Gwen Geplaatst: 7 maart 2014 Geplaatst: 7 maart 2014 Heel erg bedankt voor de zonnekaart!! Voor wat bereft de 'tafelmaterialen' heb ik nog een vraagje. Ik wil onbehandeld hardhout kopen voor de planken en deze zelf impregneren met carboleum o.i.d.. Dit omdat hardhout onbehandeld veeeeel goedkoper is dan hardhout behandeld. De aardbeien kunnen tgen het hout aan komen tijdens het rijpen, dus ik vraag mij af met welk spul ik het beste kan impregneren zonder vruchten te vergiftigen of vies van smaak te laten worden? Of plastic planken? Waar vind ik die? Quote
RobO Geplaatst: 7 maart 2014 Geplaatst: 7 maart 2014 doe maar geen carboleum, neem een natuurlijke olie of desnoods bruinoleum of gewoon niks Quote
spike Geplaatst: 7 maart 2014 Geplaatst: 7 maart 2014 Voor hardhout heb je speciale producten. Als je het behandeld blijft de kleur mooi anders wordt het hout grijs. Rotten doet het niet Het echte carboleum is een sterk ruikend en geeft af als het zomers heet wordt denk maar aan de bielsen. Echt gezond was dit niet. Ik ben niet zo voor het "plastic hout "maar de betere bouwmarkt heeft het . Verder heb ik er geen ervaring mee. Alles kan kapot. Wil je echt (bijna) onderhoudsvrij dan ga je naar gegalvaniseerde buizen. Quote
Gwen Geplaatst: 7 maart 2014 Geplaatst: 7 maart 2014 Dus die vurenhouten planken en palen, het zogeheten 'timmerhout' kunnen onbehandeld blijven? Quote
Gwen Geplaatst: 7 maart 2014 Geplaatst: 7 maart 2014 Is dat iets anders dan vuren? Ik ben echt leek op dit gebied. Quote
spike Geplaatst: 7 maart 2014 Geplaatst: 7 maart 2014 als je je echt wil uitleven !!!dan koop je bij de gamma steiger buizen ( misschien zijn deze van aluminium)+ koppel stukken hoef je het niet te schilderen dacht dat je het met inbus boutjes helemaal in elkaar kunt zetten. Of als je van een kleurtje houd laat je het poedercoaten dan kun je je kleur kiezen. Dan krijg je echt iets moois. Laat ons even een foto zien hoe mooi het is geworden!! Quote
Gwen Geplaatst: 7 maart 2014 Geplaatst: 7 maart 2014 Ik wil juist zo low budget, duurzaam en gerycycled als mogelijk bouwen. Omdat ik wel dit jaar de kas wil hebben staan ben ik grotendeels afgestapt van het plan dat alles tweedehands moet zijn. Dat lukt eenvoudigweg niet. Dus nu kijk ik naar deels nieuwe materialen maar wel zo low budget en duurzaam als mogelijk. Quote
Oudholland Geplaatst: 7 maart 2014 Geplaatst: 7 maart 2014 Vurenhout is binnen een jaar of 2 weggerot onbehandeld.Tuinhout is behandeld met een middel om het te beschermen (geimpregneerd), maar dit wil je eigenlijk ook niet in de moestuin, het is niet bewezen dat het helemaal onschadelijk is voor de gezondheid.Carboleum oid is al helemaal uit den boze,, dat stinkt en blijft afgeven als het warmer wordt, je hebt dus overal vlekken op zitten als je het aanraakt, is ook echt chemische troep. Carboleum mag trouwens niet meer verkocht worden in NL, tegenwoordig vind je bruinoleum.Een milieuvriendelijker alternatief is larix of douglas. Is iets oranje/zalmroze hout en is redelijk duurzaam als je het onbehandeld buiten laat. Het vergrijst wel iets na verloop van tijd, maar gaat zo 10 jaar mee. (ik ga zelf douglas gebruiken voor mijn rekken).En dan heb je nog hardhout (het donkerbruine, loeizware hout), maar dat is niet echt budgetvriendelijk, en nergens voor nodig voor alleen maar een aardbeienrek.Eventueel kan je hout dat je gebruikt beitsen met een tuinbeits. Dan zou je eventueel vuren kunnen gebruiken, maar persoonlijk zou ik toch voor een iets betere houtkwaliteit gaan. Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?
Gwen Geplaatst: 7 maart 2014 Geplaatst: 7 maart 2014 Hm, hmmmm ik zou ook het vurenhout kunnen impregneren met dus kennelijk bruinoleum oid en dan de planken waar de aardbeien aan komen wellicht afdekken met plastic folie. Of ik koop die heiningpalen voor 3.75 per stuk en koop hardhouten/laryx planken, maar dan is het ingewikkeld met het monteren van de plank aan de paal. wat een ellende. Ik houd verder de veilingsites in de gaten met failissementsverkopen. Wie weet komt iets geweldigs langs . Heeft nog iemand een lumineus idee wat het proberen waard is en low budget en duurzaam is? . Quote
aalterse-willy Geplaatst: 8 maart 2014 Geplaatst: 8 maart 2014 Vurenhout, wat is dat nu feitelijk? Toch gewoon een plank uit een spar (Picea abies) gezaagd geloof ik?Dus verre van hardhout te zijn.Voor wat de behandeling van hout, bovengronds, betreft, waarom geen gewone lijnolie gebruiken? Wordt van het zaad van vlas gemaakt, en er zitten geen kleurstoffen in.Eens droog ziet het er bruin uit. Vroeger was de verf toch ook gewoon op basis van lijnolie?Gelieve te verbeteren als ik mis ben. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
aalterse-willy Geplaatst: 8 maart 2014 Geplaatst: 8 maart 2014 Eventjes off-topic, waarvoor mijn excuses.Verfborstels kunt ge heel goed bewaren in lijnolie, daarna uitspoelen met white-spirit. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Gwen Geplaatst: 8 maart 2014 Geplaatst: 8 maart 2014 Lijnzaadolie is een goede ja! Blijft het hout er duurzaam goed door in weer en wind? Quote
spike Geplaatst: 9 maart 2014 Geplaatst: 9 maart 2014 1 wanneer zetten jullie nieuwe gekoelde planten in de bakken ?2 wanneer oogst je hier van? om er zeker van te zijn dat ik aardbeien krijg wil ik ze ook in de grond zetten. 3 Wanneer zet je de gekoelde planten in de grond?zijn jullie voorstander van speciale aardbeikunst mest er bij in de volle grond. Ik kreeg te horen dat de planten past echt gaan groeien als het warmer wordt. Quote
Sabien Geplaatst: 9 maart 2014 Geplaatst: 9 maart 2014 Frigoplanten zetten kan van eind december tot half augustus... Hoe denk je dat de professionele teelt er voor zorgt dat er aardbeien te krijgen zijn van maart tot november? Wel in (verwarmde) serres met assimilatieverlichting in de uiterste maanden. Algemeen geldt: frigoplant zetten, is 12 weken later plukken. In de warmere maanden is dat 10 weken. Mijn frigoplanten zijn 2 dagen geleden gezet in bakken. Voor de normale buitenteelt is planten in maart vroeg genoeg. Quote
Ruben Kimpe Geplaatst: 28 maart 2014 Geplaatst: 28 maart 2014 Ik ben vanaf. Dit jaar ook begonnen met aardbeienplanten te kweken kheb 33 plantjes in het totaal 16 Charlotte. Aardbeienplanten 12 ostara aardbeienplanten En 5 sonate aarbeienplanten En hier nog enkele afbeeldingen van 2 weekjes geleeden Morgen trek ik nog een paar foto's https://www.moestuinforum.nl/imgupload/uploads/image17981396036624.jpg[/i Quote
Ruben Kimpe Geplaatst: 30 maart 2014 Geplaatst: 30 maart 2014 Vandaag de foto van hoe ze er nu uitzien en ook nog 1 van de eerste bloesems die aan mijn plant komen Quote
Ruben Kimpe Geplaatst: 30 maart 2014 Geplaatst: 30 maart 2014 Weet nie oe dat het komt ma ze staan er omgekeerd op de foto's Quote
Ruben Kimpe Geplaatst: 30 maart 2014 Geplaatst: 30 maart 2014 Weet er iemand een winkel in west -vlaamderen zijn waar je druppelslangen kunt kopen Quote
jokat Geplaatst: 30 maart 2014 Geplaatst: 30 maart 2014 http://www.meeuwse-goes.com/webshop/show/product/tileenslang-met-capilairen Bestel ze hier maar : kost echt geen geld.Koop er ook einddoppen bij http://www.meeuwse-goes.com/webshop/show/product/alprene-klem-draadeind-kiwaVoor de tileenslang met capilairen doorsnede 20 Goeie service Correct geleverd Ik heb er zelf geen belang bij, maar ben er tevreden van. Quote
jokat Geplaatst: 6 april 2014 Geplaatst: 6 april 2014 Vraagjes voor de chemicussen onder ons : Ivm die TDS of EC waarden, kan je dit nog eens uitleggen voor de controle van mijn voedingswater. Voor zover ik het goed heb :Je mengt de Kristalon , ik denk dat ik de Blauwe aankoop, in het grondwater vb in bak van 25 liter.Je meet de waarde, en die moet voor aardbeien om en bij de 1200-1400 liggen.Klopt dit ? Het afvalwater (hetgeen uit de bakken loopt) moet dit ook gemeten worden ?Hoe zit het met deze waarden ? Andere factoren, zout e.d. ?? maw. welke andere factoren kan men meten en spelen belang bij aardbeien ?Bepaalde filters mee installeren of is dit te gek ? Quote
Jorg Geplaatst: 6 april 2014 Geplaatst: 6 april 2014 De geleidbaarheid neemt toe als er meer zouten in de oplossing zitten; de geleidbaarheid (Ec) van zeewater is dus groter dan kraanwater. De geleidbaarheid van grondwater is meestal groter dan regenwater. Meststoffen zijn niets anders dan zouten - toevoegen aan het irrigatiewater verhoogt dus de Ec. De Ec is dus een maat voor de voedingswaarde ( de totale concentratie van de meststoffen) van het water dat aan de plant wordt gegeven. Het totale EC is dus: ec water + toevoegen voedingstoffen. Het gaat er dus om dat de samenstelling water + voeding niet te hoog is. nieuw-aardbei-project-t2035-570.html#p154218 Ik kijk niet naar de beginwaarde maar meet dus alleen wanneer mijn vat op 1200/1400 uitkomt. Daar zit de beginwaarde van het water dus bij. Het afvalwater meet ik ook en gaat terug in het vat. Is vaak nog vrij rijk aan zouten. Dit doe ik: Maart:Vaste bemesting van: Osmocote 1 theelepel, koe/kipmest mengsel (2x koe 1x kip) 3 theelepel, zeewierkalk 1 theelepel, fruitmest organisch 1 theelepel, Beendermeel 1 theelepel en Patentkali 1 theelepel. Dit per bak van 6 planten. 1 theelepel is 5 gram x 8 = 40 gram per bak AprilVanaf dat de groei weer terug is:Kristalon toevoegen aan druppelsysteem 2 x per week 1200-1800 µS/cmof een heel vat voor dagelijkse bemesting: 700-800 µS/cm) April/Mei/Juni/JuliVanaf de vruchten beginnen te zwellen Kristalon toevoegen aan druppelsysteem Dagelijks 1200-1400 µS/cm (min-max 1200-1800 µS/cm.)Vaste mestgift herhalen Samenstelling hierboven Na de oogstKristalon toevoegen aan druppelsysteem2 x per week 1200-1800 µS/cmof een heel vat voor dagelijkse bemesting: 700-800 µS/cm)Vaste mestgift herhalen Samenstelling hierboven De bakken staan er nu zo bij (geen overkapping dus heel de winter regen heeft aardig wat voeding uitgespoeld, te laat opgemerkt): Quote
henkg Geplaatst: 6 april 2014 Geplaatst: 6 april 2014 Jorg. uitgebreide uitleg, dank.Rest mij één vraag:Voor de Kristalon geef je wel de concentratie en de frequentie aan, maar niet hoeveel (milli)liter van de mest-oplossing elke plant of elke bak per keer krijgt. Op het gevoel / totdat het water onder uitloopt / anders?(Foto was op een warm dagje: de trui kon aan de kapstok) Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Jorg Geplaatst: 6 april 2014 Geplaatst: 6 april 2014 De frequentie van mestgift is bij mij afhankelijk van de watergift (en daarmee het weer, timer handmatig ingesteld op 1-2-3x per dag voor x aantal minuten). Het water is afkomstig uit een grote regenton dus meestal (tenzij de aardbeien aan het zwellen zijn) zit er in dat water 700-800 µS/cm. Hoeveel milliliter ik de bakken geef weet ik dus niet. Het is inderdaad een kwestie van gevoel en kijken of de bakken voldoende vochtig zijn. Ik heb in ieder geval gemerkt dat je beter kort en meerdere keren per dag kunt irrigeren dan lang ivm drainwater wat weer onderuit de bakken loopt. Met de fertometer heb ik overigens wel een grove indicatie of de planten (nog) voldoende voeding hebben. In de praktijk is dat als je deze waarden aanhoudt wel zo. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.