appelvrouw Geplaatst: 30 augustus 2020 Geplaatst: 30 augustus 2020 Wacht even dat klinkt lastig..in de olijfolie en dan drogen? Hoe gaat het recept? 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 31 augustus 2020 Geplaatst: 31 augustus 2020 Pepers door de helft of vieren. Laten drogen. Zodra ze half droog zijn, heel licht besprenkelen met olijfolie en dan laten drogen tot knisperdroog. Dit fijnmalen. Voila. Tr chilivlokken. Andere chilivlokken zijn -bij mijn weten- altijd zonder olijfolie. Deze glanzen daarom zo mooi. Smaakt ook wel wat anders. Ik gebruik eigenlijk nooit andere. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 31 augustus 2020 Geplaatst: 31 augustus 2020 (aangepast) Ok dank. Als olijfoliefan iets om uit te proberen. Het vocht vd olie lijkt me lastig tijdens het drogen gaat dat bij jou in een..? 31 augustus 2020 aangepast door appelvrouw Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 31 augustus 2020 Geplaatst: 31 augustus 2020 tijdens het drogen ligt het op nu op een bord met keukenpapier. Ligt er maar net aan hoe het uitkomt. Ik doe het erna in een potje. Ik heb er 2 voor de 2 soorten die ik maak. 1 van glas en 1 plastic waar ooit jaren terug gekochte chilivlokken inzaten. En correctie: die waanzinnige geur komt niet van de wedstrijdpeper, maar van de shishito waarvan ik er een mee had laten drogen. Daar heb ik er vandaag meer van gedroogd. 1 Quote
HuubvG Geplaatst: 1 september 2020 Geplaatst: 1 september 2020 Paksoi was bezig een slakkenparadijs te worden, aangevreten blad en eitjes in de kern. Gelukkig lust/eet ik niet het blad maar alleen de stengels hiervan en deze waren niet aangevreten. Schoongemaakt, geblancheerd en plat ingevroren, zodat ik er zo nu en dan een beetje af kan breken voor gebruik. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 1 september 2020 Geplaatst: 1 september 2020 3 kg fruit tot jam met Max 500 gr (per jam combo) aan suiker6 x Abrikoos/framboos met een vleugje vanille, de topper van vorig jaar en 6 x mango/aardbei met basilicum. Het rook heerlijk en het smaakt erg lekker. Misschien dat mijn lievelingsjam mango/aardbei gaat worden. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 1 september 2020 Geplaatst: 1 september 2020 (aangepast) Pepers geoogst en getwijfeld wat er mee te doen. Besloten ze in te maken a la Cornersmith als cadeautje voor t kind. De volgende keer maar voor de Chili vlokken. Ingemaakt op azijn met wat suiker en zout en Timor peper en vers venkelzaad, groene en rode Marie’s Annuum, Tam Jalapeños en piment d Espelette. 1 september 2020 aangepast door appelvrouw 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jeanne heijmans Geplaatst: 1 september 2020 Geplaatst: 1 september 2020 Morgen stoofpeertjes inmaken. Quote
RobO Geplaatst: 3 september 2020 Geplaatst: 3 september 2020 zoetzuur van wortel. gember,laos, wijnazijn, suiker, P&Z lekker knapperig 😉 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 3 september 2020 Auteur Geplaatst: 3 september 2020 Hier maar weer wat zoetzure komkommers aan het inmaken, en hingen er nog zoveel aan de planten! Volgend jaar minder komkommers zetten en nog eten van deze voorraad Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 6 september 2020 Geplaatst: 6 september 2020 1 pot champignons ingemaakt en 6 potten paprika volgens het Turkse recept. 4 kg kool tot zuurkool gestamptDagje huisvlijt. Zelfs de man deed mee met druiven persen. Quote
redzebra Geplaatst: 6 september 2020 Geplaatst: 6 september 2020 tomaten gisteren , want er kwamen er vandaag weer een pak bij. Quote
Mellie Geplaatst: 11 september 2020 Geplaatst: 11 september 2020 Alleen maar druk bezig met inmaken hier. Gisteren 30 kg tomaten gekocht waarvan er 25 kg tot pastasaus is verwerkt. 6 kg uien en 4 of 5 bollen knoflook. Die Life hack dat je de knof in een potje doet en dan gaat schudden...? Dat werkt dus niet maar eerlijk is eerlijk, wel een stuk losser, dus het ging wel makkelijker. Ik ben om 12 u begonnen. Het rook me toch een partijtje naar ui in huis. Vanochtend was dat ook het eerste wat ik rook. Alles staat nog steeds open om de frikandel speciaal lucht weg te krijgen wel veel saus! Alles alleen in grote potten gedaan omdat we altijd 2 potjes gebruiken. Scheelt weer. Nu zijn op 1 na, alle grote potten op. 7 flessen van 1 liter en 15 potten van 450 ml (een paar groter en een paar kleiner). Gisteren gelijk een portie op de spaghetti gedaan. Was dus waarschijnlijk 16 potten saus. Met eigen parmezaan hè. Zo trots dan op zo’n maaltijd. Glimglim. 5 Quote
RobO Geplaatst: 12 september 2020 Geplaatst: 12 september 2020 weer eens 4 weckpotten geroosterde tomatensaus...pff genoeg voor de hele winter inmiddels nog 2 kg te gaan Quote
Amrutten Geplaatst: 12 september 2020 Geplaatst: 12 september 2020 (aangepast) @appelvrouw: a la Cornersmith. Even een vraagje. Op hun site vond ik een recept, waarbij staat dat het resultaat in de fridge up to a month bewaard kan worden. Is dat zoals jij het doet, of heb jij een manier zodat het langer bewaard kan worden ? Wecken misschien ? 12 september 2020 aangepast door Amrutten Quote
appelvrouw Geplaatst: 12 september 2020 Geplaatst: 12 september 2020 Het recept dat ik volg heeft aan t eind een kwartiertje wecken op 100 gr. Ik doe dat meestal in de oven. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Vastone Geplaatst: 12 september 2020 Geplaatst: 12 september 2020 Voor het eerst sambal gemaakt. Wij zijn niet zo van het heel pittige eten, maar een heel klein beetje lekkere sambal kan ik wel waarderen. Heb het recept van Diana's mooie moestuin voor "Hollandse sambal" gebruikt, wat mij betreft zeer geslaagd (en ik heb geweten dat ik een paar keer heb geproefd... helemaal brandende lippen). Qua hoeveelheid kwam ik bij lange na niet bij hetgeen bij het recept stond aangegeven, maar dat is geen probleem. Zo veel gebruiken we ook niet (daarom ook kleine potjes gebruikt). 1 Quote
Mellie Geplaatst: 14 september 2020 Geplaatst: 14 september 2020 Nog een tweede lading chilivlokken en ben nu begonnen aan de derde lading om te drogen. De shishito pepers liggen al gesneden en ontpit klaar (pitten zijn voor@Rorror) nu nog andere pepers plukken in de kas. 1 Quote
prettig gestoord Geplaatst: 14 september 2020 Geplaatst: 14 september 2020 Wedstrijdpepers ingemaakt met @Mellie haar Turkse paprika recept. Onder het motto niet geschoten is altijd mis. Het zoet zure trok mij wel aan. Zaadlijsten braaf verwijderd, en door de blender getrokken toen ze uit de oven kwamen. De olie is iig nauwelijks scherp, ik laat het nog even op smaak komen en dan goed proeven. Verder jalapeno’s ingemaakt oh en vul vulpaprika’s ingemaakt met een pittige peper erbij voor een beetje kick 2 Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
jootje Geplaatst: 15 september 2020 Geplaatst: 15 september 2020 Ziet er lekker/vrolijk uit! Leuk ook die vul paprikaatjes.! Quote
jootje Geplaatst: 15 september 2020 Geplaatst: 15 september 2020 Frambozen tot poeder gedroogd. Doe ik maar 1 x hoor, gewoon omdat het kan. Duurt alleen wel bijna 20 uur! 🤭🙄 2 Quote
Mellie Geplaatst: 15 september 2020 Geplaatst: 15 september 2020 Oooo wat leuk Jootje! Heerlijk over ijs of een ander wittig toetje dat het lekker afsteekt! Of als kleurstof. Waar gebruik jij het voor? Quote
jootje Geplaatst: 16 september 2020 Geplaatst: 16 september 2020 Geen idee nog, Mellie! Denk cake...slagroom? Ijs misschien! Ik laat het weten! 1 Quote
jootje Geplaatst: 19 september 2020 Geplaatst: 19 september 2020 Veel druiven gekregen....sap van gemaakt! Lekker hoor! 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 20 september 2020 Auteur Geplaatst: 20 september 2020 Heerlijk! Hoe? Sappan? Persen? verhit? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.