Jump to content

Kleine knoflookbollen

achtertuinier

Recommended Posts

Ik heb gisteren , door de ernstige roestaantasting,mijn knoflookbollen moeten oogsten. Nu zijn er veel te kleine bollen overgebleven. Mijn vraag is nu wat je hiermee nog kan doen richting volgend seizoen? Kan je deze kleine bollen in zijn geheel weer in de grond stoppen komend najaar en wat zal dan het resultaat zijn?

Ik zie het verband niet tussen de oogst, de aantasting en de grote van de knoflook.

Of je hebt laat gepoot, ze zijn dan nog niet uitgegroeid en kunnen mogelijk omdat ze geen volwaardige tenen hebben geen goed pootgoed geven.

Of zijn ze op tijd gezet maar hebben ze te arm gestaan? Of zijn ze in een heel vroeg stadium ziek geworden? Dan heb je nu kleine tenen en persoonlijk zou ik met goed vers pootgoed vertrekken.

Waarom straks alle moeite doen als je op voorhand al weet dat de oogst minimaal zal zijn?

Mijn knoflook heeft ook roest maar de oogst is desondanks prima.

Knoflook teel je door losse tenen op de juiste afstand in de grond te stoppen.

Heb je vorig jaar soms hele bollen geplant?

Linked Image

Ik zie het verband wel. Hetzelfde probleem, knoflook gepland begin november, staan goed tot februari en daarna veel roest. Zoals jouw foto (patrijs) stonden ze bij mij al in maart, in april volledig roest. Oogst valt serieus tegen want zeer kleine bollen. Ik merk dus ook een duidelijk verband tussen roest en oogst.

Zijn er soorten die beter tegen roest kunnen? Mijn tenen kwamen van een zaadhandel dus denk niet dat het daar aan ligt.

O.k. dat was bij jou het geval.

Bij t.s. zou dat ook zo kunnen zijn, ik heb het als een van van de opties opgenoemd.

Maar bij gebrek aan info moet ik aannames doen, en dan is het lastig advies geven.

Ik zou in dat geval eerder maatregelen hebben genomen.

De roest bij mij kwam er op het eind in, ik heb toen de keuze gemaakt om geen actie te ondernemen.

Het is heel normaal dat zieke planten achter blijven. Knoflook 'hoort' niet in onze streken, dus we zullen er iets meer moeite voor moeten doen om elk jaar een goed resultaat te krijgen.

Komt het vaak voor dan de knoflook droog zetten, ik heb ze sommige jaren ook in de platte bak, met de ramen erop totdat ze er tegen aan groeien.

Ze vinden wat warmte niet zo erg.

Of spuiten tegen roest, daar is hier al genoeg over geschreven.

Of er soorten beter tegen roest kunnen weet ik niet. Maar er zijn hier vast mensen die veel soorten hebben staan. Ik heb zelf maar twee soorten maar zie geen verschil:

2016062512122613941467047692.jpg

Reactie aan Patrijs.

Ik heb vorig jaar eind oktober de tenen gepoot op bemest land (verteerde stalmest). Daarna is de groei er goed ingekomen maar april mei is de roest flink toegeslagen. Ik heb ook grotere bollen kunnen oogsten maar er zitten teveel kleine bollen bij vandaar mijn vraag wat er mee te doen voor volgend jaar. Inmiddels weet ik dat ik deze beter niet kan gebruiken voor de nieuwe aanplant voor 2017. Bedankt voor de reacties