Krikke83 Geplaatst: 18 mei 2016 Geplaatst: 18 mei 2016 Ze beginnen goed te groeien. Ik heb al serieus mogen dieven. En overal beginnende bloemen Kan al niet wachten om mijn tanden er in te zetten. Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.
tds Geplaatst: 18 mei 2016 Geplaatst: 18 mei 2016 mooie plantjes hoor!maar volgens mij staan die toch wel heel dicht bij elkaar, niet?Ik laat toch wel een halve meter tussen mijn tomatenplanten, worden serieus groot ...hangt er vanaf welke soorten het zijn natuurlijk. Quote
pippi Geplaatst: 18 mei 2016 Geplaatst: 18 mei 2016 Hm. De kruisbestomaten hebben wat gele en bruine vlekken op het blad. Ze zijn tegelijk uitgeplant met de andere tomaten, staan op twee verschillende plaatsen in de tuin, en de kruisbestomaatjes hebben het wel, en de andere tomatenplanten staan er fris en fruitig bij. Raar. Ik zal morgen eens kijken of ik er een foto van kan maken. Ik zie al wel ienemienie kleine tomaatjes zitten, dus ze doen het nog wel. Quote
Erny Geplaatst: 18 mei 2016 Geplaatst: 18 mei 2016 Maak je geen zorgen over die Kruisbestomaat, die ziet er wel vaker wat minnetjes uit maar blijft gewoon doorgaan met mini tomaatjes geven. Quote
mariellexxx Geplaatst: 18 mei 2016 Geplaatst: 18 mei 2016 Leuk alle foto's! Ik denk dat dat wel meevalt met te dicht op elkaar bij krikke83, de mijne hebben ongeveer dezelfde afstand : En nog even een update over de rest: Alles heeft knoppen en enkele al bloemetjes! Deze foto's zijn wel alweer 5 dagen oud Quote
pippi Geplaatst: 18 mei 2016 Geplaatst: 18 mei 2016 Dankjewel, Erny, dat is goed om te horen. Ik wacht maar gewoon af hoe het verder met ze gaat. Quote
Krikke83 Geplaatst: 19 mei 2016 Geplaatst: 19 mei 2016 Mijn rijen staan op 60à70 cm. En in de rij staan ze op 30à40cm. Ik had geen keuze want ik moest ongeveer 70 planten kwijt Mij een beetje laten gaan. Ik denk wel dat het goed komt als ik steeds flink dief. Maar het zal er in de zomer wel een oerwoud worden Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.
mariellexxx Geplaatst: 19 mei 2016 Geplaatst: 19 mei 2016 Bij mijn 4 planten zit er tussen de breedte ook 60 a 70 cm, en tussen de voorste en achterste 40 cm.Zoveel ruimte heb ik in mijn kas helaas niet, en de 4 komkommerplanten hebben ook veel ruimte nodig De overige 4 tomatenplanten, en nog een lading cherry en cherry mix komen in grote bloempotten (gisteren gekocht!)Nu nog iets fabriceren dat ze met regen overkapt staan Quote
speets Geplaatst: 19 mei 2016 Geplaatst: 19 mei 2016 Marielle, misschien moet je even kijken bij tomaten dieven Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
MoestuinLieN Geplaatst: 19 mei 2016 Geplaatst: 19 mei 2016 Mijn plantjes gaan binnenkort in de volle grond.Vandaag mochten ze voor het eerst buiten genieten van de frisse lucht Het zijn heinz tomaten en snacktomaat Quote
mariellexxx Geplaatst: 19 mei 2016 Geplaatst: 19 mei 2016 Marielle, misschien moet je even kijken bij tomaten dieven Ik heb al heel veel gedievd! En ook al heel veel onder-zijtakken weggehaald bij het plaatsten dieper in de pot en bij het zetten in de volle grond.De dieven in de oksels krijgen nog niet eens de kans om 1 cm te worden hier! Quote
mariellexxx Geplaatst: 19 mei 2016 Geplaatst: 19 mei 2016 Die zien er heel goed uit moestuinlien! Quote
Toto Geplaatst: 19 mei 2016 Geplaatst: 19 mei 2016 Voor het eerst gediefd daarjuist. Het verbaasd mij steeds wat voor een grote joekels er gevormd worden op zo'n korte tijd. Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Rustavi Geplaatst: 19 mei 2016 Geplaatst: 19 mei 2016 Mijne doen het goed buiten... Nadat ik ze buiten in de grond geplant heb, heb ik ze 1 keer water gegeven. Direkt na het planten. Daarna niet meer. Wel heb ik ze wat gesnoeid en gediefd... De cherry tomaten doen het ook goed in de pot... Ik heb ze nu even binnen staan ivm regenachtig weer (die krijgen zo nu en dan wel water trouwens, omdat ze in potten staan)... Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
pippi Geplaatst: 19 mei 2016 Geplaatst: 19 mei 2016 Het gaat niet goed met mijn tomaten. Ze hebben het nu allemaal, behalve een paar kleintjes die nog in het mini-kasje stonden. Ik neig naar de hele zooi weghalen, voordat het overslaat op andere planten, maar het is wel zonde van mijn dappere kleine tomaatjes: Quote
suus76 Geplaatst: 19 mei 2016 Geplaatst: 19 mei 2016 Niet weggooien hoor, volgens mij is het ordinaire zonnebrand! Daar groeien ze wel doorheen. Vooral goed opletten met water geven dat je het blad niet raakt, en let ook even op de bemesting van de plant. In potgrond zit genoeg voeding voor 6 weken, daarna moet je gaan bijmesten. Quote
pippi Geplaatst: 19 mei 2016 Geplaatst: 19 mei 2016 Ik geloof niet dat het zonnebrand is, want ook kleine blaadjes die geen zon vangen zijn aangetast. En een gebrek aan iets lijkt me ook sterk, omdat de twee groepen tomaten op verschillende plekken in de tuin staan met een wat andere samenstelling van de grond (een stuk was voorheen terras en dat is dus zand met potgrond en compost erop, het andere stuk is gewoon klei met compost waar ik een paar weken geleden nog wat koemestkorrels heb gestrooid). Ik ben echt bang dat het een ziekte is, en als dat overslaat naar de aardappels... Ik kijk het nog een dag of wat aan, misschien dat ik op 1 van de 2 plaatsen nog wat bij mest om te kijken of ik dan verschil zie. Ik heb nog wat kleine gezonde tomatenplantjes achter de hand, dus in het ergste geval zet ik die in de voortuin ofzo. Quote
Erny Geplaatst: 19 mei 2016 Geplaatst: 19 mei 2016 Nou, niet zo snel in paniek raken... Eerst eens kijken wát het is en dan eventuele maatregelen nemen en niet in het wilde weg mest gaan toevoegen. Dat kan meer kwaad dan goed doen. Je hebt mest en je hebt voeding... als je alleen koemestkorrels strooit mis je wezenlijke andere bestanddelen van voeding die de plant ook nodig heeft. Zoek bijvoorbeeld eens tussen deze afbeeldingen of jouw verschijnsel er bij staat? http://www.charlottecountyweather.com/tomato.php Ik neig bij jouw plantjes naar een magnesium tekort (Bitterzout). Maar het blijft moeilijk te duiden.(zoek maar eens op: Magnesium deficiency tomato) Je bent blijkbaar bang voor een schimmelziekte gezien je opmerking over de aardappels?Bijvoorbeeld Alternaria?: http://www.kennisakker.nl/kenniscentrum/document/alternaria-aardappelhttps://www.apsnet.org/edcenter/intropp/lessons/fungi/ascomycetes/Pages/PotatoTomato.aspx Zelf vind ik, na wat plaatjes te hebben vergeleken jouw verschijnsel niet overeenkomen met wat ik daarover lees en zie (ook de zgn Bullseye zie ik niet op je blad bij de verkleuring).En zijn je takken en stammen ook aangetast? Om te checken of het een schimmel is: stop wat blaadjes in plastic zakje, beetje water bij sproeien, zakje dicht, paar dagen wachten... checken of er schimmel is ontstaan. Quote
suus76 Geplaatst: 20 mei 2016 Geplaatst: 20 mei 2016 Helemaal eens met Erny. Ik zie zo vaak dat mensen bij de eerste de beste vlek of verkleuring zelf in de vlekken schieten en een prima gezonde plant om zeep helpen. Je zou zelfs gewoon het aangetaste blad kunnen verwijderen, en gewoon goed opletten wat er verder met de plant gebeurt. Ik zou deze plant echt niet lozen gelijk. Quote
AnnekeW Geplaatst: 20 mei 2016 Geplaatst: 20 mei 2016 Nog een tip: Kijk ook naar de totale plant. De oudste blaadjes hebben vaak al een hoop veranderde omstandigheden meegemaakt, dus niet raar dat daar eens een vlekje op zit. Als de nieuwste blaadjes er wel mooi uitzien komt het vaak wel goed. Quote
Salamandertje Geplaatst: 20 mei 2016 Geplaatst: 20 mei 2016 Mijn tomaatjes vertonen geregeld rare vlekken en dingen, maar niets aan de hand hoor . Ik knip de lelijke bladeren weg, klaar is kees. Quote Bzzzz...
pippi Geplaatst: 20 mei 2016 Geplaatst: 20 mei 2016 Ik heb nu al het aangetaste blad / takken weg geknipt. Ik heb geprobeerd de bloemetjes / vruchtjes zoveel mogelijk te sparen, maar er is niet veel meer over. Nou ja, 1 voordeel: als ze het overleven hoef ik in elk geval niet te dieven. Quote
Niika Geplaatst: 20 mei 2016 Geplaatst: 20 mei 2016 Wie weet wat dit voor gekke vlekken zijn? Ik zag ze vandaag ineens... Quote
Nadi Geplaatst: 20 mei 2016 Geplaatst: 20 mei 2016 Iedereen heeft vlekken op de tomaten lijkt het haha. Hier ook vlekken hoor. Maar volgens mij een beetje verbranding /wennen aan nieuwe omstandigheden en ik kan me herinneren dat we dat vorig jaar ook hadden. Eerst was ik in de stress geschoten ( is dit phytophtora? ?? Krijg ik nu geen tomaten meer??? ) maar het viel allemaal mee. Uiteindelijk niets gedaan en het waren prachtige planten geworden met veel oogst Quote
Niika Geplaatst: 20 mei 2016 Geplaatst: 20 mei 2016 tja gut... 't is mn eerste tomaat.. en de enige... en ik heb er geen verstand van. Lijkt me niets mis mee om dus een beetje hulp te vragen... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.