Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mellie, neem anders eens contact op met de Egelopvang in de buurt. Ze hebben geregeld egeltjes die niet terug naar hun vindplaats kunnen worden teruggezet en daar kunnen ze wel leuke uitzettuinen voor gebruiken.

• 9 maanden later ...
Geplaatst:

ded356307b4476675052a686d679fdbc.jpg

In het kippenhok.... wat moet ik hier nou mee???

Maar... hoe is hij er überhaupt ingekomen??? Alles is toch dicht? Ik snap hier niks van. waar is de egelexpert? Het ei lag gewoon achter hem, dus er is nog wel een eitje gelegd en onaangeroerd gebleven.

1061b6b4d20a693c1498f14c09a93667.jpg

Geplaatst:

Egel uit het hok gehaald. Ze schijnen ook kip te lusten... lekker dan met 3 kleine kuikentjes

Alles schoongemaakt vanwege de narigheid die een egel meetorst blijkbaar. Ik was toch bezig, dus ook alle hoeken en kieren van het nachthok ingeolied. Kippen had ik aan het begin van de week al ingespoten tegen luis.

Toch schattig zon egel. Benieuwd of hij er morgen weer zit.

2160ae1c6546baf39133017fb7492453.jpg

• 2 years later...
Geplaatst: (aangepast)

Hallo, 

Wij willen een leuk egel huis maken en voor de egel wat lekker voer neerleggen. Maar waar moet je het voer neerzetten? Bij het egel huis of juist op een andere plek? 

aangepast door Bosman
Geplaatst:

Meestal wordt het voer in een apart voerhuis gezet, zodat het niet nat wordt en niet door andere beesten wordt gegeten. Zo'n voerhuis is makkelijk te maken van een plastic bak.

Ik zou het voer niet bij het egelhuis zetten, omdat het aanvullen van het voer betekent dat je er regelmatig bent en dat geeft onrust. De egel zal dan een rustigere plaats zoeken om ongestoord zijn winterslaap te houden.

• Thanks 1
Geplaatst:

Dank je wel voor je reactie!

Ik heb 2 pallets op elkaar staan op de lange zijkant, dit als afscheiding om de kliko's die daarachter staan, niet te zien vanaf terras. Aan de kant die we zien vanaf ons terras  komt er begroeiing aan de pallets. Terras overigens is 5 a 6 meter voor de pallet afscheiding. Ik zit er aan te denken om daar onderin tussen de latten iets van een voederplaats te maken. Hier kunnen geen andere dieren komen. 

Achter de pallets staan de kliko's (ongeveer een stuk van 3 meter)en dan komt de schutting, tevens achterkant van onze tuin. Daarachter loopt ons achterpad en daar zien we met regelmaat egelpoep liggen dus dat pad wordt niet alleen door ons gebruikt 😉. Wil daar dan ook een egelpoort maken in de schutting. 

Ik wil in dat stuk achter de pallets en achter de kliko's een terreintje voor de egel maken, zand/bladeren en takjes neerleggen en natuurlijk een egelhuis fabriceren. 

De kliko's staan zeker wel een halve meter van de zijscheiding af (en 1tje wordt niet verplaats, is meer opslag voor de pmd zakken) dus achterlangs kunnen de egels mooi lopen om naar hun huisje of voederplaats te gaan. We gaan eens aan de slag als overdag het weer meezit. En wie weet als we aan de gang zijn, dat we betere ideeën krijgen waar wat te plaatsen🤭

Geplaatst:

Ik wil niet direct gaten schieten in je plan. Maar de kliko's worden regelmatig verreden, neem ik aan. En dat is onrust. Het zou als voederplaats goed kunnen werken, voor de winterslaap twijfel ik of het zo'n goede plek is. 

Geplaatst:

Mellie het klopt dat Egels ook kip lusten, fokker uit Frankrijk kreeg bericht van Franse fokkers dat kuiks en kips ten slachtoffer gevallen waren door egels. Eerst dacht hij overdreven, maar al snel had hij het zelf ondervonden. Het is dat hij het zelf gezien had en het nu zeker weet dat het waar is. Vertelde wel dat het om grote ging, van die volwassen joekels. Die hebben wij ook en ook kuiks en kios verloren. Dus de kuiks en kips blijven nu veilig opgehokt van zonsondergang tot ver daglicht en in een veilige voliere. De grote kips laten ze tot nu toe met rust, wij de egels ook.

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Lijkt me wel raar, heb al 3 jaar een egel rondlopen op bedrijf en in tuin van mijn ouders die ook kippen hebben, een egel lust veel inclusief kleine zoogdieren (o.a. kuikens klein maar geen zoogdier een egel is een opportunist). Rest lijkt me een beetje een urban story. Ze volgen elke avond ook een vrij grote route, dus egel  in je tuin is relatief.

aangepast door redzebra
Geplaatst:

Ik had me aangemeld als egel herstel huis (of iets van die aard) voor egels die weer in de natuur uitgezet gingen worden. Onze tuin was niet goed omdat het te dicht bevolkt is. Egels schijnen kilometers te lopen en hebben dus veel ruimte nodig. Heb uiteindelijk alsnog een egel in de tuin gehad. Zat ineens in het kippenhok.
Heel apart, maar wel eindelijk een egel gehad.
30 augustus 2019 zegt mijn foto archief me.

c7f52e2000a608c67af3f8c7858b4efe.jpg

892562dea7261b8de790117201a1abc0.jpg

Geplaatst:

Wij spotten ook regelmatig een egel in de tuin, of net achter onze tuin waar de gemeente een natuurstrook heeft aangelegd. (foto)

We voeren ze niet. En ik weet dat ze behalve kuikens ook eieren kunnen stelen. Is bij ons zover ik weet nooit gebeurd. Maar het nachthok van de kippen gaat zodra het donker begint te worden tot de volgende ochtend als t licht is, op slot middels een automatisch kippenluikje. 

Wat je iig nooit moet doen: s nachts een robot maaier aanzetten. Er schijnen vaak egels te sneuvelen van die dingen. 

Wat je wel kan doen: snoeiafval laten liggen op een rustig plekje in de tuin. Dat vinden egels een fijn plekje voor een winterslaap. 

B4311717-A787-4C34-A589-6B1DB9792B59.jpeg

Geplaatst:

Geloofde het ook niet, maar het is toch helaas waar kuiks en jonge kips zijn niet voor die giga joekels veilig. 

Hier kon ik zo een grote bevrijden uit het hek, zo groot zat vast in het hek en hoe. Gelukkig zagen we die weer zijn weg vervolgen.

Moet er gewoon voor zorgen dat de kuiks en jonge kips veilig zitten, de kuiks zitten in het broedlokaal en de jonge kips in een afgesloten hok met voliere.

De egels kunnen zich mooi uitleven in het bos, plaats genoeg in en buiten de tuin.

• 1 year later...
Geplaatst:

Ik weet het niet meer heb al jaren egels in de tuin staat egelvoermer gedroogde meelwormen voor ze en een bak met kattenbrokjes kip nu zeggen ze op FB dat egelvoer niet goed is en van meelwormen worden ze ziek ?? Ik weet het niet meer kattenvlees kan ik niet neerzetten vanwege het grote aantal katten hier dus is het zo weg. 

Geplaatst:

Als je al jaren egels in je tuin hebt, doe je blijkbaar iets goed.

FB is niet de meest betrouwbare informatiebron (understatement van het jaar)

Kijk eens op de site van egelopvang o.i.d.

Daar moet goede info te vinden zijn.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...