Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Welke aardappels in 2016?


MartinH

Aanbevolen berichten

Lekker veel soorten @Permanatuurtuin

 

Zie dat je die Mayan Twilight er ook bij hebt... Toen wij die bij ons hadden staan bleek dat een ontzettende slakkenmagneet te zijn. Extreem veel meer dan andere aardappelsoorten.

Planten werden totaal afgevreten en dus was er ook weinig tot geen oogst.

Dan weet je dat vast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Apache prachtige volle, stevige planten met een mooie bloei, hoge opbrengst en erg lekkere aardappels.

Mayan Gold erg smakelijk. Koken\bakken met schil. Alleen was de opbrengst wat laag.

Friese Geeltjes zullen hier elk jaar weer terugkeren. Opbrengst niet bijster hoog maar superlekkere aardappels. Mijn favoriet.

 

Dit jaar Bintjes, Opperdoezers, Friese Geeltjes en Frieslanders. Toch spijt dat ik Apache niet weer besteld heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal erop letten dat de Mayan Twilight niet helemaal opgegeten wordt, want dat zou jammer zijn. Apache is echt lekker. Het is super makkelijk om zelf pootaardappels te bewaren voor het volgende jaar, dan hoef je ook niet steeds weer alle rassen opnieuw te kopen. Ik vind de pootaardappels hoe dan ook vaak duur en de leuke rassen krijg je alleen bij goede bedrijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag aan de slag om de wasmanden in orde te maken voor de patattekes die in het raamkozijn liggen uit te lopen .

Dan mogen ze er na pasen in en is de aarde al een beetje opgewarmd.

Dit jaar lekker veel soorten omdat aardappels zo gemakkelijk in onderhoud zijn en ik dan toch wat groens in de tuin heb staan tijdens mijn verlof.

 

- Raja

- Frieslanders

- Annabelle

- Pink Fir apple

- Sapro Mira

- Zeeuws Bontje

- Mandel potatis

"Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Frieslanders en Pink Fir Apple gekocht omdat ik dat vreselijk lekkere aardappels vind, en een paarsige aardappel met iets van Inca in de naam, omdat ik er nieuwsgierig naar was. Moet ook mooi paars bloeien.

Ben inderdaad wel van plan pootaardappeltjes over te houden voor volgend jaar, wat een geld zeg!

elizabet.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later ...
Ook heb ik bij aardappelveredelingsbedrijf Jalving (http://www.aardappelspeciaal.nl) enkele Phytophthoraresistente rassen besteld, namelijk Alouette, Carolus en Twinner. Ook alledrie erg lekker om te bakken. Deze 3 soorten had ik vorig jaar ook, en waar iedereen op de volkstuin last kreeg van phytoftera, bleven deze doorgroeien.

 

Ik kijk vooral naar ziekteresistentie, vooral de Alouette, Carolus en Twinner zijn erg resistent, maar ook de Texla die ik jarenlan als late aardappel heb gezet doet het daarin erg goed. Maar de Sarpo Mira schijnt net zo resistent te zijn, dus die ga ik dit jaar maar eens proberen. En verder zijn de Tiamo en vooral Arran Pilot erg vroeg, dus ik hoop dat die weinig last krijgen van Phytophthora.

@Oud Holland , ben erg benieuwd of die andere resistente rassen het ook weer goed doen dit jaar. Wil je daar na de aardappeloogst verslag van doen? Met die aardappelsoorten erbij hebben we wat meer keuze.

Nog even een (late) reactie op mijn bericht van begin dit jaar, over de opbrengst van de aardappels.

 

Ik heb nogal wat last gehad van water dit jaar, bij mezelf zijn alle aardappels verzopen. Na die regen in juni was het gewoon te nat om ze zelfs nog te redden, je zakte meteen tot over je enkels weg in de modder, laat staan dat je er nog ardappels uit kon krijgen. Nu moet ik wel zeggen, dat die tuin het laagste perceeltje is van het complex.

Dus als iemand nog een goed ras voor moerasaardappels weet?

 

Maar ik had wat aardappels te veel van het ras Twinner, die heb ik aan mijn vader weggegeven. Die heeft daar een knol of 10 van gezet, naast zijn normale aardappels.

En waar hij in de rest vroeg phytoftera kreeg, bleven deze tot het einde toe groen, en kwam er een hele mooie opbrengst vanaf. Van die 10 poters zijn er echt emmers aardappels vanaf gekomen! En vooral ook erg grote.

Zelfs bijna meer opbrengst dan hij van de rest van zijn aardappels had (1 rij Twinner tov 6 of 7 rijen andere rassen...)

Er liggen nu dus een paar kistjes met "kleine" aardappels apart om volgend jaar weer te poten...

 

Ik zit gelukkig komend jaar op een ander stukje tuin, er waren wat opzeggingen dus ik had de kans om te verhuizen naar een iets minder nat perceel. Bestelling van Carolus en Alouette is dus alweer de deur uit voor 2017, en Twinner ligt bij mijn ouders in de kelder te wachten tot het weer voorjaar wordt.

Oudholland

 

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, bedankt voor het delen van je ervaringen dit jaar.

 

Zelf had ik de vroege Tiamo dit jaar in het stro gelegd, wegens overmatige natheid dit voorjaar.

 

hoe-staan-de-aardappels-er-bij-in-2016-t20163-10.html

 

hoe-staan-de-aardappels-er-bij-in-2016-t20163-150.html

 

De late Sarpo Mira heeft ook een goede opbrengst gegeven ondanks dat ik ze wel tamelijk dicht op elkaar had gepoot. Deze zijn wel droog gebleven in de aarde (bak was al eens opgehoogd).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie zo langzamerhand door de aardappels het bos niet meer en ik weet nog steeds niet wat ik zal gaan bestellen. Dank voor de recensies van de diverse rassen. Sarpo Mira en Carolus stonden al op mijn 'misschien'-lijstje, net als de Vitabella.

 

Texla komt er denk ik wel weer, lang geen onaardig aardappeltje. En absoluut weer de Opperdoezers, ondanks al het werk met pitten door die onmogelijke vorm. En ik ben stikbenieuwd wat het zelf gewonnen aardappelzaad gaat doen.

 

De spontaan opgekomen aardappelplantjes waar ik per ongeluk wat knollen in de grond heb laten zitten, staan er trouwens fris en groen bij. Als het nou niet al te hard gaat vriezen heb ik verse aardappels met Kerst, dat zou toch wel erg leuk zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De spontaan opgekomen aardappelplantjes waar ik per ongeluk wat knollen in de grond heb laten zitten, staan er trouwens fris en groen bij. Als het nou niet al te hard gaat vriezen heb ik verse aardappels met Kerst, dat zou toch wel erg leuk zijn.

En anders nog even snel een klein tunnelkasje eroverhen zetten (bogen van electrabuis en plastic erover), want het gaat wel koud worden en waarschijnlijk vriezen de komende nachten.

Oudholland

 

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ik had afgelopen jaar Alouette en Carolus. Beide soorten vallen hier goed in de smaak.

En ze hebben ook beide een goede opbrengst gegeven - er ligt genoeg in de kelder om het tot de volgende oogst uit te houden.

 

Bij de teelt geen enkel probleem met phytophthora (en ik heb dus NIET gespoten!).

Iedereen hier op het complex had afgelopen jaar behoorlijk last van coloradokevers. Had de indruk dat die beesten bij mij een voorkeur hadden voor de Alouette - daar zaten er naar mijn gevoel meer op, maar dat kan natuurlijk ook toeval zijn geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...