Jump to content

(Tomatenkas)kas van pvc buizen + pallethoes

Riraro

Recommended Posts

Ik probeer iets te bedenken voor

volgend seizoen en vroeg me af of er iemand al eens heeft geprobeerd of een pallet/krimphoes een optie zou zijn icm een frame van pvc buizen?

Zover ik weet hebben ze de juiste vorm, zijn ze transparant te krijgen en zijn ze ook groot genoeg.

Zojuist uit eigen ervaring gemerkt dat het al heel snel niet stevig genoeg is. PVC electrabuizen zijn gewoonweg niet stevig genoeg als je daar zeil over spant. Ik had niks met PVC, wel met houten latten en die zijn zojuist gewoon gespleten. Het is een uitzondering maar goed.

Sjef heeft al veel uitgetest met zelfbouw-afdaken.

Heb je daar al gekeken? Ook even op die links klikken.

Zo jammer van tijd, moeite én planten om opnieuw het wiel/afdak uit te vinden

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Ik heb een kas volledig gemaakt van 40mm PVC buizen. Op zich bevalt dit prima. De kas staat sinds 2010. Voordeel van PVC is dat het vrij flexibel is en dus best een storm aan kan. Nadeel is weer dat die flexibiliteit na een tijdje verdwijnt, het droogt uit en is dan kwetsbaarder. Twee jaar geleden hadden we hier een zware storm en toen zijn er wat pvc buizen gebroken en stortte het dak gedeeltelijk in.

Maar toen kwam er weer een ander voordeel van PVC buizen naar voren. Gebroken delen kun je makkelijk weer repareren door er een nieuw stuk tussen te zetten.

Ik heb toen de constructie wat verbeterd en sinds die tijd staat het als een huis.IMG00021-20100208-171489801466763213.jpgIMG00022-20100208-171469701466763231.jpg

De kas in aanbouw, februari 2010

DSC245160321466763266.JPGDSC245244891466763320.JPG

De binnenkant zoals het er dit voorjaar uit zag.

Een ander voordeel van PVC is de prijs. Ok, het is niet goedkoop maar goedkoper dan een houten frame. En het opbouwen van het frame gaat supersnel, het staat in no-time.

Sjef heeft al veel uitgetest met zelfbouw-afdaken.

Heb je daar al gekeken? Ook even op die links klikken.

Zo jammer van tijd, moeite én planten om opnieuw het wiel/afdak uit te vinden

Ik heb rond gekeken, maar helaas heeft hij het nog niet uitgeprobeerd. We willen juist die krimphoes een kans geven aangezien iemand die wij kennen daar een rol van heeft gekocht ivm een verhuizing en hij nu een aantal hoezen over heeft.

Dit zijn de hoezen in kwestie, alleen dan nog niet met warmte behandeld, maar als het frame iets te klein blijkt te zijn kan dat uiteraard wel, dan sluit alles mooi aan. De hoezen zijn zo'n 100 x 120 x 200 cm, dus dat lijkt me een prima formaat

Krimphoes-om-pallet11431466841952.jpg

Weet ik niet precies, maar van die kennis hebben we te horen gekregen dat een haardroger werkt, maar dan wel heel dichtbij houden en het zou wel even duren voor het effect heeft.....ik ga er dus van uit dat de zon geen noemenswaardige problemen zal geven

Ik wil volgend jaar ook iets voor mijn paprika's, en dit is wel heel leuk:

https://www.vreeken.nl/zoeken/growcamp

raised-vegetable-plot-growcamp-50_UK_500_0013412.jpg

Maar dat is bezopen duur natuurlijk, en zelf maken is ook een optie. (Ik heb nog heel veel zelfbouwplannen voor van alles en nog wat op de plank liggen en ooit krijg ik er tijd voor. )

Ik zou hem wel wat hoger kunnen maken, en dan met een houten verhoogde bak, en misschien iets stevigers dan pvc voor de zijkanten en het dak? Ik vind het systeem van oprolbaar doek dat je vast zet met klittenband wel heel aardig, en ik zie dat ze de boel hier nog eens extra hebben verstevigd met diagonale lijntjes, dat zal best prima werken bij storm maar het lijkt me heel onhandig als die bak bomvol planten staat.

Iemand tips of ideeën?

Zo'n tunnelkasje met metalen bogen is misschien handig op een volkstuin, maar ik vind het echt spuuglelijk en dat wil ik niet in mijn achtertuin. Maar waarom zeg je niet aan beginnen? Ik heb een chronisch gebrek aan tijd maar ik kan wel dingen maken hoor.

natuurlijk, hier écht geen twijfel aan je vaardigheid

maar wel aan die foliekasjes: bij ons op het complex gaan ze maar heel kort mee: folie verteert, ritsen gaan stuk, de boel waait kapot als we weer eens een flinke storm hebben, vandaar mijn opmerking

die tunnelbogen van metaal zijn misschien lelijk maar wel heel functioneel: de beroeps gebruiken ze al heel lang; ik snap dat je dat niet in je tuin wilt

Ah, ik snap het.

Het handige van folie is natuurlijk wel dat je het eraf kan halen en kan vervangen als het kapot gaat. En hier in de achtertuin heeft zo'n kasje wel minder te lijden van de weersomstandigheden dan op een complex denk ik.

• 2 weeks later...

Pvc buizen 40 mm zijn sterk genoeg voor een boog van 3m breed. Ik heb er zelf een staan die een jaar of 8 als dusdanig in gebruik is geweest. Toen kregen de buizen te veel last van degradatie door UV licht. Nu in gebruik als aardbeitunnel met netten. De buizen worden dan bros en breken als er sneeuw op ligt. UV degradatie is echter goed te voorkómen. Schilder de buizen en hulpstukken in elke gewenste kleur en het Uv licht kan de pvc niet aantasten. Ik zou geen krimpfolie gebruiken. Niet uv bestendig en na de winter moet je het vervangen. Neem een goede kwaliteit tunnelfolie en je bent 10 jaar klaar. Ik zou de bogen maximaal 1.2 a 1.5 m uit elkaar plaatsen. Succes.

• 1 month later...

Omdat het bij mij hier allemaal beton en asfalt is ben ik indertijd begonnen met m2 moestuintjes. Mijn eerste was 3.5x1m . Omdat de winter mij telang duurde heb ik er een over welft met gewone bouwfolie. Als frame heb ik een soort elek. buzen gebruikt maar het waren groene of die nu beter waren van kwaliteit weet ik niet . Maar ik heb het voor de derde zomer gebruikt en het is nog steeds heel. Wel te laag om tomaten in te planten maar ander zaaigoed lukt

Laat ons een bloem en wat gras dat nog groen is.

Vergeet voor een keer hoeveel geld een miljoen is.