Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zaaien: grote versus klein pot: dezelfde omstandigheden : verschil?


koenpoging

Aanbevolen berichten

Even een misschien stomme vraag : even de voor- en nadelen van een pot opzij gezet zoals vb plaats dat de pot inneemt...: stel je zaait éénzelfde zaadje in een klein potje of direct in een groter model met exact dezelfde grond, belichting etc...maakt dit überhaupt een verschil in eerste instantie?

Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vrouw denkt het beter te weten en denkt dat het beter is de wortels in eerste instantie geconcentreerd te houden en dan te laten uitbreiden in een grotere pot...maar 't kan zijn dat ze een verborgen agenda heeft en wil vermijden dat ik onze veranda volledig zou vol zetten met potten

Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel is afhankelijk van het soort plant...er zijn er ook nogal wat die verpotten niet/slecht/matig verdragen (om allerlei redenen: kwetsbare wortels of weinig haarwortels/groeionderbreking of andere risico's.....) en er zijn er ook die het prima verdragen of zelfs uitgedaagd worden om er sterker van te groeien of bijvoorbeeld meer wortels te maken of makkelijker te gaan bloeien (wat gewenst of juist niet kan zijn).

 

Ik zou hier geen algemene regel over maken. Niet van wel en niet van niet en het volledig laten afhangen van om welke plant het gaat.

Bij tomaten lijkt het gunstig bijvoorbeeld om enkele keren te verpotten voor het uitplanten. Een komkommer zaai je beter in een wat grotere pot omdat de plant en ook wortels zo gemakkelijk beschadigen.....om er typisch 2 te noemen die bijna altijd worden voorgezaaid.

 

Daarnaast: Soms ook is verpotten prettig vanwege ruimte, nieuwe grond, je kunt dieper planten e.d.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat dieper planten... Als je nu met een grotere pot begint en die vul je maar voor 2/3, dan kun je er later misschien nog potgrond boven op doen zodat het plantje dieper komt te staan. Dat zat ik me vanmiddag te bedenken toen ik aan het verspenen was. Gaat dat werken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, kan goed, zeker bij tomaten, die maken extra wortels

 

ik zaai graag in grotere potten als de plantjes er langer in blijven, anders niet

heb je ook een iets stabieler milieu, vochtigheid, temperatuur, zeg maar meer als in het echt

(wij hebben hier een voortréffelijk mlieu )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou toch zeggen dat een grotere pot meer voedsel biedt en dat een plant, die dan meer wortels kan maken om dat voedsel op te nemen, gezonder is dan een plantje dat onderin een klein potje alsmaar van die cirkeltjes aan het maken is met zijn wortels.

 

Aan de andere kant, misschien zie je dan boven de grond juist het omgekeerde, omdat een plant meer energie in die wortels aan het steken is dan aan de groei bovengronds. Planten die te klein staan proberen misschien in een laatste wanhoopspoging snel te groeien en tot bloei te komen. Het is wel opvallend dat die welig tierende planten die je in een pot koopt, vaak al uit hun potje barsten van de wortels.

 

Ik zag laatst ergens een filmpje waar iemand een test had gedaan; zaailing in een grote pot versus zaailing in een kleine pot, en uiteindelijk werd de plant in de grote pot wel groter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat dieper planten... Als je nu met een grotere pot begint en die vul je maar voor 2/3, dan kun je er later misschien nog potgrond boven op doen zodat het plantje dieper komt te staan. Dat zat ik me vanmiddag te bedenken toen ik aan het verspenen was. Gaat dat werken?

 

Voor de tomaten doe ik dat ook dit jaar (beginnend met 1/2 vol potje). Voorzaaien in trays heb ik dit jaar niet gedaan, maar ik kleine potjes met 2 of 3 zaadjes. Die vul ik bij ongeveer wanneer de tweede set echte blaadjes groeien (en 1 zaailing blijft over) . Ik hoef ze dan maar 1x te verpotten voor ze op hun definitieve plek komen. Die keuze is meer gebaseerd op minder werk voor mij, het kost iets meer ruimte (heel veel voorzaaien van verschillende planten doe ik dit jaar niet), maar scheelt voor mij best wat werk (ik heb vrij weinig energie). Vorig jaar heb ik voorgezaaid in trays en daarna 1x verpot naar een klein potje, dat was uiteindelijk niet genoeg en nog een keertje verpotten was beter geweest. Dus nu met ongeveer evenveel werk voor mij toch naar een groter potje toe werken. Hopelijk is het verschil straks duidelijk. Oja een potje werkt hier alvast beter kwa vochtig houden en water geven, zaaitrays drogen wat sneller uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou toch zeggen dat een grotere pot meer voedsel biedt en dat een plant, die dan meer wortels kan maken om dat voedsel op te nemen, gezonder is dan een plantje dat onderin een klein potje alsmaar van die cirkeltjes aan het maken is met zijn wortels.

 

Aan de andere kant, misschien zie je dan boven de grond juist het omgekeerde, omdat een plant meer energie in die wortels aan het steken is dan aan de groei bovengronds. Planten die te klein staan proberen misschien in een laatste wanhoopspoging snel te groeien en tot bloei te komen. Het is wel opvallend dat die welig tierende planten die je in een pot koopt, vaak al uit hun potje barsten van de wortels.

 

Ik zag laatst ergens een filmpje waar iemand een test had gedaan; zaailing in een grote pot versus zaailing in een kleine pot, en uiteindelijk werd de plant in de grote pot wel groter.

 

 

Het steken van de energie in de wortels, dan wel groei bovengronds. Wordt in evenwicht gehouden door verscheidene plantenhormonen.

 

Wortels geven bijvoorbeeld een wortelgroeiremhormoon af, en de plantdelen bovengronds, geven een wortelgroeistimuleerder af.

Grof gezegd, komt er dan bij weinig wortelgroeiremhormoon, of bij wortelgroeistimulans nieuwe worteltjes aangemaakt. En vice versa.

 

Zij ook nog tal van andere processen die daar op ingrijpen, de hoeveelheid water, voedsel en licht die beschikbaar is bijvoorbeeld.

 

Waardoor het uiteindelijk een bar ingewikkeld proces is, ik heb ooit mijn bachelorscriptie over strigolactones mogen/moeten schrijven. Ook een wortelstimuleerder/remmer en bovengrondse plantdelen stimuleerder en remmer in één. Wat het waar en hoe doet, is dan weer afhankelijk van de aanwezigheid van andere hormonen, maar bijvoorbeeld ook de hoeveelheid fosfaat en andere stoffen. En water, en licht, en het type plant, en zus en zo, en dit en dat. en ik krijg nog steeds hoofdpijn als ik er alleen al aan denk!

 

Een kleinere pot, zorgt er dan wel voor, dat het voedsel eerder op is, waar dan bijvoorbeeld die strigolactones, maar ook andere hormonen op ingrijpen, door de wortelgroei te stimuleren, op zoek naar meer voedsel.

 

Uiteindelijk doe ik dus gewoon wat het makkelijkste is voor mijzelf. Die planten moeten zichzelf maar zien te redden! Zijn ze op gebouwd, aangezien ze geen pootjes hebben om betere oorden op zoeken.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...