Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Maximaal gebruik oppervlakte moestuin


GroentjeMaarten

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik ben al een tijdje aan het zoeken, maar ik kan er niet echt iets over vinden waar ik zo mee uit de voeten kan. Ik heb op diverse sities discussie gezien over het gebruik van rijen versus het gebruik van bedden of zelfs (verhoogde) bakken. Ik probeer voor mezelf een beetje te puzzelen hoe ik het maximale uit ongeveer 140m² kan halen.

 

Momenteel heb ik een plan opgesteld waardoor ik 14 bedden heb van 1,2m x 4,5m en dan houd ik nog ruimte over voor mijn gereedschap en de composthoop. Ik heb dan wel het nodige aan oppervlakte ook in gebruik voor paden tussen de diverse bedden en ruimte voor het hoofdpad. De volkstuin die ik heb is rechthoekig ( 9,5m bij 13,5,m). Bijgevoegde foto is een eerste idee, waarna ik het aardbeienveld alsnog opgedeeld heb in twee bedden die haaks op de overige bedden staan.

2015080521553958571455113022.jpg

 

Ik zou graag weten of ik zo op de goede weg ben of dat ik bepaalde zaken over het hoofd zie om nog efficienter gebruik te maken van de oppervlakte.

 

Alvast dank voor de eventuele reacties!

 

Groetjes,

 

Maarten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een heel gepuzzel zo'n tuin

 

Je hebt 2 bedden met vruchtgewassen, zijn dat gewassen die pas na de ijsheiligen naar buiten mogen? In dat geval kun je voor de ijsheiligen er wat anders zetten, zoals spinazie. agetes

 

Wat ook te overwegen is: combinaties maken om overlast van ongedierte te minimaliseren (zoals Oostindische kers om bladluizen af te vangen of combinatie tuinboon/dille).

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon even wat eerste gedachten.... Je zoekt nu naar een zo groot mogelijk oppervlakte. Maar even belangrijk is het hoe je het oppervlakte invult en hoe je de beste groei-omstandigheden creëert. Een platte bak ergens geeft je bijvoorbeeld mogelijkheid om planten voor te kweken en meer voor- en nateelten te zetten...en dus meer te halen van hetzelfde oppervlakte. Planten leren combineren of door elkaar zetten, waardoor ze dichter bij elkaar kunnen zonder elkaar te hinderen (of stimuleren, maar verwacht daarvan geen wonderen) geeft ook ruimte die nu onzichtbaar is.

 

Wat is er aan de randen? Misschien moet je daar iets kunnen bijhouden of kunnen wieden of groeit er iets of ruimte laten om langs te kunnen lopen? Maar wellicht is het ook extra ruimte...bijvoorbeeld door er samen met je buren een gezamenlijk pad van te maken heb je misschien een ander pad niet nodig. Langs mijn tuin staat rondom gaas van 1m hoog en betonnen palen...die ruimte gebruik ik, aan de noord, oost en noordoost-kant om fruitstruiken te laten groeien en te leiden. Verbeter klimaat in de tuin en werkt ook efficiënt.

 

Ik werk met maar weinig vaste paden en met trottoir-tegels die ik - al naar behoefte - verplaats als een soort stepping stones om langs en in mijn bedden te kunnen lopen en staan. Daarmee win ik pad-ruimte en wordt alles ook een stuk flexibeler.

 

Verder is niet alleen zo veel mogelijk plantruimte van belang, maar ook dat je prettig kunt werken. Voldoende brede paden, een plekje om spullen op te slaan of even te zitten......

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoe nog al eens gevraagd is wat aan de randen ? Een plantenbed van 1m20 is maximum denk ik als je langs beiden kanten aankunt , ik dacht dat daarom een maximum breedte van 1meter word aangeraden voor een gemakkelijk moestuinbak. 6 bedden van 1m20 en daartussen 5 paden als ik het even bereken kom ik een 45cm voor elk . ik zou niet veel smaller gaan dus 5 gelijke paden.

 

Ik zelf ben voorstander voor vaste wegels, mijn idee hier over als je een gans jaar er over loopt loop je daar grond vast . Daarom vaste wegels dan blijf de grond los waar de komende jaren de groenten komen.

 

Ik zelf zou voor 3 lange bedden gaan over de volle lengte , en dan 3 kortere bedden zodat de plaats overblijft voor compostbak . ook omdat je voor elke plantensoort 2bakken voorziet. Natuurlijk als je van langs de buitenkant aan de bedden kunt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waaslander schreef:

Ik zelf ben voorstander voor vaste wegels, mijn idee hier over als je een gans jaar er over loopt loop je daar grond vast . Daarom vaste wegels dan blijf de grond los waar de komende jaren de groenten komen.

 

Toch maar even wat uitleg Ik ken en begrijp die redenering, Waaslander. Toch wijk ik er welbewust van af met die tegels omdat samenpersing van de bodem door belopen in mijn tuin eigenlijk geen gevaar is. Mijn bodem wordt niet gespit en is intussen sinds 4 jaar voorzien van een dikke laag mulch met compost. Het is daardoor uitstekend mogelijk om die grond te betreden, zonder dat er compactie optreedt. Door die dikke laag en het bodemleven blijft de bodem ademen en luchtig...zelfs zo dat enige grondbewerking (anders dan de bovenste centimeters losmaken met een schoffel of hark , hetgeen meteen wieden is) niet meer nodig is. De tegels als stepping stones leg ik los bovenop die compostlaag (planten kunnen daaronder gewoon wortelen en voedsel vinden) omdat ik het wat schoner vind werken en niet eens om aantrappen tegen te gaan. Overigens heb ik wel een permanent hoofdpad van 60 cm. breed dwars door de tuin en een vast verbindingstukje van het hek tot dit hoofdpad. Voor de rest is alles te veranderen en aan te passen en door het plaatsen van de losse tegels goed te bereiken. Ik leerde deze methode van Charles Dowding en ze werkt erg goed.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even doorgaan over de paden. Als ik je tekening goed begrijp, en de bedden zijn 1.20 breed, dan zijn je paden tussen de bedden op je tekening 25 cm breed. Dat vind ik erg weinig ( voor mijzelf té weinig ) Maak je de paden minimaal 30 ( 1 tegel breed ) is dat nog niet veel, maar net an te doen. Wordt je middenpad ( looppad / werkpad / kruiwaken enz. ) een 20 - 25 cm minder breed. Dan wordt dat weer krapjes.

 

Ga niet voor het maximale. Op termijn gaat dat irriteren is mijn ervaring dan hoor, zelf weten natuurlijk.

 

Ik zou het allemaal iets ruimer opzetten. Minder maximaal kwa opbrengst , maar beter werkbaar, ook veel waard. En inderdaad, met meer teelten op 1 bed is er óók veel te winnen he ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoe nog al eens gevraagd is wat aan de randen ? Een plantenbed van 1m20 is maximum denk ik als je langs beiden kanten aankunt , ik dacht dat daarom een maximum breedte van 1meter word aangeraden voor een gemakkelijk moestuinbak.

makkelijke moestuin bedden zijn max 120 (4x 30cm)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja....die composthoop of bak....(.best maak je er 2 naast elkaar ) is nogal moeilijk te bereiken via allerlei kronkels.

Ik zou die sowieso op een heel makkelijk te bereiken plaats maken direct aan (het einde van?) een hoofdpad....desnoods ten koste van een stukje bed daar Dat is een plek waar je heel vaak heen loopt.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik ook een voordeel vind aan de vaste bakken is gemakkelijker toepassen van teeltwissel. Vorig jaar vaste bakken en nu is het duidelijk wat waar gestaan heeft. Daarvoor waren de breedte van de bedden allemaal verschillend . En dan was het daar ongeveer heeft dat gestaan vorig jaar en 2 jaar geleden daar ongeveer.

 

De 3 lange bedden en 3 korte lijkt me ook mooi om een 6jarige teeltwissel te doen. En aardbeien eerste 2 jaar links van de 3 lange bedden dan 2 jaar midden en dan 2jaar rechts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dank voor de input tot dusverre.

 

Mijn tuin wordt aan 2 kanten ( 1x lange zijde en 1x korte zijde) begrenst door andere tuinen en de andere twee zijden staat hekwerk van ongeveer 80 cm hoog met konijnengaas, omdat die hier op het complex nogal veel aanwezig zijn. De lange zijde die begrenst is met een tuin is compleet vrij van hekwerk of iets dergelijks. Ik moet alleen rekening houden met een aspergebed dat ongeveer ter hoogte zit van waar ik aardbeien wil gaan zetten.

 

Het idee van de bedden was 120 cm bed en dan 30 cm pad waarbij ik in het midden ongeveer 100 cm overhoudt voor het hoofdpad,

 

Ik heb zelf een klein beetje lopen spelen met het idee of een sleutelgatbak-structuur niet iets zou zijn voor de toekomst, maar ik heb daar nog niet helemaal een goed beeld van vanwege alle verschillende informatie daarover.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je er zoals het op de tekening nu is aan de buitenranden niet langs kunt, zou ik daar zeker zo'n smal paadje aanhouden. Ook zou je de bakken 90 graden kunnen draaien zodat alle smalle paadjes op dat horizontale hoofdpad uitkomen. Nu moet je langs de bedden naar een tweede hoofdpad (dat vertikale hoofdpad). Ik denk dat als je de bedden draait je minder heen en weer hoeft te lopen.

 

Voor wanneer je nog dingen wilt veranderen is de combinatie van hoofdpad en verplaatsbare tussenpaden zoals WeKnow noemt ook handig, dan hoef je aan de basis niet veel te veranderen en kunt makkelijker veranderingen doorvoeren die je gaandeweg kunt implanteren.

 

Misschien heb je ook wat aan een plan voor voor- en nateelt. Die teelt is al genoemd maar ik merkte zelf dat als ik daar een plan voor maakte ik meer overzicht had. Ik vond deze moestuin planner erg handig http://www.zelfgroentekweken.nl/moestuin-planner/ Er staat ook veel informatie over wanneer en wat van moestuin gewassen, je kunt bij de planner voor- en nateelt inplannen.

 

En misschien is een grotere plek voor voorzaaien in potjes (een koude bak kan daar ook voor) ook handig. En mocht je een zithoekje maken dan zou ik dat niet naast de composthoop doen (maar dat spreekt voor zich).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je tuin is wat betreft afmeting bijna gelijk aan de mijne (10x15).

Misschien dat onderstaande indeling ook een goede voor jou is? Zo heb je in ieder geval veertien bedden van 1,2x4,5 (bij jou mogelijk iets kleiner), één hoofdpad en alle bedden zijn nagenoeg rondom te bereiken.

 

image59031455220169.jpeg

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er in basis prima uit.

Ik heb ook een perceel van 150 m2 met soortgelijke indeling.

Als je wisselteelt nastreeft met vaste bedden, dan is het handig als alle bedden dezelfde oppervlakte hebben. Rouleert zonder verder gepuzzel.

Hou bij de aanleg ook de zon in de gaten. Leg je bedden vooral in Noord-Zuid lijn. Voor stokbonen verplichte kost. Voor andere planten ook aan te bevelen. Geeft optimale benutting van de zon.

 

Zoals al meer mensen aangegeven hebben, een centraal pad van 50-60 cm is noodzakelijk om met een kruiwagen op je tuin te komen. op die 30 cm paden kun je daarmee niet tussen de bedden komen. Dus zorg dat je via de kopse kant zo dicht mogelijk bij je bed kunt komen.

Zelf heb ik tussen- paden gemaakt met steigerplanken van 20 cm breed. Dat is soms nog te krap, zeker bij breed-groeiend loof als wortelen. 30 cm is echt minimaal als je overal goed tussen wilt komen. Je bedden kun je dan van rand tot rand vol planten.

Logistiek is belangrijk! Voordat je heel je tuin dichtspijkert met bakken kun je het beste maar goed kijken of je straks nog overal goed bij kunt.

Met name op plekken die grenzen aan je buren.

 

Maak ook je aardbeien bed beter toegankelijk met een tussen paadje. Bij deze breedte kun je niet bij de middelste planten komen. Er ligt straks ook nog een net overheen!

 

Zelf heb ik een koude bak om plantjes op te kweken en om een vroege zaai in het koude voorjaar te doen.

Een gereedschapskist is een must als je zuinig op je spullen bent, Goede beslissing.

 

Aan de noordkant van mijn aardbeien heb ik nog wat kleinfruit geplant. Daar valt de schaduw op het graspad om de tuin.

 

Let ook op de asperge-bak van je buurman m/v. Asperge loof wordt van juli tot oktober een menshoog oerwoud wat veel zon uit je tuin kan weghouden. Zet je zelf asperges, houd dan ook rekening met belemmerende effecten voor je medetuinders.

 

Gezien de grootte van je perceel zou je ook de compostbak kunnen wisselen voor 2 of 3 compostvaten. Scheelt ruimte en oogt veel netter

Naast mijn compostvaten zou ik met een gerust hart een stoel of bankje kunnen plaatsen. Merk of ruik je niets van.

Een tuin verdient ook een plekje om te genieten en even uit te blazen..Dus dat eerder genoemde bankje beveel ik je ook aan.

 

Succes met je tuinplan. Je hebt nog een paar weken om rustig na te denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De velden, behalve de aardbeienvelden, liggen nu noord zuid volgens mij. De zon komt op aan de zijde van aardbeien en gaat onder aan de zijde van de compostbak ( oftewel de lange zijden ). Ik heb de bedden in de breedte van de tuin overwogen, maar ik las bijtijds over de bonen dat deze noord zuid moesten.

 

Ik ga eens kijken naar die compostvaten. Ik heb nu 1 compostbak van Lidl, maar die viel al van ellende uit elkaar bij het opzetten. Maar voor de € 10,- die ik er voor betaald heb, voldoet hij nu even om alvast ons GFT in op te slaan.

 

Qua sleutelgatbakken, oftewel keyhole, dan kom je meer op deze structuur ( voorbeeldje van internet ):

 

Foto-keyhole-tuin11561455262008.png

 

Bij mijn huidige aardbeienveld moet ik naast de asperges ook nog rekening houden met een paar lage fruitboompjes, maar zoals ik het nu zie, heb ik alleen in de ochtend daardoor mogelijk wat schaduw op die plek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, vandaar dat je de bedden zo had getekend. Dan is draaien niet zo'n goed idee nee. Is er een speciale reden dat het keyhole garden plan de paden aan de buitenkant heeft en niet met het hoofdpad in het midden? Ben best wel benieuwd naar hoe dat werkt, zo'n sleutelgatstructuur. Is dat ook de versie met de verhoogde bedden en stenen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat in het plaatje gekozen is voor deze oplossing omdat zo de meeste oppervlakte gebruikt wordt, maar er staat niet echt een uitleg bij .

 

Ik ben mezelf nog aan het verdiepen in het principe en ik zie verschillende methoden die gebruikt worden. Eentje begint met 1 laag stenen en wordt elk jaar opgehoogd vanwege het stijgende compost en humus niveau. Ik heb ook een variant gezien waarbij sprake was van een compostvat in het bed zelf. Ik vind het wel interessante materie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga eens kijken naar die compostvaten. Ik heb nu 1 compostbak van Lidl, maar die viel al van ellende uit elkaar bij het opzetten. Maar voor de € 10,- die ik er voor betaald heb, voldoet hij nu even om alvast ons GFT in op te slaan.

Aangezien je in Belgie woon eens gaan kijken naar container park, hier verkopen ze vaten en bakken . Van de bakken zeer tevreden en erg duurzaam en ik dacht dat het nationaal was dat deze aangeboden werden .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je op deze pagina waar je nu binnen ons forum zit, helemaal naar rechtsboven gaat, daar intypt : keyholegarden , dan verschijnen er een aantal topics van mensen op ons forum, die met die keyholegarden werken of gewerkt hebben met hun ervaringen.

 

Ik moet zeggen ( sorry ) dat ik eerder niet de link legde tussen jouw noemen van de sleutelbakstructuur en de keyholegarden haha.

Keyholegardening is nogal een andere manier van tuinieren hoor, zeker leuk je in te verdiepen, maar heeft niet heel veel van doen met maximalisatie van je oppervlak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...