Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb eind maart aardbeienplanten geplant die uit de vriezer komen. 12 stuks, 6 verschillende soorten. Allemaal hadden ze geen blad.

Zojuist zie ik dat iedere plant al bloemen begint te krijgen. Ik heb een foto bijgevoegd van de grootste plant. Dit is een Ostara. Dit is dus by far de grootste, andere soorten zijn zeker nog maar de helft of kleiner. Kan ik de bloemen eruit knijpen? Kan dit bij elke soort? Ik heb de volgende soorten:

- 2x Ostara

- 2x Senga Sengana

- 2x Darselect

- 2x Korona

- 2x Ananasaardbei

- 2x Frau Mieze Schindler

De ananasaardbei is duidelijk het kleinste maar lijkt nu ook al bloemetjes te gaan vertonen.

IMG663598321462273701.JPG

Geplaatst:

Bij doordragers eerste bloemen nu er uit. Dan krijg je later dit jaar nog bloei met meer aardbeien.

Bij eenmaaldragers genieten van de paar bloempjes en aardbeien die je hebt. Haal je ze weg, heb je dit jaar niks. Volgend jaar kun je een normale oogst verwachten daarvan.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Bij aardbeien moet je de eerste bloemetjes er normaal niet afhalen. Waar bloemetjes komen zal de plant ook wel blaadjes vormen.

Zoals weknow zegt ga je vanaf volgend jaar nog een betere oogst krijgen.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Geplaatst:

Maar zoals weknow al zij moet je de bloemen van de doordragers dus weghalen tot ong. half mei (de ostara).

1462302435403-154272559751361462302585.jpg

Die van mij zijn ook nog niet zo groot en beginnen ook al bloemen te maken. Ik heb ze ongeveer begin april geplant.

Geplaatst:

Waarom?

Moet je dat dan ook doen in het tweede jaar?

Sorry voor de foute info Nedlets. Dacht dat het mocht (heb ik vorig jaar toch gedaan).

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Geplaatst:

Je zou ze ook nu kunnen laten zitten alleen dan krijg je maar een korte periode aardbeien. Als je ze wegknipt tot half mei dan geeft je ostara veel langer aarbeien. Dit moet je ook doen in het 2e jaar zodat je ook dat jaar de oogst verlengt. Dit werkt dus alleen bij doordragers en niet bij eenmaalsdragers.

Geplaatst:

Die van mij zijn net iets groter en krijgen nu ook bloemen, maar durf ze niet weg te halen want ik heb geen idee wat voor soort aardbeien dit zijn heb ze gekregen. Maar ja dan maar wat minder oogst.

Geplaatst:

Ik heb Evie2, Elianny, Lambada en Polka. Evie2 (een doordrager) en Elianny beginnen nu bloemen te maken.

@Metermoestuin misschien kun je nog navragen welke soort het is?

Geplaatst:
Ik heb Evie2, Elianny, Lambada en Polka. Evie2 (een doordrager) en Elianny beginnen nu bloemen te maken.

@Metermoestuin misschien kun je nog navragen welke soort het is?

Nee helaas niet, mijn ouders zijn verhuisd en ze zaten daar in de tuin. Dus nog van de vorige bewoner en daar hebben we verder geen contact mee. Maar ach. Zie wel wat het wordt iets minder oogst is wel jammer, maar hopelijk valt het mee. En anders koop ik er nog wel een plant bij.

Geplaatst:

Thx! Dan haal ik bij de Ostara wel de bloemen weg. Thx voor de tip dat het een doordrager is. Was ik alweer vergeten maar daar wel op geselecteerd.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Bij mij ook, duidelijk een goede groeischeut gehad. Waarschijnlijk toch de enkeling die niet goed ging te weinig water gehad. Ik heb sinds beginpost iedere dag water gegeven. De 'slechte' plant heeft duidelijk meer blad aangezet. Al ben ik wel blij dat ik van elke soort twee planten had, enige ruimte voor fouten. Planten zijn gemiddeld twee keer zo groot geworden.

Geplaatst:
Nog even een update:

Misschien heb ik iets gemist, maar heb je daar nou buisisolatie omheen gedaan?

Tegen de slakken?

Helpt het?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Haha... dat zou mooi zijn als dat zou werken.

Het is tegen het knakken van de stengels als die straks volhangen met aardbeien en topzwaar worden.

Geplaatst:

Om even in te haken op de aardbeien. Hoe weet ik nu of ik vroege of doordragende aardbeien heb? Kun je dat verschil aan de plant zien? En aan de periode dat het fruit eraan komt?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...