Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat heb je net (in)gemaakt? (uit eigen tuin)

Featured Replies

Geplaatst:

In plaats van anderhalve pot matige vijgenbladpompoenjam, heb ik nu drieenhalve pot overheerlijke chutney! En de pan uitgelikt, mjam. Brederode zei het al: het kan verkeren. En het restje groene tomaten dat nog niet terziele was is ook meteen weggewerkt. Dit is mijn eerste chutney ooit, ik denk dat er nog vele zullen volgen.

IMG_4008.jpeg

aangepast door Tanja65

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

@Tanja65 Het ziet er wel prachtig uit! Jammer dat het flauw smaakt 🙁. Men gebruikt het veel in baksels. Misschien dat dat het oppept? Ik ga de de jam ook proberen te maken als mijn pompoenen zover zijn. Ik hoop dat ze nu eindelijk een keertje gaan kurken. Daarna laat ik ze nog wel eerst even liggen voordat ik er eentje ga gebruiken. Geduld, geduld…

Geplaatst:

Ja, geduld…. Ook niet mijn beste eigenschap. Vooral niet met leuke nieuwe dingen.

Geplaatst:

Vijgenjam en vijgenlikeur-in-de-maak.

Bij de vijgenjam heb ik wel 2 foutjes gemaakt.

Eerste is dat ik de citroensap ben vergeten.

Tweede is dat 2 van de 4 potjes honingpotjes zijn, dat deksel heeft geen klik punt in het midden.20251012_235916.jpg

Dus wat is beter te doen, deze 2 in de koelkast bewaren en snel opeten?

De vijgenlikeur is 431 gram vijg en 565 gram 40% wodka. Nu een maand wachten en dan zeven (het werkwoord, niet het cijfer).

20251012_174945.jpg

Geplaatst:
19 minuten geleden, acpronk zei:

De vijgenlikeur

Nooit aan gedacht, dat staat voor volgend seizoen op de planning! Misschien een kleinere batch dit jaar nog wel. Er hangen nog wel wat (bijna) rijpe vruchten in onze boom. Dank voor de tip @acpronk!

Geplaatst:
25 minuten geleden, acpronk zei:

Dus wat is beter te doen, deze 2 in de koelkast bewaren en snel opeten?

Als je alles onder dezelfde omstandigheden hebt ingemaakt en de andere potten goed vacuüm zijn, zou ik het risico wel durven nemen dat de 2 zonder klikpunt ook goed zijn gegaan.

Geplaatst:
10 uren geleden, acpronk zei:

deksel heeft geen klik punt in het midden […] in de koelkast bewaren en snel opeten?

Ik trek me daar niks van aan. Vacuum is vacuum.

Geplaatst:

Gisteren voor het eerst van mijn leven Crème de Marron gemaakt, met de kastanjes die ik mocht delen op de MTFD met Mellie (?). Nog niet eens de helft van de suiker gebruikt - mierzoet (wij eten nauwelijks suiker). Maar lékker. In plaats van ploeteren met een zeef en een pollepel had ik het heldere idee onze passeerzeef te gebruiken - heerlijk gladde creme (wel veel materiaalverlies, helaas). Vandaag maar een deel gebruiken voor chocolade-kastanje pudding. Jammie jammie.

Verder waren de grote kweeperen van @Goldfish en @Mevrouw Groen , die eigenlijk nog even moesten liggen, onderweg naar huis toch enigszins gesneuveld. Niks even liggen. Gisteren opgekookt samen met de kiwibessen die nog goed waren en een beetje citroen, en straks er jam van maken. Misschien nog een appeltje erdoor? Wat ben ik blij dat ik de kiwibessen niet heb geprobeerd op de MTFD, al was de verleiding groot. Tijdens het bereiden (ook door de passeerzeef gedaan) kwam een enorme aardbeiengeur op me af, en ook de pitjes deden me daar aan denken, plus de roze kleur. Als ik niet had geweten dat het kiwibessen waren had ik gegokt op aardbeienpuree. Enfin, dat was niet goed gegaan met de allergie als ik dat had gegeten. Gelukkig niet gedaan.

Geplaatst:

Oei….das lekker he? Ook een keer gemaakt die creme, jaren geleden. Misschien toch weer es doen!

aangepast door jootje

Geplaatst:

Voor wie nog iets met sleedoornpruimen wil doen. Nu is een goede tijd om te plukken. Er zit ook veel aan dit jaar!

Ook veel voor de vogels overlaten, hè 🤨

IMG_20251013_110202041_PORTRAIT.jpg

IMG_20251013_120207295_PORTRAIT.jpg

Tijdje in de diepvries doen en dan alcohol naar keuze erbij. Zie eerder in deze draad halverwege blz 147.

aangepast door woldistel

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

7 minuten geleden, jootje zei:

Oei….das lekker he? Ook een keer gemaakt die creme, jaren geleden. Misschien toch weer es doen!

Ja echt heerlijk! Ben nu chocolademousse met creme de marron aan het maken. Jammie. Zeker leuk om nog eens te doen!

Geplaatst:

@Tanja65 had je het kookvocht van de kastanjes gebruikt voor de crème de marrons? Of water?

Geplaatst:

Ik had melk gebruikt, stond zo in het recept dat ik volgde. Smaakte prima.

Geplaatst:

We vinden het altijd leuk als je het recept wilt plaatsen Tanja👏

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
14 hours ago, Tanja65 said:

Ik had melk gebruikt, stond zo in het recept dat ik volgde. Smaakte prima.

O ja. Met melk is het echt schandalig lekker. Ik at dat als toetje, niet op brood.

Ik ga nog maar eens wat rapen ;)

Geplaatst:
Op 13-10-2025 om 13:36, woldistel zei:

Voor wie nog iets met sleedoornpruimen wil doen. Nu is een goede tijd om te plukken.

IMG_20251013_110202041_PORTRAIT.jpg

Ooooo zijn dat sleedoornpeuimen?! Met hardlopen kom ik er steeds langs en het ziet er zo appetijtelijk uit dat ik er steeds een wil proeven! Maar belangrijke regel uit de natuur: geen blauwe of paarse dingen eten. Dat is vaak giftig. Wat kun je er mee naast op alcohol zetten?

Geplaatst:
8 uren geleden, appelvrouw zei:

recept

Ik volgde dit recept:

https://culi-sandra.nl/creme-de-marrons-zoete-kastanjecreme/

Maar ik heb wel wat aanpassingen gedaan. In plaats van de puree door een gewone zeef te persen, gebruikte ik mijn passé-vite, wat een heerlijke gladde puree opleverde. Helaas ook wel wat materiaalverlies daardoor, maar dat mocht de pret niet drukken. Ik heb de roerzeef wel uitgelikt, en merkte toen pas echt het verschil. Het is echt héél veel lekkerder zonder velletjes, zelfs al zijn die miniem. Ook gebruikte ik maar ongeveer de helft van de aangegeven hoeveelheid suiker, wat voor ons al meer dan genoeg zoet was.

Na het maken van de creme volgde ik ook haar suggestie om met een deel chocolade-kastanje mousse te maken. Van dat recept vind je een klik-link op bovenstaande pagina (als ik de rechtstreekse link hier plak krijg ik allemaal reclame dus dat doe ik niet). Maar ook dat recept heb ik wat aangepast. Ik heb niet nogmaals suiker en kaneel aan de creme toegevoegd, en ik heb verhoudingsgewijs een (veel) grotere hoeveelheid creme de marrons toegevoegd omdat ik de chocoladesmaak veel te overheersend vond. Verder heb ik de slagroom wél gezoet, zodat ook de garnering smaak kreeg. Netto is dat (meer creme de marrons en suiker in de slagroom) denk ik ongeveer dezelfde hoeveelheid extra suiker, of iets minder, maar dan wat beter te doseren naar je smaak.

Voor wie dit ook wil proberen: het was echt goddelijk!

Ps we hebben nog een half potje creme de marrons over, dus we gaan voor nog een keer chocolademouse binnenkort. Mens, wat is dát lekker.

Geplaatst:

Ik vraag mij af of ik ook zoiets kan maken met kastanjes die ik in een pakje kan kopen. Ik heb geen kastanjeboom, maar wij zijn wel gek op kastanjes. Zoals ik laats schreef had ik kastanje rooktofu pasta in mijn vriezer, en weet niet waar ik het vandaan heb en dat was ook zo lekker.

Geplaatst:

Ja, daarmee kun je ook lekkere dingen maken. Ik smolt altijd een klein beetje pure chocolade (Lindt) au bain marie. De kastanjes uit het zakje kneep ik in het zakje kapot. Dan openen en de inhoud plus de gesmolten chocolade tot een puree maken met de staafmixer. Steeds wat melk erbij als het te zwaar is, maar zo min mogelijk melk gebruiken. Zoeten met poedersuiker naar eigen smaak, goed dooreen mengen.

Serveren met slagroom geklopt met suiker en een klein scheutje cognac.

Het is alsof je een grote bonbon eet

Er moet weinig chocolade in, want dat overheerst snel. Maar helemaal zonder wat goede chocolade, vind ik het minder lekker.

aangepast door fre3ke

Geplaatst:
2 uren geleden, Tanja65 zei:

Het is echt héél veel lekkerder zonder velletjes,

Dus die velletjes wrijf je niet dóór de passevit heen omdat ze al zacht zijn? Daar was ik bang voor.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Tomatensaus. Vliegjes kwamen op butsen en schimmelplekjes. Veel weggegooid en met restant een mixsaus. Dus ook alle gele tomaten verbruikt.

Dit is wat ik over heb samen met een bakje die niet op de foto staat. Vond ik erna. hierna zijn tomaten uet op

image.jpg

Geplaatst:

Hier ook de laatste (vensterbank)tomaten uet in verwerking. Ze liggen in de droger. Mijn eerdere voorraad gedroogde tomaten, een paar kilo, is namelijk al op 😐. Ik eet ze als tomatenchipjes, iedere avond een handje. Ook op verse geitenkaas bijvoorbeeld. Dat ging hard. Inmiddels ook 4 trays puntpaprika (nuet) gedroogd. Ook zo lekker om zo te eten als snackje.

Geplaatst:

Likeur aan het maken van kweepeer, grappa en een vanillestokje. En extra ethanol om het alcoholpercentage op peil te houden. Gelukkig is dat in Duitsland gewoon te koop.

En een kleinere hoeveelheid likeur van kweepeer, grappa, kardamom, ceylon kaneelstokje, pruimenmoes.

Geplaatst:

Vanochtend de olijfkomkommertjes op zoet-zuur gezet. Met wat sjalot en venkelzaadjes. In tegenstelling tot de vorige keren heb ik de komkommertjes rauw gelaten en alleen overgoten met het kokende azijnmengsel. Het is ook niet de bedoeling om dit maanden te bewaren. Gewoon in de ijskast om na een week ofzo lekker af en toe wat van te eten. Ik verwacht dat ze daardoor veel knapperiger blijven, wat ik juist zo lekker vind.

IMG_8598.jpeg

Geplaatst:

Lekker Dahli.

Vorig jaar ook gedaan en in de koelkast bewaard. Blijven heel lang knapperig.

Beter dan muismeloentjes , die worden wat mij betreft te slap.

Dit jaar ( laat in het seizoen) de te grote olijfkomkommertjes in kleine stukjes gesneden en gefruit in olie met peper zout en knoflook Het blad is overigens ook lekker

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.