diesel4666 Geplaatst: 23 januari 2016 Geplaatst: 23 januari 2016 Ik ben van plan om mijn moestuin op te delen in bedden, zodat ik 6-jarige wisselteelt makkelijker kan toepassen. Ik denk er aan om deze bedden te omboorden met hout. Ik weet dat sommige mensen dit nutteloos vinden; maar deze discussie wil ik niet starten. Een beetje zoals hier: Ik dacht dat geïmpregneerd hout niet aan te raden is in een moestuin, wegens giffen die in de grond terecht komen?Het moet ook niet te duur worden (het gaat toch over ongeveer 75 lopende meter, dus dacht ik aan onbewerkte witte den (Vuren). Dit is het hout dat ook voor stellingen (steigers) gebruikt wordt.Ik dacht aan planken van 20 breed en 3cm dik. Nu vraag ik me af hoeveel jaren dit kan meegaan? Iemand hier ervaring mee? Quote
JBT Geplaatst: 23 januari 2016 Geplaatst: 23 januari 2016 Alles 2,8mm dik rustend op de vochtige grond , Vuren 2 a 3 jaar, douglas 7/9 jaar, stroken underlayment 10 jaar , stroken betontriplex 15 jaar Quote
Waaslander Geplaatst: 23 januari 2016 Geplaatst: 23 januari 2016 Moet het in hout zijn ? Ik heb zelfde principe ongeveer toegepast maar dan met betonplaten van 30 en 40 cm cm hoog. Goed te zien hoe het er vorig jaar bijstond in mei in mijn moestuinseizoen. Denk dat dit toch duurzamer is voor zijn prijs. Quote
diesel4666 Geplaatst: 24 januari 2016 Auteur Geplaatst: 24 januari 2016 2-3 jaar zou niet erg lang zijn natuurlijk. En zijn er mensen die dit in hun moestuin hebben? Wil graag weten wat jullie ervaring is. Quote
Veldjesgraaf Geplaatst: 24 januari 2016 Geplaatst: 24 januari 2016 Ik ben hetzelfde van plan. heb gekozen voor douglasplanken, kopmaat 200x22mm. Ga ze bevestigen aan hardhouten paaltjes 40x40mm.Zit nog te peinzen over het aanbrengen van folie aan de binnenkant om grondcontact te vermijden.Voor mij is een horizon van 7-9 jaar ruim voldoende. We tuinen op veengrond en die zakt aldoor enigszins. Na een aantal jaren is je tuininrichting weer toe aan een herindeling. Bovendien naast het begrip 'bij leven en welzijn', zie je ook ieder jaar weer tuinders afhaken door gebrek aan tijd of ze verleggen hun interesse naar andere hobby's. Kies je bewust voor een zeer lange termijn, neem dan azobé / kastanjehout of betonranden. Jorieke heeft een tijdje geleden mooie borders aangelegd van Robinia(kastanjehout). zie zijn/haar moestuinblog.Zag er gelikt uit. Quote
wvermeij Geplaatst: 22 april 2016 Geplaatst: 22 april 2016 Ben ook van plan om goedkoop een paar verhoogde bakken te maken.Steigerhout lijkt me hiervoor ideaal. Ziet er mooi uit en niet te duur.Ik zat wel te denken om de binnen- onderkant te lakken oid om het wat langer goed te houden.Iemand ervaring hiermee of tips? Quote
Jaydot Geplaatst: 22 april 2016 Geplaatst: 22 april 2016 Azobe zou ik echt niet doen!Ooit gebruikt en mijn waarneming was dat alle gewassen die er dichtbij stonden achter elkaar wegkwijnden. Quote The difference between a flower and a weed is a judgementFoonfoto dagboekje van mijn volkstuin
AnnekeW Geplaatst: 22 april 2016 Geplaatst: 22 april 2016 Ik heb voor steigerhout gekozen. Hoe lang het mee gaat kan ik nog niet zeggen. Behandeld hout wilde ik niet, de betaaldbare douglasplanken vond ik nogal dun Als de steigerplanken 3 jaar meegaan vind ik het prima. Het ziet er leuk uit en je schroeft er makkelijk oogjes in waar ik elastiek aan maak om netten en folie op de plek te houden. De pvc buisjes waar ik boogjes van electriciteitbuis in steek zitten er ook aan geschroefd. Quote
Erny Geplaatst: 23 april 2016 Geplaatst: 23 april 2016 Ik heb zelfs bakken van oud (goedkope kwaliteit) laminaat gebouwd, bij gebrek aan beter, en zelfs die gingen meer dan 3 jaar mee... 1 Quote
[email protected] Geplaatst: 23 april 2016 Geplaatst: 23 april 2016 Heb ook bedden gemaakt en onderzocht welk hout het best zou zijn als ecologische afboording.Bleek dat Themowood-D zeer geschik is. Dit is gewoon dennenhout maar behandeld aan temperaturen van 212°C.En dus geen chemische toestanden. Lang en goed houdbaar buiten... maar uiteindelijk gaan ook deze rotten. Uiteindelijk heb ik dan wel voor betonnen boordplaten gekozen. Dit is ietsjes zwaarder werk.... maar wel voor de rest van uw leven! En deze kunnen later hergebruikt worden. =Meest ecologische oplossing maar mijn mening. Quote MvrgJacques http://bonsai.diyhomegarden.eu/
diesel4666 Geplaatst: 24 april 2016 Auteur Geplaatst: 24 april 2016 Het ziet er leuk uit en je schroeft er makkelijk oogjes in waar ik elastiek aan maak om netten en folie op de plek te houden. Kan je hier eens foto's van plaatsen. Ook op zoek naar een oplossing om mijn insectengaas te bevestigen aan de boord. Quote
AnnekeW Geplaatst: 25 april 2016 Geplaatst: 25 april 2016 (aangepast) ........ Wat foto's van mijn bevestiging. In een net wat te fijn is om elastiek door te rijgen zal je waarschijnlijk een zoompje moeten naaien waar je het elastiek doorheen kunt doen. 26 april 2016 aangepast door Gast Quote
Erny Geplaatst: 26 april 2016 Geplaatst: 26 april 2016 Misschien is dit topic handig voor je? foto-s-niet-rechtop-scheef-op-de-kop-geplaatst-t16053.html . Quote
watnou Geplaatst: 30 april 2016 Geplaatst: 30 april 2016 ik gebruik opzetranden ,niet al te groot 116x75x20 gekocht voor€1.60 per stuk ,heb er 40 waarvan 6 in gebruik en rest in opslag voor als er 1tje verrot ofzo.heb er alleen kruiden in trouwens. Quote
RobO Geplaatst: 1 mei 2016 Geplaatst: 1 mei 2016 hier ook steigerhout geprobeerd, ging 3 jaar max mee onbehandeldmi is het gewoon dik vuren dat ook nog eens erg open is en veel water opneemt Quote
BertPleizier Geplaatst: 8 mei 2016 Geplaatst: 8 mei 2016 Ik heb mijn 50 cm verhoogde moestuin afgezet met een houten muurtje. Geïmpregneerde palen in de grond met aan beide kanten geïmpregneerde planken er tegen. Het verbaast me dat na 12 jaar alles nog overeind staat. Ik denk er over om - als ik binnenkort een hardhouten terras ga aanleggen - wat extra palen en planken te bestellen om het muurtje te vervangen, zodat het weer nieuw is en bij de rest van het hout in de tuin past. Quote
Claudia69 Geplaatst: 8 mei 2016 Geplaatst: 8 mei 2016 Azobe zou ik echt niet doen!Ooit gebruikt en mijn waarneming was dat alle gewassen die er dichtbij stonden achter elkaar wegkwijnden.Hardhoutstof is erg irriterend. Zou wel kunnen dat planten daar ook niet zo van houden. Quote
Claudia69 Geplaatst: 8 mei 2016 Geplaatst: 8 mei 2016 Ik heb alleen aan voor en achterkant van mijn bedden een betonrand van 1 m lang ingewerkt (bedden zijn 1 m breed), met daartussen ruimte om te lopen. Indien nodig, kan ik de zijkanten van zo'n bed rap afboorden met twee stokjes en een touwtje. Voor de rest kan ik makkelijk afwijken van de standaardbreedte of het hele stuk met een frees bewerken bv. want er staan in de lengte geen planken in de weg. Quote
rdenk Geplaatst: 9 mei 2016 Geplaatst: 9 mei 2016 Ik dacht dat geïmpregneerd hout niet aan te raden is in een moestuin, wegens giffen die in de grond terecht komen? Dat was zo tot 2004. Toen gebruikte men wolmanzouten om de boel te impregneren. Die zijn verboden dus in 'modern 'tuinhout zitten er geen wolmanzouten. Het impregneren wordt heden ten dage gedaan door stoffen die aan het KOMO keurmerk voldoen. Deze zijn geschikt voor gebruik in de tuin. Er is een grote groep mensen die zelfs dit afwijzen, hoewel er geen (harde) bewijzen zijn dat de moderne impregneermiddelen slecht zijn . Wel is er een levendige discussie https://www.facebook.com/geimpregneerdhout gaande over dit onderwerp. Ieder zijn standpunt. In dat geval kan je kiezen voor Douglas of eikenhout aangezien deze uit Europese bossen komen en daarmee voorkom je ook (redelijk) transportkosten en milieuschade door transport. Of jij het acceptabel vindt om geïmpregneerd hout te gebruiken is een individuele afweging. Mijn standpunt is dat ik er voorzichtig mee omga en liever geen geïmpregneerd hout gebruik op plekken waar de planten met wortel/stam/blad contact kunnen maken met het hout. Als oplossing heb ik gekozen om gebruik te maken van zogenaamd kloostervloerhout ( Pin Des Landes ). Is lekker dik en gaat een paar jaar mee. En uiteraard behandel ik het niet. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.