Jump to content

bestrijdingsmiddelen op de volkstuin

han78

Recommended Posts

Hoi,

ik heb sinds kort een volkstuintje en ik doe alles zo "biologisch mogelijk", dus geen bestrijdingsmiddelen en geen kunstmest. Ook mijn zaden koop ik tegenwoordig alleen nog maar biologisch.

Nu zie ik regelmatig buren met gif spuiten, vaak tot op 1 meter afstand van mijn tuin. Bijvoorbeeld om de randjes om de tuin onkruidvrij te maken: je ziet dan na enkele dagen zo'n geel verkleurde streep om hun tuin heen. Ook wordt dit gedaan op de tuinen zelf om onkruiden de bestrijden. En recentelijk zag ik twee dagen achtereen mijn buurman gif spuiten op zijn gewassen. In biologisch tuinieren had hij niet zoveel vertrouwen vertelde hij mij. Ook wordt er waspoeder voor het wassen van kleding door meerdere tuinders gebruikt voor het beschermen van de koolplanten, ik denk dat dit tegen de koolvlieg is.

Nu zou ik zelf nooit waspoeder voor kleding in de grond stoppen want ik vraag mij af of dit giftig voor mens en dier is. Zondermeer vind ik het idee dat meerdere tuinders regelmatig gif en kleding was poeder in de grond stopen niet prettig want ik vraag mij dan af of dit via het grondwater verpreid wordt.

Ik ben nu wel benieuwd wat andere tuinders hier van vinden?

Ik vind het enorm jammer dat mensen vaak zo vastgeroest zitten in dat soort gewoontes. Het is het nadeel van een volkstuin. Je doet er niks tegen tenzij je bij een vereniging zit die chemische middelen verbied. Denk ook niet dat je deze mensen op andere gedachten kunt brengen. Wasmiddel op je gewassen en in de grond is natuurlijk gewoon niet goed voor het milieu, dat lijkt me logisch. Moeilijke dingen dit.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Misschien een idee om er zelf eens voorlichting over te organiseren?

Of iemand aan te trekken die daar een lezing over kan geven? Meer over kan vertellen?

Toch zonde hoor. Ik snap prima dat mensen het doen. Maar veel en vaak is het ook helemaal niet nodig, of op andere manieren op te lossen. Althans in zo'n volkstuintje.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Ik heb als ervaring en overtuiging dat een ecologische moestuin die goede opbrengsten geeft heel goed kan. Het vraagt een heel andere benadering dan in de kunstmest- en spuit-tuin: Zorg voor de bodem, durf om te vertrouwen (en bouwen) op natuurlijke processen en ook wat geduld....maar de "beloning" is groot: niet alleen in opbrengst waarvan je weet dat ze waarschijnlijk gezonder en voedzamer is, maar ook in voldoening over dat je aan natuur/milieu bijdraagt in plaats van roofbouw te plegen en doordat er in een meer natuurlijke tuin zo veel te zien, genieten en leren is. Meer/harder werken is een natuurlijke moestuin ook niet...wel anders.

Nu ben ik niet zo naïef om te denken dat er in mijn natuurlijke moestuin nooit iets van gif of zo komt. Regen, fijnstof, wat er door wind inwaait e.d. heb ik niet in de hand en ik ken ook niet alle details van wat er ooit in de tuin gebeurde. Maar ik weet zelf heel goed wat ik gebruik en doe....dus al met al zal het aanzienlijk beter zijn dan als ik niet ecologisch probeerde te werken....denk ik maar.

Een volkstuin tussen andere volkstuinen waar mensen op andere manieren werken heeft zijn beperkingen. Je eigen gebiedje kun jij sturen.....je buren moeten dat respecteren. Maar omgekeerd ook...zelfs als je het helemaal niet ziet zitten wat zij doen. Het reglement van de tuinvereniging o.i.d. zal dit ook wel geregeld hebben. De keuze of je dit accepteert en nog wilt, samen met de huur van een tuin daar, is aan jou...en anders zul je moeten uitkijken naar een ander stukje grond, een ecologische volkstuin of zo iets.....maar dat is niet overal voorhanden.

Ik heb een eigen moestuin, dus weinig "last" van buren...wel eens iets, probeer dat vriendelijk en in overleg op te lossen.....is soms iets slikken....maar kan het ook wel wat relativeren...dus (afkloppen) dat gaat goed en het ecologisch idee van mijn tuin komt niet echt in gevaar. (Is ook compromis, zo wied ik bijv. met de hand langs de paden die grenzen aan mijn tuin en voorkom zo dat een van de buren of de gemeente die ze zou moeten beheren op het idee komt om daar zo nodig te moeten spuiten). Ik loop hier niet zo met mijn ecologische principes te koop (heeft weinig zin), maar hoe ik het aanpak in mijn tuin wordt zeker goed in de gaten gehouden door andere tuiniers die hier volop zitten (en veel ruzie hebben met elkaar afgunst, niet willen onderdoen...dat soort flauwekul ) Ik doe er niet aan mee en ga mijn eigen gang (kan dat omdat ik geen tuin huur, maar de grond van ons zelf is)...maar omdat mijn tuin er verzorgd en leuk uitziet en - zonder spuiten en kunstmest - en de meeste gewassen het goed doen, merk ik wel dat er eens wordt geïnformeerd naar mijn aanpak en dat gaandeweg sommigen toch wat van mijn technieken/benadering overnemen...dat is ook wel weer winst. Er is zeker een hele groep (moes)tuiniers die best wel milieubewuster en ecologischer zouden willen, maar niet goed weten hoe dat aan te pakken of uit angst voor plagen of onzekerheid over of ze wel genoeg "doen" teruggrijpen op minder duurzame manieren.....als ze zien dat/hoe het wel kan willen ze dat ook graag toepassen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Wat weknow aanhaalt merk ik hier ook. Niet zozeer met de moestuin want die ligt buiten het zicht. Maar wel met de voortuin. Ik spit niet. Daar kreeg ik in het begin commentaar op. Kleigrond moest je spitten en de kluiten kapot laten vriezen. Daar zou ik snel spijt van krijgen.

Niets is minder waar, nu komen er complimentjes over de mooie losse grond en het weinige onkruid.

Zo werkt het het beste volgens mij. Als ze zien dat het werkt en ze zijn geïnteresseerd kun je er iets over vertellen. Een buurtuinder, die anders werkt dan jij, proberen te overtuigen dat jouw manier beter is gaat alleen maar gedoe geven. Probeer eventueel te overleggen over de grens. Dat jij die wel bij wil houden bijvoorbeeld zodat hij niet pal naast je tuin hoeft te spuiten.

Bedenk dat het andersom evengoed irritant is. Als je graag een steriele tuin wil, ben je ook niet blij met een tuin naast je waar allerlei zaadjes vandaan komen waaien.

Ik ben meer een Velt en een Alys Fowler fan, dus met gif hoef je bij mij niet aan te komen.

Dan maar een beetje meer handarbeid (we wonen aan open veld, dus hebben we een grote aanvoer van onkruidzaad (paardenbloem, distels en klaprozen zijn de ergste). Ik ga toch geen gif stoppen in een tuin waar ik ook uit wil eten? Ik heb de laatste tijd zo veel in de tuin gewerkt dat de plaatselijke merel mij niet meer als vijand ziet en zit te wachten tot hij van mij een worm toegeworpen krijgt.

Het is denk ik ook een beetje hoe je bent opgegroeid. We gebruikten vroeger thuis ook geen gif in de (moes)tuin.

Ik geniet ook wel erg van de lieveheersbeetjes en andere tuinbezoekers die de boel komen "opruimen". Ondanks dat ik mijn tuin in 2014 pas heb aangelegd (was akker), is er al een aardig evenwicht ontstaan.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Bedankt voor jullie grote hoeveelheid reacties. Meer dan tegen mijn buren die gif gebruiken zeggen dat ik dat zelf niet doe en er zelf niets van moet weten doe ik niet. Ik hoop dan maar, dat na verloop van tijd deze mensen geinspireerd raken door het niet-gebruik van vergif.

Persoonlijk blijf ik het wel vervelend vinden want men spuit ook als ik op mijn tuin bezig ben en ook als het waait. Ik ruik het spul dan ook redelijk goed. Officieel mag het dan geen probleem voor de gezondheid van de mens zijn, maar gezien de huidige politieke discussies over een verbod en de tegenstrijdige meningen over de kankerverwekkendheid blijf ik liever kritisch.

Kritisch blijven is altijd goed. Heel belangrijk. En zelf het goede voorbeeld geven lijkt soms niks uit te halen, maar al die loerende oogjes van de buren steken er stiekem best wat van op.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.