Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

tsja, hier 1,5 uur niet helemaal rijpe elstar ivm lekker zurig smaakje

dus minder sap per kg, maar ja

2 uur lijkt me wel lang, maar je kunt natuurlijk f f onder het vergiet kijken of er nog sap komt

Geplaatst:

Zes potten kweeperenjam. Al mag het denk ik geen jam heten, met 'maar' 25% suiker.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Noem het fruitbereiding

Ik snap niet dat jullie kweeperen al rijp zijn, mijn boom hangt vol, maar heel vaag komt het eerste geel.

Zelf heb ik een berg mega grote augurken in het zout staan..bommen zeg maar..die gaan straks in een pot met azijn, kruiden en suiker.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Van de week voor het eerst geweckt ! Zo leuk ! Ik heb drie verschillende soepen geweckt. Erwtensoep, kippensoep en groentesoep. Van alles ook zelf het bouillion getrokken en daarna nog wat nectarines op siroop geweckt. De ketel beviel zo goed dat mijn schoonmama en zelf een heeft gecharterd vanaf oma. Dus van de week is de wortel/pompoensoep en de pesto aan de beurt.

Geplaatst:

Het mysterieuze "op de kop zetten" zorgt duidelijk voor verwarring. Zouden mensen dan écht niet weten waarvoor dat dient?

Nou snel die Hllo Jmbo meenemen volgend keer, ben erg benieuwd naar de rest van het proces...

Geplaatst:

zuurkool, 4 kg, van Bloemendaalse Gele (je weet wel, dat dorp zonder bestuur )

stoofpeertjes 4 kg van winterriet peer, in de pan en daarna in de weck

Geplaatst:

6 kleine potjes groene tomaten jam.

Ooh wat is inmaken leuk! Een paar dagen geleden twee varianten groene tomatenchutney. En daarvoor een aantal potten zoetzure komkommer.

Geplaatst:

ja, geweldig!

hier 0,5 l tomatensap geweckt, die lieverds blijven maar komen

2 potjes zuurdesem ingevroren als backup, 1 tarwe en 1 roggedesem

ben net begonnen met ribollita, recept vanoveralennergens

citroenbonen in de week gezet, bouillon is aan het trekken

wordt vervolgd...

edit: vervolg

soepje staat te trekken, venkel toegevoegd, palm, gele, groene, boerenkool ook...wordt vervolgd ...

edti: vervolg 2

citroenboontjes er in , smaakt al prima, vandaag ribollere en afmaken op smaak en smullen met een broodje

pffff is wel veel werk zo een ribollita

edit: vervolg 3

was lekker maar de venkel overheerste een beetje, volgende keer doen we naar een toscaans recept wat venkelzaad ipv een hele venkel

en we binden de soep een beetje door een deel van de bonen te blenderen

turks broodje erbij, vers afgebakken was ook prima, apart of in stukjes in de soep, olie met knoflook en thijm los erbij

Geplaatst:

28jlc2p.jpg

Voor het eerst geweckt! Appelmoes van appels die we zelf plukten bij een boerderij die een appelplukdag hield. (superleuk! Over 2 weken pompoenplukdag)

Gewoon in een normale pan, vaatdoek op de bodem, water aan de kook gebracht en toen de pot erin ging nét niet aan de kook gehouden, deksel erop. Half uurtje laten staan.

Niks geen speciale weckketel, timers en thermometers dus. Het lipje van het rubber staat omlaag en het deksel komt niet los als ik hem een beetje optil. Dus al ziet het eruit alsof het gelukt is, ik hoop dat het écht gelukt is!

Onder het motto, al die technische snufjes hadden ze vroeger ook niet .

Hieronder een foto van mijn eerste ingemaakte jam. En ja, deze ging wél op de potje-omkeren manier. Toen ik die open maakte plopte hij. Ik gok dat hij best lang goed had kunnen blijven (maar die is al op). Op de foto aardbeien jam van een kraampje langs de weg in de Betuwe. Ook nog bramenjam gemaakt van de struik in de nieuwe tuin van onze nu-nog-buren. Eén potje voor hen, eentje voor ons. Deze probeer ik te bewaren voor de winter, net als de appelmoes.

2yyqxqb.jpg

Geplaatst:

Afgelopen woensdag een kist vol valappels en -peren gehaald bij een boomgaard in de buurt (onze eigen appelboompjes geven net genoeg om lekker uit de hand te eten). Daarnaast hebben we van onszelf dit jaar zo'n 70 kweeperen, prachtige oogst van een 5-jarig boompje

Dus... ik sta nu iedere avond in de keuken. Niet erg.... maar leuk! Resultaat tot nu toe:

6 potten appel/kweeperenmoes, 3 grote potten ingemaakte sterappelpartjes, 3 grote potten peren op siroop, een pot kweepeer op calvados, een weckfles kweeperenlikeur (in wording) en dan nog maar een appeltaart

Geplaatst:

Lekker! En hoe maak je de kweeperenlikeur?

Rob ik doe eigenlijk nooit venkel in de ribollita..te sterk van smaak inderdaad. Maar recepten zijn er legio en allemaal verschillend.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...