moedersmoestuin Posted June 6, 2011 Share Posted June 6, 2011 Hallo allen, Dit jaar voor het eerst sperziebonen gezet in de moestuin van mijn moeder. Ze doen het erg goed.Vraag 1: Zie foto, in de rode cirkel, worden dit de bloemetjes?Vraag 2: Heeft iemand enig idee hoeveel gram boontjes er van 1 plant geoogst kunnen worden? Ik heb namelijk het idee dat we wat veel sperziebonen planten gezet hebben. Groetjes Karin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 6, 2011 Share Posted June 6, 2011 Ja, dat zijn een aantal bloemetjes.Hoeveel gram? Geen idee. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted June 6, 2011 Share Posted June 6, 2011 Antwoord vraag 2:Opbrengst bonen per m2: https://www.moestuinforum.nl/hoeveel-bonenplanten-heb-ik-nodig-t1651.html#p26901.Een tip voor de volgende keer als je bonen zaait, probeer er dan eens drie bij elkaar te zaaien: meer oogst op een en dezelfde plek, beter beschermd tegen harde wind, 3x kans op een plantje, ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted June 6, 2011 Share Posted June 6, 2011 Die van mij zijn nog ietsje kleiner. Nog geen bloemetje gezien. Ben benieuwd hoeveel plantjes je hebt staan. Hier 4 gezaaid en uitgekomen en ik heb t idee als ik de lijst bekijk dat ik meer moet zaaien om een flinke opbrengst te hebben. Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted June 6, 2011 Share Posted June 6, 2011 Het Handboek Ecologisch Tuinieren (http://www.velt.be) geeft voor prinseseboon als stamboon: Voor 10m2: 100g zaad --> 175-250 planten; opbrengst 12-18 kg. Zaaien: 5-10 cm uit elkaar (zaadjes apart) of 15-25 cm uit elkaar (3 zaadjes bij elkaar)Afstand tussen de rijen: 50 cm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
moedersmoestuin Posted June 6, 2011 Author Share Posted June 6, 2011 Bedankt voor de antwoorden. De tip om 3 zaden bijelkaar te zetten had ik op dit forum al gelezen maar toen was het al te laat. We hebben nu elk plantje apart staan. Je leert elke keer weer, volgend jaar proberen we dat uit. Zo te lezen valt het wel mee met de hoeveelheid. We hebben 72 planten staan ongeveer 30 cm uit elkaar. Hoeveel m2 dit is weet ik niet, zou ik even uit moeten rekenen. Het zal wel genoeg zijn voor ons tweeen, mijn moeder natuurlijk, mijn broer en gezin enz.. We hebben trouwens nog steeds een net over de boontjes zitten. Het konijntje is nog steeds niet verjaagd of gevangen. Groetjes Karin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Margareth Posted June 7, 2011 Share Posted June 7, 2011 Heb je ook konijnen in je moestuin? Het helpt als je peper strooit over je planten.... konijnenweringskorrels die ik had gekocht en konijnen op GROTE afstand zouden houden werken niet.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
moedersmoestuin Posted July 9, 2011 Author Share Posted July 9, 2011 Het staat er allemaal erg goed bij en het konijn is er gelukkig vanaf gebleven.Het eerste maaltje sperzieboontjes al geplukt en gegeten, heerlijk waren ze. Konijnen lusten trouwens ook kleine preiplantjes Dat wisten we niet Omdat we nog een klein stukje grond over hadden toch maar vol gezet met nieuw gezaaide boontjes. Hopen dat het nog wat wordt. Ook de boerenkool plantjes al in de tuin gezet, hermetisch afgesloten voor het konijn. Groetjes Karin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted July 9, 2011 Share Posted July 9, 2011 Ik zaai ze voor in potjes van 8 cm doorsnede en doe er 7 boontjes in.Zet deze in de serre en laat ze na opkomst flink fileren.Plant deze dan uit met de bollenplanter en doordat ze gefileerd zijn kan je ze lekker diep tot tegen de bladjes planten, zo staan ze meteen stormvast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Margareth Posted July 11, 2011 Share Posted July 11, 2011 konijnen lusten alles als t maar jong is... zelfs dingen die op t lijstje "konijn-proof" staan, zoals uien...ik heb een barriere van sateprikkers, dat lijkt te helpen... peper ook, maar dat moet je vaak herhalen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts