Ga naar inhoud

Hoe staan de tomaten er bij in 2016

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Nedlets en Aalterse:

Misschien handig als jullie de moeite willen nemen om dit topic even doornemen zodat jullie je foto's de volgende keer ook recht staan.

foto-s-niet-rechtop-scheef-op-de-kop-geplaatst-t16053.html

Ik heb mijn post veranderd, de foto's gedraaid. Ik heb ook direct bij de 'EDIT' heel kort uitgelegd hoe ik dit gedaan heb. Geen fancy fotobewerkings programma's of websites voor nodig.

Iemand die nog naar mijn foto's kan kijken? En dan vooral ook de korte vragen die erbij staan.

Thx

Geplaatst:
En voor degenen met vlekken op de blaadjes... kijk eens rond wat er zoal in dit topic en andere recente "wat is er aan de hand met mn tomatenplant"-achtige topics staat geschreven.

Er staat ongetwijfeld genoeg leesvoer op het forum, maar na zelf zoeken had ik deze post maar gemaakt.

Vorig jaar had ik in de zelfde moestuinbak ook Cherry Tomaat, welke uit eindelijk phytophthora kreeg in het najaar.

Dus de kenmerken ken ik daar wel van, en dus lijkt mij dit niet te zijn.

Blad verbranding ook eveneens meegemaakt vorig jaar, maar lijkt hier ook totaal niet op.

Tevens had ik ze een aantal dagen in halfschaduw zonder problemen afgehard.

Zou dit voorval wat er nu opspeelt onder ''koude'' vallen?

Aangezien het weer gewoon op z'n Hollands - ruk - is op het moment.

Geplaatst:
Vorig jaar had ik in de zelfde moestuinbak ook Cherry Tomaat, welke uit eindelijk phytophthora kreeg in het najaar.
Het is sowieso niet erg handig dat je daar weer tomaat gezet hebt.

Verdiep je eens in vruchtwisseling, dat kan een hoop narigheid en zorgen voorkomen

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ze staan niet op de zelfde plek als vorigjaar, daar staan nu bietjes.

Of trekt de ziekte door de gehele bak op ten duur?

Ik heb ze nu staan op de voormaligge plekken van komkommers en paprikas.

Daarnaast is vruchtwisseling tamelijk moeilijk om te doen in een 90x90 bak binnen zijde denk ik zo.

Zeker als je toch enig tomaat wilt hebben.

Edit

Ik kijk die link even ernie

Geplaatst:

Ik heb maar 1 moestuinbak, maar ik teel elk jaar tomaten. De enige manier om geen ziektes te hebben is om de bak te legen en te kuisen. Minstens om de twee jaar nieuwe grond erin.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Geplaatst:

Nedlets, die mogelijkheid staat ook in dat topic genoemd.

Maar je kan ook even kort en bondig jouw uitleg aan dat topic toevoegen met een berichtje.

De informatie is in dit topic straks niet meer terug te vinden.

Geplaatst: (aangepast)

Link bekeken en verder gegoogled.

Denk dat he of magnesium deficiency of phosphorus deficiency is,

Gelezen met phosphorus of te veel water de oorzaak (regen) of temperatuur bodem gewoon te laag. (Beneden 15c)

Maar magnesium gebrek, bij nieuwe potgrond zowieso zou daar tog geen spraken van moeten zijn lijkt mij.

Aangezien moestuinbak en stenen bak zelfde resultaten tonen, lijkt het me dit dan niet.

Verder staan ze sinds na de kweekbak al in de zelde fluerella potgrond.

Kan dit zo kloppen?

@Toto

Mag ik vragen waar jij elke keer de grond laat als je de bak leeghaald?

Kan moeilijk alles aan de slootkant storten bij wijze van spreken.

Tog lijkt het mij dat je de aarde wel kan hergebruiken, tenzij het compleet uitgeput is natuurlijk.

Zijn er geen andere manieren?

aangepast door Gast
Geplaatst:

Ik heb vorig jaar wel losse magnesium toegevoegd (in de vorm van epsom salt/bitterzout) aan mijn potten en dit jaar heb ik het niet gedaan. Mijn planten waren vorig jaar echt dieper groen. Zelfde potgrond gebruikt.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

@Toto

Mag ik vragen waar jij elke keer de grond laat als je de bak leeghaald?

Kan moeilijk alles aan de slootkant storten bij wijze van spreken.

Tog lijkt het mij dat je de aarde wel kan hergebruiken, tenzij het compleet uitgeput is natuurlijk.

Zijn er geen andere manieren?

Natuurlijk mag je dat.

Aangezien er veel putten in het gazon zitten en het gras niet meer zo goed groeit zijn we alle dorre plekken aan het open krabben en gebruiken we de grond om de putten te vullen.

Maar je hebt wel een punt. De aarde ga ik altijd wegkrijgen. Moet ik ook eens over nadenken. Als je een ander deel gebruikt als een moestuin kan je de aarde daar altijd storten (er wel geen tomaten of aardappels op zetten he) aangezien grond door de regen en zo altijd wat wegzakt.

Aarde kan je natuurlijk altijd hergebruiken, maar in een bak is dat risicovol op het vlak van ziektes.

Geplaatst:

Nou ik denk dat mijn tomaten schimmel blad van toen eerder in dit onderwerp toch echt phytophtora is... zucht. Ik heb heel internet afgezocht en de ziekte beeld lijkt daar toch het meest op

Of tomato mold

Geplaatst:

Hieronder een overzicht van mijn tomatenserre:

WP20160525122755Pro69781464251070.jpg

Ik heb dan nog een speciale tomaat die zich blijkbaar gesplitst heeft in 2 stammen

WP20160525123244Pro45541464251285.jpg

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Geplaatst:
Ik heb dan nog een speciale tomaat die zich blijkbaar gesplitst heeft in 2 stammen

Ik heb er ook eentje. Ik laat hem in ieder geval zitten. Anders maak ik een te grote wonde denk ik.

Geplaatst:

Even een vraag onder de tomaten kwekers hier.

Ik ben pas dit jaar begonnen en ik heb totaal geen idee of het normaal is dat op een bepaald moment het gele bloemetje eraf valt?

Kroontje en dat stengeltje in het midden zitten er wel gewoon nog. Hoe weet ik of deze bevrucht is?

Ik heb er maar even een paar foto's bij gezet:

IMG2016052714162462461464351495.jpgIMG2016052714161221851464351482.jpgIMG2016052714155588681464351459.jpg

Geplaatst:

Het gaat precies zoals de bedoeling is. Dat bobbeltje is je eerste tomaatje

Je hebt je trouwens wel lelijk op je nagels getimmerd

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Dat kleine bolletje wordt je grote tomaat. Binnen de drie dagen zie je hem al groeien.

Geplaatst:
Het gaat precies zoals de bedoeling is. Dat bobbeltje is je eerste tomaatje

Je hebt je trouwens wel lelijk op je nagels getimmerd

Ik krijg morgen nieuwe nagels! Ben de hele week ziek geweest (lees: 39.4 koorts, voorhoofdsholtes allemaal dicht, snotverkouden Etc.), dus moest mijn nagel vrouw afzeggen en verzetten helaas

Lekker begin van je 3 weken vakantie!

Maar wat een goed nieuws dat de tomaten beginnen te groeien!!! Heeft dat 3 x per dag tikken ook zijn vruchten afgeworpen!

Binnen 3 dagen al toto? Das snel! !!!!

Geplaatst:

Krikke, wat grappig om te zien die verlate splitsing! Mariëlle, je ziet met een dag of wat inderdaad een soort van ienemienie tomaatje. Ik zag vandaag een bloemrestje bij een van de tomaten waar blijkbaar geen bevruchting had plaatsgevonden, en dat ziet er net wat anders uit. Bloemetje valt daar ook niet netjes af, maar hangt daar nog dramatisch te sterven. De rest is tot dusver gelukkig wel bevrucht, ik zie overal van die kleine knikkertjes tevoorschijn komen, so far so good.)

Ik blijf wel van die vlekken houden die veel andere mensen ook lijken te hebben, ook in jonge blaadjes die echt niet verbrand kunnen zijn. Iemand (RobO?) noemde trips, maar ik zie werkelijk niks geen beestjes. Voorlopig kijk ik het maar aan, bij sommige planten (met name de kruisbestomaten) is het veel erger dan bij andere die er eigenlijk best goed bij staan. En dit zit echt alleen op de tomaten.

We zullen het wel zien, voorlopig ben ik blij met elk nieuw wannabee-tomaatje.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...