Jump to content

Tomatenplanten in potten en mierenhopen

Nick1983

Recommended Posts

Beste,

Sinds dit jaar heb ik veel last van mierenhopen in mijn tuin.

Ik heb een stuk of 20 tal potten met tomatenplanten onder een afdak staan in mijn tuin. (zie foto onderaan)

Het afdak is met 3 kanten een zeil, en de voorkant kan los. Deze voorkant hangt er nu ook wel veel, met dit slechte weer.

Ook al wat plakwerk gedaan met de storm van vorige week...

Er zitten wel gaatjes onderaan de potten, om het overtollige water te laten weglopen. Want nu zeker het geval is met dit weer.

In sommige potten zitten er nu ook mierenhopen. Wat kan ik er tegen doen? Is dit erg?

Dit is een foto van 1 maand geleden.

Er zijn ook al veel tomatenplaten met gele of bruine bladeren, waarbij kleine zijtakken afvallen als je er aan komt.

Waarschijnlijk door het vele regen en weinig zon?

Een stuk of 7 planten krijgen nu wel kleine gele bloemetjes. Hopelijk komt alles nog goed

290520161167-Large88211465323580.jpg

Mvg,

Nick

de potten zijn wel erg klein voor de planten, geel en bruin blad wijst wel op problemen hè...

...van alles te: teveel teweinig voeding/water/temperatuur

ónder een afdak? dan valt er toch niet zoveel water op?

ik zou ze in de grond zetten of in grote potten met verse potgrond en de mieren proberen weg te krijgen (zoek eens rechtsboven )

Ik heb ook altijd veel mieren in mijn potten maar ik heb niet de indruk dat dat slecht is voor de planten. Ik heb altijd goede tomaten. Ik zou ook denken dat je ze gewoon in te kleine potten hebt staan.

Je potten zijn inderdaad veels te klein, moeten minstens 5 liter per stuk zijn, bij voorkeur minstens 10 liter. Zo van de foto heb ik het idee dat ze zwaar overbemest zijn of juist een enorm tekort hebben aan magnesium. Mierengangen hoeven niet echt een probleem te zijn in de volle grond of grote potten, maar in zulke kleine potten zal je er wel degelijk nadelen van ondervinden.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Ik heb al in alle potten nieuwe potgrond gestoken. Ik heb enkel nog een paar grote potten, en zal hierin de mooiste planten plaatsen.

De potten achteraan op de foto zijn nog redelijke grote, van ongeveer 10l of zo..

Ik heb deze planten in nieuwe potgrond gestoken, anders zal ik dit weekend een beetje van die blauwe mestkorrels in de potten stoppen.

Hopelijk zal dit verbeteren dan.

Geen idee wat die blauwe mestkorrels zijn, maar het onderliggende probleem - te weinig goeie grond om in te wortelen - ga je daar toch niet mee oplossen. Man, graaf gewoon dat stuk gras af (want met al die potten erop en geen regen vanwege dat afdak gaat het gras toch ook dood) en zet die planten lekker in de volle grond. Niks mis met planten in potten hoor, maar dan wel in hele grote potten, zoals die ene linksachter op je foto, dat is een prima pot voor 1 tomatenplant.

Dit is het eerste jaar dat ik dit doe, en wou dit eerst proberen in potten. Ik heb de mooiste planten momenteel overgezet in grotere potten.

Het was inderdaad een beter idee om dit direct in volle grond te doen, maar het is nu zo... Het zal voor volgend jaar zijn denk ik

110620161224-Large49421465668696.jpg

Ze zien er wel donders slecht uit. Ik hoop dat ze herstellen. Tomatenplanten kunnen gelukkig voor positieve verrassingen zorgen. 10l per plant is echt noodzaak. En als je net verse potgrond hebt gegeven niet gelijk een hap meststoffen erbij gooien. Het probleem met magnesiumtekort trouwens, waar ik het wel een beetje op vind lijken, is dat planten magnesium nodig hebben om andere voedingsstoffen op te nemen. Dus dan kun je erbij gooien wat je wilt, het komt nooit in je planten terecht. Niks anders dan die nieuwe potgrond en begieten met een bitterzoutoplossing zou een hele goede zijn. 1 eetlepel op 5 liter.

Binnenshuis ging alles goed, maar vanaf ze buiten stonden gaat het blijkbaar bergaf.. Ze werden ook natgeregend door de storm van vorige week (scheur in zeil door stevige wind). Bij veel planten vielen de onderste bladeren gewoon af.

Hopelijk gaat het verbeteren

Jij loopt ook niet lekker op schoenen die 3 maten te klein zijn. Ze moeten echt in grotere potten. Als je nieuwe potten te duur vindt ga dan lege emmers bij de snackbar vragen (wel een aantal gaten in de onderkant boren). Of graaf gewoon gaten en zet ze in de volle grond. Dit is plantenmishandeling.

Misschien is het ook een idee om de beste er uit te zoeken en die meer ruimte te geven. Je hebt er nu heel veel, maar op deze manier hou je van de plantjes die zo krap staan niks over.

Dit vind ik wel echt een raadsel...

Ik ben nog even nieuwsgierig naar een paar dingen:

- wanneer heb je deze planten gezaaid

- hoe vaak en wanneer heb je ze verspeend/verpot naar - en van - welke potmaat en waarin?

- hebben de planten licht en voeding gekregen? hoeveel?

Want als ik even terugkijk bij mij.

Ik heb ze dit jaar op 13-4 gezaaid.

Ze zijn gekiemd onder de TL lampen waarna ze daar tot 27-4 in de (Lidl)trays hebben gestaan.

Toen zijn ze verspeend (ietwat laat maar nog net op tijd) naar P6 en weer onder TL lampen.

Bij mooi weer gingen ze naar buiten voor wat wind en zon en ook wat regen en ze hebben 1x wat Aldi-voeding gekregen.

Op 28-5 zijn de planten naar mn huisje getransporteerd en verpot naar P9 en maar een aantal grotere exemplaren in een wat grotere/hogere pot..

In de kleine kratjes staan dus de p6 potjes, de planten zijn al behoorlijk aan de grote kant...

Dus ook hier was ik tamelijk laat met verpotten, om het transport te vergemakkelijken.

IMG968167141465793771.JPG

Op 8-6 zijn een groot aantal van de stamtomaten de grond in gegaan in de kas van de overbuurvrouw vanuit hun P9 potjes.

Dit was op 8-6 vóór het planten...

IMG004422351465792893.JPG

Die in de ietwat grotere (maar zeker niet groot genoeg) potten staan nog te wachten op hun plantmoment.

De andere tomaten staan op dit moment ook in de kas en het Lidlkasje te schuilen wegens de regen.

En alle planten zien er dus geweldig uit. Prachtig groen, vol in het blad en dikke stammen en volop in de groeispurt.

En toch nog géén grote potten... maar wel geregeld verpotten en genoeg licht.

Dus ik vraag me af wat jij dan anders gedaan hebt en waar het bij jou dan fout gegaan is?

Want had/heb mijn planten toch ook echt in kleine potjes/potten staan, terwijl ze groter en voluptueuzer zijn dan die van jou en bij mij geen tekorten opgedoken zijn.

Wat is er misgegaan...

Edited by Guest

Daar heb je wel een punt Erny. Ik heb nog een handvol planten over voor de weggeef en die staan nog steeds in P9 potjes. Maar wel met een aardige stam, bloemetjes en mooi groen blad.

Ik heb gezaaid rond 15-25/03. Hierbij heb ik verschillende soorten in van die kartonnen potjes en plastieken bekertjes.

Dit waren vooral kersttomaten (gedroogd zaad), gewone tomaten (gedroogd zaad), gele kersttomaten (gedroogd zaad) en honingkersttomaten (verse zaadjes vanuit de kersttomaatjes. Deze zaden van kersttomaatjes heb ik eerst laten schimmelen, zie http://nl.wikihow.com/Tomaten-kweken-uit-zaad. Deze stonden gewoon op de vensterbank in de keuken

Op 09/04 heb ik de beste plantjes verspeend in aparte potjes.

090420161122-Large15031465844309.jpg

17/04 al iets groter. Hierbij ook elke dag een keer gedraaid, en licht geschud (nabootsen wind)

Deze stonden in een kamer boven (aan de zuidkant).

170420161128-Large84981465844313.jpg

23/04 Hierbij ook elke dag een keer gedraaid, en licht geschud (nabootsen wind)

230420161130-Large33411465844361.jpg

04/05 nog gegroeid. Ook dichter bij het raam geplaatst. Ook nog telkens geschud en verplaatst (voor-achter)

040520161138-Large22281465844480.jpg

040520161134-Large57751465844477.jpg

05/05 vooral in weekend overdag buiten geplaatst, en savonds (+tijdens de week) terug binnen.

Buiten was dit in een kweektunnel.

050520161148-Small78761462474605.jpg050520161149-Small14831462474609.jpg

11/05 Meer en langer buiten. Zeker met het mooie zomerweer van +20 gr.

110520161156-Small27521462992755.jpg

110520161158-Small65211462992919.jpg

15/05 ze konden niet meer in de kweektunnel. Maar ik heb een hokje getimmerd (met overschot hout + plastieken zeil).

Er was nog een zeil vooraan die kan opgerold worden, maar dit was hier nog niet het geval.

150520161161-Small72401463307134.jpg150520161162-Small59301463307137.jpg

Veel geregend + zeil vooraan naar beneden gedaan

29/05 Mooiste planten overgepot naar potten (sommige 10l, andere 7l en 5l)

290520161167-Large88211465323580.jpg

Later..

Nog meer geregend + storm, zeil 1 week naar beneden. Er kwamen ook scheuren erin door de wind. Maar 'herstelt' met plakband.

Veel onderste bladeren vielen er gewoon af. Deze waren ook ondergeel/bruin.. te veel water??

11/06 De mooiste (wat er nog van overblijft) in potten van 12l, 10l en sommige 7,5l gepot.

110620161224-Large49421465668696.jpg

13/06 De meeste planten hebben nu wel 1-2 kleine bloemetjes. Sommige al 3 of 4.

Maar ze groeien niet echt meer, en de stam is niet echt dik...

Ik gebruikte altijd verste potgrond (zonder meststof) tijdens zaaien en verpotten in kleine ronde potjes (april).

Later heb ik een beetje Compo universele meststof 'Blauw Novatec' 2 kg toegevoegd.

https://www.brico.be/nl/tuin-buitenleven/planten-potten/meststoffen/compo-universele-meststof-'blauw-novatec'-2-kg/3270499

Hopelijk weet je hier meer mee..

Ik denk dat gewoon het slechte weer + veel regen + weinig zon ze de das omgedaan hebben.

Wat jammer van al die mooie planten. Ze stonden er eerst zo mooi bij in de kweektunnel. Maar er is in mei ook kou geweest, ook 's nachts. Misschien is dat van invloed geweest. En ook een andere omgeving doet soms niet veel goed. Van een lekkere kweektunnel naar onder een zeil, hoe goed bedoeld ook is toch een hele verandering voor prille planten wat betreft warmte en licht.

Ik hoop van harte dat je er nog een aantal mooie planten aan overhoudt en lekker tomaten kan plukken deze zomer.

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

@pipi

Ja misschien was het zeil iets te donker. Door het slechte weer was deze ook gescheurd over de hele lengte...

Misschien dat ik later zo een plastieken tunneltent koop. Hopelijk is deze ook sterk genoeg.

@koolrabi

Ik hoop het ook...

@Nick1983,

Staan ze ook nu weer in onbemeste potgond, weliswaar met wat van die Compo meststof?

Ik denk dat er iets mis is met de voeding. Waarschijnlijk te weinig, of misschien juist te veel.

Mijn idee: Uittesten. Pak een paar planten (liefst waarvan je dubbele hebt, ter vergelijk). Verwijder het meeste van de grond, grond een beetje uitplukken. Niet alle aarde hoeft eraf. Plant ze daarna in gewone universele bemeste potgrond, verder niks. Eerst even goed water geven voor een goede aansluiting, daarna uiteraard “gewoon” water geven, dus niet te nat.

Ik gok dat de testplanten er na twee weken beduidend beter zullen uitzien.

Het nadeel van deze test is dat –als de testplanten inderdaad veel beter gaan- het een beetje laat in het seizoen wordt om alsnog de grond vervangen bij de overigen.

(Potten zijn inderdaad te klein voor grote tomatenplanten, maar voor nu kan het nog wel even.)

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Hoewel tomaten van diepe grond schijnen te houden, heb ik jaren geleden eens tomaten rechtstreeks in een zak potgrond gekweekt en dat is prima bevallen.

• Koop een 40 liter zak, leg hem met de korte kant naar je toe op de grond
    Maak in de lengte links 3 gaten (midden, boven, onder)
    Maak in de lengte rechts 1 gat in het midden
    Duw de grond in de gaten naar beneden met je vuist of zo
    Zet in de gaten links steeds 1 tomatenplant
    Zet in het gat rechts een grote plastic fles, waar je de bodem afgezaagd hebt, op zijn kop in de grond, niet helemaal tot de onderkant natuurlijk. Eventueel kun je ook de onderkant van de fles her en der perforeren, zodat het water er zijdelings uit loopt (tip: hete satepennen).
    Vul de fles met water, laat de potgrond verzadigen.
    Zet het geheel onder de overkapping.

Als na een paar weken de voedingsstoffen uitgewerkt raken, doe dan wat lekkers onder in het flesje. Flinke hand gedroogde koemestkorrels, een welgemikt plasje (lijkt me leuke mannensport, weer eens wat anders dan die vlieg in de toiletpot), gier van het een of ander of gewoon vloeibare mest. Ik beschouw die flesjes als een soort infuus.

Op deze manier kun je eenvoudig zien of het aan de grond / ruimte in de potten ligt of niet. Het kost maar een paar euro's en de gebruikte potgrond kun je nadien ergens uitstrooien (niet bij nachtschades natuurlijk).

Het doorzettingsvermogen van onkruid is bewonderenswaardig

Mooi verslag gemaakt Nick!

Het zijn trouwens KERS Tomaten geen KERST Tomaten...

Nou... wat ik denk te zien...

(Hetgeen gewoon is wat ik denk en hoeft dus niet persé te kloppen, ben ook maar gewoon amateur. )

Ten eerste lijken je plantjes binnen al steeds behoorlijk nat te staan, of heb je de foto steeds gemaakt ná het water geven? Bubbels gaf dat ook al aan.

En dan...

Dus je zaait ze in voedingsloze grond en vervolgens zet je ze weer in voedingsloze potgrond waarin je ze van 9-4 tot 29-5 hebt laten staan. Dat is al bijna twee maanden + de tijd van kiemen tot verspenen.

Je zegt dat je "later" die meststof hebt toegevoegd... wanneer was dat?

Het spul heeft deze samenstelling: NPK 14-7-17 (+2) Misschien kan iemand die daar verstand van heeft iets van zeggen?

Dus eigenlijk hebben de plantjes van geboorte tot 29-5 het zonder voeding moeten doen behalve die ene stoot Compo... (waarbij je een deel ook nog eerder gezaaid hebt dan het andere deel dus die eersten stonden nog langer zonder eten...)

Binnen vind ik je planten ook al een wat blekere kleur krijgen maar dat hoeft niet erg te zijn en kan met goed licht buiten snel bijtrekken, dat heb ik ook wel gehad vorige jaren.

Maar het lijkt erop dat het vanaf daar alleen maar bergaf gaat met ze.

Vooral vanaf 11-5 zie je het de verkeerde kant op gaan. Ze worden niet groener en sterker maar alleen maar zwakker en zieker. Ik zie daar een duidelijk voedingsprobleem.

Misschien gepaard gaand met eventueel wat benauwdheid in de tunnel of wat kou in de nacht... maar die twee dingen zullen bij gezonde planten niet veel schade brengen.

Op de foto van 15-5 is het wel heel duidelijk dus het gaat dan hard bergafwaarts.

Je hebt ze daarna nog twee weken in diezelfde kleine potten laten staan...

Op 29-5 heb je maar een deel naar grotere potten gezet, dit keer wel in bemeste potgrond hoop ik?

Ik denk ook dus een voedingsstoffenprobleem... die ene x teveel in 1x en te weinig constante voeding aanwezig...

En dat in combinatie met eventueel te nat staan en daarna de andere omstandigheden die de zwakke plantjes niet aankonden?

Wel erg jammer voor je want je was goed begonnen met je opzet en deed bijna alles goed... behalve dan dat je die onbemeste grond hebt gebruikt. Das een harde les voor je dit jaar.

Volgend jaar: (ik zaai zelf in bemeste grond, hou niet van zaai/stekgrond) verspenen naar bemeste grond... elke maand verpotten (naar bemeste potgrond) of anders vloeibare mest toevoegen aan het gietwater (die goedkope vloeibare van de Aldi voldoet prima).

Potjes met tomaten een tijdje in het water (met eventuele voeding) zetten, naar believen laten opnemen en na een uurtje er weer uit halen. Wachten met weer wateren totdat de blaadjes een beetje gaan hangen.

Minder plantjes in de tunnel.... minder benauwd en vochtig.

Je zou ze volgend jaar onder je afdak kunnen zetten, liefst op een verhoging/tafeltje zodat ze wat minder van de kou van de grond meekrijgen. Te grote temperatuursverschillen (onder de 12 graden ofzo) kunnen tot een groeistop leiden. Heb je ook geen last van eventuele mieren in je potten.

En.... volgend jaar minder zaaien... Hoe minder planten hoe beter je ze goede zorg kunt verlenen (weet ik uit eigen ervaring ook... ). Als ze klein zijn gaat het nog wel maar wanneer ze in grotere en grotere potten moeten en meer en meer ruimte en aandacht eisen wordt het allemaal wel wat lastig.

Hoop echt voor je dat er nog iets van terecht gaat komen want dit is wel erg sneu voor je.

eens met het bovenstaande. planten hebben wel voeding nodig.

geen idee wat je nu het beste kan doen, vloeibare voeding?

verder Ik zie je ook meerdere keren zeggen dat de planten nat zijn geregend. dat hoeft geen probleem te zijn, tomaten planten kunnen daar prima tegen. mijne staan ook gewoon buiten. klein gevaar voor de aardappelziekte maar regen heeft niet dit resultaat. wat wel mee kan spelen is dat potten op gras het teveel aan vocht niet kwijt kunnen waardoor de wortelkluit mogelijk veel te nat blijft ? daar heb jij beter zicht op dan wij via de foto's.

Volgens mij is het een heel vervelende combinatie van factoren geweest en ook een dosis domme pech. Ik vind dat de planten in de tunnel er echt nog wel goed bij staan, en in de voorgaande periode is er gewoon prima voor gezorgd. Ik begrijp het verhaal over potgrond zonder voeding niet goed, want vrijwel alle reguliere potgrond bevat voeding voor een aantal weken.

Ik denk dat gebrek aan zon toch ook een rol heeft gespeeld. Als je kijkt naar de schaduwval op de foto's onder het afdak, laat het plastic volgens mij vrijwel geen zonlicht door. Want wat Loes ook zei, die regen op zich hoeft geen ernstige problemen te geven. Die van mij staan in de open lucht nu constant nat te regenen, en tot dusver is het enige nadelige gevolg dat sommige bloemen niet worden bestoven omdat ze drijfkleddernat zijn, maar toch zie ik heel veel tomaatjes komen. De hommels vliegen er trouwens heel regelmatig op, zelfs als het motregent, dus misschien dat die ook een handje helpen.

Hoe doen ook, het is gewoon heel erg balen als je zo je best hebt gedaan en je ziet je planten verpieteren. Ik blijf duimen dat je nog wat kan redden!