Ga naar inhoud

Ziekte- en vraatinsect-bestendige planten

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik weet niet of het handigste forum is voor deze vraag, maar ik ben wel benieuwd welke groenten, fruitplanten en andere planten het bij jullie als een tierelier doen zonder ooit rare ziekteverschijnselen te geven of opgevroten te worden. Want dat zijn wat mij betreft ook wel planten die ik er graag in wil houden.

Mijn eigen lijstje van planten die niet tot echt nauwelijks zijn aangetast door ziektes of door insecten:

- aardappelen ( de vroege, in dit geval Opperdoezers)

- aardbeien - bosaardbeien (nul vlekken of vraat, i.t.t. de gewone aardbeien)

- ananaskers

- aardbeispinazie

- basilicum

- bieslook

- dagschone (Convolvulus tricolor)

- goudsbloem

- kamille

- kattenstaart (Lythrum salicaria)

- prei

- winterpostelein

De rest is allemaal op enig moment wel in mindere of meerdere mate ten prooi gevallen aan vlekken of beestjes, en daar al dan niet van hersteld, maar dit stel lijkt vrijwel nergens last van te hebben. Hebben jullie aanvullingen?

Geplaatst:

lastig want het 1e jaar gaat vaak beter dan latere jaren, ik denk omdat je altijd wel een beestje/schimmeltje meekweekt

hier doen goed, mits voldoende gewisseld:

nz spinazie

snijbiet

shizo

zwarte bes, rode bes, pruim

rogge

rabarber

pompoen op telkens nieuwe composthoop

stokbonen

minofmeer vast:

asters

montbretia

lavatera

vrouwenmantel

pioen

chelona

wederik

equisetum arvense

Geplaatst:
Zeker die laatste in RobO's lijstje kan ik uit eigen ruime ervaring aanbevelen: volledig ziekte- en vraatinsectbestendig.

Ik weet er nog eentje: Elytrigia repens

Die heb ik al staan.

Geplaatst:
Hier staat een hele lijst slak-bestendige planten. Helaas nauwelijks/geen groenten

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
Mijn eigen lijstje van planten die niet tot echt nauwelijks zijn aangetast door ziektes of door insecten:

- aardbeien - bosaardbeien (nul vlekken of vraat, i.t.t. de gewone aardbeien)

De bosaardbei hier word toch aardig aangevreten, zowel het blad (allemaal kleine gaatjes) als de aardbeien zo nu en dan.

Luis heb ik er ook al in gehad samen met een stel pest mieren.

- Rode Biet

Behalve vogels (mussen denk ik zo) die wat graag de bladeren hier molesteren ook al staat het onder een net, ze blijven net zo lang proberen tot dat het blad weg is en de stengel nog staat.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...