pippi Geplaatst: 31 juli 2016 Geplaatst: 31 juli 2016 Ik weet niet of het handigste forum is voor deze vraag, maar ik ben wel benieuwd welke groenten, fruitplanten en andere planten het bij jullie als een tierelier doen zonder ooit rare ziekteverschijnselen te geven of opgevroten te worden. Want dat zijn wat mij betreft ook wel planten die ik er graag in wil houden. Mijn eigen lijstje van planten die niet tot echt nauwelijks zijn aangetast door ziektes of door insecten: - aardappelen ( de vroege, in dit geval Opperdoezers)- aardbeien - bosaardbeien (nul vlekken of vraat, i.t.t. de gewone aardbeien)- ananaskers - aardbeispinazie- basilicum- bieslook- dagschone (Convolvulus tricolor)- goudsbloem- kamille- kattenstaart (Lythrum salicaria)- prei- winterpostelein De rest is allemaal op enig moment wel in mindere of meerdere mate ten prooi gevallen aan vlekken of beestjes, en daar al dan niet van hersteld, maar dit stel lijkt vrijwel nergens last van te hebben. Hebben jullie aanvullingen? Quote
RobO Geplaatst: 1 augustus 2016 Geplaatst: 1 augustus 2016 lastig want het 1e jaar gaat vaak beter dan latere jaren, ik denk omdat je altijd wel een beestje/schimmeltje meekweekthier doen goed, mits voldoende gewisseld:nz spinaziesnijbietshizozwarte bes, rode bes, pruimroggerabarberpompoen op telkens nieuwe composthoopstokbonenminofmeer vast:astersmontbretialavateravrouwenmantelpioenchelonawederikequisetum arvense Quote
Tikketim Geplaatst: 1 augustus 2016 Geplaatst: 1 augustus 2016 Met pastinaak heb ik nog nooit problemen gehad. Quote Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/
henkg Geplaatst: 1 augustus 2016 Geplaatst: 1 augustus 2016 Zeker die laatste in RobO's lijstje kan ik uit eigen ruime ervaring aanbevelen: volledig ziekte- en vraatinsectbestendig.Ik weet er nog eentje: Elytrigia repens Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
pippi Geplaatst: 1 augustus 2016 Auteur Geplaatst: 1 augustus 2016 Dank allemaal! Ik ga mijn lijstje voor volgend jaar aanvullen met het een en ander. Quote
Anna3 Geplaatst: 1 augustus 2016 Geplaatst: 1 augustus 2016 equisetum arvenseElytrigia repensAegopodium podagrariaEchinochloa crus-galli Doen het inderdaad allemaal meer dan prima Quote
pippi Geplaatst: 1 augustus 2016 Auteur Geplaatst: 1 augustus 2016 Zeker die laatste in RobO's lijstje kan ik uit eigen ruime ervaring aanbevelen: volledig ziekte- en vraatinsectbestendig.Ik weet er nog eentje: Elytrigia repens Die heb ik al staan. Quote
speets Geplaatst: 1 augustus 2016 Geplaatst: 1 augustus 2016 Hier staat een hele lijst slak-bestendige planten. Helaas nauwelijks/geen groenten Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
gerbiepiep Geplaatst: 3 augustus 2016 Geplaatst: 3 augustus 2016 Mijn eigen lijstje van planten die niet tot echt nauwelijks zijn aangetast door ziektes of door insecten: - aardbeien - bosaardbeien (nul vlekken of vraat, i.t.t. de gewone aardbeien) De bosaardbei hier word toch aardig aangevreten, zowel het blad (allemaal kleine gaatjes) als de aardbeien zo nu en dan.Luis heb ik er ook al in gehad samen met een stel pest mieren. - Rode BietBehalve vogels (mussen denk ik zo) die wat graag de bladeren hier molesteren ook al staat het onder een net, ze blijven net zo lang proberen tot dat het blad weg is en de stengel nog staat. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.