tomvm Posted June 14, 2016 Share Posted June 14, 2016 Hallo, De bladeren van Mijn tomatenplanten beginnen nu al geel uit te slaan. Ook zie ik bij sommige groene tomaten al een bruine vlek Het heeft 2 weken geleden heel veel en hard geregend, waardoor het grondwater heel hoog stond en de serre kletsnat stond.Dit heeft wel enkele dagen zo nat gestaan Ligt dit nu aan het te nat zijn, dat deze planten aan het doodgaan zijn?Komt dit nog goed of is dit vergeefse moeite en kan ik ze beter wegdoen en proberen nog nieuwe te zetten nu?(of is dit ook al te laat) Ik zet de serre nu overdag maar heel de tijd open en ik geef ze ook geen water (grond is nog vochtig genoeg denk ik), maar dit helpt precies niet echt.Ook de topblaadjes van de hoofdstengel beginnen geel te worden en de plant groeit niet echt precies. De weken ervoor groeide die veel harder. De kerstomatenplan groeit dan weer wel heel goed. Die heeft er geen last van Alvast bedankt Tom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nadi Posted June 15, 2016 Share Posted June 15, 2016 Is het een ideetje om te bij te bemesten? Misschien is de voeding uit de grond gespoeld? Ik weet het niet zeker hoor maar ik verwacht dat hier nog een expert langs komt om dat te bevestigen of juist niet. Heb je ook een foto? Ook vooral van de bruine vlekken? ( misschien neusrot?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomvm Posted June 15, 2016 Author Share Posted June 15, 2016 Ik geef elke week een beetje van die patentkali En ik heb ook 1 keer product gegeven speciaal voor groenten en fruitBen de naam even kwijt Ik kan dit gerust meer doen, maar wil ook niet overdrijven?En dat product moet je met water geven en nu water geven wil ik precies vermijden Ik ben nu naar het werkZak straks enkele foto's sturen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted June 15, 2016 Share Posted June 15, 2016 Tja... zonder foto kan ik er niet veel van zeggen. Klinkt als een bemestingsprobleem... Tom, waarom geef je élke week een gift patentkali? Hier legt Diana uit hoe het zit met bemesting en voeding:http://www.mooiemoestuin.nl/moestuin/bemesting/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted June 15, 2016 Share Posted June 15, 2016 Eens per maand bemesten lijkt me prima. Kali pas als de eerste vruchten gaan vormen. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted June 15, 2016 Share Posted June 15, 2016 Als de grond een tijd doordrenkt is geweest kunnen de wortels aan kracht verliezen en zelfs afsterven.Hoe nat of droog is de grond nu?Je moet de grond vochtig houden denk ik.Kali is goed voor de wortels dus die patentkali is een goed idee.Te veel kalium ondermijnt de opname van stikstof en magnesium (=aanmaak bladgroen). Dus niet teveel kalium geven.Bij natte grond wordt vaak ook een fosforgebrek vastgesteld. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted June 15, 2016 Share Posted June 15, 2016 Ook zie ik bij sommige groene tomaten al een bruine vlek Ik zou dit ook maar eens lezen: phytoftora-2014-t14543.html Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomvm Posted June 15, 2016 Author Share Posted June 15, 2016 in bijlage foto's van de planten en 2 tomaten die een bruine plek hadden. ik heb deze er al afgetrokken nu de grond is heel goed vochtig. Als je nu water zou gieten, gaat het zeer traag weg.water genoeg lijkt me elke week van die patentkali was mss wat overdreven van mij, maar toch tussen de 10 à 14 dagen doe ik dit telkens een klein handje korrels per 10 liter water. en ik giet gewoon die 10 liter en niet meer dan.dit geef ik omdat ik gehoord heb dat dit vollere vruchten zou geven (of zoiets)Nu een week geleden heb ik ook voor de eerste keer een product gegoten waarvan je een foto in bijlage kan vinden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted June 15, 2016 Share Posted June 15, 2016 Ik denk voedingstekort/overschot te zien... Kijk hier ook maar eens naar: http://www.charlottecountyweather.com/tomato.php Zie dat die voeding NPK 10-5-5 is, das wel weer heel wat anders als die NPK 14-7-17 (+2) van Nick uit zijn topic over de problemen met zijn tomaten. post316369.html#p316369 Ik heb dus zelf niet echt een notie ervan wat die verhoudingen NPK wannéér moeten zijn... maar het valt me wel op dat er tussen deze twee al enorme verschillen zitten. Oftewel.... de ene mest/voeding is de andere nog niet... Misschien de andere recente geplaatste topics over mensen met vlekken/problemen met tomatenplanten eens doornemen om te kijken of je vergelijkbare aantastingen ziet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted June 15, 2016 Share Posted June 15, 2016 Uw planten krijgen gele bladeren omdat de wortels beschadigd zijn, niet omdat er te weinig voeding in de grond zit....denk ik.De bemesting met npk 10-5-5 vind ik geen goede bemesting.Stikstof (en magnesium) worden voornamelijk gebruikt als planten groeien.Als wortels beschadigd zijn, moeten die eerst hersteld worden en dat vergt eerder kalium en fosfor. Ik zou nu met een typische organische tomatenmeststof bemesten op basis van vinasse.Die hebben een goede npk en bevorderen het bodemleven.Dergelijke meststoffen zijn donkerbruin tot zwart en hebben een zoete geur. De wortels hebben zuurstof nodig. Door teveel water is de zuurstof onbereikbaar. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomvm Posted June 16, 2016 Author Share Posted June 16, 2016 probleem is als je voeding wil geven, dan moet je dat weer mengen met water. en het is nu net water dat ik niet wil geven, want de grond is al helemaal verzadigd en weer een ander voedingsproduct gaan halen vind ik ook weer vervelend. moeilijke keuzes allemaal maar in ieder geval wel bedankt voor de tips.ik vermoed ook dat het gewoon ligt aan de te natte grond is patentkali dan ook voldoende kalium? het is deze die ik heb: https://www.fruithillfarm.com/patentkali-potash-organic-plant-food.html zou elke week een gieter van 10 liter voor 5 planten te veel zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted June 16, 2016 Share Posted June 16, 2016 Ik zou stoppen met die enge kunstmest, en gewoon lekker langzaam werkende organische voeding gaan geven in de vorm van goeie compost en/of wat koemestkorrels, en misschien wat houtas ofzo. Veel beter voor je planten en voor de grond en je hoeft niet te meuten met zoveel per liter en het risico dat je teveel geeft in de verkeerde verhouding. Planten doen het het best in een zo natuurlijk mogelijke omgeving, denk ik, en in die natuurlijke omgeving ligt er van alles te composteren op de grond en poept er af en toe een dier. Er komt nooit iemand langs met een gietertje kunstmest. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomvm Posted June 16, 2016 Author Share Posted June 16, 2016 daar heb je ook een punt misschien ga ik dat inderdaad gewoon doen vanaf nu alles gewoon zijn gang laten gaan zonder allerhande producten e.d. ik zet alles opzij en laat het enkele weken zijn gang gaan nu hopelijk komt het nog goed Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted June 16, 2016 Share Posted June 16, 2016 Ik duim dat het helemaal goed komt met je plantjes! Maar wat al eerder gezegd is, tomatenplanten kunnen zich goed herstellen (is ook mijn ervaring), dus met een beetje geluk wordt het nog wel wat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svvoorden Posted June 17, 2016 Share Posted June 17, 2016 Volgens mij geef je veel te veel meststoffen. eens per 6 weken is doorgaans voldoende. Ik heb mijn tomaten in potgrond/tuinaarde gezet in de eerste week van mei en deze of volgende week een kleine gift doen met patentkali. De tomatenplanten zijn nu ongeveer 1,4 mtr hoog en de eerte tomaten hangen eraan.Water geven moet je alleen doen als de grond drogen word. Zolang bij mij de grond nog donker is ga ik zeker geen nieuw water geven. De verkleuringen op je planten lijken inderdaad problemen met voeding en dat kan ook door te natte voeten, al ziet je grond er niet overdreven nat uit op de foto's. De wat gele bladeren onderaan de plant zijn vrij normaal en die knip ik altijd weg zodat de bladeren met gieten niet nat worden. Ik zou eerst eens niets doen, zorgen dat de grond droger wordt en kijken of er nieuwe bladeren / scheuten komen. Over het algemeen zijn tomaten niet kapot te krijgen. anders gewoon wat koemestkorrels o.i.d. Compost is een beetje laat, denk ik, voordat dit goed in je grond zit, kan iets zijn voor volgend jaar. Er zijn trouwens een paar bladeren met bruine vlekken die een beetje verdacht, die zou ik wel in de gaten houden of het geen phytophtora is! Sommige planten zien er overigens nog prima uit! Succes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted June 17, 2016 Share Posted June 17, 2016 Een tip.Ecostyle heeft vinassekali. Dat is een organische kaliummeststof en volgens mij pakken beter voor de bodem en je planten dan patentkali.Hier kan je het in het groot aankopen waardoor het best wel goedkoop is (42 euro voor 20 kg)https://www.tuinierdier.nl/webshop/plagen--planten-ecostyle/ecostyle-gazon-meststoffen-en-kalk/ecostyle-enkelvoudige-meststoffen/detail/1426/vinassekali--opmaat-k15-ecostyle-20-kg.htmlVinasse is een bijproduct dat men bekomt als men suiker maakt van suikerbiet of suikerriet. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted June 17, 2016 Share Posted June 17, 2016 Zo lang natte voeten richt veel schade aan. Het herstel kan meer dan een maand duren en in die tijd moet je gewoon niet willen mesten. Voor tomaten zijn de P en vooral de K in NPK het belangrijkste. Dat het cijfers voor de N hoger is dan de rest wil al zeggen dat ie sowieso niet geschikt is voor tomaten. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted June 17, 2016 Share Posted June 17, 2016 Ik hou het bij té veel water bij de wortels, bovendien een teveel aan Kali oplossingKalium blokkeert de opname van magnesium. Magnesium zorgt ervoor dat het blad groen wordt, dit is nodig voor een optimale fotosynthese. Ik verwacht dat dit probleem niet meer omkeerbaar is voor dit seizoen, nu nog nieuwe planten zetten lijkt mij zinloos. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomvm Posted June 17, 2016 Author Share Posted June 17, 2016 om jullie een beeld te geven hoe nat het bij ons is, heb ik hieronder wat foto's gezethet is afgelopen 2 dagen droog geweest en toen 'viel het mee', maar nu heeft het vandaag weer wat geregend en staat het er zo bij.het grondwater staat hier echt tot op zijn hoogste niveau ik ga dus stoppen met water geven doe ik trouwens al 2 weken maar de patentkali laat ik dan ook maar achterwege dit jaar en voortaan maar 2 keer per seizoen en gewoon wat gedroogde koemestkorrelsik was te ijverig dit jaar precies Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomvm Posted June 18, 2016 Author Share Posted June 18, 2016 als je nu naar de foto's kijkt, zou het dan zin hebben om rondom de tomaten heel veel potgrond te leggen, zodat er nieuwe verse en droge grond rondom is en er zo nieuwe wortels kunnen gemaakt worden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 18, 2016 Share Posted June 18, 2016 kun je zeker proberen, maar dan ook flink 30 cmvolgend jaar zou ik de grond in de serre ook flink verhogen of op ruggen telen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted June 18, 2016 Share Posted June 18, 2016 Ik denk niet dat het zin heeft eerlijk gezegd. Zonde van je geld. Als je dan toch in potgrond wilt investeren, trek dan de planten uit de grond, vul potten van minimaal 10 liter met de potgrond en zet daar de planten in. Geen garantie voor succes trouwens. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomvm Posted June 18, 2016 Author Share Posted June 18, 2016 ik had de potgrond nog liggen en al vlug gedaan deze morgen voor de reactie van bubbels hier foto's hoe het er nu uitziet. en nu maar duimen stel als het dit jaar niet meer goed komt, om een gelijkaardig probleem te vermijden volgend jaar, zou het dan kunnen dat ik bv plastiek potten van 10 liter half in de grond zet en daar dan de tomatenplanten inzet?Dan kan er geen water bij als het volledig dichte potten zijn (dus ook niet met gaten onderaan). Alleen moet ik dan wel altijd zeker water geven.Of kunnen de wortels dan niet genoeg hun weg gaan in een pot van 10 liter en zit de voeding die ik dan geef te geconcentreerd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomvm Posted June 26, 2016 Author Share Posted June 26, 2016 even kort een update de tomatenplanten staan er nog voorlopig ze zijn nog niet helemaal afgeschreven 2 ervan hadden wel slap hangende takken een dikke week terug, maar dacht dit toen de felle zon van die dag was (wat op zich ook niet normaal is).1 ervan is wel bekomen helemaal, maar de andere nietdus eigenlijk weet ik ook niet meer aan wat dat ligt mss teveel potgrond er rond en geconcentreerd bemest is dan?of eventueel de hoofdstengel geraakt ergens moeilijk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toto Posted June 27, 2016 Share Posted June 27, 2016 Ik zie op de foto dat de bladeren dicht tegen de grond komen. Zorg ervoor dat ze de grond niet raken (of snij dat blad weg), want bladeren die de grond raken kunnen ervoor zorgen dat de plant sneller ziek wordt. Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts