RobO Geplaatst: 19 september 2015 Geplaatst: 19 september 2015 1,5 l appelsap gestoomontsapt, mmm, niet echt veel opbrengst Quote
annemiek123 Geplaatst: 19 september 2015 Geplaatst: 19 september 2015 hoelang laat je de ontsapper stomen ? ik had gister een uur gedaan en van 2,5kg appels 800ml sap, nu zeiden vandaag vrienden dat ie minstens 2 uur moet ontsappen bij appels en dat er dan meer sap moet vrijkomen, morgen dus nog eens proberen. (voeg dan ook wat druiven en vlierbessen toe) Quote Groetjes Annemiek http://moestuintjeaandedommel.blogspot.com
RobO Geplaatst: 19 september 2015 Geplaatst: 19 september 2015 tsja, hier 1,5 uur niet helemaal rijpe elstar ivm lekker zurig smaakjedus minder sap per kg, maar ja 2 uur lijkt me wel lang, maar je kunt natuurlijk f f onder het vergiet kijken of er nog sap komt Quote
speets Geplaatst: 20 september 2015 Geplaatst: 20 september 2015 Zes potten kweeperenjam. Al mag het denk ik geen jam heten, met 'maar' 25% suiker. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
appelvrouw Geplaatst: 20 september 2015 Geplaatst: 20 september 2015 Noem het fruitbereiding Ik snap niet dat jullie kweeperen al rijp zijn, mijn boom hangt vol, maar heel vaag komt het eerste geel. Zelf heb ik een berg mega grote augurken in het zout staan..bommen zeg maar..die gaan straks in een pot met azijn, kruiden en suiker. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
annemiek123 Geplaatst: 20 september 2015 Geplaatst: 20 september 2015 nu staan hier in de sappan appels, druiven en vlierbessen te ontsappen, heb al wat geproefd en smaakt goed met een beetje suiker, maar het ruikt hier niet zo lekker moet ik zeggen... beetje overgeeflucht ??!!.... zijn dat de vlierbessen?? hoop dat het erg straks niet naar smaakt..hahaha Quote Groetjes Annemiek http://moestuintjeaandedommel.blogspot.com
Indy Geplaatst: 20 september 2015 Geplaatst: 20 september 2015 Bramen en vlierbessen samen,staan te gisten, voor de wijn. Quote
jootje Geplaatst: 21 september 2015 Geplaatst: 21 september 2015 Had niet zoveel chinese boontjes, maar ze lekker deze manier in de vriezer gedaan! Quote
Cupcakeje Geplaatst: 22 september 2015 Geplaatst: 22 september 2015 Van de week voor het eerst geweckt ! Zo leuk ! Ik heb drie verschillende soepen geweckt. Erwtensoep, kippensoep en groentesoep. Van alles ook zelf het bouillion getrokken en daarna nog wat nectarines op siroop geweckt. De ketel beviel zo goed dat mijn schoonmama en zelf een heeft gecharterd vanaf oma. Dus van de week is de wortel/pompoensoep en de pesto aan de beurt. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 27 september 2015 Auteur Geplaatst: 27 september 2015 Wecken volgens de Jumbo: "Bij wecken worden groenten of fruit in vloeistof gekookt en in een glazen pot bewaard. De potten worden op z'n kop bewaard om af te koelen, zo onstaat vacuüm. Hoe het precies werkt lees je in Hallo Jumbo." Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 27 september 2015 Geplaatst: 27 september 2015 Haha die zijn zeker gelieerd aan de intratuin... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Erny Geplaatst: 27 september 2015 Geplaatst: 27 september 2015 Het mysterieuze "op de kop zetten" zorgt duidelijk voor verwarring. Zouden mensen dan écht niet weten waarvoor dat dient? Nou snel die Hllo Jmbo meenemen volgend keer, ben erg benieuwd naar de rest van het proces... Quote
Jorieke123 Geplaatst: 27 september 2015 Auteur Geplaatst: 27 september 2015 Ze hebben in ieder geval een recept voor geweckte peren: http://www.jumbo.com/geweckte-peren-en-cranberry-gembersiroop/500625/?utm_source=recepten&utm_medium=email&utm_campaign=r_2015_wk39_recepten_v2&utm_content=r_2015_wk39_recepten_v2&utm_term=Recept%3A+geweckte+peren_ Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Erny Geplaatst: 27 september 2015 Geplaatst: 27 september 2015 De allerlaatste bramen met wat appels opgekookt en gezeefd en in potjes en sap in flessen.En weer een potje met augurken. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 27 september 2015 Geplaatst: 27 september 2015 Nou niet uit eigen tuin maar uit die van Willy en JoriekePerziken jam en kwee peren gelei En nu zijn al mijn kleine potjes op en ik ben nog niet uit klaar met inmaken. Quote
RobO Geplaatst: 28 september 2015 Geplaatst: 28 september 2015 zuurkool, 4 kg, van Bloemendaalse Gele (je weet wel, dat dorp zonder bestuur ) stoofpeertjes 4 kg van winterriet peer, in de pan en daarna in de weck Quote
Balto Geplaatst: 28 september 2015 Geplaatst: 28 september 2015 6 kleine potjes groene tomaten jam. Ooh wat is inmaken leuk! Een paar dagen geleden twee varianten groene tomatenchutney. En daarvoor een aantal potten zoetzure komkommer. Quote
RobO Geplaatst: 29 september 2015 Geplaatst: 29 september 2015 ja, geweldig! hier 0,5 l tomatensap geweckt, die lieverds blijven maar komen 2 potjes zuurdesem ingevroren als backup, 1 tarwe en 1 roggedesem ben net begonnen met ribollita, recept vanoveralennergenscitroenbonen in de week gezet, bouillon is aan het trekkenwordt vervolgd... edit: vervolg soepje staat te trekken, venkel toegevoegd, palm, gele, groene, boerenkool ook...wordt vervolgd ... edti: vervolg 2 citroenboontjes er in , smaakt al prima, vandaag ribollere en afmaken op smaak en smullen met een broodjepffff is wel veel werk zo een ribollita edit: vervolg 3 was lekker maar de venkel overheerste een beetje, volgende keer doen we naar een toscaans recept wat venkelzaad ipv een hele venkelen we binden de soep een beetje door een deel van de bonen te blenderenturks broodje erbij, vers afgebakken was ook prima, apart of in stukjes in de soep, olie met knoflook en thijm los erbij Quote
Cherryblossom Geplaatst: 3 oktober 2015 Geplaatst: 3 oktober 2015 Voor het eerst geweckt! Appelmoes van appels die we zelf plukten bij een boerderij die een appelplukdag hield. (superleuk! Over 2 weken pompoenplukdag) Gewoon in een normale pan, vaatdoek op de bodem, water aan de kook gebracht en toen de pot erin ging nét niet aan de kook gehouden, deksel erop. Half uurtje laten staan. Niks geen speciale weckketel, timers en thermometers dus. Het lipje van het rubber staat omlaag en het deksel komt niet los als ik hem een beetje optil. Dus al ziet het eruit alsof het gelukt is, ik hoop dat het écht gelukt is! Onder het motto, al die technische snufjes hadden ze vroeger ook niet . Hieronder een foto van mijn eerste ingemaakte jam. En ja, deze ging wél op de potje-omkeren manier. Toen ik die open maakte plopte hij. Ik gok dat hij best lang goed had kunnen blijven (maar die is al op). Op de foto aardbeien jam van een kraampje langs de weg in de Betuwe. Ook nog bramenjam gemaakt van de struik in de nieuwe tuin van onze nu-nog-buren. Eén potje voor hen, eentje voor ons. Deze probeer ik te bewaren voor de winter, net als de appelmoes. Quote
mw vogel Geplaatst: 3 oktober 2015 Geplaatst: 3 oktober 2015 Afgelopen woensdag een kist vol valappels en -peren gehaald bij een boomgaard in de buurt (onze eigen appelboompjes geven net genoeg om lekker uit de hand te eten). Daarnaast hebben we van onszelf dit jaar zo'n 70 kweeperen, prachtige oogst van een 5-jarig boompje Dus... ik sta nu iedere avond in de keuken. Niet erg.... maar leuk! Resultaat tot nu toe:6 potten appel/kweeperenmoes, 3 grote potten ingemaakte sterappelpartjes, 3 grote potten peren op siroop, een pot kweepeer op calvados, een weckfles kweeperenlikeur (in wording) en dan nog maar een appeltaart Quote
appelvrouw Geplaatst: 4 oktober 2015 Geplaatst: 4 oktober 2015 Lekker! En hoe maak je de kweeperenlikeur?Rob ik doe eigenlijk nooit venkel in de ribollita..te sterk van smaak inderdaad. Maar recepten zijn er legio en allemaal verschillend. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
draadman Geplaatst: 4 oktober 2015 Geplaatst: 4 oktober 2015 gister snack komkommers geplukt 20 uur in koud water met zout gezet en vanmorgen op azijn met inleg kruiden gezet nu een week of 3 wachten kijken of ze smaken Quote
draadman Geplaatst: 4 oktober 2015 Geplaatst: 4 oktober 2015 ook meteen maar druiven geplukt zijn te zuur om zo te eten paar uurtjes in water met zout.kunnen ze zo in de sappan Quote
jootje Geplaatst: 5 oktober 2015 Geplaatst: 5 oktober 2015 Zuurkool, perencompote en tijmsiroop! Quote
RobO Geplaatst: 6 oktober 2015 Geplaatst: 6 oktober 2015 appelmoes met stuckjes (moest erg lachen om de vegetarische kipstuckjes...welke reklamo heeft dat nou weer gebrainstormd...die dingen zijn trouwens niet te hachelen ) Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.