Frans D Posted June 6, 2016 Share Posted June 6, 2016 Ik heb van de winter een halfstam Elstar appelboom gepoot van een jaar of drie oud.In het begin leek het allemaal goed te gaan, blaadjes en bloesems ontluikten normaal.Nu heb ik echter het probleem dat de bladeren zich niet verder willen openen en naar binnen gekruld blijven staan. Ik heb gezocht op het internet, maar kan het niet echt naar een ziekte o.i.d. terugbrengen.Enige andere verklaring die ik kan bedenken, is dat de boom nog te weinig wortels (over) heeft, om de nieuwe aanzet aan bladeren en bloesems te voeden.Zit ik daarmee in de goede richting, of? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted June 6, 2016 Share Posted June 6, 2016 Ik vond hier een aardige site betreffende jouw probleem Frans..ik hoop dat je er wat aan hebt.. http://www.goeievraag.nl/huis-tuin/tuin/vraag/9091/blad-appelboom-eerst-grijzig-gaat#antwoorden Sent from my MotoG3 using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted June 6, 2016 Author Share Posted June 6, 2016 Hallo Harms, Daar was ik ook al langsgekomen tijdens mijn zoektocht.Echter als ik op Google afbeeldingen kijk, dan lijkt het niet op waar ik last van heb. Ik heb zowel een foto van de bovenkant als van de onderkant van dezelfde bladeren geplaatst.De onderkant van mijn bladeren heeft niet het beeld van de witziekte. Uiteraard bedankt voor het meezoeken en denken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted June 6, 2016 Share Posted June 6, 2016 Zitten er heel kleine luisjes (groen, zwart of grijs) aan de onderkant van de nieuwste bladeren van zo een groeitop? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted June 6, 2016 Author Share Posted June 6, 2016 Hallo Weknow, Nee, ook niet.Er hebben wel even kort luizen in de slechtste bladeren gezeten, maar die waren na een spuitbeurt weg en zijn niet meer terug gekomen.Het lijkt wel dat de bladeren hoger in de boom er slechter uitzien (meer naar binnen gekruld) als lager in de boom.Dit was vanwege de hoogte even wat makkelijker fotograferen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted June 6, 2016 Share Posted June 6, 2016 Ik heb een sterk vermoeden dat deze Elstar appel een beginnend tekort heeft aan Kalium, het blad krult dan omhoog, vouwt zich niet mooi open. Los een beetje (100 gr kalium) op in een emmer van 10 L water en giet vervolgens de boomspiegel, na een week moet je verschil gaan zien. P.S dit verschijnsel doet zich ook vaak voor bij perzik/nectarines met een Kaligebrek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted June 6, 2016 Author Share Posted June 6, 2016 Ga ik dat eens proberen Persica, hartelijk dank. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted June 7, 2016 Share Posted June 7, 2016 Kan het niet gewoon vocht te kort zijn? Pas geplant volop in blad, prachtig weer, hangt vol met appels.......... Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted June 8, 2016 Author Share Posted June 8, 2016 Ik zat zelf in twijfel daarover, vandaar de vraag.Overigens zijn de meeste bloesems uitgevallen en zijn er nog enkele over die nu tot vrucht aan het overgaan zijn. Voor mij is dat uitvallen niet zo heel vreemd, ik heb dit ook wel meegemaakt met gewone bloeiende planten na verplaatsing. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted July 15, 2016 Author Share Posted July 15, 2016 Nog even een update hier.Ik heb een maand geleden extra kalium gegeven .De oude bladeren zijn tot nu toe onveranderd gebleven.De paar nieuwe bladeren lijken er beter uit te zien.Nu komt echter het vreemde, de boom is opnieuw in de bloei aan het gaan terwijl hij ook al kleine appels draagt???Met m'n oude appel nog nooit meegemaakt. Lijkt wel of deze een beetje de weg kwijt is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted July 15, 2016 Share Posted July 15, 2016 Niks aan de hand Frans, ik heb het ook en meerdere mensen met een appelboom hebben dit verschijnsel, dit komt door het bizarre weer wat we gehad hebben, het valt onder de categorie, 'Stress" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted July 15, 2016 Author Share Posted July 15, 2016 Ok bedankt, dat stelt weer wat gerust. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted April 17, 2017 Author Share Posted April 17, 2017 Hierbij een update rondom de Elstar.Wellicht handig voor mensen die de zoekfunctie gebruiken en hetzelfde probleem hebben. De Elstar lijkt alle problemen te hebben overwonnen en laat een goede start van het seizoen zien; Verleden jaar liet het gekrulde blad probleem zich het hele seizoen zien en daarbuiten beperkte de zetting van de bloesems zich in hoofdzaak aan de uiteinden van de takken. Dit jaar ziet het blad er gewoon goed uit en zitten de bloesems mooi verspreid over de takken. Persoonlijk neig ik toch qua oorzaak van het probleem van verleden jaar naar wat windindewilgen over de vocht huishouding aanhaalde.De Appel was in de winter verplaatst, maar daarbij verlies je toch een deel van het wortelgestel.Het is dus heel goed mogelijk dat het resterende wortelgestel geen voldoende vocht kon aanvoeren en de boom hierdoor zoveel mogelijk energie heeft gestopt in de verdere ontwikkeling van het wortelgestel en zo min mogelijk in de aanmaak van bladeren en vruchten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted April 17, 2017 Share Posted April 17, 2017 Lijkt me een heel plausibele verklaring, Frans! Als het even kan probeer ik fruitboompjes in november/december al te verzetten...dan is de bodem nog wat warm en de boompjes in rust of naar rust gaande en blad valt toch. Tot er in april nieuwe groei komt heeft zo een boompje dan hopelijk kans om alvast wat nieuwe (haar-)wortels te maken. Ook wat terugsnoeien kan dan helpen, afhankelijk van mate van beschadiging wortelgestel, om meteen aan te slaan. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted April 17, 2017 Author Share Posted April 17, 2017 Ik dacht eigenlijk dat die winterrust inhield dat een boom volledig in rust ging.Als ik jou echter goed begrijp, dan geldt dit niet voor het wortelgestel?Ik heb destijds wel wat gesnoeid, maar dit beperkt tot het inkorten van wat lange loten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted April 17, 2017 Share Posted April 17, 2017 Als ik jou echter goed begrijp, dan geldt dit niet voor het wortelgestel? Het begrip "winterrust" is vanuit wat je kunt zien. We redeneren....bladeren vallen...zien kale takken en alles staat een paar maanden stil. De boom zou uitrusten...niets doen...nieuwe krachten verzamelen....en gedurende tijd gebeurt er niets. Het is waar dat er geen zichtbare ontwikkelen zijn aan de buitenkant, maar niet dat dan alles stilstaat (net zo goed als dat wij niet stoppen met leven en ons ontwikkelen als we slapen) ...die periode is essentieel en ontwikkelingen gaan door....langzaam en voor ons oog onzichtbaar, maar terdege wel. In de wortels, maar ook in het hout en in de knoppen bijvoorbeeld. Alle (fruit)bomen die thuishoren in een gematigd klimaat hebben bijvoorbeeld een hoeveelheid lage temperatuur nodig om überhaupt te kunnen gaan bloeien, dus bloemknoppen hebben voorbereidende ontwikkelingen daardoor, en in de boom vinden allerlei processen plaats, voor een groot deel met stoffen die de boom heeft opgeslagen,....aanleg van cellen, bastvorming, aanmaak van kanalen en ook ondergronds bijvoorbeeld in het samenspel met schimmels en dergelijke. Wortelbeschadiging is een soort "snoei" en de boom reageert er op door cellen te activeren die nieuwe wortels kunnen worden. Ook hier geldt: snoeien doet groeien. Zolang de bodemtemperaturen voldoende zijn....zeg tot een paar graden boven nul....zullen die wortels inderdaad nog actief groeien. Je kunt dit overigens ook waarnemen als je een boompje tijdelijk bewaart, voordat je het plant, in losse aarde of vochtige bladeren o.i.d. Binnen enkele weken verschijnen er al (meestal witte) kleine worteltjes....juist van het soort dat het actiefste is bij opname van voeding en afgave van reststoffen aan de bodem. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted April 17, 2017 Author Share Posted April 17, 2017 Weer wat geleerd, vriendelijk bedankt voor de uitleg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Appel99 Posted June 18, 2019 Share Posted June 18, 2019 Ik heb mijn elstar ook in April aangeplant en heb exact dezelfde probleem. Er zaten wel een paar groene luizen op de top, heb al een paar keer gespoten met groene zeep, maar dus volgend jaar komt het helemaal goed dus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruittuin17 Posted June 27, 2019 Share Posted June 27, 2019 Ik zou ook niet gaan spuiten. Als er luis in zit komen er vanzelf insecten die van luis houden. Als je echter gaat spuiten komen die insecten ook niet en blijven die luizen terugkomen. Dan blijf je bestrijden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Appel99 Posted July 1, 2019 Share Posted July 1, 2019 De luizen zitten alleen op de top van de takken en door de mieren durven lieveheersbeestjes niet in de buurt te komen. Ik heb 1 lieveheersbeestje op 1 van de takken met luizen gezet, hij werd meteen weggejaagd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brabantse Tuinprins Posted July 2, 2019 Share Posted July 2, 2019 Luizen produceren een plakkerig goedje (honingdauw) waar mieren dol op zijn. Mieren 'melken' luizen zelfs zodat ze nog meer honingdauw produceren. Als tegenprestatie beschermen de mieren de luizen tegen vijanden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts