Geplaatst: 27 augustus27 Aug @Petrasmoestuin ik tuinier al langer en ik droog en vries ook al heel lang in. Inmaken en wecken is nieuw voor mij. Steeds weer iets nieuws te leren.@Erny jouw buurman boft maar! En wat gaaf om in de ketel van je oma te wecken 👍. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 27 augustus27 Aug 2 uren geleden, Erny zei:Door de slechte start, AldipotgrondHad je de 40l zakken? Ik vond de 20l wel redelijk. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 27 augustus27 Aug Wouw! Had ik ook maar zo'n buurman! Ik heb zelf heel veel courgettes hoor, dat niet, maar tomaten!!!! Dan konden wij ook ruilen.Over inmaken ben ik ook een echte leek. Ik heb pas 5 potjes augurk ingemaakt met zuur. Dat vind ik meer dan zat.Ik zou ze ook wel graag puur willen wegzetten (wecken?), maar hoe dat precies moet. Ik heb niet zo'n speciale pan ervoor.Ik lees ook van dames dat ze de groenten in water in een pot doen en dan gesloten een tijd in heet water koken.Kun jij mij dat zeggen @Erny of @Tanja65 Ik heb zoveel snackkomkommers en augurk en mijn man vindt het alleen lekker als Tzatziki, maar dat eten wij niet elke dag natuurlijk. Ik neem wat op mijn kaas, maar dan gaat het niet snel op. 27 augustus27 Aug aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 27 augustus27 Aug Ik heb zaterdag 150 gram salie ingevroren. Wilde eerste de helft invriezen en de andere planten helft drogen. Maar mijn man wilde niet dat ik het ging drogen als het ook ingevroren kan worden. Dus alles maar ingevroren.
Geplaatst: 27 augustus27 Aug Ik vind ingevroren kruiden nooit lekker. Ik heb ooit dille gedroogd in de oven, dat was een kostbare zaak. Dus dat doe ik niet meer. Een droogapparaat wil ik nu niet kopen, ik heb al zoveel aangekocht voor de tuin en weer een machine in de keuken, maar ik denk er wel over.
Geplaatst: 27 augustus27 Aug @Petrasmoestuin ik ben ook nog maar een leek met wecken, ik vind zelf dat de smaak daardoor snel verandert en geef om die reden de voorkeur aan blancheren en invriezen, dus veel ervaring heb ik er nog niet echt mee. Maar ja de vriezer is maar zo groot he, ook al hebben we nog een extra kleintje op zolder staan, dus ik ben me er wel in aan het verdiepen. De volgende lichting tomatensaus wil ik inderdaad wecken. Her verschil tussen inmaken en wecken is dat bij wecken door het langdurig verhitten van de potten in (bijna) kokend water de inhoud langer (heel lang) houdbaar wordt gemaakt, en buiten de koelkast kan worden bewaard, terwijl bij inmaken de ingredienten het werk doen voor de houdbaarheid, dus zout, zuur (azijn/citroen) of zoet (suiker), en meestal in de koelkast moeten. Behalve jam dan. Een weckketel is handig maar niet per se noodzakelijk, in een grote soeppan kan het ook. Een wecktang (om de hete potjes uit de pan te tillen) is wellicht wel handig. Op internet kun je veel vinden over welke wecktijden bij welke producten. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 27 augustus27 Aug Dank je @Tanja65 Ik heb al veel gelezen over wecken, maar het blijft toch lastig wat ik moet doen. Jij zegt dat de smaak verandert, dan ben ik er gelijk geen voorstander van.Ik blijf blancheren, de vriezers kunnen het nog hebben. Ik gooi er minder andere zaken in of houdt het in de gaten, van vlees, vis en patat o.a.Wij hebben 2 kleinere vriezers en 1 grote.Ik ben altijd bang dat ik het niet goed doe met inmaken, vroeger zijn mijn potjes ontploft na het inmaken. Nu heb ik de potten niet helemaal gevuld en dat ging tot nu toe goed. Maar wij zijn niet zo gek op zoet-zuur.
Geplaatst: 27 augustus27 Aug Ik weck soepen, sauzen, tomaten, fruit voor yoghurt en aardappelen. Maar ook hachee en pastasaus. Aardappel verandert van smaak maar eigenlijk vind ik dat lekkerder. Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Geplaatst: 27 augustus27 Aug Je zult keuzes moeten maken @Petrasmoestuin . Ja, met wecken verandert de smaak enigszins, bij sommige zaken meer dan bij andere. Ik vind geweckte bonen bijvoorbeeld niet echt lekker, maar geweckte tomatensaus prima. Maar er zijn ook mensen die er geen enkel probleem mee hebben. De enige manier is uitproberen. Een derde vriezer ga ik echt niet aanschaffen, ik zou niet weten waar ik die moet laten. En ja, je kunt vergissingen maken met wecken en inmaken. Maar dat kan met invriezen ook. Als je weet hoe het moet, of de moeite neemt om dat te leren als je dat (nog) niet weet, is de kans op mislukken een stuk kleiner. Veel mislukkingen hebben toch te maken met zaken niet doen zoals ze zouden moeten. Op Facebook zijn een aantal weck- en inmaak met heel veel informatie. Mischien een tip? * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 28 augustus28 Aug 21 uren geleden, Tanja65 zei:Her verschil tussen inmaken en wecken is dat bij wecken door het langdurig verhitten van de potten in (bijna) kokend water de inhoud langer (heel lang) houdbaar wordt gemaakt, en buiten de koelkast kan worden bewaard, terwijl bij inmaken de ingredienten het werk doen voor de houdbaarheid, dus zout, zuur (azijn/citroen) of zoet (suiker), en meestal in de koelkast moeten. Behalve jam dan.Klopt niet helemaal.... op azijn ingemaakte gurken e.d. hoeven niet in de koelkast bewaard te worden. Na aanbreken wel.Verder heeeeeeeel veel info over wecken en inmaken te vinden op dit forum. Heel leerzaam om die topics door te spitten. psst @Tanja65 Potgrondvragen ed. in het potgrondtopic houden... 28 augustus28 Aug aangepast door Erny
Geplaatst: 28 augustus28 Aug Ja klopt @Erny Ik heb hier inderdaad al heel veel gelezen. Ook op internet elders. En inderdaad iedereen doet het anders, dat maakt dat ik door het bos de bomen niet meer zie. 😊Maar dat komt omdat ik een paar keer potten heb laten ontploffen. Sommigen zeggen tot de rand vullen en anderen weer 1 cm eronder. Dat laatste heb ik nu gedaan met inmaken en nu blijven de deksels tot op heden erop. Je wilt niet weten als je hele kast onder de troep zit.😂😂
Geplaatst: 28 augustus28 Aug Tomatensaus! Niet veel, wél heel lekker! 😊En ja, ik heb iets met zeefjes en vergietjes! 😉
Geplaatst: 28 augustus28 Aug Vijgenbladsiroop! Afgelopen vrijdag het recept met de blog van Diana ontvangen via mail, het intrigeerde me direct. Misschien dat anderen dat al jaren maken, maar voor mij nieuw en de eerste keer. Wat een heerlijke geuren in de keuken! Dat had ik echt nooit kunnen bedenken. Kokosachtig, vanille en honing. Het staat nog af te koelen, maar natuurlijk een lepeltje warm geproefd en wat is dat lekker! Morgen (of straks) een glas proberen, aangelengd met water en ijsklontjes. Door yoghurt lijkt het me ook heerlijk. M.a.w. ik ben enthousiast 😃.
Geplaatst: 28 augustus28 Aug Op 26-8-2025 om 21:48, Vrouwholle zei:Zou het ook van het soort bottels afhankelijk kunnen zijn @hazeltje ?Die ik heb zijn best klein met weinig vruchtvlees… Mischien dat die dikke bolle bottels makkelijker te ontpitten zijn? 🤔🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻Ja die dikke van de hondsroos zijn heel makkelijk leeg te halen. Zijn ook beduidend groter. Zucht. Nou ja. Volgende x misschien of minder bottels. Scheelt ook ;-)
Geplaatst: 28 augustus28 Aug 1 minuut geleden, Dahli zei:Vijgenbladsiroop! Huh?! Wasda?! Klinkt heerlijk!
Geplaatst: 28 augustus28 Aug @Mellie Nog een reden waarom een vijgenboom in de tuin fijn is 😃. Hierbij het linkje naar het recept van Diana. Ik heb ook eerst de helft van het recept gebruikt (250 water, 250 suiker (of een kwart honing daarvan, wat ik heb gedaan), 5 geroosterde (ik nam 6) vijgenbladeren. In een vloek en een zucht klaar!Diana's mooie moestuinBladeren - Diana's mooie moestuinIk geloof dat het een algoritme wordt genoemd; nadat ik 2 weken geleden een blog over vijgen schreef zocht ik op instagram nog even naar een recept met vijgenbladeren. Sindsdien vliegen de vijgenrecep
Geplaatst: 28 augustus28 Aug 32 minuten geleden, Dahli zei:Vijgenbladsiroop!Jeetje en dat moet ik nu horen! Ik had een hele grote vijgenboom in Spanje en ik maakte er alleen taartjes van, maar van bladeren? Nooit gehoord.
Geplaatst: 28 augustus28 Aug Ik ook niet @Petrasmoestuin ! Extra leuk, die bladeren groeien altijd wel 😉.
Geplaatst: 28 augustus28 Aug In voedselbos de Ketelbroek ( of nou ja in de keuken van een van hun plukkers dan) maken ze ijs van vijgenbladeren dat recept heb ik nog niet te pakken. Misschien zou ik ook graag even met de stroop beginnen..was het niet dat alle bladeren vanwege de droogte op half zeven hangen. Ik hoop dat de bomen niet dood gaan.Mijn voor de tweede keer opgekookte gelei van pruim en rabarber is niet eens echt zoveel beter geworden ..toch iets dikker want met een beetje handigheid en snel dooreten loopt de gelei niet van je boterham eerder kon het alleen over de yoghurt. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 30 augustus30 Aug Ik had weer een leuke oogst tomaten deze week en ik ga er saus van maken. Vanmorgen al een beginnetje gemaakt met wassen , kroontjes verwijderen en in stukken snijden. Ik hield 5 afwasteiltjes over met elk ruim 3 kilo tomaten. Vervolgens gekookt en ik hield 2 teiltjes met tomatenpulp en 2 teiltjes met overtollig water over. Zo even stoppen, er is braderie in het dorp, en ik moet ook nog basilicum halen. Vanmiddag verder met mijn tomatenmachientje om de zaadjes en velletjes te verwijderen uit de tomatenpulp.Dat wordt de passata om in te maken. Die 2 teiltjes met tomatenvocht kunnen dan ondertussen mooi bezinken en de bovenste laag "helder" water schep ik er vanaf, en van het restant maak ik tomatensoep.. wordt vervolgd.Ben benieuwd hoeveel potjes tomatensaus ik over ga houden !EDIT: Het zijn dus alle potjes geworden die ik nog had : 1 pot van 1 liter2 potten van 750 ml8 potten van 500 mlEn 7 van die kleine hakpotjes van 300ml.Ze staan nu af te koelen, potjes op zijn kop. Vorige keer schreef iemand dat dat tegenwoordig niet meer nodig is, maar gisteren op YouTube zat ik een filmpje te kijken over tomatensaus en de Italiaanse kok zei dat je de potjes op zijn kop moest zetten met als reden dat mocht het dekseltje toch niet helemaal schoon zijn de bacteriën worden gedood door de kokendhete tomatensaus. Klinkt plausibel, en baat het niet schaadt het ook niet.En toen had ik nog zeker een liter tomatensaus over, die gaat mee in de tomatensoep morgen. Het overgieten in de andere pan ging niet helemaal perfect, en de keuken ziet eruit alsof er een bom ontploft is, en als mijn vrouw straks thuiskomt zal ze wel gaan flippen, maar ik geef haar dan wel een kop tomatensoep als troost 🙈. Bovendien, mij treft geen blaam want ik kan er ook niks aan doen dat ons keukentje veel te klein is en dat we te weinig pannen hebben. Een grote pan van een liter of 20 gaat wel op mijn verlanglijstje. 30 augustus30 Aug aangepast door driepinter
Geplaatst: 30 augustus30 Aug @driepinter wow wat een heerlijke oogst! Ik ben bezig met de vijgenbladlimo. Ruikt nu al heerlijk tropisch naar kokosnoot
Geplaatst: 30 augustus30 Aug @Mellie leuk! Ik had gelezen dat je de steelaanzet (in het blad) beter weg kan snijden omdat dat bitterheid kan geven. Misschien kan dat nog?
Geplaatst: 30 augustus30 Aug Oops te laat! Maar had eerst alle blaadjes gewassen om dat melksap weg te krijgen. Denk dat dat heeft geholpen. Het ruikt echt waanzinnig lekker! Vijgen met kokosnoot. Warme siroop geproefd of het al sterk geboeg smaakt. Mag nog wel wat sterker. Ga het zo drinken en nu al zin in. Misschien moet ik gelijk maar meer maken want dit is wel heel weinig… fijn dat je het hebt gedeeld. Nog een lekker sirooprecept erbij!
Geplaatst: 30 augustus30 Aug Ik ben aan nog een lading begonnen. Nu 1,5 liter. Het is echt waanzinnig lekker! Iedereen in huis is fan. Het ruikt waanzinnig. Denk dat Diana het te bruin had geroosterd want het ruikt helemaal niet bitter. Een enorm tropische kokosnoot lucht hangt er in huis. Maar ik zorg er voor dat het niet bruin wordt.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.