Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

bodembedekking in serre


Tikketim

Aanbevolen berichten

Heeft er iemand ervaring met levende bodembedekking in de serre ? In het voorjaar staat er snijsla , raapjes , peterselie , radijsjes , bloekool , brocoli etc in de serre. De tomaten heb ik hier tussen geplant. Door het warme weer en door het oogsten natuurlijk blijft er niet veel mee over van die gewassen. Zijn er nog andere gewassen die ik kan zaaien tussen de tomaten die tegen deze warme temperaturen tegen kunnen en ook niet te veel water vragen ?

Momenteel mulch ik met stro tussen de tomaten.

Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeer aanbevolen om te mulchen in serre met flinke laag compost, elk jaar aanvullen en eventueel deels vernieuwen. Ik ken een zeer deskundig ecologisch tuinier die niets anders doet dan zijn jaarlijkse tomaten-in-de-kas elk voorjaar een laag van 20 cm. compost te geven en ook na 15 jaar nog geen problemen heeft met bodemziekten, die je normaal al binnen enkele jaren mag verwachten door vooral vruchtgewassen in de serre te zetten. Een sterk verweer tegen bodemziekten door compostgebruik is gekend, maar had persoonlijk niet zo ver durven gaan.

Verdere voeding is niet meer nodig dan.

 

Zelf doe ik het tot hier toe wat voorzichtiger. Gebruik compostlaag, maar dunner, als bemesting en mulch, soms aangevuld met wat kali of gedroogde koemest o.i.d. en wissel 2 a 3 jaar met gewasgroepen..dus na een jaar tomaten, komkommer, meloen in de kas 1 of 2 jaar niet.

 

Ben persoonlijk niet zo een fan van mulchen met stro, ook niet in buiten-moestuin. Liever bodem gedekt houden met begroeiing en mulchen met compost. Denk dat met compost mulchen de betere methode is. Probleem met stro is dat tarwe vaak intensief met gif bespoten is tijdens teelt. Maar als je dat bio kunt krijgen, vervalt dat probleem natuurlijk. Vind het als mulch ook niet prettig en geeft erg veel slakken.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig dit jaar dik 20cm compost in de kas gegooid. Beste keuze ooit. Wat een heerlijke bodem. Heb geen tegels hoeven leggen ook. En de tomaten doen het er bijzonder fijn op. Vaak mulch ik rondom de planten met vers gemaaid gras en plant ik afrikaantjes tussen de planten.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een kas - als ik een kas had - zou ik ook lekker een goeie laag compost gooien.

 

Maar heel even iets anders, ik vind de term serre verwarrend. Een serre is voor mij een aanbouw aan een huis, met veel glas en soms een glazen dak, maar direct grenzend aan je woonomgeving. Dit is in mijn idee een serre:

 

orangerie-serre-4.jpg

 

En als je het dan hebt over bodembedekking, denk ik aan steen of hout, maar niet aan mulchen op aarde. Dat is dan toch een kas?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties. Hoewel ik volledig akkoord ga met het toedienen van compost , heb ik nog geen antwoord op mijn vraag gekregen.

De vraag was of iemand ervaring heeft met levende mulch in de serre(en wat de ervaringen daarmee dan zijn). Ik bedoel daarmee (liefst eetbare) lage begroeing om tussen de tomaten te zaaien/planten. Ik denk dan aan bijvoorbeeld spinazie, raapjes , ...

Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bodembedekking met andere planten - in en buiten de kas - heeft alleen zin als je geen concurrenten voor voedsel neerzet.

 

- Je kunt ruimer planten en een ander gewas tussen bijv. je tomaten kweken........

- Je kunt een andere voorteelt of nateelt zetten (rekening houden met vruchtwissel...bijv. in najaar/ winter veldsla of sla of iets dat je al oogst voordat de tomaten er in kunnen)

- Je kunt een groenbemester gebruiken als afwisseling ook in de kas, maar moeilijk tegelijk met andere teelten...of het een gaat ten koste van het andere

 

Veel is afhankelijk van de ruimte die je hebt en de mogelijkheden buiten, naast een kas. Mijn ervaring is dat als het gaat om groenten kweken de kas 's zomers vooral vruchtgewassen zal bevatten en in de koudere/donkere tijd van het jaar een aantal kortere teelten....jammer om in die tijd dat er weinig vers is, je kasje niet te gebruiken voor bijv. wintersla, winterpostelein, veldsla, bloemkool, vroege radijzen, rucola... Sommige andere wintergewassen gaan beter in de open lucht (winterui, knoflook, snijbiet e.d.). Het is vooral belangrijk om goed te plannen en je te realiseren hoeveel ruimte hebben die andere teelten nodig en kan ik ze oogsten voordat de ruimte nodig is voor tomaten e.d. en kan ik ze nog planten/zaaien na dat deze rond oktober opgeruimd worden.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in mijn tomatengedeelte al flink wat basilicum, minitomatenplantjes, afrikaantjes staan. Dus zo vol mogelijk gezet. Echter vind ik het een erg groot nadeel als ik niet goed bij de tomaten kan om te dieven/opbinden. Er zullen dus altijd gaten zijn zodat ik er prima bij kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Levende bodembedekking haalt voeding uit de bodem en maakt het vochtiger waardoor schimmels meer kans hebben.

Ik wandel vaak tussen de tomaten om te oogsten, tegen de bloempjes te tikken en te dieven.

Het is dus niet handig dat daar planten groeien.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...