Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

13 kleine potjes en 5 grote potten sambal geworden! Dit was incl een peperhuilbui doordat ik met de sambal in potten doen, in mijn oog sprietste. Moraal van het verhaal: sambal maken is levensgevaarlijk!

67cc9c5626698e3471b6bb3d05078fdb.jpg

Deze pan incl alle gebruikte materialen liggen nu te weken in de soda en gaan minimaal 2 x in de vaatwasser een rondje meedraaien. Anders krijg je die peper hitte er niet uit. Als iets anders beter/sneller werkt, houd ik me aanbevolen voor de tip!

fcddbbffce6636c02e403ea93cc376c5.jpg

• Like 1
Geplaatst:

Niet fijn, zo’n peperhuilbui!  Wel een mooie berg potjes! 
ik wil deze week ook sambal maken…heb een pittige rode en een laffe witte…kan ik dat bij elkaar mikken? 

Geplaatst:

Sambal. Met hindernissen….mijn pittige pepers bleken nul pittig te zijn. Echt niks….

Alles stond gesneden klaar enzo. Dus maar op mijn fiets gesprongen en wat cayenne pepers gekocht! 
en yes…pit in de hele prak. Nu nog effe goed proeven…( mijn verkering dan he? ) 

9722151C-252A-4B9C-B5A7-3C8B10BBDEE0.thumb.jpeg.37ea7caa830274a22f1f073aacb6875e.jpeg

9A3FAC02-CAEB-41D3-A249-BE5E4F2663BE.thumb.jpeg.d2fc95c9ea5ee1908003f2961ca99d8e.jpeg

• Like 3
Geplaatst:

Turkse chilivlokken ready to go!

4040cc477c5bb1a601b1b6f9b5803370.jpg

Ik heb dit molentje dit jaar voor €12 bij de Lidl gekocht. Briljant! Gebruik het alleen voor chilivlokken. Superhandig. Nooit zorgen dat het niet goed is schoongemaakt en peperig smaakt.

1f7dff2e360fe1332d443fee6afd923c.jpg

Bakje is bijna vol. Zou eigenlijk nog een lading moeten drogen. Dan heb ik genoeg voor een klein 1 jaar. Ik gebruik 1,5 potje per jaar.

• Like 1
Geplaatst:

Ik ben pompoenwijn aan het maken. Vijf liter van puur sap met suiker (had een sapcentrifuge gekocht bij de kringloopwinkel voor 3,50). En vijf liter van suikerwater gemengd met de overgebleven moes.  Allebei met extra zuur uiteraard, met dank aan het Ph-papier.

IMG_20210930_111100.jpg

• Like 3
Geplaatst:

Ik heb augurken (en komkommertjes) ingemaakt met wel 1 prikaugurk uit eigen tuin!

Na mijn Cornersmith avontuur wat ik niet te eten vond (veel te zoet), toch maar een poging met Hollandse zoetzure augurken. Hopelijk bevalt dit beter. Gisteren gezouten en vandaag afgespoeld.

Ik had azijn, witte wijnazijn, water en suiker met mosterdzaad en uit eigen tuin dillezaad en een gesnipperd uitje en paprika. Ik hoop zo dat ik dit lekkerder vind! Op 1 plakje na, paste het allemaal perfect. 7 grote potten van 700 gram en 1 klein potje van 300 gr. Wordt vervolgd!

80aef0bba7004c68a42bead249721cc0.jpg

Geplaatst:

D02B297C-EB5E-4BCC-844A-B5775578627E.thumb.jpeg.bcd8a99290dbc524089a2ee0f1342c75.jpeg

Eindelijk ook eens bouillonpasta gemaakt. Niet uet, want ik heb nooit overschotten. Maar met bio groenten van de markt en wel een poblano en wat peterselie uet. Niet zo mooi groen als ik som voorbij zie komen. Ik denk dat de verhouding knolselderij/andere groenten misschien wat beter had gekund…

Geplaatst:

Ziet er goed uit hoor. Bij mij is hij ook nooit groen, maar neigt het meestal naar steenrood. Komt denk ik door de wortel. Daar kunnen de andere kleuren toch niet tegenop.

Eet ze!

• Like 1
Geplaatst:

6 potten jam met mango en aardbei. Ruikt waanzinnig. 1,8 kg fruit en 230 gram suiker

Ik hoop dat dat goed gaat, want dat is zelfs voor mij heel weinig.

37c4c88341003810bd18b230b3a209d7.jpg

• Like 1
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

De jam die ik hierboven noem, gaat echt als een speer. Het is zó lekker. Ik merk niks van het lage suikergehalte. Nou ja, niks, niks… ik proef heel veel fruit en het is zoet genoeg. Lievelingsjam van mijn kinderen en ik begin daar ook naar te neigen.

Geplaatst:

Rozenlimonade! Voor het eerst.

59313934f72da291ae70632944007740.jpg

1,5 fles is het uiteindelijk geworden. 2,5 l in totaal.
Heb het bij een vriendin nu meerdere keren op en vind het zó lekker! Maar ik houd ook van rozenthee… mijn man moet er niks van hebben. Te bloemig. Kinderen vinden het ook heel lekker en ik moet zeggen dat deze kleur wel een plaatje is.

• Like 2
  • 2 weeks later...
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Niet net, maar gisteren:

1,5 kg aardbeien en 750 gr bosbessen uit de vriezer.
Ik had alles in pannen gedaan en niet aangezeten om te laten ontdooien. Die aardbeiengeur is fenomenaal! Langzaamaanvulde het huis zich met de geur van zomerse aardbeien; waanzinnig!

Uiteindelijk ‘s middags aan de jam. Vorige x had ik zo weinig suiker dat ondanks dat het vacuüm was, het laatste potje beschimmeld was. Ik houd nu 300 gr suiker als richtlijn aan. Nog steeds heel weinig suiker op 1,5 kg. De bosbessen heb ik wel wat meer gebruikt, zo’n 200 gr op 750 gr fruit. Dat vind ik niet zoet genoeg.

9b639ad4920fbc7cf47d98e5a5d417a1.jpg

Een mooie selectie en bij het ontbijt gingen er al prompt 2 potten open. Smullen hoor zo veel fruit op je brood.

• Like 5
Geplaatst:

c9ef0d51190ba94a441a99806c5acaa6.jpg

Turkse chilivlokken!
Jaja, het ziet er meer uit als paprikapoeder, maar was zo lekker jrt jrt aan het malen dat ik even te lang doorging
Maaarrrr! Er zat Ethiopian brown peper bij die ze kennelijk in Afrika gebruiken voor chilivlokken. Ik was vanwege de kleur erg huiverig -groene chilivlokken eet ik ook niet-, maar ik snap nu waarom. Waanzinnig aroma. Blijvertje. Heel pittig en vo. Echt een robuuste chili heerlijk!

• Like 1
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Sambal! Ik kreeg ineens de onbedwingbare behoefte er tomaat bij te doen… een stemmetje gilde, don’t change a winning recipe!, maar tevergeefs… Ik heb geproefd en vond het lekker. Het was een tipje van een theelepel en voel het nog steeds, dus wel echt pittig.

Het is een combi van ui, eigen knof en alle overgebleven pepers waaronder shishito, adjuma, Ethiopian brown, jalapeño en meer. Zelfs nog een rode paprika waarvan ik dacht dat het een groot uitgevallen peper was. Maar een kleine paprika kennelijk.

Toen ik het handmaalding opende, schoten de tranen in mijn ogen. Jeetje, wat scherp! Adjuma overheerst enorm. De kleur is voor de verandering rood met alle rode pepers die ik had. Ik ben benieuwd of deze versie voor herhaling vatbaar is.

dab4b7f1a094d4b3600b263d22c010f1.jpg

88c5d2447ca3b48d698abb4b8dd1c7b3.jpg

e227aad0d046fe1391fa937fc17b5f9e.jpg

9 kleine potjes en 2,5 grote pot. Ik ga niet meer zo veel weggeven heb ik besloten, het is echt veel werk. Of het nu veel of weinig pepers zijn. 1 pot is er in elk geval voor @Spitskool.

• Like 1
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Driekwart kilo peper (Cayenne en Mdme Jeanette) uit de vriezer gehaald.

Ontdooid en van zaden ontdaan. Zit nu in de Stöckli (tot echt kurkdroog), daarna tot grof poeder malen in de koffiemolen.

O ja: de uitgeschraapte zaden van de Mdme Jeanette (de echte) heb ik bewaard, ze liggen nu te drogen. Tegen verzendkosten (1 postzegel) te verkrijgen. Doe maar een PB met NAW.

Kwaliteit eigen zaadoogst vorig jaar: kiempercentage 80%, nul afwijkingen van het origineel.

Volgende klusje: ca 5 kilo perfecte bramen ontdooien en verwerken ...

• Like 4

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

• 4 weeks later...
Geplaatst:

1 kg aardbeien uit de vriezer voor 3 grote potten jam en 3 weggeef potjes. 1 potje ook direct warm weggegeven.

Iets wat ik me bij elke jam inmaak afvraag… Waarom komt er altijd schuim op? Ik heb met mij. Laatste inmaak er wat op laten zitten in een potje. Dat mini beetje schuim was helemaal verhard. Heel rare smaaksensatie en niet voor herhaling vatbaar. Gelukkig had ik maar een heel klein beetje laten zitten. Maar waar komt dat nou vandaan en wat is het dan? Bouillon krijgt trouwens ook altijd schuim en rabarber ook. Schuim dat ook altijd af. Het waarom is duidelijk niet is niet lekker, maar wat is het dan?!

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...