Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe staan de tomaten er bij in 2016


MartinH

Aanbevolen berichten

Welkom Kalilula, en helaas zien die bruine vlekken op de stelen er behoorlijk als Phytophthora uit.

Eventueel kun je proberen de vruchten nog na te laten rijpen in de vensterbank. Aan de plant laten hangen levert ook bruine aantasting/vlekken op de tomaten op.

Staan je tomaten in de open lucht?

 

Trouwens: @iedereen:

Zullen we het beestje gewoon bij z'n naam blijven noemen... Het begint er een beetje op te lijken alsof we het hier over kanker hebben, dat woord mocht vroeger ook niet uitgesproken worden.

En voor de zoekfunctie is het ook fijn als er niet steeds: "gevreesde ziekte" oid staat, daar reageert ie niet op als iemand gaat zoeken.

Dus "Aardappelziekte" of "Phytophthora" ( of zelfs "Fytoftora").

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha we moeten straks zoeken op gevreesde ziekte ja wel toepasselijk om eerlijk te zijn.

 

Kalilula je kunt eventueel van de groene tomaten ook groene tomaten chutney maken, heerlijk! Mochten ze toch niet rijpen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom Kalilula, en helaas zien die bruine vlekken op de stelen er behoorlijk als Phytophthora uit.

Eventueel kun je proberen de vruchten nog na te laten rijpen in de vensterbank. Aan de plant laten hangen levert ook bruine aantasting/vlekken op de tomaten op.

Staan je tomaten in de open lucht?

 

Trouwens: @iedereen:

Zullen we het beestje gewoon bij z'n naam blijven noemen... Het begint er een beetje op te lijken alsof we het hier over kanker hebben, dat woord mocht vroeger ook niet uitgesproken worden.

En voor de zoekfunctie is het ook fijn als er niet steeds: "gevreesde ziekte" oid staat, daar reageert ie niet op als iemand gaat zoeken.

Dus "Aardappelziekte" of "Phytophthora" ( of zelfs "Fytoftora").

 

Dank voor de snelle reactie.

Ik zal het beestje voortaan bij de naam noemen.

Planten staan in de open lucht in vaste grond, met een goede luchtcirculatie.

Laaghangende takken heb ik twee geleden weggehaald.

Ik lees dat je alle tomatenplanten moet ruimen die in de buurt staan.

Heb er een paar verderop staan die ik nog even laat staan en nauwkeurig in de gaten ga houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Kalilula,

Aan je foto's te zien is dit inderdaad tomaten plaag. Probeer zoveel mogelijk de zieke delen te verwijderen, als het moet zelfs alle groen. Je tomaten zullen niet meer groeien maar hebben wel minder kans op bruine plekken . Heb dit een aantal jaar geleden ook gedaan. Ook kan je je tomaten behandelen met een product waar kopersulfaat in zit. Dit kan tot twee weken voor het oogsten en werkt naar mijn mening nog het best.

Veel succes

 

 

Groetjes Klaartje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgensmij heeft hier Phytophthora nog niet toegeslagen, wel veel bruine plekjes op de stammen, maar dat komt zeker weten door de klemmetjes die (toen de tomaten planten nog onwijs groeiden) soms te traag door mij werden vervangen door grotere klemmen

Niet alle bladeren zijn mooi, sommige hebben iets lichte plekjes maar ik maak me er niet zo druk om. Ze hebben net hun eerste voeding gehad (3 weken terug), ik vraag me alleen af wanneer ze weer voeding moeten krijgen?

 

Nog even wat foto's:

 

IMG2016071322010198941468440123.jpg

Dit zijn ze op 6 planten in de kas na allemaal

 

IMG2016071322011122131468440158.jpgIMG2016071322012156011468440170.jpgIMG2016071322013218181468440181.jpgIMG2016071322014158731468440191.jpg

 

Sommige foto's zijn met flits genomen.

Ik heb best veel planten, eigenlijk teveel, mocht er hier iemand zijn die niks meer heeft vanwege Phytophthora, en diegene is bereid hierheen te komen, dan kan ik best een 2/3 tal planten missen hoor.

(Is natuurlijk niet zo leuk als ze zelf van kleins af aan laten opgroeien, maar misschien een schrale troost?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vraag me alleen af wanneer ze weer voeding moeten krijgen?

Dat hangt van de soort voeding af. Even op de verpakking kijken

 

Ziet er goed uit! Ze zijn zeker je mooie tomatenkas wel ontgroeid?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij begon de Fyto buiten in de aardappels. Inmiddels zijn die allemaal gerooid, 2 emmers wat er 5-6 hadden moeten zijn. Na 5 jaar voor het eerst ook Fyto in de kas op de tomaten. Bruine vlekken zaten al snel verspreid over vrijwel al het blad. Je kan best een extra blad verwijderen maar op deze manier is er geen redden meer aan. Ik denk dat ik alle 8 planten, waar per plant 2 groene trossen aan hangen, komend weekend verwijder...en ritueel verbrand. De tomaten zelf rijpen nog wel in de vensterbank, ze lijken nog niet aangetast. Half juli en nog geen kleurtje op een tomaat te ontdekken, anders at ik ze nu al. Wat een schimmeljaar. Zonder tomaten kan ik mijn komkommers extra ruimte geven. Wie weet wil er in augustus nog een komkommer groeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaaa zeg gister nog twee planten moeten ruimen. Andere planten zien er nog soortvan goed uit in de kas maar ik heb toch het idee dat ik last heb van meerdere dingen. De andere planten krijgen nog zwarte puntjes vooral op de randen van de bladeren die niet lijkt op phytophtora.. heel misschien alternaria (maar ook een gok eigenlijk) en de planten die ik moest ruimen lijken phytophtora te hebben maar dan ook alleen op de stam van de tomaten, geen enkele blad aangetast. Ja hoor mijn tomatenplanten moeten weer hip, anders en rebels doen ofzo, vooral om me nog erger in de war te krijgen dit jaar

 

Ik zag wel dat 1 tomaatje wilt gaan rijpen! Uiteindelijk de Violet jasper, een bruin tomaat met donker groene strepen:

 

2016-07-180714581468819798.29

 

En de groene tomaten van de zieke planten, eventjes in de raam om te kijken of ze nog willen rijpen en anders worden ze groene tomatenchutney of iets dergelijks. Ik vind ze zo groen wel heel mooi eigenlijk, maar toch ook ergens jammer dit.

1468563544629-84332933238881468563569.jpg

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Karietje, wil je alsjeblieft in het vervolg je camera een slag draaien voordat je een foto maakt voor het forum?

Zo vermoeiend, al die gekantelde foto's

 

En Toto: zijn dat de tomaten in je kas?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik vind het ook raar. Misschien zijn ze rot geworden door de condensatie. Mijn serre is nogal laag en bestaat uit hout en plastic. Door de vele regen zijn volgens mij telkens de condensatiedruppels terug naar beneden gevallen op de planten.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Akelig hoor, Toto. Wat zijn het toch lastige planten, die tomaten. Ik vind het wel prettig om alle ervaringen te lezen (hoe naar dan ook), want een kas of afdak is blijkbaar ook niet altijd zaligmakend en ik neig ernaar om volgend jaar de boel toch weer buiten te zetten, maar dan zoveel mogelijk kleinblijvende vroege struiktomatenplanten in potten. Makkelijk te verplaatsen uit 'gevarenzones' als andere planten ziek worden, bij echt noodweer kan je ze makkelijk even binnen zetten, en het scheelt (bij mij) een heel stuk aan verticale oppervlakte waar dan andere klimmers/hoog groeiende planten kunnen staan.

 

Ik moet nog steeds de foto's laten zien van het uiteindelijke resultaat van mijn schimmeltest, na 5 dagen ofzo was er wel wat van pluis te zien, maar zo miniem dat het in elk geval zeker geen Phytophthora is. Een van de planten had vandaag wel wat meeldauwvlekjes, dus die blaadjes er maar afgehaald. Planten in pot in de voortuin staan er helemaal prima bij, en in de achtertuin doen sommige het inmiddels ook vlekkeloos , en bij andere zien de onderste bladeren er echt vreselijk uit, ik knip er handenvol vanaf maar ik kan wel bezig blijven. Het nieuwe blad, de stengels en de vruchten zien er dan wel weer okee uit.

 

Ik vind alleen wel dat ze ontzaglijk langzaam op kleur komen. Als ik zie wat anderen al aan rode tomaten hebben... Hier is het tot nog toe alleen de kruisbestomaat die dan een keer in de zoveel dagen wel een oranjegeel trosje heeft, maar verder heb ik vooral heel veel hele groene tomaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben tomaten gezaaid in een langwerpige bloembak. Het staat er nu heel erg vol. In een plant zitten al tomaatjes.Deze takken buigen omlaag/naar de grond. In de rest van de planten nog geen tomaten. Hoe ga ik de tomaten de zomer door helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paar pagina's terug vroeg iemand iets over hangend blad, weet even niet meer wie

Vooral het blad vd Roma's kan raar naar beneden hangen en voortdurend het gevoel geven dat de plant dorst heeft. Het hoort er gewoon bij is mijn ervaring vd afgelopen jaren.

 

Blad hoeft echt niet onder de onderste takken te blijven zitten. Daardoor hangt het alleen maar op de grond. Wij hebben inmiddels al het blad vd eerste meter weggesnoeid. Dat geeft lucht en licht!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag een bruine plek gezien op een tomaat van 1 tomatenplant. Heel raar, want geen blad aangetast en ook geen takken. Die bruine plek leek wel op de Aardappelziekte/ Phytophthora, maar kan dit beginnen van direct op een vrucht?

Wat zouden jullie doen? Al direct de plant weg doen of enkel de vrucht weg en zien wat er gebeurt.

Heb ook nog bordeauxse pap staan, maar mag dit nog gebruikt worden als je bijna oogst?

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sowieso de plant nog niet weg doen. Tomaat oogsten en in de zon leggen of gewoon buiten op je tuintafel. Wanneer die geen phytophtora heeft kleurt deze vanzelf en blijft mooi. Wanneer het wel zo is kan je de vrucht wegdoen en je plant in de gaten houden (dat is in ieder geval belangrijk).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is het later ook te vinden door zoekacties middels de zoekfunctie én weten mensen wat je bedoelt als je "de plaag" schrijft.

schreef Erny.

 

Daar heb je natuurlijk gelijk in, Erny....maar in Vlaanderen is "de plaag" het gewone en algemeen gebruikte woord voor aardappelziekte of fytoftora. Veel kans dat een Vlaamse forumgebruiker zelfs op dat woord gaat zoeken......

 

Off topic: Er is een heel rijtje woorden, bijvoorbeeld ook namen van groenten en fruit, die in het Vlaams gewoon anders zijn dan in Nederland. Misschien een leuk topic om daarvan een soort woordenboekje te maken.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

gekke belgen ook weer goed topic idee, ik ben benieuwd.

 

maar ookal wordt het in de volksmond zo genoemd, voor een zoekmachine werkt het niet. er zijn teveel soorten plagen om via google te zoeken op "de plaag" en dan bij de aardappelziekte uitkomen. dan kom ik uit bij de pest, de zwarte dood, boeken met die titel en in de verste niets over de aardappelziekte . via het moestuinforum bij slakkenplaag, elzenkevertjes, tomatenplaag, beestjes, ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...