Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Goede buur Framboos


Joycee Moes

Aanbevolen berichten

Hoi, weer een Framboos topic, hopelijk nu op de juiste plek gezet

 

Ik kan op internet erg weinig goede buren van de Framboos vinden. Wat sowieso niet kan is aardappel en aardbei zag ik. En wat wel kan een kort lijstje waarvan ik niks heb en eigenlijk ook niet wil hebben. Weet iemand hoe ik erachter kan komen wat er nog meer bij kan?

 

Wat ik er heel graag bij wil is :

- Lavendel

- Tijm

 

Heel misschien nog

- oregano

 

Alvast bedankt maar weer

Hopelijk kan ik over een aantal maanden ook wat nuttige info geven

Groetjes Joycee

 

----------------

When someone said I live in a fantasyworld I almost fell off my unicorn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rozenfamilie (framboos) en uienfamilie (alliums0 is een gekend goede combinatie.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessante materie, eigenlijk nooit bij stilgestaan.

 

Wat betreft de combinatie aardbei en framboos is mij niet helemaal duidelijk waarom deze niet bij elkaar kunnen.

In deze lijst staat weer alleen de aardappel vermeld; http://www.tuinadvies.nl/artikels/combinatieteelt_groenten_planten.htm

Ik heb ze zelf bij elkaar staan en de combinatie doet het bij mij prima, wat ook hier te zien is; hoogte-zomerframboos-t18318.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eigenlijk ook geen idee Frans, waarom dat niet zou kunnen frambozen combineren met aardbeien...ik neem het ook maar over van de site van houtwal.

Zo te zien werkt het bij jou prima!

 

Sent from my MotoG3 using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom wil ik ook steeds graag weten WAAROM je planten wel of niet bij elkaar moet zetten. Die lijstjes met alleen 'goeie buren' en 'slechte buren' zeggen zo weinig. Soms gaat het om iets heel onbenulligs en soms om iets essentieels. Ik bepaal dan zelf wel of ik planten bij elkaar zet of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk kijk ik liever naar waar (indien van toepassing) een plant in het wild voorkomt en onder wat voor omstandigheden deze dan ook het beste gedijd.

Zowel de framboos en aardbei zijn voor zover ik weet van origine bos(rand)vruchten.

Dus als ze in de vrije natuur naast elkaar kunnen leven, waarom zou dat dan niet in de tuin kunnen?

 

@Joycee: Als ik het goed heb, dan ga jij de framboos in een bak plaatsen.

Houd er in ieder geval wel rekening mee, dat de framboos van onder de grond nieuwe scheuten gaat maken.

Je moet er dan wel voor zorgen dat daar voldoende gelegenheid voor is in de bak.

Verder bestaat naar mijn idee het gevaar dat de wortels van de framboos en de planten die je er bij zet, in elkaar kunnen gaan vergroeien.

Indien je dan later die planten wil verwijderen, dan bestaat er de kans dat je een groot deel van het framboos wortelgestel daarbij kapot trekt.

Bij mij staan de aardbeien ongeveer 50 cm van de frambozen en dan is er aan de achterzijde van de frambozen ook nog ongeveer 50 cm ruimte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een reacties, allemaal heel erg bedankt!!

 

Haha Jorieke hij heeft misschien het liefst het rijk alleen ja Geen idee hoe dat werkt met vaste planten, ik zie Frambozen wel in de rijtjes van combiteelt er tussen staan.

 

Mooi plaatje trouwens Frans

 

Harms dat van die aardbeien had ik dus ook gelezen ja

 

Weknow, ik had ook ergens gezien dat het familie van de roos was. Lavendel schijnt een goeie combi te zijn met rozen, dan moet dit bij frambozen ook goed gaan lijkt mij.

 

Handige site trouwens Pippi

Groetjes Joycee

 

----------------

When someone said I live in a fantasyworld I almost fell off my unicorn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Frans zie nu net je hele bericht. Klopt inderdaad in een grote pot/bak. Ik snap je punt ja, hmm dan hooguit 1 lavendel aan de rand van de bak ofzo denk ik.

Groetjes Joycee

 

----------------

When someone said I live in a fantasyworld I almost fell off my unicorn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant inderdaad!

 

Eerlijk gezegd geloof ik zelf niet zo in companion planting Nou ja: ik geloof wel in goede of slechte combinaties, maar dan gewoon gebaseerd op 'boerenlogica'. Geen maïs onderplanten met iets als pastinaak, want beide groeien ongeveer even hard, hebben dezelfde voedselbehoefte en kunnen geen behoefte van elkaar vervullen. Ze zullen elkaar in de weg zitten en de maïs wint. Terwijl onderplanten met iets als sla, dat ondiep wortelt, sneller klaar is en gedijt in de schaduw van de maïs, weer erg logisch is. En natuurlijk niet de hele tijd dezelfde families naast elkaar.

 

Maar soms vind ik het ook een soort bio-dynamisch magisch denken. 'Gij zult in het licht der wassende maan uw Afrikaantjes zaaien'. Bij dat soort dingen wil ik eigenlijk meteen de reden weten.

 

Aardappels niet naast framboos snap ik - aardappels naast geen enkele vaste struik lijkt me, anders ga je bij het rooien nog avontuurlijke tijden tegemoet. Maar aardbeien? Misschien omdat ze allebei in dezelfde, vrij ondiepe grondlaag wortelen?

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in maart aardbeiplanten verwijderd die het derde jaar in zouden gaan uit het genoemde stukje en deze vervangen door gewortelde (en in potten gezette) uitlopers van het jaar ervoor.

Tijdens het verwijderen heb ik totaal geen problemen gehad met in elkaar verstrengelde wortels van framboos en aardbei, zelfs niet van de planten die het dichtst op elkaar stonden.

Het is tenslotte niet zo dat je alles door elkaar zet en dicht op elkaar, maar overal de nodige afstand in acht neemt.

Ik heb af en toe wel eens dat er een scheut van de framboos (vooral Fallgold doet dat erg) tussen de aardbeien opkomt, tot wel een meter verderop van zijn oorspronkelijke standplaats en die verwijder ik direct, zoals ik dat ook zou doen als er geen aardbeien daar zouden staan.

Maar goed, een framboos gooit nu eenmaal scheuten vanuit ondergronds en doet dat ook bij goede buur planten.

 

Als ik het zo bekijk dan heeft dat goede buur, slechte buur verhaal meer betrekking op planten die bijvoorbeeld dezelfde voeding gebruiken, een wachtpost functie innemen voor indicatie van ongedierte of ziektes, of juist snel ziektes en ongedierte aantrekken en doorgeven, of juist het volledig tegengestelde; ongedierte weghoudt.

 

Wat aardbeien en frambozen betreft, zou het wellicht met name kunnen gaan om hoe de planten zich vermeerderen.

Beiden wandelen daarbij graag, de één bovengronds, de ander ondergronds en dat zou er toe kunnen leiden dat jonge planten in elkaar kunnen vergroeien.

Dat valt echter weer allemaal makkelijk te sturen en ik zie daar alleen een probleem met hele grote teelten (waar je meestal toch alleen een enkele soort hebt staan en op zijn hoogst een wisselteelt doet).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch goed begrepen dan Raquette, nu alleen nog of ik in de goede richting zit m.b.t. dat aardbeien vs framboos verhaal.

 

Ik heb zelf een gemengde sier - fruittuin, waarbij sommige vaste planten behoorlijk aantrekkelijk zijn voor bijen en hommels.

Die weten de weg naar onze tuin al te vinden, nog voordat er maar wat qua fruit in de bloei staat.

Is altijd wel fijn, als je al vroeg in hun navigatiesysteem staat, dus ik hoef me over bestuiving nooit zo druk te maken.

 

Verder is de tuin deels dichtbegroeid, waardoor er regelmatig egels in de tuin zitten, wat weer scheelt in het slakkenbestand.

 

Dus je kan zeker profiteren van omliggende beplanting, in een moestuin ben je echter dan wat beperkter daarin omdat je bij voorkeur er alleen maar eetbaar plantgoed neerzet.

 

Nu alleen nog een plant zien te vinden met een grote aantrekkingskracht voor lieveheersbeestjes en dan bedoel ik er niet één die vol met luis zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een grote aantrekkingskracht voor lieveheersbeestjes

 

Zonder enige aanspraak op dat dit echte lieveheersbeestjes-lokkers zouden zijn...mij viel het op dat er erg veel zitten, zeker in het vroegere voorjaar, op overwinterende winterpostelein, snijbiet en ook op goudsbloemen en juffertje-in-het-groen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeie tip weknow...zijn er ook vaste goudsbloemen? Of is dat een heel domme vraag?:)

 

Nog over dat filmpje:

"What it really boils down to is you need to know, down to the species, which companion works with which crop to deter which pest. So if you get any of these three wrong, you may not see the reported benefits."

 

...en dat is dus waarom ik alles maar zo'n beetje door elkaar zet, met zoveel mogelijk logisch nadenken. Wil je het bovenstaande precies goed doen, dan hebben we het echt over een studie. Dat ga ik dan niet zomaar klakkeloos overnemen van 'the school of Wikipedia'

 

Sorry Joycee, misschien nogal offtopic ondertussen.

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 years later...

Hi wij hebben op onze buurttuin in Amsterdam slechte ervaring met de combi framboos en aardbei het eerste jaar ging het heel goed. Het jaar erop geen aardbeien  en amper framboos. 

Na weghalen aardbeien ging het beter met de framboos. Ze eten hetzelfde waarschijnlijk concurrenten.  de framboos gaat ook slecht met schijnaardbei en nagekruid. (Ook rosacea) Met daslook gaat ze prima. Met gele dovenetel en narcis ook en de vergeetmenietjes gaan het ene jaar beter dan het andere met framboos . Komkommerkruid en look zonder look heeft framboos ook geen last van wij mensen hebben wel last van de hennepnetel bij het frambozen plukken maar de framboos doet er tot nu toe niet moeilijk mee.ondanks dat ze beiden wel erg van voldoende ruimte houden

Buurttuinder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...