Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gisteren bij mijn broer de eerste peperinmaak gemaakt met zijn pepers uit Turkije en mijn tomaten en vandaag voor mezelf. Handje Turkse pepers, rest van mezelf en eigen tomaat en knof. Blij mee.

Edit:
En een pot perzikjam van een doosje perziken die anders weg gingen.

• Like 1
Geplaatst:

Snijbiet in het zuur (met wat ui en pepers). Is een test, kijken of het straks te pruimen is.

Bleekselder geblancheerd en daarna in potje met water en beetje zout ingemaakt. Ook test.

En gister in de pickle press Komkommer Tsukemono gemaakt. Met ricewine, ui en wakame.

Geplaatst:

4b0b2a73c58b38a93e6d9dea9512291f.jpg

Mijn potje chilivlokken is nu ruim over de helft vol. Ik gebruik 1 pot per jaar, maar ik heb nog even de tijd om hem aan te vullen. Heb alweer een nieuwe lading Ethiopian brown te drogen liggen

Geplaatst:

En dan deze inmaak nog en ketchupppp!

De rechterkant is van een paar dagen terug. De linker en voorste van zojuist met heel hete pepers… veel eigen tomaten en knoflook erin. Het voorste potje is voor een vriendin die geen hitte receptoren heeft en altijd klaagt dat een peper niet pittig heeft. Ze zou de pepers van @ruderalis moeten eten denk ik
Maar ze moet het doen met de pittigste pepers die ik heb. Vond het sap wat ik heb geproefd, goed heet. Mijn lippen branden nog na, dus komt vast goed! (Ik heb nu al zin in bulgur pilavi met deze inmaak en dan met brood dippen in de tomaten die dan helemaal pittig zijn geworden door alle pepers, ooochh jongens toch!

d2fbb0dd1a2ab09992eef3dab4883136.jpg

En de ketchup pruttelt nog even, maar smaakt echt ontzettend lekker! De dochter heeft er inmiddels al fiks van ‘geproefd’…!

3c65a0aabb1033203e14804342b1a310.jpg

• Like 4
Geplaatst:

Twee potten met PdPdP pepers ingemaakt in zoet/zuur aangevuld met knoflook/sjalot en wat kerstomaatjes.

Paar potjes tomatensaus.

En als test in de picklepress meloenschil gedaan. Met soyasaus, ricewine en zout. Moest eigenlijk met watermeloenschil maar ik had juist een andere meloen met veel schil dus... uitproberen dan maar.

Helaas bleek bij deze meloenschil (buitenste er wel af geschaafd, dat was echt te hard) het harde stuk echt hard te blijven. Smaak was goed dus het zachte eraf geknabbeld. Volgend x met watermeloen proberen.

Geplaatst:

Ik heb 6 kg tomaten in blokjes gesneden en ingevroren. Deze actie werd geïnspireerd doordat ik boontjes op z’n Turks maakte en dacht, hoe lekker zou het zijn als ik zomerse tomaten daarbij kon doen over een paar maanden. En zo geschiedde.

Geplaatst:

Ik eet sperziebonen eigenlijk ook altijd met tomaat en paprika en knoflook en ui. Veel lekkerder. 

Vandaag hebben we sambal gemaakt. Niet al te heet, er zit van alles door, net van gegeten en ik leef nog. Manlief likte gewoon de lepel af. 😳

20220910_173225.thumb.jpg.b7ed976f18aadbf366a0475563853107.jpg

• Like 2
Geplaatst:

Provençaalse saus en tomatensaus

En nog tomatensaus

Tomatensaus

Tomatensaus

Tomatensaus

En nog meer tomatensaus ... Ze komt langs mijn oren uit....

Alles in bokalen van 1L gestopt, sterilisatie is nog aan de gang, gelukkig heeft vrouwlief dat werkje overgenomen.

Tegen volgend jaar moet ik een veeeel grotere pot hebben, en dan vooral hoog en niet al te breed.

Receptje:

- Rode paprika ontdaan van zaden in reepjes gesneden van max 1cm.

- Wat olijfolie doen in een klein potje en voorverwarmen op matig vuur (stand 7 van 10).

- De paprika reepjes in dat potje doen met snuifje zout en peper erop.

- 5 minuutjes aanhouden op matig vuur. Zo nu en dan alles eens omdraaien met een houten lepel zodat het net niet aan de pot kleeft.

- Terugschakelen op een laag pitje (hier is dat stand 3 of 4 van 10) en een half uurtje laten garen tot de paprika net geen puree geworden is. Regelmatig eens die houten lepel er door halen. Soms duurt het wat langer dan een half uurtje.

ps: Beter wat te veel olie dan te weinig, want dan kan je die olie (die nu een rode kleur gekregen heeft en fantastisch smaakt) na het serveren met een stukje brood uit de pan halen en dan stiekem je vingers aflikken.

ps2: soms gooi ik er een vers teentje knoflook bij.

• Like 2
Geplaatst:

Bramensweetchiliketchupsaus... Of zoiets is het in ieder geval geworden.

Van de laatste bramen dacht ik een chilisausje te maken, dit keer dan wél tussentijds de bramen uitknijpen en zodoende de pitjes te verwijderen.

Wat tomaten toegevoegd en cayennepepers en paar hete pepers. Limoenblad en citroengras erin laten trekken. Een uitje en sjalotje zitten er ook doorheen. En azijn/zout/suiker/water. Staafmixer er doorheen.

Het verkregene gebonden met aardappelzetmeel en in potjes gegoten.

Enne... erg lekker moet ik zeggen, wel wat zoetig geworden maar dat mag ook wel een keer. :mrgreen:

En prachtig kleurtje natuurlijk (helaas op de foto een stuk lichter rood).

20220912_131800.jpg

• Like 5
Geplaatst:

Heel apart... Green Zebra ( ziet gelig op de foto maar is echt groen) ... lekker zoet/zuurtje saus... kids konden er erg om lachen... dachten dat t voor de erwtensoep was...

• Like 6
Geplaatst:

Ik heb gisteren pepers gesneden voor Turkse chilivlokken. Links peper, rechts mes. Mijn linkerhand wijsvinger en duim branden nog steeds… lenzen uitdoen met alleen rechts was ook niet heel erg geslaagd. Maar het lukte. De volgende x met handschoen aan.

Het waren een stuk of 35 pepers en ik had mijn vader aan de lijn tijdens het hakken. Zij hebben een beetje afhankelijk van het jaar, tussen de 15 en 60 kilo hete pepers die ze verwerken tot poeder en chilivlokken. Voor poeder moeten de pitten eruit. Als je na 35 stuks peper je al pijn hebt, kun je nagaan als je 15 kilo moet doen… vond dat zo zielig

7dee8c87fdaee1bf9e5c5833a3beb44b.jpg

Maar ze liggen lekker te drogen! Turkse kil en Ethiopian brown. Er moet nog een laag bovenop, want heb nog een stuk of 80 pepers die eraan zitten te komen. Komend jaar hoef ik niet in juni te stressen dat ik geen chilivlokken meer heb

• Like 4
Geplaatst:

Er staat een grote pan op het vuur met ratatouille zonder aubergine, want die heb ik niet. Wel Veldui en flink wat Veldpaprika met dank aan @Jorieke123 plus een enorme maar nog heerlijke courgette Costata en een komkommer voor de exotische toets. Natuurlijk gekruid met mijn eigengemaakte Provençaalse kruiden en knoflook uit de tuin. 
De Franse sites zeggen dat je het nog een uur moet steriliseren..en het is al bijna gaar🧐

• Like 3

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Drie bakjes met tomatenprut…in de vriezer. 
en wat komkommer relish en pepertjes ( biquinho-voor watjes) in het zuur. 
pepertjes om uit te testen of ze ook lekker zijn ingemaakt!

potjes zijn heul klein hoor! 
AF8C9EF0-AC64-40FA-86D9-F5BC539FDD35.thumb.jpeg.b1808b8ac4add59b88cd6a825bb00c48.jpeg

• Like 6
Geplaatst:

Ha Jo! Die biquinho had ik twee jaar terug ook ingemaakt erg lekker op de pizza.

Ik zet de laatste paprikaas die ik van Jorieke heb in het zout zodirekt, een nachtje en dan morgen inmaken op azijn/suiker.

• Like 2

Geplaatst: (aangepast)

De paprika’s  gemaakt vanmorgen, het zout eraf gespoeld, gedroogd, in potten gedaan en hete azijn erover gegoten. Azijn met suiker, iets minder suiker dan in het recept. Ik von het zoetzuur genoeg. Nu wordt dit verder nergens meer verwarmd, en de paprika’s zijn in feite rauw in de pot gegaan, wel na een nacht in het zout te hebben gestaan. Wat denken jullie? Azijn zuurgraad 4% 8dl en 175 gram ruwe rietsuiker. Diana laat de potten omgekeerd afkoelen maar ik vond de potten meteen al best wel lauw en hou ook niet zo van dat omkeren. De deksels zijn er wel uit het pannetje kokend water meteen opgegaan. Ik vind het jammer nog te verwarmen als t niet nodig is, nu zijn de kleuren ook nog erg mooi!

Thanks voor de paprika’s @Jorieke123

image.thumb.jpg.67564b2843ce228109407c3d9106e3f2.jpg

aangepast door appelvrouw
  • Like 5

Geplaatst:

Gisteren weer 2 potten augurken gemaakt. Dat is wel een blijvertje. Voorheen wilden die planten bij mij nooit, net als komkommer. Maar dit jaar gaat ie als een malle, en we eten ze best vaak.

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...