Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@dahli & rookie

Dat recept heb ik al vaker gegeven. Staat hier ergens. Maar om iedereen zoekwerk te besparen, nogmaals.
Kan alleen van de bloesem. Van de bessen heb je een ander bitterder drankje.

Bloesem plukken in de ochtend. In een pan doen met water met schijfjes citroen/limoen.
24 u later zeven door kaasdoek/theedoek wat je hebt.

Hoeveel liter is het?
Per 1 l water 1 kg suiker en 30 gr citroenzuur (Turkse winkel standaard te koop limon tuzu)
Roeren. Klaar. In de koelkast of vriezer bewaren tot gebruik. In de koelkast blijft het als je mazzel hebt paar maanden goed. Daarbuiten een paar weken. Of je moet er meer suiker bij doen, maar dat gaat ten koste van de smaak. Zou ik niet doen.

• Like 4
  • Thanks 1
Geplaatst:

De eerste rozenlimo in de maak! Ik heb nu genoeg rozen om van te genieten. Dus straks ook in mijn glas! Zulke mooie rozen joh…

eb816031396b3a762859ec2f72e3d361.jpg
c40b7c60a0dc4b8c21d36533cf292f3d.jpg

En met gekochte rabarber (nu in de aanbieding bij de Lidl) rabarberlimo aan het maken!

d55807ed3fb904e8c44b6afd81b8ac1c.jpg

• Like 3
Geplaatst:

Rabarberlimo is klaar. Ditmaal wat zuurder genaakt dan de laatste x. Toen had ik 2 kg op 3,5 l. Dat was te zoet. Nu 1,3 kg suiker op 3,5 l, maar dit is wel sterker. Die andere siroop proef je de rabarber veel minder en toch zonde.

Had wel 2 kapotte flessen toen ik kokend water eruit goot. Dat geluid is zo herkenbaar! 68178cd18333733fcee7063c84572b82.jpg

ea35bb8bc5205e8a40a5ee513fecf828.jpg

4 flessen over. As el een kan leg gedronken. Mega lekker dir.

De rozenlimo is nog aan het worden.

• Like 5
Geplaatst:

Inmiddels heb ik 350 gram honingbes geplukt, en met 273 gram grappa gemengd voor likeur. Het is licht gaan gisten, wat vreemd is omdat het gemiddelde alcoholpercentage nu 28 % moet zijn.

Op zich geen probleem. Ik heb het twee jaar geleden ook gehad bij de zwarte bes en die likeur werd prima, dus ik laat het gisten. 

• Like 1
Geplaatst:

Vanmiddag de eerste paar stengels vd rabarber afgehaald, wordt ondertussen wel een hele flinke bos en groeit behoorlijk dicht, terwijl er nog heel veel jonge stengels zijn die ook graag mee willen doen.

7 dikste stengels verwijderd, ruim 800gr na t schoonmaken en er chutney van gemaakt. Nog nooit eerder gedaan, gewoon op gevoel beetje water en suiker erbij gedaan en later wat appel, was erg lekker.

Ben benieuwd hoeveel t in totaal op gaat leveren gezien wat er nu geoogst kan worden nog ongeveer 3x is wat ik er vandaag af heb gehaald en dat is bij elkaar gok ik ong 25% van alle stengels.

Ik mag max de helft vd stengels oogsten toch? Dat is in ieder geval wat me is verteld.

• Like 2
Geplaatst:

Mijn rose vlier bloeit al een tijdje dus vandaag geplukt en zoals ieder jaar ga ik er siroop van maken en ik vries wat bloemschermen in voor later bij de kruisbessen omdat dat zo’n goede combi is 😋

Ik plante deze vlier zelf toen wij 27 jaar gelden hier kwamen wonen. Inmiddels kan ik ook plukken vanaf mijn dakterras👍😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌷🌱

IMG_4210.jpeg

IMG_4211.jpeg

IMG_4212.jpeg

IMG_4216.jpeg

IMG_4217.jpeg

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...