chaotik Posted June 8, 2011 Share Posted June 8, 2011 Ze gingen als een trein, maar nu is er aardappel plant helemaal geel aan het worden en als ik zo goed kijk worden er meerdere aardappelplanten geel... Als ik het zo na probeer te trekken kom ik op aardappel moeheid, maar dat is raar aangezien ik nog nooit aardappelen daar gezaaid heb... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted June 8, 2011 Share Posted June 8, 2011 Alleen de onderste bladeren of de gehele plant? Zover ik het kan beoordelen van de foto's lijkt het me in ieder geval geen phytophthora. Aardappelmoeheid heb ik geen ervaring mee maar welk ras heb je staan. AM achter het ras betekent dat het ras resistent is tegen deze ziekte (Op een resistent ras vindt geen vermeerdering plaats, maar de jonge aaltjes beschadigen wel het wortelstelsel doordat ze de wortels binnendringen.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
chaotik Posted June 8, 2011 Author Share Posted June 8, 2011 Op de foto is het niet zo goed te zien miss, maar alle bladeren van deze aardappelplant worden geel en verschompelen uiteindelijk. Ik heb de Frieslander staan. Er stond op het pakje dat ie resistent is tegen phytophthora, dus ik mag toch aan nemen dat dat dus niet het geval is... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aardbeijim Posted June 8, 2011 Share Posted June 8, 2011 Hoeveel dagen geleden is deze aardappel gepoot? Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted June 9, 2011 Share Posted June 9, 2011 Er stond op het pakje dat ie resistent is tegen phytophthora, dus ik mag toch aan nemen dat dat dus niet het geval is... Was dat maar zo! het loof zal iets minder vatbaar zijn voor de aardappelziekte, maar het blijft een lastige schimmel. Wel goed dat je er van te voren naar gekeken hebt. Maar het is in ieder geval geen phytophthora, wat het dan wel is durft ik niet te zeggen. Je zou die plant kunnen oogsten, het is tenslotte een vroege aardappel. Dan kan je gelijk de wortels controleren. @Jim: jij doelt er op dat ze al aan het verdorren zijn omdat de oogst 'klaar' is? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted June 10, 2011 Share Posted June 10, 2011 Chaotik, wanneer heb je ze gepoot?Lijkt me dat de plant pecies nog klein is, dus nog niet aan het doodvallen aan het einde van zijn latijn. Hier zie je op de tuinen ook bij sommige dit verschijnsel, plant kwijnt precies weg, groeit niet meer en wordt gelig. Die staan soms maar 20 cm hoog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aardbeijim Posted June 10, 2011 Share Posted June 10, 2011 Er stond op het pakje dat ie resistent is tegen phytophthora, dus ik mag toch aan nemen dat dat dus niet het geval is... Was dat maar zo! het loof zal iets minder vatbaar zijn voor de aardappelziekte, maar het blijft een lastige schimmel. Wel goed dat je er van te voren naar gekeken hebt. Maar het is in ieder geval geen phytophthora, wat het dan wel is durft ik niet te zeggen. Je zou die plant kunnen oogsten, het is tenslotte een vroege aardappel. Dan kan je gelijk de wortels controleren. @Jim: jij doelt er op dat ze al aan het verdorren zijn omdat de oogst 'klaar' is? inderderdad Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
chaotik Posted June 10, 2011 Author Share Posted June 10, 2011 Half April heb ik ze gepoot. Het lijkt me dat zo nog even kunnen, maar wat Borsalino zegt: Al mn planten groeien bijna niet meer. Et gaat iig erg langzaam nu... Uiteindelijk is deze plant helemaal aan het verdorren en de rest begint nu ook langzaam. Ik denk dat ik deze zieke maar gewoon ga oogsten en idd de wortels ga bekijken hopend dat ik op het ''probleem'''stuit en dan maar krieltjes eten. Ook lekker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aardbeijim Posted June 10, 2011 Share Posted June 10, 2011 Je moet normaal gezien rond de 90 à 100 dagen rekenen eer je kan oogsten. Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted June 10, 2011 Share Posted June 10, 2011 Als het late zijn dan tussen de 110 en 130 dagen.Half april is net 55 dagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
chaotik Posted June 11, 2011 Author Share Posted June 11, 2011 Et zijn vroege aardappelen. Ik ga nu ff weg met pinksteren, maar dinsdag ga ik weer naar mn tuin en dan ga ik em er toch uithalen. Die ene zieke dan. De rest kijk ik nog even aan. Verlopig tast ik nog in het duister mbt het vinden van de oorzaak... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted June 11, 2011 Share Posted June 11, 2011 zit er niet gewoon een beest onder... ik heb woelmuizen op de tuin.. die graven gewoon een gat onder de plant. Die wortelt dan niet meer en blijft achter in de groei op de planten die ernaast staan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wouttie75 Posted June 15, 2011 Share Posted June 15, 2011 Bij mij hetzelfde probleem nu, na het rooien van het eerste rijtje vorig weekend met een goede oogst, begint het aanliggende rijtje te verwelken. Ook allemaal kleine bruine stipjes. Ik heb dit rijtje wat wat achterbleef in groei nog wat aangeaard met de losse grond van het eerste rijtje. Waarschijnlijk toch het eea verstoord. Dit vond ik nog op google: Verwelkingsziekte en ringvuurVerticillium sppSymptomen Gele ontkleuring van de bladsteel en eenzijdige verwelking van deblaadjes: gaat gepaard met de vermeerdering van de schimmel in hetvaatstelsel Ontwikkeling over heel de plant die verwelktWeinig symptomen op de knollen: bruinkleuring van de stengelbasisSchade Daling van het rendement door het verdwijnen van de verwelkte plantenen daling van het gewicht van de knollen Marginaal en sporadisch Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
chaotik Posted June 17, 2011 Author Share Posted June 17, 2011 Nou Wout, ik zou et niet weten! Hier iig een foto van mn zieke aardappel plant. Ik heb de aardappelen geoogst (ahum, krieltjes) en zag toen dat op de stam witte schimmel zit. Vooral het stuk stam wat dicht bij de aarde zit. Heb et al proberen te googlen, maar geen succes... Kan iemand mij helpen. De rest van mn planten zijn ook aan et vergelen. Ik word dus een beetje zenuwachtig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wouttie75 Posted June 17, 2011 Share Posted June 17, 2011 Nu alleen nog maar op mijn vroege aardappelen Anais en de oogst is gewoon goed, alleen het loof blijft wat achter in groei, in mijn geval heeft dit te maken met de grond, het is een stuk waar 4jaar lang alleen maar kweekgras heeft gestaan.De bruine vlekjes zitten ook op mijn late Texla aardappelen maar met mooi donkergroen blad. schimmel heb ik niet gezien. Ik houdt het in de gaten. Zo te horen hebben we niet hetzelfde probleem. Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
wouttie75 Posted June 17, 2011 Share Posted June 17, 2011 http://www.boerderij.nl/Akkerbouw/Aardappelen/Ziekten-in-aardappelen/Alternaria.htm Misschien Alternaria, google maar eens. Het lijkt wel of ik de beginnende symptomen heb, ik houdt het goed in de gaten en als ik schimmels zie ontstaan gaat alles eruit. Maar zoals ik al zij het kunnen bij mij ook tekorten van het e.e.a. zijn Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted June 17, 2011 Share Posted June 17, 2011 Dat witte pluis doet wel een belletje rinkelen: moest wel eerst even opzoeken hoe de ziekte ook al weer heet maar het zou Rhizoctonia kunnen zijn... (lakschurft in het Nederlands?) http://www.digischool.nl/nlt/nlt1h014/Achtergrondinformatie/rhizoctonia_solani.pdf Hoe zien de aardappels er uit? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wouttie75 Posted June 17, 2011 Share Posted June 17, 2011 @ Jorg, dat is nog een hele studie met al die berekeningen. Ik ben eruit volgens mij, magnesium gebrek. Alles wijst erop, de planten zien er verder goed uit, de oogst is verder ook goed. Ik kan nu mijn late aardappelen nog bijmesten met kiezeriet, magnesiummest. Volgens een website heeft dit nut tot eind juli. Morgen maar eens in het tuincentrum snuffelen. Ik heb nu al gemerkt deze maanden dat ik heel hard moet werken komende jaren voor een goede grond met goede structuur en bemesting.Ik ben ook op zoek naar een goede groenbemester voor na de oogst. Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
chaotik Posted June 17, 2011 Author Share Posted June 17, 2011 Bedankt Jorg! Ik vrees dat je gelijk hebt. Vooral nadat ik de fotos zag van de aardappelen. Met die bruine stippen enzo....Ik begrijp dat die lakschurft al in het pootgoed kan zitten of zich weet te manifesteren op minder goede grond. Ik dacht dat mn grond wel ok was, maar blijkbaar niet....Das toch best kut eigenlijk. (Sorry voor mijn woorden, maar dit is zelfs nog de gecensureerde versie) Ik had eigenlijk nog geen plannen morgen, maar ik denk dat ik dan maar aardappelen ga oogsten en groenbemesters ga zaaien. Wat ik niet kan terug vinden is of deze aardappelen nou nog wel eetbaar zijn... Weet iemand dit?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted June 18, 2011 Share Posted June 18, 2011 Chaotik, Volgens mij kan je nog gewoon eten. Ik zie ook nergens dat je je aardappelen moet vernietigen. http://www.agris.be/nl/aardappelziekte/virus/194014.html Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
chaotik Posted June 18, 2011 Author Share Posted June 18, 2011 Nou, ik ben naar mn tuin geweest om de boel te rooien, maar al snel bleek dat de rest het niet heeft en mooie aardappelen begint te krijgen. De plant die ik dr uit heb gehaalt was vanaf dag 1 al zielig, dus miss zat et alleen in die pootaardappel. Hoe dan ook, ik ging dus twijfelen of ik nu echt alles als de wiedde weer moest gaan oogsten, dus heb ik et voor nu zo gelaten en ga ik me eerst eens goed verdiepen in de in's en outs van lakschuft voordat ik verdere stappen onderneem.En Jasmin, bedankt voor je info! Ik eet de gerooide aardappelen nu mooi op! En Jorg ook bedankt voor het mee denken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts