Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Monsanto en zadenbank

Featured Replies

Geplaatst:

Voor de geinteresseerden: http://www.degrootstezaadbank.bionext.nl/

Als ik buiten ga roken,

is dat meestal op eiken of beuken,

maar ook wel op appel- of kersenhout...

Geplaatst:

Op zich een goed idee, maar waarom moet je er geld voor betalen? Het komt mij iets te commercieel over, ook zo met die gelikte zadenverpakkingen,

Zelf ben ik (in Duitsland) ook lid van een vereniging die als doelstelling heeft het behouden én vermeerderen van bijzondere zaden. Dan gaat het niet alleen om exotische zaden, maar juist om oude, lokale, vergeten groentes en gewoon eigenlijk alle groentesoorten. Deze vereniging heeft een centrale zadenopslag en jaarlijks krijg je (afhankelijk of je actief of passief lid bent) een aantal zaden van jouw keuze ter vermeerdering of gewoon om zelf te telen. Want met alleen het bewaren van de zaden in de diepvries (en dan maar hopen dat de stroom niet uitvalt in die 10 jaar) kom je er niet als zaadbank.

Zo ga ik dit jaar bijvoorbeeld zaden winnen van de pompoen Arikara, tomaten De Bareo rood, Kasachstan Haefeler, Artisan Purple Bumble Bee en nog wat extra dingen (net wat zo uitkomt) voor de vereniging. Is ook veel leuker dan alleen bewaren én je bent gelijk een stuk meer betrokken bij de vereniging.

Geplaatst:

Ik betaal in de winkel voor 'gewone' zaden ook geld, dus ik vind het niet zo gek om te betalen. Productie, verpakking en verspreiding kosten immers gewoon geld, ook voor zo'n initiatief. Bemoedigender vond ik om te lezen dat sinds de start gisteren (!) al €16.500 van de benodigde €50.000 is opgehaald aan donaties Dat zegt mij iets over de weerstand tegen de patentering van groenten en fruit bij een groter publiek. Ik ondersteun dit initiatief van harte. En ik ga ze zeker proberen te zaaien en te kijken of ik zaad kan overhouden.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Flup, kun je als buitenlander ook lid worden van die duitse zaaibank? Ik vind het wel een mooi initiatief.

Geplaatst:

Tanja, in Nederland bestaan er ook al initiatieven. Zoals Netwerk Eeuwige Moes.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:

Hadden jullie dit al gezien?

http://nos.nl/artikel/2104061-nederland-wil-einde-aan-octrooi-op-groente.html

Heel positief nieuws.

In een van de filmpjes komt ook nog een mevrouw van Monsanto aan het woord met wat geneuzel over investeringskosten terugverdienen, en dat ook kleine kwekers een patent kunnen aanvragen. Wat ze vergeet te zeggen is dat je - wanneer je ook je juridische kosten gedekt wil hebben, zomaar een halve ton neer kan leggen per (gepatenteerde eigenschap van een) nieuw ras, en dat is voor je er ook maar iets aan hebt verdiend. Dat is een schijntje voor Monsanto, maar voor een kleine kweker is dat helemaal niet haalbaar. Ook geen punt voor Monsanto hoor, want dan dan kopen ze graag je bedrijfje op.

Geplaatst:
Ik betaal in de winkel voor 'gewone' zaden ook geld, dus ik vind het niet zo gek om te betalen. Productie, verpakking en verspreiding kosten immers gewoon geld, ook voor zo'n initiatief. Bemoedigender vond ik om te lezen dat sinds de start gisteren (!) al €16.500 van de benodigde €50.000 is opgehaald aan donaties Dat zegt mij iets over de weerstand tegen de patentering van groenten en fruit bij een groter publiek. Ik ondersteun dit initiatief van harte. En ik ga ze zeker proberen te zaaien en te kijken of ik zaad kan overhouden.

alleen gaat het geld als ik het goed begrijp niet naar de zadenbank zelf voor kosten zoals productie,verpakking en verspreiding. volgens de site is het geld voor reclame, campagne voeren, lobbyen en rechtszaken.

ik mis info heb ik het idee. het is een gelikte website met een mooi reclame praatje.

Geplaatst:
  • Auteur

Eigenlijk had het dus een slechte, amateuristische site moeten zijn met gratis zaad?

Maar misschien was dat niet haalbaar als je die zaden zelf ook moet kopen, en versturen, en dan ook nog het oorspronkelijke initiatief moet promoten, lobbyen en desnoods rechtzaken gaat aanspannen. Ieder zijn manier, (ver)oordelen op basis van te weinig informatie is te makkelijk..

Als ik buiten ga roken,

Geplaatst:

Ralf heeft wel een beetje gelijk, want vergis je niet, die zaadbank loopt het risico om aangeklaagd te worden door Monsanto of een andere grote enge club. En dan kan je beter goed voorbereid zijn en een paar centen achter de hand hebben. Het gaat hier niet alleen om het behouden van oorspronkelijke rassen (anders hadden ze ook wel veel meer zaad gehad van oude inheemse rassen), het initiatief is in mijn ogen vooral gericht tegen de patentering, en daarmee ook de publiciteit en wellicht de conflicten opzoeken. En op dat moment is het belangrijk dat zaad van een ras waar onenigheid over ontstaat, ook bij tal van mensen in de koelkast ligt of vrolijk staat te bloeien in de tuin en nog meer zaad produceert. Die multinationals kunnen niet duizenden Nederlandse hobbytuinders aan gaan klagen op de manier waarop ze elders individuele boeren hebben bedreigd en gedwongen tot 'schuld bekennen' en schikkingen.

Ik denk dat ik die 15 euro over ga maken. Want Monsanto & co moeten gestopt worden en wij zijn met meer.

Geplaatst:
Eigenlijk had het dus een slechte, amateuristische site moeten zijn met gratis zaad?

Maar misschien was dat niet haalbaar als je die zaden zelf ook moet kopen, en versturen, en dan ook nog het oorspronkelijke initiatief moet promoten, lobbyen en desnoods rechtzaken gaat aanspannen. Ieder zijn manier, (ver)oordelen op basis van te weinig informatie is te makkelijk..

Een mooie of een slechte site nog niets zegt over de betrouwbaarheid.

Wat ik daar vooral mee wil zeggen is dat het niet om het uiterlijk van de site draait maar om de informatie op de site. Kijk eens voorbij de mooie site, welke info zie je dan? Ik mis info over het wie, wat, waar, wanneer en hoe. Naar mijn idee mis ik belangrijke info om te bepalen of dit een manier is om Monsanto en Co te stoppen.

Jij noemt het makkelijk ( ver)oordelen. Maar op welke info moet ik dan oordelen? Ik kan enkel oordelen op de gegeven info en nogmaals die vind ik echt summier. Je doet nu zelf aannames " misschien was..." waardoor je zelf ook al laat merken over te weinig info te beschikken.

aangepast door Gast

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb slechts een stelling van iemand omgedraaid om te laten zien dat dat dezelfde manier van (ver)oordelen is. Daarnaast doe ik geen aannamens maar stel ik een vraag, in het beste geval stel ik iets ter discussie. Ter verduidelijking: ik neem niet eens stelling vóór of tegen dit initiatief.

Als ik buiten ga roken,

Geplaatst:

Elk initiatief tegen Monsanto is per definitie goed wat mij betreft. Ga nu niet lopen hakke-takken wat de beste manier is. Straks maken alle splintergroepjes ruzie en kan Monsanto lachend zijn gang gaan.

Geplaatst:
Ik heb slechts een stelling van iemand omgedraaid om te laten zien dat dat dezelfde manier van (ver)oordelen is. Daarnaast doe ik geen aannamens maar stel ik een vraag, in het beste geval stel ik iets ter discussie. Ter verduidelijking: ik neem niet eens stelling vóór of tegen dit initiatief.

Ik was de enige die over een gelikte site opmerkte dus ik kan niet anders dan aannemen dat je het over mijn post hebt. Ik observeer en poste enkel dat wat ik zie op de site. Dat is direct een stelling? Een tegenstelling zelfs? waarmee ik ook nog de site veroordeel?

Je maakt er meer van dan dat er staat.

Geplaatst:
Elk initiatief tegen Monsanto is per definitie goed wat mij betreft.

daar ben ik het volledig mee eens!

Maar dan moet dit wel een initiatief zijn die iets doet tegen monsanto anders is het zonde van je geld en had je dit beter aan een ander initiatief kan steken. Op basis van deze site kan ik dat niet beoordelen.

Als advocaat van de duivel: wie zegt dat dit geld wordt besteed aan een strijd tegen monsanto? Op de site staat amper info over waar het geld voor gebruikt gaat worden. Zelfs in dit topic is er al onduidelijkheid over.

Ik ga er niet vanuit maar dit had ook een site van een oplichter kunnen zijn. Inspelen op het gevoel van mensen, in dit geval angst. Weinig info verstrekken maar wel genoeg om mensen te laten doneren. Niet reageren op email. Hark het geld maar binnen.

Nogmaals ik zeg niet dat dit een oplichter is. Ik ben niet tegen maar wel enigszins sceptisch.

Geplaatst:

De zadenbank is een initiatief van Bionext, en dat is volgens mij een gerenommeerde organisatie:

Bionext is opgericht door biologische boeren en tuinders (BioHuis), handel en verwerking (VBP) en winkels (Biowinkelvereniging). Bionext behartigt de collectieve belangen van de biologische sector in eigen land en in Brussel via de IFOAM EU Groep. Bionext is woordvoerder voor de biologische branche en is aanspreekpunt voor elke partij met interesse in biologische landbouw en voeding (maatschappelijke organisaties, overheid, politiek, media en consumenten).

http://www.bionext.nl/

Geplaatst:
Flup, kun je als buitenlander ook lid worden van die duitse zaaibank? Ik vind het wel een mooi initiatief.

Geen idee of dat kan., eerlijk gezegd. Al zou ik niet weten waarom het niet kan. Zelf woon ik er niet in de buurt (voor Nederlandse begrippen dan, voor Duitse begrippen is de afstand wel goed te doen), maar alles kan ook over de post. Heb vorig jaar een item op tv gezien over deze vereniging en dat sprak mij aan, vandaar dat ik lid ben geworden.

Ik ben van deze stichting / vereniging lid:

http://www.freie-saaten.org/

En als aktief lid (dat ben ik daar dus) mag ik naar wens zaadgoed uitzoeken om te vermenigvuldigen. En ik ruil veel zaadgoed, zodat de vereniging er weer zaden voor de zadenbank bijkrijgt. Is ontzettend leuk om te doen vind ik, al lukt natuurlijk niet alles even goed. de zaden krijg je niet in gelikte verpakkingen, het geld gaat naar andere dingen, maar het komt altijd goed aan.

In Duitsland zijn meerdere van dit soort initiatieven en dat vind ik prima. En gelukkig, lees ik in een van de reacties, zijn er ook soortgelijke initiatieven in Nederland.

Geplaatst:

Ik was de enige die over een gelikte site opmerkte dus ik kan niet anders dan aannemen dat je het over mijn post hebt. Ik observeer en poste enkel dat wat ik zie op de site. Dat is direct een stelling? Een tegenstelling zelfs? waarmee ik ook nog de site veroordeel?

Je maakt er meer van dan dat er staat.

Hehe, ik was ook kritisch over de gelikte verpakkingen. Het is inderdaad wat onduidelijk en aangezien ik mijn geld maar een keer uit kan geven, wil ik wel zeker weten waaraan ik het uitgeef. En alleen zaden kopen zodat ik ze 10 jaar kan bewaren in de vriezer, is voor mij niet echt een toegevoegde waarde. Dat kan ik namelijk ook doen met zaden die ik zelf koop (voor minder geld) en bewaar. Kortom, ja ik zie het wat kritisch. De "strijd" tegen grote multinationals win je niet met alleen het verkopen van zaden die mensen dan kunnen invriezen. Dan moet je wat met het geld doen wat je eraan verdient en ik wil wel graag weten wat er gaat gebeuren met het geld.

Geplaatst:

Het lijkt mij een mooi initiatief en het verdient waardering dat iemand zich druk maakt over het patenteren van natuurlijke eigenschappen in gewassen. Toegegeven, de-actie website had best wat vollediger gekund, maar dat geldt vaak ook voor actie websites van organisaties als Greenpeace, Milieudefensie en andere organisaties die proberen het publieke debat te beïnvloeden. En wie geeft er nooit eens iets aan de collectant van dit soort organisaties. In dit geval krijg je er bij een paar euro ook nog een leuk zakje zaden voor terug.

Natuurlijk gaat het niet om het creëren van een zadenbank (als je leuke 'vergeten' zaden zoekt zijn daar betere plaatsen voor), het is een ludieke actie om aandacht te vragen voor een serieus probleem. En voor wie meer wil weten over de organisatie die achter deze actie zit; op http://www.bionext.nl vind je alle informatie die je weten wil, incl. uitgebreide jaarverslagen over de afgelopen jaren.

aangepast door Gast

Geplaatst:
  • Auteur

Het valt idd allemaal wel mee. Neuzen dezelfde kant op en doorgaan..

Ik ben overigens van mening dat ALLES ter discussie gesteld mag worden. Een oordeel is al gauw gemaakt en dat is in de huidige zeer gecompliceerde maatschappij nauwelijks te doen. Er zijn geen simpele zaken met simpele oplossingen (of nauwelijks). We zullen moeten blijven communiceren met een open vizier en zorgen dat daarbij NIEMAND buitengesloten wordt. Mijns inziens is dat de enige manier om de gehele maatschappij ten goede te veranderen.

Als ik buiten ga roken,

Geplaatst:

De Bolster heeft net een filmpje op YouTube / Facebook gezet waarin ze iedereen oproepen de actie van Bionext te ondersteunen...

(sorry, kan niet linken vanaf mijn foon).

The difference between a flower and a weed is a judgement

Geplaatst:

Mag ik dan ter discussie stellen waarom de naam Monsanto hier weer specifiek genoemd moet worden?

Waarom niet Syngenta of Bayer?

Ze doen trouwens ook mooie dingen zoals Bt-biotech beschikbaar stellen aan Bangladesh:

https://verhalen.volkskrant.nl/anti-armoe-aubergine

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:

Monsanto is de grootste, maar de rest is inderdaad even erg.

Ze doen trouwens ook mooie dingen zoals Bt-biotech beschikbaar stellen aan Bangladesh:

https://verhalen.volkskrant.nl/anti-armoe-aubergine

Nee, ze doen geen mooie dingen. Dat verhaal in de Volkskrant ging over 1 boer in vergelijking met 1 andere boer, en er zijn allerlei verhalen uit Bangladesh waarin het helemaal niet zo goed ging met die GMO-aubergines. Kijk eens wat ze in India hebben aangericht, allemaal mislukte oogsten, failliete boeren en zelfmoorden.

Geplaatst:

Klopt, pippi heeft gelijk. Als Monsanto / Bayer / Syngenta / andere onderneming op dit gebied iets doet, dan is het in de eerste plaats goed voor de eigen portemonnee. Met armoedebestrijding heeft het weinig te maken. Wel met het afhankelijk maken van consumenten, dat is namelijk de doelstelling van deze bedrijven. Zie je ook in Amerika. Daar hebben ze GMO-zaden in eerste instantie als ideaal aangeprezen, want resistent tegen onkruidvernietigers. Dus die worden nu massaal gebruikt en boeren die dit niet gebruiken, worden bijna gedwongen (rechtszaken) om dit zaaigoed toch te gaan gebruiken.

Als De Bolster achter deze actie staat, dan zal het wel goed zitten. Ik hoop dat dit initiatief succesvol wordt, alle beetjes helpen.

Geplaatst:

Op de site staat dat bionext de bijdrage gebruikt om campagne te voeren, te lobbyen voor aanpassing van de wetgeving (tegen de patentering van zaadeigenschappen) en om rechtszaken te voeren tegen al toegekende patenten. Bovendien staat op de site dat het initiatief gedragen wordt onder meer De Bolster, de Natuurwinkel,,stichting EKO, biowinkel vereniging, greanpeace, om er maar een paar te noemen. Een dergelijk breed gedragen initiatief vergelijken met een ordinaire oplichtingspoging vind ik wel een beetje flauw.

Ik ben blij dat dit onderwerp eindelijk een breed publiek begint te krijgen en ook terecht komt in mainstreet nieuws en niet alleen de achterkamertjespolitiek. Daar het ik die €3,95 best voor over, en hey, nog leuke zaadjes ook.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.