Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Nieuwe conifeertjes worden bruin, help :-(


Amo

Aanbevolen berichten

Wat balen zeg, 130 conifeertjes gezet, volgens boekje, nu een droge periode, elke dag dus sproeien maar toch worden ze bruin kan ik er nog iets aan redden?? wat zou er verkeerd gegaan zijn? Het is zandgrond enik heb nu maar tuingrond erop bijgegooid, ik weet niet meer wat te doen. Zou leuke strop zijn en al het werk voor niks .

 

hopelijk heeft iemand een tip?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zeker, een foto. Maar ook wat meer info.

 

Wanneer heb je ze gezet ? Deze winter, paar weken terug , net van de week ?

Hoe waren ze je geleverd ? In pot ? , in jute omwikkelde kluit ? In ijzergaas ? Op kale kluit ? ... en welke maat hadden ze ?

 

Dat met 'kale kluit' kan goed de oorzaak zijn namelijk. Kale kluit leveren, doen ze vooral om de prijs te drukken, maar is erg slecht voor de conifeer, moet echt met compacte kluit gepoot worden.

Dat je elke dag water geeft lijkt me te veel. Coniferen houden na verpoten niet van te veel vocht. Nat is eerder slecht dan wat droger. En de grond is/ was toch nat zat ?

 

Dan kan het ook nog zijn, dat hoewel de coniferen nu wat bruinig worden en deels uitvallen, de boompjes straks toch goed aanslaan. Foto dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

inderdaad had ik ook mijn bedenkingen bij 'geen kluit' maar goed... nu al gebeurd. ik hoop dat ze nog aanslaan. ik zal morgen foto's maken idd wat duidelijker .

Grond is hier enorm droog ( zandgrond) op zo'n cm of 50 zit je echt op puur zand hier. Sproeien etc op aanraden teler gedaan en na zo'n droge dag met wind staan ze weer kurkdroog , op meerdere telersites gekeken en staat echt dat ze niet droog mochten komen te staan.. helaas ben ik hier niet goed in thuis en volg ik maar wat ik hoor van zo'n boomkweker en op internet staat. Het is niet uniform bruin en lijkt nu op 1 kant beetje.. maar ik houd mijn hart wel vast

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb de kweker een mail gestuurd, ben heel benieuwd ... vind het zo jammer, ook van het werk... alles in mijn eentje erin gezet, 2 ontstoken knieen eraan overgehouden ( ik heb reuma), dat vind ik nog het ergste, dat alles straks voor niks is geweest.

De donkergroene hebben dit probleem, de, kleinere lichtgroene conifeertjes gaan goed die ik langs de paardenbak het gezet... heel apart... je denkt zo'n gezond groter boompje meer kans heeft dan zo'n klein takje conifeer maar ja.. altijd anders dan je denkt

 

conifeertjes-achter74221461094738.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ziet er inderdaad niet best uit. Dingen hebben staan verdrogen. Dat wil niet zeggen dat ze geen water hebben gehad, maar gewoon, dat ze de wortels niet hadden ( slechte kluiten, losse kluiten , niet netjes gerooid, maar uit de grond getrokken, whatever ) om de verdamping in de wind te compenseren. Dingen kunnen heel goed verdrogen al staan ze nat en zeker groenblijvende dingen als rodo's, laurierkers, dennen en deze coniferen dus.

 

Foute boel dus. Kan overigens óok zijn, dat ze wél een goede kluit hadden, maar veels te lang boven de grond hebben gestaan bij de handelaar en eigenlijk daar al verdroogd zijn, dat toont zich later pas.

 

Ben inderdaad benieuwd naar de reactie van de verkoper.

 

Dat de kleintjes het wél doen, is eigenlijk een logisch gevolg van mij eerdere verhaal over de groteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...