Jump to content

Wat heb je net (in)gemaakt? (uit eigen tuin)

Jorieke123
 Share

Recommended Posts

On 6/27/2022 at 5:28 PM, Erny said:

Geen ervaring met oerpreibolletjes in te maken als zilveruitjes maar heb ze wel bij de augurken e.d. gemikt met goed resultaat.

Ik sta ze nu in te maken, ben heel benieuwd. Over een paar weken laat ik wel weten hoe ze smaken. 

• Like 2

21 potten jam, de helft is kersen en de rest bosvruchten, zij het dat er geen bos aan te pas kwam. Alhoewel mijn tuin steeds meer op een voedselbos gaat lijken..kan wel dus!

Ik ben er best tevreden mee!

8F9CB216-18DF-42E5-A512-693741F3D47D.jpeg

Edited by appelvrouw
  • Like 9

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

9ae8c2ec1fdaf51e781ec17568f77ef9.jpg

12ee81279b1bd779c06eaf5fefb328aa.jpg

12 kg tomaten excl ui knof en oerprei, resulteerde in deze saus. We hebben al een portie op bij de pasta. Goed gelukt, al zeg ik het zelf. De kinderen hebben een kommetje als soep opgegeten want hij rook zo lekker. Dat deed het ook echt met al die heerlijke kruiden.

• Like 4

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image
Sorry, even off topic:

@Mellie Wat heb je daar voor een bijzonder roerhout in je hand?

e17fc429d4627519aaa4ecef5f85f1aa.jpg

Niet bijzonder, wel extra groot. ‘Gewone’ spatel met een stuk bezemsteel eraan, omdat mijn grootste pan van 26 liter anders niet goed te beroeren valt.
  • Like 3

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Weer tien potten jam. Voorlopig heb ik het er even mee gehad. Er zitten kruisbessen, aalbessen, zwarte bessen en frambozen in. Met alle pitjes er nog in, niet. Iedereen vind dat lekker maar ik juist wel.

• Like 3

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Siroop van de morellen. Verbazend hoe weinig kers er overblijft van een pond.

En ik wil ook een ontpitter! Ik las een handige manier om kersen te ontpitten. Met behulp van een flessenhals en een eetstokje. Werkt geweldig als je (vermoedelijk) kersen hebt van dezelfde grootte en rijpheid. Minder als je kersen niet zo uniform zijn, maar mijn keukenkastjes zijn inmiddels schoon.

Smaakt geweldig trouwens, zowel de siroop als de overgebleven kersen.

Ik voorzie stevige knokpartijen met lijsters en spreeuwen.

IMG_20220712_173020985~2.jpg

• Like 4

Basilicum in olie.

IMG_20220718_154214.thumb.jpg.09caab00435caabe8df505433e62bb38.jpg

Helaas net te laat, hij ging al bloemknoppen vormen. Dus volgend jaar op 10 juli oogsten. Één struik was al te ver.

Het is de soort piccolino, die het buiten heel goed doet, en een heel leuk bolletje vormt. Hij is wel anders van smaak dan de soorten met grote bladeren.

IMG_20220718_142035.thumb.jpg.ba38abe29230746765e9b78f762f2ffc.jpg

En een 'Schälgurke' ingemaakt, een beetje uit de losse pols qua ingrediënten. Ze zijn straks roze want er zit rode ui in.

IMG_20220718_154354.jpg

• Like 4

Heeft er iemand hier knoflooktenen op soja ingemaakt? Fermenteren is het dacht ik. Ik kan het recept niet meer vinden.

Dit was het werk van enkele dagen geleden..hopelijk vind Peter deze courgette variant van de golden relish ook lekker @Anna3

O, @Arja dit is dan eindelijk met vers opgegraven mierikswortel..dat ging niet gemakkelijk, de aarde is beton op t moment.

4ED30BB1-D523-4EB6-9F17-7A3B20436EA1.thumb.jpeg.45d20f54b67064cd92fe6f3dc7775d29.jpeg

Edited by appelvrouw
  • Like 2

@appelvrouw Daar staat een mooi recept over op de website van de mooie moestuin (Diana's moestuin). Maar die maakt het niet in, dacht ik en zet de tenen alleen onder soja.

Gisteren niks ingemaakt, want onweer. Vandaag weer aan de slag. Tomatensoep en komkommer in zoet/zuur.

• Like 1

Vrouwlief is al 2 dagen ijs aan het maken van vijgen en ik heb nog niet mogen proeven 😲

Daarstraks in het geniep toch eens mijn vinger laten langsgaan in de pot met het goedje dat daarna in de ijsmachine gaat, en dat was lekker joh !

Gisteren een courgette gegrilleerd in de pan met wat ajuin en een paar kleine aardappelen (olijfolie, peper, zout, verse tijm, tikkeltje paprika poeder). Mmmmm

Edited by Swa
  • Like 2

Ook tomatensaus, ditmaal uit de oven omdat ik daar zulke likkebaardend lekkere foto’s van voorbij zag komen. Gisteren voor €3,50 4 kilo gekocht. Heel blij mee! Daarvoor kan je het niet zelf kweken en smaakte heerlijk naar zomer.
Een fiks aantal zo uit het vuistje al op en ong half kilootje bewaard. Zeg dat ik ruim 3 kg heb ingemaakt met ui, knof en veel kruiden. Het rook heerlijk. 7 potten zijn het uiteindelijk geworden.

bb4f9745066863e70e37a1939fd90587.jpg

• Like 2