Ga naar inhoud

Hoe staan de tomaten er bij in 2016

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Russian Persimon is ideale tomaat om confituur mee te maken! Gewoon pellen,in stukken snijden en wegen ,suiker 2:1 toevoegen ,koken tot je voelt dat hij stijf wordt,en in potten gieten,lijkt erg op abrikozenconfituur. En door de suiker 2:1 heb je er minder suiker voor nodig. Zeer lekker!

Geplaatst:

Hier heeft de meeldauw toegeslagen, maar de tomaatjes zelf lijden er niet onder en ik heb nog steeds dagelijks een lekkere opbrengst. Alleen mijn kerstomaten (heel laat gezaaid, staan in potten onder afdak) zouden nu wel eens mogen gaan kleuren. Ze groeien wel, dikke tomaten die wat mij betreft het formaat 'kers' wel voorbij zijn, maar nog steeds groen. Ik heb ze getopt en gediefd en ik ruk elk nieuw bloemetje eraf, maar ik vraag me echt af of er ooit nog iets rijps te plukken is aan die planten.

Geplaatst:

Hier worden de moneymakers groter en groter, nu op het formaat kindervuist.

De meeste tomaten zijn nog groen, af en toe ziten er wat rode tomaten tussen.

Twee dagen terug een dikke plens water gegeven en (misschien houd ik mezelf voor de gek) er lijken er nu meer rode tussen te zitten.

Helaas een heleboel rode tomaten verloren aan rupsen, maar volgens mij heb ik ze nu allemaal gevonden.

- word geen slaaf van je bezit -

Geplaatst:
Russian Persimon is ideale tomaat om confituur mee te maken! Gewoon pellen,in stukken snijden en wegen ,suiker 2:1 toevoegen ,koken tot je voelt dat hij stijf wordt,en in potten gieten,lijkt erg op abrikozenconfituur. En door de suiker 2:1 heb je er minder suiker voor nodig. Zeer lekker!

Bedankt voor de tip!

Wat bedoel je met suiker 2:1? 2 delen suiker per deel tomaat?

Ik zal maar eens binnenkort iets moeten doen met al de tomaten we houden het niet echt bij met eten Vorig jaar heb ik een tomaten jam gemaakt met kaneel en koek en speculaas kruiden. Ook heel lekker past vooral bij een kaasje rond de kersttijd

Geplaatst:

Gemiddeld gezien, hoeveel water heeft een tomatenplant nodig per dag? In dit stadium? Ze zijn getopt en de vruchten zijn aan het rijpen.

Ik heb automatische bewatering. ongeveer 250ml per druppelbeurt. Hoevaak per dag moet ik druppelen? 1x? of 2x? Of zelfs 250ml teveel? Er worst onder de grond bewaterd, ik zie dus niet heel goed hoe nat de grond is.

Wat zijn signalen van te weinig vocht? En teveel vocht?

Geplaatst:

Ik ben ze nu aan het toppen. Tomaten hebben 6à8 weken nodig om te rijpen. Meestal gaan de tomatenplanten kapot eind oktober vanwege de kou. Maar dit is natuurlijk weersafhankelijk. Ik had vorig jaar nog enkele staan eind December (20 graden toen), dankzij de global warming

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Geplaatst:
Ik ben ze nu aan het toppen. Tomaten hebben 6à8 weken nodig om te rijpen. Meestal gaan de tomatenplanten kapot eind oktober vanwege de kou. Maar dit is natuurlijk weersafhankelijk. Ik had vorig jaar nog enkele staan eind December (20 graden toen), dankzij de global warmingp El Niño

Fixed

Geplaatst:

Hier beginnen helaas de eerste tomaten last te krijgen van Pyhto (denk ik). Op sommig blad had ik hier al last van maar was goed in toom te houden met bladsnoei. Vorige week merkte ik op enkele tomaten een witte stoffige substantie. Eerst dacht ik dat dit schuursel was (kozijnen schuren en verven ). Maar een dag eerder zat het er weer op.

Nu een week later op meerdere tomaten aantastingen te zien. Ik heb nog nooit phyto op tomaten gezien maar het wel vergelijkbaar met foto's op google. Alleen bij mij dan in een extreem beginstadia. Het zijn rimpelige, zachte plekken op (bijna)rijpe tomaten (net alsof ze overrijp zijn). De aangetaste tomaten heb ik direct verwijderd maar ik ben wel een beetje bang dat binnen de kortste keren alles is aangetast.

Geplaatst:

ik heb ook 2 bladeren met bruine vlekken gespot. de bladeren verwijderd en nu even zien of er meer blad wordt aangetast of dat het loos alarm was.

Geplaatst:

Jammer

Ik heb veel bananalegs. Had ik me op verheugd, maar ik vind ze helemaal niet zo lekker. Melig

Smaken verschillen, maar wat vinden jullie er van?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Kun je rijpe tomaten beter nog even aan de plant laten hangen of in de koelkast leggen als je ze niet direct op wil eten? Mijn verstandskiezen zijn gister weggehaald maar ik zou ze zelf ook wel willen proeven in plaats van allemaal aan anderen afgeven

Geplaatst:

Ik heb ze gewoon in de keuken liggen met een theedoek eroverheen tegen de fruitvliegjes.

Zou het jammer vinden om ze in de koelkast te leggen.

Heb je wel eens gehoord van Tomaten consommé?

Hier een wat uitgebreid recept van Jamie:

http://www.thekitchn.com/seasonal-recipe-playing-with-j-93081

en in 't Nederlands:

http://www.maillard.nl/2012/08/20/tomaten-consomme-en-nog-wat/

De meest simpele versie is gewoon fijngehakte verse tomaten in een doek hangen met een kom eronder en dan lang wachten totdat het vocht eruit is gelekt. Wat je dan krijgt is een ongelooflijk heerlijk helder sapje met een geconcentreerde bijzondere tomatensmaak.

De pulp kun je dan wel weer voor saus gebruiken (invriezen tot je tandvlees weer heel is).

Zo kun je toch genieten van de heerlijke smaak van rauwe verse tomaten.

Sterkte met het herstel.

Geplaatst:

Dat klinkt ook heerlijk, bedankt voor het recept! Dat ga ik denk ik proberen, en een paar ga ik dan op een schaaltje in de keuken leggen in de hoop dat ik die nog 'echt' kan eten .

Geplaatst:
Kun je rijpe tomaten beter nog even aan de plant laten hangen of in de koelkast leggen als je ze niet direct op wil eten? Mijn verstandskiezen zijn gister weggehaald maar ik zou ze zelf ook wel willen proeven in plaats van allemaal aan anderen afgeven

Sterkte met je kiezen maar tomaten horen niet in de koelkast! De smaak holt achterruit dan. Op de fruitschaal zijn ze best nog lang te bewaren en fruitvliegjes komen alleen af op beschadigd, overrijp en rot fruit.

Ik kweek regenwormen in mijn compostbak

Geplaatst:

De herfst is hier volop aan de gang; wat overblijft zijn vooralsnog ongerijpte tomaten en gezond ogende bladen. De rest van de bladeren zijn in de laatste weken ten prooi gevallen aan Phytophtora en tijdig weggeknipt.

P101045383421472380760.JPG

Geplaatst:
ten prooi gevallen aan Phytophtora en tijdig weggeknipt

Lijkt me onwaarschijnlijk dat het phyto was. Het is normaal dat ouder blad op tomaten bruin, geel, vlekkerig of op een andere manier lelijker wordt en ook goed dat je het wegknipte! Maar als het phyto was geweest waren de meeste planten en ook vruchten al lang en heel snel ten onder gegaan waarschijnlijk. Dan zag je kasje er niet meer zo herfstig en nog redelijk fraai uit.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Oogst, alleen de grote tomaten op de foto, met de eerste twee Lilians Yellow (grote vleestomaten aan de rand)...

IMG1874m77181472418076.jpg

Wapsipinicon Peach... (die in het midden op de vorige foto), je ziet de haartjes...

IMG188840811472418078.JPG

Geplaatst:

Ik had het nooit verwacht met al die eerdere zorgen over vlekken en schimmels, maar ik kan zo langzamerhand geen tomaat meer zien. Dat klinkt heel ondankbaar en ik schaam me diep (nou ja... ), maar van mij mag het nu wel stoppen. Vooral die kruisbestomaatjes produceren alsof ze het wereldhongerprobleem moeten oplossen. Ik deel ze aan Jan en Alleman uit, ik gooi ze zo ongeveer door elke maaltijd, ik heb er gisteren zelfs twee potten tomatensaus van gemaakt. Nou, dat inmaken is niks voor mij, wat een gedoe. Ik ga van de week nog een keer tomatensaus maken en het dan invriezen, dat lijkt me heel wat makkelijker. Maar er valt niet tegenop te plukken.

De andere tomaten doen het ook helemaal prima, ik vind de smaak alleen wel minder dan die van de kruisbestomaatjes. Ik vind dat frisse duidelijk lekkerder.

Volgend jaar ga ik alles wat ik nu geleerd heb in de praktijk brengen:

1. Minder tomaten.

2. Dieven en toppen alsof mijn leven ervan af hangt. Ik heb het nu opgegeven, en ik laat ze hun gang gaan, snoei alleen driftig weg waar ze andere planten compleet proberen te verdringen. Ik zag vanavond dat er nu ook trosjes kruisbestomaten in de kersenboom hangen. Die hebben dus over de grond, achter andere planten langs gewoon heel stiekem een meter of twee afgelegd en zijn daar weer omhoog gaan groeien. Dat is toch angstaanjagend? Morgen gaat daar dus de schaar in, rijpe tomaatjes of niet. En volgend jaar gaan die krengen in een soort dwangbuis, elk takje wordt vastgemaakt en op tijd onthoofd.

3. Me nul zorgen meer maken over vlekjes en plekjes. Als het echt Phytophthora is, is dat volgens mij heel snel duidelijk, en blijkbaar kan vooral het oude blad van die planten eruit zien alsof ze een maand geleden al dramatisch aan hun eind zijn gekomen, maar zolang het jonge blad frisgroen is en ze nog als een bezetene bloemetjes maken en puntgave tomaatjes leveren, zal het allemaal wel meevallen.

4. Heel goed selecteren op rassen qua smaak en hoogte. Misschien dat die kruisbestomaat wel mag blijven hoor, want het zijn wel stiklekkere tomaatjes, maar ik wil in elk geval iets van een maatje kerstomaat of iets groter, niet van die hele grote dus, en dan een beetje stevig en friszoetzuur. Daar ga ik nog op mijn gemakje naar op zoek. Met de luxe van een kas straks moet er wel iets naar mijn smaak te vinden zijn.

Wel heel leuk trouwens hoor, om zo aan de hand van je eigen ervaringen al te gaan plannen voor volgend jaar. Ik heb ook al vier komkommerrassen uitgezocht voor volgend jaar, terwijl ik nu ook mijn buik wel vol heb van die vrolijk producerende komkommerplanten.

Geplaatst:

En je weet vast al, Pippi, dat je van je beste soorten heel gemakkelijk weer zaad kunt nemen voor de komende jaren....99% zeker dat je dan raszuiver zaad hebt, aangezien tomaten zich bijna altijd zelf bestuiven.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...