Jump to content

Geen krulziekte?

Bertus

Recommended Posts

2 jaar geleden heb ik wat pitten van platte perzik en platte nectarine in de grond gestopt ( uit de mond >> in de grond).

Vorig voorjaar is er eentje uitgekomen, helaas heb ik geen benul of het een perzik of nectarine is....vergeten bordje te plaatsen. Ik dacht de volgorde onhoud ik wel....maar is toch aan de achterkant van het hersenplankje gevallen .

De uitloop heeft vorig jaar mooi in het blad gestaan en is dit jaar goed doorgegroeid.....momenteel ca een meter hoog.

Wat mij verbaasd is dat er geen enkel gekruld blaadje aan het boompje zit terwijl de Benedocte en de Avalon Pride dit jaar flinke klappen heeft gehad. De Avalon moet ik waarschijnlijk zelfs rooien.

Zou ik mogen hopen op een krulziekte-arme/vrije perzik of nectarine?

je hebt altijd kans dat er iets leuks opkomt, alleen dat weet je pas over 5 jaar. Dan zijn alle goede en slechte eigenschappen er wel redelijk uitgekomen.

Interessant vond ik de opmerking over de avalon, Is het wel een avalon? Bij mij bleef hij.onbehandeld, praktisch krul vrij. Benedicte werd onbehandeld voor ruim 80% aangetast.

Plaatselijke omstandigheden kunnen invloed hebben op de aantasting. Hoeveel % was avalon aangetast?

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

@windindewilgen

dus nog een paar jaar in afwachting of het iets aparts is ....

Het probleem met de Avalon is wat complexer. De perzik (dec 2011 geplant) waaiervormig heeft vorige zomer tgv de droogte flinke klappen gehad (heb ik te laat onderkend) gevolg bruine/zwarte verdroogde takjes en slechte perziken.

Omdat de standplaats, vlak bij gemeentelijke groenstrook met grote eiken, vlierbes, hazelnoot etc verre van ideaal was heb ik 'm in het najaar verplant.

Resultaat magere uitloop dit voorjaar en geen perziken. Niet echt krulziekte maar florissant ziet de Avalon er niet uit (foto's).

Deel van het dood hout heb ik eruit al gesnoeid en nu is het model er helemaal uit.

Ik weet niet of drastische snoei tot op de stam met hoop op verse uitloop nog een optie is of dat rooien het verstandigste is.

IMG108751631465992148.JPG

IMG108877711465992153.JPG

IMG108697501465992145.JPG

Van hier gezaaide en spontaan bovengekomen perziken zijn de bladeren het eerste jaar altijd erg gaaf en vaak ook het 2e jaar. Hopen mag altijd, maar ik zou het niet zien als een garantie. Krulziekte komt blijkbaar pas daarna...hoewel ik moet zeggen dat de meeste die ik heb opgekweekt (op 3 of 4 na) zaailingen van "perkels" waren, die best wat krulziekte krijgen, maar ook niet heel veel en dan, jouw vraag doet me dat realiseren, inderdaad pas als boom van een jaar of 3 en ouder.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Inderdaad opvallend dat de pas geente[chipbud} bij het uitlopen heel weinig krul hebben. Oorzaak?

Maar er is hoop. Bayer, ja die, hebben een bacteriepreparaat op de markt gebracht dat heet serenade. Deze bacterien doden schimmels, zolang ze nog niet in het blad zitten. Het helpt uitstekend tegen oa monillia enz. Deze herfst/winter ga ik eens kijken of het ook tegen krul helpt.

Evt in combi met zwavel.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl