen vallen met het enten van appels. Het zijn 5 verschillende rassen, en van ieder ras heb ik nu 2 of 3 boompjes. Bij de pruimen moet ik misschien nog wat geduld hebben, op de appel M111 onderstam is de laatste ent ook pas afgelopen week begonnen met uitlopen. 

• Like 3
Geplaatst:
6 uren geleden, geert h zei:

Al met al vind ik het niet tegen vallen met het enten van appels. Het zijn 5 verschillende rassen, en van ieder ras heb ik nu 2 of 3 boompjes. Bij de pruimen moet ik misschien nog wat geduld hebben, op de appel M111 onderstam is de laatste ent ook pas afgelopen week begonnen met uitlopen.

Pruimen (en abrikozen, perzik, kersen')enten gaat een stuk moeilijker  dan appel en peer. Daarom worden deze vaak via oculaties of via chipbudding veredeld, omdat de slagingskans dan groter is. Je pruimenonderstammen kun je daarvoor komende zomer nog eens gebruiken als je ze niet te laag geknipt hebt. 

Als je toch in het voorjaar via plak- of spleetenting werkt, dan doe je de Prunus-soorten voor de appels en peren, aangezien zowel de onderstammen als ook - ongewenst - het enthout sneller zullen gaan uitlopen. Soms wil een directe ent (hout snijden in februari of maart) ook goed lukken bij pruim.

Ook de standplaats en verzorging na het enten (en oculeren, chipbudden) is essentieel om het te laten lukken. Daarover is moeilijker om goede informatie te vinden dan het snijden op zichzelf. 

Geplaatst:
8 hours ago, geert h said:

Bij de pruimen moet ik misschien nog wat geduld hebben, ...

Je enthout van mij was ook een beetje laat in het seizoen geknipt, kan op zich wel als het dan meteen op de onderstam gezet wordt, maar optimaal is het niet. En net zoals @weknow zegt, prunus-soorten laten zich wat lastiger enten. Bij mij valt de score op prunus avium ook tegen in verhouding tot verleden jaar. Appels zijn allemaal aangeslagen op eentje na, maar dat was ook een alles of niets poging om een luciferhoutje met anderhalf oog van een appelras nog aan de praat te krijgen...

Geplaatst:
Op 8-5-2022 om 15:06, weknow zei:

Pruimen (en abrikozen, perzik, kersen')enten gaat een stuk moeilijker  dan appel en peer. Daarom worden deze vaak via oculaties of via chipbudding veredeld, omdat de slagingskans dan groter is. Je pruimenonderstammen kun je daarvoor komende zomer nog eens gebruiken als je ze niet te laag geknipt hebt. 

Ik had gelezen dat dat inderdaad moeilijker zou gaan, maar wilde het toch proberen. Ik ben blij te horen dat chipbudding komende zomer op deze onderstammen alsnog een optie is, dat wil ik dan zeker ook proberen. Even kijken waar ik daarvoor geschikt materiaal vind, want ik verwacht dat die zeker niet mogen uitdrogen.

@marcelru, ik heb ze de volgende dag op de onderstam gezet, maar het heeft toch niet mogen werken. Komende zomer nieuwe poging, ooit zal het goed komen.

Geplaatst:

Ik heb erg goede ervaring met de voorjaarsenting van Prunus (pruim, pluot en perzik). Zit de afgelopen 2 a 3 jaar op 100% slaging ( stuk of 20). ik gebruik de whip and tongue techniek en pot de onderstammen op in een pot en zet deze in de woonkamer op ca 20°C. ze lopen dan binnen 2 weken uit en slaging is super.

• Like 1
  • Thanks 1
  • 7 maanden later ...
Geplaatst:

Door andere prioriteiten niet aan het enten/chipbudden van de pruimen toe gekomen. Maar wel een vraagje over mijn appelboom-enten:

Wat te doen met de eerste snoei? Helemaal niets, topje er uit of verder terug snoeien? De enten zijn tussen de 25 en 60 cm gegroeid, en nog slechts 1 tak recht omhoog. Wanneer je op internet gaat zoeken over snoeien in het eerste jaar, praten ze al gelijk over gesteltakken en zo. Nu begrijp ik dat allemaal redelijk, maar mijn enten hebben dus nog geen zijtakken.

Geplaatst:

Ligt eraan wat je wilt en wat voor een boom je gemaakt hebt.

Als je een hoogstam wilt (op een zaailing onderstam) dan zou ik nu niets doen, gewoon wachten tot die ene spil de 1.80m voorbij gegroeid is, en dan een ras erop enten.

Als je een struikvorm, dus nu al zijtakken wilt, zou ik vlak boven het hoogste oog waar je een tak uit wilt laten groeien de kop eruit knippen. Krijg je komend jaar vanzelf zijtakken.  Die komen anders ook wel, maar in minder mate.

• Thanks 1
Geplaatst:

Bedankt, met mijn MM111 onderstammen doe ik dan voorlopig niets. Die heb ik echter al op 30cm geënt, maar straks anders te lage zijtakken maar weg halen.

Ik kan lang niet alles in eigen tuin kwijt, maar van de 3 M7- en 1 MM106 onderstam wil ik het liefste spilvormen. Ze mogen alle nog wel een stuk groeien, dus deze winter nog maar niets aan doen? En dan volgende winter de top eruit, op een halve meter onder de gewenste hoogte?

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...