Mellie Geplaatst: 2 februari 2022 Geplaatst: 2 februari 2022 Slim Om te googelen. Dank je! Hier staat het nog wat duidelijker https://www.dekooktips.com/dagelijkse-producten/soep-afschuimen-waarom-best-solution.html Eiwitten en ander troep dat bitter smaakt en bederfelijk is. Aha. Quote
Mellie Geplaatst: 12 februari 2022 Geplaatst: 12 februari 2022 5 kg champignons Zijn 8 potjes geworden. Heb er ook wat om te proberen steeltjes bij gedaan die hard waren. De inknijpbare sowieso niet. Net geproefd. Wel lekker, maar niet zo sappig als de hoed. Dat vind ik daar juist zo lekker aan. Maar kan er prima bij. Ga de volgende x de steeltjes weer erbij doen. 1 Quote
Erny Geplaatst: 12 februari 2022 Geplaatst: 12 februari 2022 @Mellie Wat heb je er nou mee gedaan tussen foto 1 en foto 2? Ziet er appetijtelijk uit. Quote
Mellie Geplaatst: 15 februari 2022 Geplaatst: 15 februari 2022 @ErnyIn de oven gedaan 50 min op 220 graden. Ze waren zo groot dat 30 min niet afdoende was. Normaal is dat wel goed. Toen heet in potten gedaan. Heb dat nu 2 x eerder gemaakt. 1e x was een probeersel toen in paprika’s roosterde voor de Turkse paprikasalade. Wist niet of het wel lekker zou zijn en denk dat ik ook wel ruim een half jaar later pas heb geproefd. Echt heerlijk! Mijn broer is er verslaafd aan en hij vroeg er speciaal om. Ik zie hem niet zo vaak en hij kwam zondag. Toen dus maar een fikse batch, maar zo in potjes valt het weer erg tegen hoeveel het is geweest. 1 Quote
annaelizabeth Geplaatst: 16 februari 2022 Geplaatst: 16 februari 2022 Gaat er ook olie of een ander vocht bij? In de oven? In de potjes? Ziet er inderdaad verleidelijk uit. Quote
Mellie Geplaatst: 16 februari 2022 Geplaatst: 16 februari 2022 Kennelijk is het tijd voor een recept! Credits voor moi. Zelfbedacht zei ze trots. Het recept van ingemaakte champignons:Ontsteel de champignons. Die kleintjes zijn niet handig. Het slinkt enorm in de oven en je moet ze erna vullen. Oven voorverwarmen op 220 graden. Grote champignons dus. De niet zompige steeltjes heb ik er deze x als test bij gedaan. Vind de smaak minder lekker. Maar lekker genoeg om het de volgende x weer erbij te doen. Nodig: Zout, suiker, olijfolie, azijn, knoflook, thijm en rozemarijn. Je gebruikt minder suiker dan zout. Eetlepel denk ik dat ik in totaal heb gebruikt. Flink wat zout over gestrooid. Meer dus dan de suiker. Flink veel knof erbij. Ik heb het ditmaal uitgeknepen ipv in elke champignon 1 halve teen te stoppen en in elke champignon wat geperste knof gestopt. Scheelt weer pellen en zo eet je de knof mee op. Met die halve tenen viste ik ze eruit. Een flinke scheut olijfolie en azijn erover. Beetje husselen dat elke champignon bedekt is. Veel rozemarijn en thijm erbij. Alles in de oven schuiven. Ik had dit x 50 min nodig dat de boel geslonken was. Vorige keren waren de champignons kennelijk toch kleiner. Dat ging 20 min rapper. Alles in brandschone potjes doen. Klaar. Gebruiken?Roer een bakje roomkaas los knoflook, zwarte peper en met kruiden. Bv Italiaanse. Maar dille is ook lekker. Vul elke champignon met het mengsel. Het vocht uit het potje kun je gebruiken voor bv stoofvlees of een paddenstoelen saus. Heel aards en aan te raden. 2 Quote
Mellie Geplaatst: 6 mei 2022 Geplaatst: 6 mei 2022 Yes! Gisteren 2 rijtjes knoflook geoogst voor knoflookpasta. Heerlijk! Huis ruikt er alleen wel flink naar. Dit vind ik de aller- aller- allerlekkerste toepassing van knoflook. Vond het echt heel wat dat ik met relatief weinig stengels al zoveel potjes gevuld heb. Dat wordt dus vrijwel zeker voor een jaarrond pasta. Had ook zoveel knoflook gepoot. Al die baby knofjes gewoon de grond in gedrukt voor het loof. Dat worden zo veel potjes, aaaah, ben helemaal lyrisch ervan 4 Quote
Mellie Geplaatst: 17 mei 2022 Geplaatst: 17 mei 2022 Seringenlimonade gemaakt. Eerste x. Wel al vaker gedronken. Nam vroeger altijd na Franse wintersport altijd een paar flessen mee. Ik 3 Quote
Lia56 Geplaatst: 17 mei 2022 Geplaatst: 17 mei 2022 Lijkt mij heerlijk...nog nooit geproefd of gemaakt... wat is de smaak? \ Quote
Mellie Geplaatst: 17 mei 2022 Geplaatst: 17 mei 2022 Als een bittere hap seringen. Hij is minder lekker dan gehoopt. Heb de citroen te lang mee laten koken. In mijn herinnering is het zachter van smaak. Ga het volgend jaar nog een x proberen, want vind de smaak wel heel lekker. Dan smaakt het naar vloeibare seringen zonder het bittertje. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 18 mei 2022 Geplaatst: 18 mei 2022 Ooo dat wordt smullen @Jootje! Ik ben echt DÓL op rabarber. Ik ben op pad geweest in t twiske en in de tuin voor vlierbloesem. Mijn tuin heeft toch al wel 2 weken vlierbloesem. Ik ging uit van microklimaat effect en heb nog 2 weken gewacht om te plukken, maar toch was het nog behoorlijk lastig. Veel in de knop. Over 8/9 dagen nog een keertje maar. Op sommige stukken was dit dus de uitdaging. Metersbreed brandnetels en dan 3 bloemschermen. dusssss Dit is het resultaat. Nu 24 u trekken. Morgen aan de slag. 3 Quote
jootje Geplaatst: 18 mei 2022 Geplaatst: 18 mei 2022 Ja, rabarber is echt lekker. iets met vlierbloesem heb ik nog nooit gemaakt. Heb wel eens van die bloemschermen geplukt, maar de muffe lucht houd me dan tegen om er iets mee te doen. Bedacht me na het lezen van jouw vlierbloesemverhaal wel dat ik nog een fles gekochte vlierbloesem siroop heb staan…dicht nog. Maar eens proeven dan….. 2 Quote
Mellie Geplaatst: 19 mei 2022 Geplaatst: 19 mei 2022 Ik vind gekochte vlierbloesem en zelfgemaakte wel een wereld van verschil. Gekochte vind ik niet lekker. Dus ik maak hem sowieso zelf Maar er zijn hele volksstammen die de gekochte wel lekker vinden. Gewoon open draaien die fles zou ik zeggen! Maar als je het niet lekker vindt, kan de zelfgemaakte nog steeds meevallen 2 Quote
Mellie Geplaatst: 19 mei 2022 Geplaatst: 19 mei 2022 Ik had 14,3 liter aan vlierwater. Daar ging suiker en citroenzuur bij. Dat waren dus vele liters extra na de suikerdump. Nu heb ik te veel Ik had geen flessen meer, dus heb zelfs wat wijnflessen moeten gebruiken. Ook 1 liter rozenlimonade gemaakt. Vind dat niet zo lekker als vlierbloesemlimonadesiroop, maar wel heel lekker voor af en toe. En dan ijskoud met veel ijsklontjes. Kleur is ook prachtig. Nog 3 dagen trekken. Dan is het klaar. Ik heb nog 1 andere roos die subliem ruikt. Nog lekkerder dan deze. Maar daar bloeit nog niks. Dus heb de andere gebruikt. Ook heel lekker en mooiere kleur. Die andere is zalm. Vind ik voor de roos wel mooi, maar niet voor de limo. 4 Quote
Arja Geplaatst: 29 mei 2022 Geplaatst: 29 mei 2022 We're jammin'... probeer de diepvries leeg te krijgen, al die kleine porties fruit uit verschillende bronnen nu in 1x hop in de pan. Genadeloos. 😆 5 Quote
Mellie Geplaatst: 29 mei 2022 Geplaatst: 29 mei 2022 Ik heb het pompoenenveld bijna leeg. De knoflook geoogst voor de pasta. Ik ben nu 2,5 u bezig en ik moet zeggen… het is wel mooi geweest. Ik ben zelfs overgestapt van kappertjespotjes naar grote jampotten. Te veel gedoe. Bijna 1 liter zonnebloemolie verder. Dure grap tegenwoordig die knoflookpasta maken Dit is na 2,5 u het restant… en dan heb ik nog 1 m2 aan knof voor het loof over. Aaaahhh!!! 7 grote potten waarvan de laatste 3/4 vol is en 4 kleintjes van de kappertjesVond de knoflook zelf ook nog meevallen aangezien ze zo mini waren. Die mini’s had ik nog veel, maar minstens de helft toch aanzienlijk groter, formaat solo knof. Toch niet verkeerd! 3 Quote
Arja Geplaatst: 30 mei 2022 Geplaatst: 30 mei 2022 Gisteren genoten we al van versgebakken scones met jam - vrienden kwamen er speciaal voor langs 😆. En vandaag lekker op brood. 4 Quote
Anna3 Geplaatst: 1 juni 2022 Geplaatst: 1 juni 2022 Na een qua inmaak heel mager 2021 begint de jam hier op te raken. Gisteren 14 potten aardbeienrabarbervlierbloesemjam gemaakt. Met een beetje zielige en (daarom goedkope) aardbeien uit de Franse supermarkt, rabarber van vorig jaar uit de vriezer en vlierbloesems vers uit eigen tuin. Heerlijke jam geworden en niet te zoet door de 3:1 geleisuiker. 4 Quote
Mellie Geplaatst: 1 juni 2022 Geplaatst: 1 juni 2022 @Anna3 Hoe wordt dat qua jam? Qua smaak kan ik me voorstellen dat het verrukkelijk is, maar qua structuur bedoel ik. Is het smeerbaar? Omdat rabarber een beetje massief draderig is… ik weet niet hoe ik het niet uitleggen. Maar ik hoop dat je me snapt. En doe je dan vlierwater of echt de bloesem erbij? Quote
Anna3 Geplaatst: 1 juni 2022 Geplaatst: 1 juni 2022 @Mellie Het wordt gewoon jam, smeerbaar en al Ik heb het fruit in stukjes gesneden en eerst wat kapot gekookt, dan geleisuiker, citroenrasp en sap erbij gedaan. Kort de staafmixer erin, wat stukjes in de jam vind ik wel lekker. Dan de vlierbloesemschermen met de bloemen naar beneden wat in de fruitprut geduwd. De steeltjes wat uit laten steken is wel handig om de vlierbloesems na 10 minuten weer uit de jam te trekken. Er zijn ook recepten waar de bloemetjes erin kunnen blijven, maar dat heb ik dus niet gedaan. 3 Quote
appelvrouw Geplaatst: 1 juni 2022 Geplaatst: 1 juni 2022 De laatste - ietwat ingedroogde- knoflook teentjes gedroogd voor de kippenmix die ik maak( voor door het kippeneten). Ook brandnetel gedroogd, kamille en citroenmelisse alles voor de thee. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 2 juni 2022 Geplaatst: 2 juni 2022 @anna3 klinkt heerlijk dank je voor het delen. Ga dat denk ik ook nog maken. Quote
redzebra Geplaatst: 5 juni 2022 Geplaatst: 5 juni 2022 Rabarber/rozemarijn en aardbei confituur. De aardbeien zijn evenwel niet uit eigen tuin, maar van een biologische pluktuin in de buurt. 2 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 9 juni 2022 Auteur Geplaatst: 9 juni 2022 Ik heb weer wat flesjes chilisaus gemaakt, van pepers die ik in de vriezer had gegooid. Goed gelukt weer! En omdat het lekker regenachtig was de hele middag, ben ik ook begonnen met het opschonen van mijn dekseltjeslade: (er stonden nog 2 van die bakjes met deksels, maar die had ik er al uit toen ik de foto maakte) Deze gaan iig meteen weg, ze zijn al te vaak gebruikt en/of hebben echt al roestplekken of een print op het deksel. Ik wil geen jam (meer) maken waar dan een augurk op het dekseltje staat. Of kappertjes. Ook zijn er maten die ik niet meer gebruik, van flessen of potjes die toch niet handig bleken. Zo langzaamaan heb ik ook steeds meer potten en flessen die een zelfde maat opening hebben zodat ik maar een paar maten deksels hoef te hebben. Zo past het tijdens het inmaken altijd en zit je niet met een gloeiendhete fles vol bloedhete chilisaus waar een dekseltje dan NET niet op blijkt te passen 5 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.